Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gotlandspress byter till pc

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu ska även Gotlandstidningarna byta till pc (Dell antagligen) och Indesign.

Tråkigt att höra.

Spelar det någon roll?
Det kommer fortfarande att handla om "en cykel blev nästan stulen igår" och liknande artiklar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-04 13:17

...eller som landsortspress ibland kallas för:

"Födslar & dödslar..."

-T

Jo det sant...

Men trots det tråkigt.

Det är tråkigt.
Men men skoj att skaffa sig fler problem än vad man hade innan.

Jag har själv bytt ut 9an mot OS X hos några reklambyråer och jag ska säga att de är mer än nöjda med X och InDesign.

Antagligen byter dom pga att pc burkar tros vara i alla lägen billigare men troligtvis kommer de i början få stora problem.

Klart de byter pga av priskillnaden! Det finns inga andra argument.

Precis som varför vissa byter från Quark till InDesign.

Det finns faktiskt väsentligt fler skäl än så, de ingår i en koncern där hela koncernen går över till bl.a. Citrix-lösningar. Jämfört med den nuvarande ordningen så är det ett gigantiskt steg framåt, oavsett vad man tycker om PC. Standardisering är i sig ett viktigt skäl, se t.ex. tidigare debatt här på 99mac om Sveriges Radio

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 14:28

Vad har Citrix med val av PeZe att göra?

Läser man endel nyare IT-rapporter så förutspås flexibilitet i stället för standard bli den nya konkurrensfördelen - men det tar väl ett tag innan det når öarna i östersjön...

Citrix har i sig inte så mycket med Mac eller PC att göra, men frågan är varför man ska använda dyrare Macar om man ska köra Citrix?

Om du hade varit budget-ansvarig för IT-lösningar i en koncern av den storleken så tror jag att du hade haft otroligt svårt att motivera inför dina chefer varför man måste ha tre gånger så dyra Macar för att göra samma sak.

Personligen är jag visserligen övertygad om att Apple har bra maskiner och lösningar som gör dem konkurrenskraftiga, men inte alltid, i alla situationer. Det kan ju faktiskt vara så att PC, hemska tanke, ibland helt enkelt är ett bättre alternativ... *duckar*

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 16:15

Hade jag varit IT-chef så hade jag struntat ganska mycket i inköpspriset utan istället kollat på att det man köper överlever åtminstonde de tre år avskrivningarna består - i annat fall kommer ju skuldposten för avskrivningar att växa och växa ochg växa...
Sen hade jag oxå beräknar de uppskattade rörliga kostnaderna under avskrivningstiden och ställt dessa i relation till den avskrivningsbaserade investeringen - för även planerat underhåll skall ju in med kalkylränta om man är det minsta seriös. (vilket man dock sällan är på sådant här... man antar att allt är lika...)

Pär, det är möjligt att du har rätt - att mac ger billigare driftskostnader. Det är i så fall upp till Apple att övertygande bevisa det. Vad gäller koncernen Norrköpings tidningar, där Gotlands-tidningarna ingår, så är det väl känt att de har utrett den här frågan under flera års tid och funnit, med allt sammantaget, att Apples plattform var ett sämre val. Huruvida det är ett klokt beslut vet de, och kanske vi, först om några år.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Pär, det är möjligt att du har rätt - att mac ger billigare driftskostnader. Det är i så fall upp till Apple att övertygande bevisa det. Vad gäller koncernen Norrköpings tidningar, där Gotlands-tidningarna ingår, så är det väl känt att de har utrett den här frågan under flera års tid och funnit, med allt sammantaget, att Apples plattform var ett sämre val. Huruvida det är ett klokt beslut vet de, och kanske vi, först om några år.

Vi kan väl anta att "dom" redan vet det i tack vare utredningar i flera år...

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 18:41
Ursprungligen av xplane:

Vi kan väl anta att "dom" redan vet det i tack vare utredningar i flera år...

