Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adamo ADSL 8Mbit fast IP för 297kr i månaden

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-01 00:17
Ursprungligen av Joacim Melin:

Mitt byte gnisslade lite också. Bostream kopplade ner mig och sen skulle Adamo ansluta mig samma dag men jag fick vänta en vecka. Adamos kundtjänst hade inget bra svar att ge men antydde att det var Bostreams fel. Jag vet inte....

Vad bra att se att det inte bara är jag som har haft problem med att bli kund hos Adamo:

* 6 aug beställer jag bredband hos er. Jag anger att jag ska inkomma med en fullmakt för urkoppling av min tidigare ISP. Dessbättre visar det sig att jag kan, mot avgift på 600:-, korta ned tiden till ett specifikt datum. Datumet från min ISP bekräftas till 04-08-31.

* 7 aug ringer jag till er kundtjänst och berättar att jag har en bekräftelse från min tidigare ISP om urkoppling 04-08-31. Din kundtjänst ändrar i beställningen.

* 18 aug får jag en oderbekräftelse från Adamo. Tyvärr innehåller den fortfarande felet med fullmakten.

* 19 aug ringer jag och korrigerar för 2:a gången uppgiften om urkoppling.

* 1 sep ringer jag till din kundtjänst för att fråga hur det går i och med att jag inte har hört något. Dessvärre nås jag för 3:e! gången av beskedet att ni inväntar fullmakt. Men stick i stäv med det beskedet bekräftar ändå (en annan) Fredrik att det står 04-08-31 som sista dag i min ursprungliga beställning från början av aug. Dock berättar Fredrik att det inte ska vara möjligt att ändra en originalbeställning.

Jag får nu beskedet att ingen beställning är lagd så det tar 3-4 veckor ytterligare innan jag blir inkopplad. Felet skylls på byte av (boknings?)datorsystem hos er. Mycket klen tröst då det inte hjälper mig.

Sedan får jag beskedet att man har gjort ett nytt beslut i frågan om kompensering och höjt den - hör och häpna - från 25 till 50 kr! På 1295kr är inte det så himla mycket med tanke på att Adamos officiella inkopplingsdatum blev satt till 17/9. Själv hänvisar Adamo till sin FAQ om leveransfrågor, men jag anser att det bör stå vi beställningen. Dessutom kan det inte vara så svårt att koda en funktion som direkt kolla det angivna urkopplingsdatumet mot leveranstiden (för Skanova).

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 14:50

Jag beställde för en månad sen och fick 30 sep (idag) som installationsdatum. Detta pga att jag skulle få Bostream urkopplat samma dag (idag). Men liksom ebbe påtalar har det kommit nya direktiv från Skanova angående byte av operatör. Detta gör enligt Adamo att jag kommer kopplas ur och in av samma person vid samma tillfälle. Minimalt avbrott alltså. Eftersom de nya direktiven nyligen kommit har det varit en del strul för oss som, innan de nya direktiven kom, själva sagt upp sin tidigare tjänst och sedan beställt Adamo till samma datum. De talade om en försening på "några dagar".

Jag ser fram emot snabbare bredband till lägre kostnad, men tycker att Adamo varit lite väl snåla med information. Jag fick en vecka efter beställning en bekräftelse på lagd beställning. För några dagar sedan ringde de och frågade vilken operatör jag haft tidigare för att kunna samordna bytet enligt de ny direktiven. Ingen annan kommunikation har initierats av Adamo.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-30 16:54
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag beställde för en månad sen och fick 30 sep (idag) som installationsdatum. Detta pga att jag skulle få Bostream urkopplat samma dag (idag). Men liksom ebbe påtalar har det kommit nya direktiv från Skanova angående byte av operatör. Detta gör enligt Adamo att jag kommer kopplas ur och in av samma person vid samma tillfälle. Minimalt avbrott alltså. Eftersom de nya direktiven nyligen kommit har det varit en del strul för oss som, innan de nya direktiven kom, själva sagt upp sin tidigare tjänst och sedan beställt Adamo till samma datum. De talade om en försening på "några dagar".

