Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

digital-box med progressive scan?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag skulle behöva en digital-box med progressive scan. Finnsa det? DVD-spelare finns med denna ut-signal idag. Vill helst inte köpa digitalbox + bild processor separat för att få plasman att fungera...

Du måste ha en converter för att kunna få komponent- eller VGA-signaler ut från digital-tv-boxen, om det är det du är ute efter. Vad har du för ingångar på plasman? I brist på HDTV i Europa så är RGB-signal via scart från digitalboxen det bästa man kan få i fråga om tv-bild i projektor eller plasma.

Tack för inputen, stinky.

Problemet är att jag bara har VGA och DVI ingångar (båda klarar RGB men bara om det är prog. scan signal). Jag kan visserligen köpa till SCART (klarar vanlig RGB, SVHS, composit (PAL, NTSC, SECAM)-signaler)) men det kostar många tusen extra och ger mycket sämre kvalit'e än om jag kan gå via VGA och prog. scan signal i både TV-sändning och DVD-fallen.

Progressiv scan signal är överlägsen vanlig RGB (som visserligen är mycket bra men inte data-skärmsstand.) och om det fanns en digitalbox med denna ut-signal slipper jag convertern/ linjedubblaren/bildprocessor (kärt barn har många namn).

I och med att det uppstått en jättemarknad för prog. scan med projjar och plasmor så är det ju rimligen en tidsfråga innan digitalboxar finns med prog. signal, på samma sätt som DVD-spelare fått detta nyligen (vilket gör att du kan koppla DVD-spelare direkt till projje eller plasma via VGA-in med en kvalité som är närmare biografers än någonsinn tidigare).

läs mer på mycket intressanta: http://www.bigscreen.se/aob-upplosningar.htm

Vill inte köre extern converter till gammelstand.-box. Blir dyrt och omordernt.

Detta är hett! ANALOGA TV-tuners tänkta att fungera med plasmors/projjars VGA-in tack vara att tunern levererar prog. scan-signal finns. Varför då inte en DIGITAL tv-tuner med samma egenskap?!

Kommentar efter mer surfning:
DVD+/-R(W) recorders med inbygg TV-tuner (dock -igen- analog sådan) skryter också med prog.scan-signal ut.

Varför hittar jag ingen DIGITALbox med funktionen när DVD, DVD-rec, ANALOGA TUNERS alla har funktionen?

Nu börjar det bli kämpigt... Har varit överallt på nätet... Eller?

Stinky?

själv ser jag f.n. ingen betydande skillnad på bildkvaliteten när jag jämför "analog" prog scan (komponent ut från DVD in i proj) med DVI, dock något mer digitala artefakter med DVI varför jag håller kvar vid komponentkabeln tills vidare.
Att all digital-tv märkligt nog fortfarande kräver mer eller mindre analoga boxar är egentligen bara så typiskt för digital-tv:ns utveckling hittills - den har ju, rent marknadsmässigt, varit inriktad på vanlig "widescreen-tv", och plasmor har i tv-branschen setts som en utveckling av dessa, inte som datorskärmar.
Jag håller med, den dag det kommer en digitalbox med VGA eller DVI direkt ut kommer jag förmodligen att dregla sönder den på en kvart!

Förresten, vad gäller dvd-spelare med VGA ut så är dessa otroligt ojämna i kvalitet. När jag fortfarande körde projen med HTPC så skräddarsydde jag inställningarna mot projens upplösning, men fick ändå inte bättre bild än jag nu får med en DVD-spelare med progressive scan via komponent.

>> Stinky

Kolla in Samsungs HDDVD - sjukt bra, videoprocessorn är otrolig och DVI:D-ut!

Jag köper!

har du testat den alltså? Har funderat på den, men jag har en AE300-proj vars DVI inte är den bästa. Avvaktar med nytt dvd-spelarköp tills jag köpt nästa projektor, blir väl i höst. Dessutom kör jag alltmer från dator så jag vetefan vad jag ska ha härnäst, egentligen...

Jo, vetdu, köpte den förra veckan. Lokal butiker i Stockholm/Uppsala tar kring 3500:- eftersom Samsung har gjort en så bra spelare att dom inte kan leverera. Listpris är 3200:- men affärer kränger för glatta liver runt 3500:-. Dock hittade jag en postorderfirma som hade ett enda ex. kvar och dom tog 2330:- inkl moms, frakt. Otroligt... Spelare stod vid plasma dagen därpå! Kolla pricerunner på produkten så hittad du återförsäljaren, Stinky.

Spelaren är, tyst, snygg, snabb, kan spola i 128x speed, spela upp i olika zoom-lägen (vilket är bra då jag inte vill ha svarta remsor när film spelas för att förebygga inbränning). Med mera, med mera. Köp!

Eftersom att det varkar hopplöst att hitta en digitalbox med progressive-scan-ut-via-VGA/DVI köper jag nu till vidoe-ingångskortet till plasman. Jag för då SCART(RGB), SVHS, Composit, VGA-ut, Komponent portar. Vidare har plasman INBYGGD BILDPROCESSOR som omvandlar RGB/composit,SVHS etc till progressive scan. Det blir alltså RGB-signal via SVART till plasman.

Dock är det Hitachi's egen video-processor som då får omvandla TV-signalen till prog.scan. Denna processor är dock inte lika het som Samsungs HDDVD's "DCDi by Faroudja" som har visat sig så bra att den skakar Hollywood-prylar på 100000-tals kronor om man ska tro vad man läser på webben. Skit samma, jag är nöjd med spelaren i alla fall.

Stinky, kolla denna länk. Jag lärde mid massor här:
http://www.bigscreen.se/aob-upplosningar.htm

iJohannes
Vet inte om detta är nåt för dig...

http://www.eyegonomic.com/page.dsp?page=205

...värt att kolla iaf.

/R

Tack för tipset men det är annu en analog tv-tuner med VGA-ut.

Jag vill ha en digital (för marknätet) TV-tuner med VGA/DVU-ut.

Snygg var den dock...

1
Bevaka tråden