Jo, det får man ju innerligt hoppas - annars borde dom omskolas till asfaltskokare hela bunten
Men å andra sidan vet ju hur man kan räkna hem det man önskar…

Jag tycker mig läsa alltför ofta om det ena eller det andra företaget som byter från mac till pc...Är det inte intressantare att få läsa om det motsatta här på detta forum. Forumet är väl pro mac eller?

Det tråkiga i sammanhanget är att ett företag som ska ligga i sammahus och ha en nära kontakakt med tidningarna ville gå över till mac eftersom de är ett ljudföretag - gör radioreklam och annan ljudläggning.

Nu verkar det som om dom kommer fortsätta att köra pc och då Dell, eftersom dom inte heller får köra egen byggda datorer.

Låter idiotiskt i mina öron.

Varför måste man konsekvent byta alla datorer.

Kan säga att Högskolan på Gotland har börjat köra enbart Mac datorer med Avid dv pro, från att tidigare kört pc.

Men Pär, jag tror inte att de är några rabiata Mac-hatare, enligt min erfarenhet så är det precis tvärtom, tidningsvärlden är Mac-kramare nästan allihop, och de allra flesta skulle, på emotionell grund, hellre köra Mac, men om man inte hittar några påtagliga fördelar enligt de kriterier man har så kan man ju inte säga att Mac skulle vara ett bättre val.

Om jag känner tidningsvärlden rätt (och det tror jag att jag gör) så lär det finnas en hel del gamla redigerare som kommar att göra sitt bästa för att barrikadera sig med Quark, QPS och Mac OS 9 så det vill nog till att det blir ett lyckat plattformsbyte om IT-folket ska undkomma dessa krypskyttar...

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 19:33

Rickard:
Tror inte jag heller, och har väl aldrig sagt det…
Jag har bara sagt att citrix har ju inte mycket med plattform att göra (vilket ju är själva idén), och att kostnaden för själva burken i inköp är negligerbar (kolla bara skillnaden i att hyra rent från supporten och att hyra med support och stilleståndsgaranti från samma ställe kostar).
Dock är detta de enda två argument för jag hört - fast de inblandade med riktig insyn är ju inte här…

Apple befinner sig i en ny situation nu, en som de ännu inte lärt sig hantera: under 90-talet "visste" alla att bara mac dög till grafisk produktion. Det är ju uppenbart osant, och har genomskådats av alla utom de riktiga gamla stötarna. Så idag råder snarast omvänd bevisbörda - Apple måste förklara varför deras lösningar är BÄTTRE och värda merkostnaden, och än så länge så är de inte särskilt bra på det, trots att det finns en mängd saker de skulle kunna anföra.

Ibland tror jag, tyvärr,att de inte ens fattat att spelreglerna har ändrats

• Oregistrerad
  • 2004-03-04 20:00

Rickard:
Kollar du intervjuerna med Oscar så är han på rätt spår… Snälltåg…

Det är precis som vanligt och som det var på tidigt nittiotal med användbarheten:
Efterföljarna börjar komma ikapp och på vissa bitar möjligen om - men de märker inte att vägen har svängt…

Jag håller absolut med att Oscar är en bra kraft för Apple, men vad jag menar är att hela säljkåren, marknadsfolket, vartenda ÅF och så vidare måste använda helt andra argument än de är vana vid. Gissa hur många OS X-presentationer jag genomlidit med tomprat om det läckra Aqua och iLife-program. Tyvärr (eller kanske lyckligtvis) biter inte sånt på en yrkeskunnig IT-chef.

Då måste helt enkelt bli bättre på att föra ut varför Macen är värd sitt högre inköpspris. Och de måste göra det med kunskap om omvärlden. Väldigt många Mac-människor har generade låg kunskap om Windows, och sånt imponerar inte på någon

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-03-04 21:22

Varför inte prova http://www.hiketech.com/
Funkar bra för mig och min Garmin GPS.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-04 21:44

Dom kan väll annars sänka priserna på hårdvara? G4orna är ju värkligen överprissatta.

1
Bevaka tråden