Jag ser fram emot snabbare bredband till lägre kostnad, men tycker att Adamo varit lite väl snåla med information. Jag fick en vecka efter beställning en bekräftelse på lagd beställning. För några dagar sedan ringde de och frågade vilken operatör jag haft tidigare för att kunna samordna bytet enligt de ny direktiven. Ingen annan kommunikation har initierats av Adamo.

Har precis detta problemet.

Sa upp mitt telia den 1:e sep, och beställde Adamo samma dag. Fick datum för urkoppling den 1:e Oktober (imorgon). Fått bekräftelse via mejl och även pratat i telefon att den 1:e smäller det! Ringde i onsdags och frågade så allt stog rätt till. Då hittade dom inte min beställning och velade, dom bad att få återkomma, jag gav dom mitt mobilnr. Ingen ringde, senare samma dag ringde jag och då sa dom att de va strul med nåt nytt avtal mellan alla bredbandsopratörer och därför skjuts alla i kopplingar runt månadsskiftet upp.

Ok sa jag, men vad händer med mitt Telia som jag sagt upp till den 1:e?

Vi har pratat med Telia och sagt att de inte ska koppla ur några abonnemang.

Idag morse ringde jag Telia: Näe här står inget annat än att du kommer bli från kopplad imorgon.

Ringer Adamo igen, jo då de är väl så att den personen inte är involverad i detta bara.

Så ska bli Intressant och se imorgon vad som händer. Blir sjukt grinig på Adamo om Telia/Skanova kopplar ur mig, då jag faktiskt haft chansen idag att säga till telia att dom ska vänta med de.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 17:40

Skanova ....

På nåt sätt känns det skönt att veta att det inte bara är min uppkoppling som strular. Men en tanke som dyker upp är: Om det är skanova som förhandlar borde det inte gälla andra operatörer än Adamo typ telia m.m. och borde man inte i så fall fått läsa om det i media - eller är det något jag missat ???

Ebbe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-30 18:44

Samma här!
För tre veckor sedan beställde jag också Adamo bredband med begärt byte från Bostream till Adamo den 1 okt.
Fick orderbekräftelse från Adamo via mail dagen efter, men sedan har det varit knäpp tyst. Ingen post och inga mail. Blev mycket fundersam och ringde därför till Adamo idag (30sept) för att fråga vad som händer. Fick då också svaret att ett nytt avtal har trätt i kraft och att mitt byte kommer att senareläggas ca 3 veckor.
För att jag inte ska bli utan bredband under tiden, kommer Adamo att ombesörja så att min Bostreamuppkoppling inte kommer att kopplas ner i morgon. När det sedan blir dags för byte kommer Adamo att meddela mig i god tid.
Hoppas verkligen att Adamos telefonsupport vet vad hon talar om, annars blir jag också sjukt grinig!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-04 12:38

Kom hem igår och mitt internet va helt död.

Telia har kopplat ur mitt Internet fast Adamo lovat mig 2 gånger att de skall INTE ske. Jag frågade till och med om de kunde garantera mig detta. Men så skedde de ändå!!

Så nu kan jag bara vänta tills något händer. Går de med än 5 arbetsdagar skulle jag få en gratis månad.

Fy fan!

Telia har nog inte kopplat ur ditt Adamo-bredband. Skanova har däremot gjort det,och varför de gjort det borde du ringa Skanova om och fråga. Det hade åtminstone jag varit intresserad av om jag satt i din situation, i synnerhet om det är så att du inte har något med någon annan bredbandsleverantör att göra, eller inte befinner dig i ett byte mellan två bredbandsleverantörer.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-04 12:57
Ursprungligen av Joacim Melin:

Telia har nog inte kopplat ur ditt Adamo-bredband. Skanova har däremot gjort det,och varför de gjort det borde du ringa Skanova om och fråga. Det hade åtminstone jag varit intresserad av om jag satt i din situation, i synnerhet om det är så att du inte har något med någon annan bredbandsleverantör att göra, eller inte befinner dig i ett byte mellan två bredbandsleverantörer.

Jovisst, men det är inte Skanova som lovat mig att Internet skall fungera.

Jag satt själv och pratade med telia och dom sa till mig "Jo, ditt internet kommer kopplas ur imorgon."

Efter de ringde jag Adamo: Äh de någon som inte har koll på de där, ditt internet kommer inte kopplas ur.

Men ska ge de ett försök och ringa till Skanova, dom kommer troligen bara skylla på någon annan som alla andra.

Har iaf flyttat min trådlösa basstation till mina kära grannar så får tillgång till internet den vägen. Iaf på en dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-04 20:32

För mig har det funkat bättre. Bytet till Adamo skulle ha skett i fredags (1 okt) men än så länge fungerar Bostream som vanligt. Bytet är försenat med 3 veckor enl. Adamo.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-08 06:01

Såg nu att min ADSL/Link Act lyser grönt på modemet. Även om jag startar om de, vågar man hoppas på att de ligger 8 mbit och trycker i linorna nu??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-08 09:05

I och med att det lyser grönt så har modemet fått igång sin förbindelse. Du behöver inte starta om, för om modemet tappar föbindelsen (typ du drar ur splittern eller telepluggen ur jacket) så håller det på och försöker etablera en ny förbindelse hela tiden (tills att du slår av modemet).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-08 09:29
Ursprungligen av frazze:

I och med att det lyser grönt så har modemet fått igång sin förbindelse. Du behöver inte starta om, för om modemet tappar föbindelsen (typ du drar ur splittern eller telepluggen ur jacket) så håller det på och försöker etablera en ny förbindelse hela tiden (tills att du slår av modemet).

Skall modemet vara på eller av nu?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-08 12:08

Förlåt om jag har varit lite otydligt. Ditt modem har ju nu indikerat att det har etablerat en förbindelse med DSLAM:n i telestationen. Sedan måste ju självklart du har rätt värden för ditt abbonemang (IP, GW etc), men det har ju du fått i ditt sk. välkomstbrev.

Så: ja, ditt modem ska vara på(slaget) nu. Får det är ju väldigt svårt att få något att fungera om det är av(slaget), eller hur? No pun intended, som man säger...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-08 12:17
Ursprungligen av frazze:

Förlåt om jag har varit lite otydligt. Ditt modem har ju nu indikerat att det har etablerat en förbindelse med DSLAM:n i telestationen. Sedan måste ju självklart du har rätt värden för ditt abbonemang (IP, GW etc), men det har ju du fått i ditt sk. välkomstbrev.

Så: ja, ditt modem ska vara på(slaget) nu. Får det är ju väldigt svårt att få något att fungera om det är av(slaget), eller hur? No pun intended, som man säger...

Okok

Galet, lyser ännu. Adamo har ingen aning för de har inte ens något datum för när de ska installeras hos mig. Men de lyser grönt ännu.

Och får typ lossas ip: 192.168.1.3

Mm, de e la bara å vänta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-08 12:39

Jag tog kontakt med Adamos kundtjänst och bad dom maila mig abbonemangsuppgifterna. Notera att Adamo börjar debitera dig från samma tidpunkt om du ber dom skicka uppgifterna. Jag insåg att jag blev inkopplad när min larmpanel indikerade fel på teleförbindelsen. Efter att ha kopplat in mitt modem så tändes lampan. Lite tcpdump:ande bekräftade misstanken.

Adamo och Skanova har inte så bra koordinering, så Adamo kan inte ange något faktiskt datum för inkoppling utan bara den uppgift dom får från Skanova. Sedan hänger det på i Skanova när det händer i praktiken att en montör(?) åker till din telestation om flyttar kopparparet.

Att du får en svart IP-adress beror på ditt modem (som troligen innehåller en router med NAT). Har du (som jag) en enklare lösning med tex DSL-300[G/T] i bryggat läge ser du direkt en vita trafiken, typ 81.216.*.* (för U-Väsby, Sthlm) eller så.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-08 14:51
Ursprungligen av frazze:

Jag tog kontakt med Adamos kundtjänst och bad dom maila mig abbonemangsuppgifterna. Notera att Adamo börjar debitera dig från samma tidpunkt om du ber dom skicka uppgifterna. Jag insåg att jag blev inkopplad när min larmpanel indikerade fel på teleförbindelsen. Efter att ha kopplat in mitt modem så tändes lampan. Lite tcpdump:ande bekräftade misstanken.

Adamo och Skanova har inte så bra koordinering, så Adamo kan inte ange något faktiskt datum för inkoppling utan bara den uppgift dom får från Skanova. Sedan hänger det på i Skanova när det händer i praktiken att en montör(?) åker till din telestation om flyttar kopparparet.

Att du får en svart IP-adress beror på ditt modem (som troligen innehåller en router med NAT). Har du (som jag) en enklare lösning med tex DSL-300[G/T] i bryggat läge ser du direkt en vita trafiken, typ 81.216.*.* (för U-Väsby, Sthlm) eller så.

Vad är tcpdump:ande?? nåt man kan göra för å se om man ligger uppkopplad?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-08 19:06
Ursprungligen av skatan:

Vad är tcpdump:ande?? nåt man kan göra för å se om man ligger uppkopplad?

Ett urklipp från

Citat:

man tcpdump

ger vid handen

Citat:

TCPDUMP(1) TCPDUMP(1)

NAME
tcpdump - dump traffic on a network

SYNOPSIS
tcpdump [ -aAdDeflLnNOpqRStuUvxX ] [ -c count ]
[ -C file_size ] [ -F file ]
[ -i interface ] [ -m module ] [ -r file ]
[ -s snaplen ] [ -T type ] [ -w file ]
[ -E spi@ipaddr algo:secret,... ]
[ -y datalinktype ]
[ expression ]

DESCRIPTION
Tcpdump prints out the headers of packets on a network interface that
match the boolean expression. It can also be run with the -w flag,
which causes it to save the packet data to a file for later analysis,
and/or with the -r flag, which causes it to read from a saved packet
file rather than to read packets from a network interface. In all
cases, only packets that match expression will be processed by tcpdump.

Du skriver då

Citat:

tcpdump -n -i en0 (eller en1 för AirPort)

och vips kommer det ut en massa utskrifter från den trafik som går på det utvalda interfacet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-08 21:08
Ursprungligen av frazze:

Ett urklipp från
ger vid handen

Du skriver då

och vips kommer det ut en massa utskrifter från den trafik som går på det utvalda interfacet.

Ska jag göra detta i Terminal eller??

Ursprungligen av skatan:

Ska jag göra detta i Terminal eller??

Japp!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-10 17:16

När jag skriver de sista så får jag ut:

Citat:

yping your interrupt character, typically control-C) or a SIGTERM sig-
nal (typically generated with the kill(1) command); if run with the -c
flag, it will capture packets until it is interrupted by a SIGINT or
SIGTERM signal or the specified number of packets have been processed.

When tcpdump finishes capturing packets, it will report counts of:

packets ``received by filter'' (the meaning of this depends on
the OS on which you're running tcpdump, and possibly on the way
the OS was configured - if a filter was specified on the command
line, on some OSes it counts packets regardless of whether they
were matched by the filter expression, and on other OSes it
counts only packets that were matched by the filter expression
and were processed by tcpdump);

packets ``dropped by kernel'' (this is the number of packets
that were dropped, due to a lack of buffer space, by the packet
capture mechanism in the OS on which tcpdump is running, if the
OS reports that information to applications; if not, it will be
reported as 0).

On platforms that support the SIGINFO signal, such as most BSDs, it
will report those counts when it receives a SIGINFO signal (generated,
:0

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-10 21:21

Ja, och vad är problemet? Du läser manualsidan för tcpdump. Det är precis vad du ska få. Om du sedan kör själva programmet (det andra exemplet) så får du en dump av trafiken.

Jag gissar att din vana med *NIX är liten - därav ditt (i mina ögon något underliga) svar. Säg bara till så kan jag/vi svara bättre.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-10 22:08
Ursprungligen av frazze:

Ja, och vad är problemet? Du läser manualsidan för tcpdump. Det är precis vad du ska få. Om du sedan kör själva programmet (det andra exemplet) så får du en dump av trafiken.

Jag gissar att din vana med *NIX är liten - därav ditt (i mina ögon något underliga) svar. Säg bara till så kan jag/vi svara bättre.

Problemet är att jag inte får ut något vettigt som hjälper mig att ta reda på om jag är uppkopplad mot telestationen eller inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-10 23:39

OK, vi tar det från början: har ditt modem en webserver (för att kunna titta på inställningar etc)?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-11 03:48
Ursprungligen av frazze:

OK, vi tar det från början: har ditt modem en webserver (för att kunna titta på inställningar etc)?

Det tror jag inte. Det är ett enkelt D-link DSL-300T/TA och den är förnärvarande inte inkopplad till någon router eller nåt utan när jag testat så har jag satt den direkt till datorn.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-11 11:53
Ursprungligen av skatan:

Det tror jag inte. Det är ett enkelt D-link DSL-300T/TA och den är förnärvarande inte inkopplad till någon router eller nåt utan när jag testat så har jag satt den direkt till datorn.

Trots sin enkelhet så har det en webserver i sig. Jag har versionen innan, DSL-300G, som också har en inbyggd webserver. Du kopplar upp dig mot dess adress 192.168.1.1 (gamla versioner hade 10.1.1.1). Observera att det kan tyvärr vara lite struligt att komma igång med Safari (enligt egen erfarenhet), men Firefox är ett fungerande alternativ. Om det verkar strula så kan en general-reset (tryck 3 ggr på reset-knappen) hjälpa dig på traven.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 07:37

Nu blandar jag mig i diskussionen också... Jag väntar på Adamo och har ett D-Link DSL-300T/TA som ska användas för tjänsten. Modemet har en webserver och kan agera router. Det kan också ställas in i bryggat läge så att trafiken bara passerar utan att påverkas. Så ligger det till med modemet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-10-11 10:03
Ursprungligen av Mattias Malm:

Nu blandar jag mig i diskussionen också... Jag väntar på Adamo och har ett D-Link DSL-300T/TA som ska användas för tjänsten. Modemet har en webserver och kan agera router. Det kan också ställas in i bryggat läge så att trafiken bara passerar utan att påverkas. Så ligger det till med modemet.

Hmm, ok hur connectar man till modemets/routerns inteface då?

Detta modem sitter hemma hos mig och lyser grönt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-11 11:57
Ursprungligen av Mattias Malm:

Nu blandar jag mig i diskussionen också... Jag väntar på Adamo och har ett D-Link DSL-300T/TA som ska användas för tjänsten. Modemet har en webserver och kan agera router. Det kan också ställas in i bryggat läge så att trafiken bara passerar utan att påverkas. Så ligger det till med modemet.

Precis. Har du ingen annan nätverksutrustning hemma så låter du ditt DSL-300 agera router med DHCP, NAT & Co. Annars låter du (som jag tyckte var enklast) modemet köra i bryggat läge och min trådlösa accesspunkt sköter om resten med routing, DHCP, NAT, SPI (ja, listan kan göras lång).

  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 12:13
Ursprungligen av frazze:

Precis. Har du ingen annan nätverksutrustning hemma så låter du ditt DSL-300 agera router med DHCP, NAT & Co. Annars låter du (som jag tyckte var enklast) modemet köra i bryggat läge och min trådlösa accesspunkt sköter om resten med routing, DHCP, NAT, SPI (ja, listan kan göras lång).

Planen är att köra i bryggat läge just för att jag har annan utrustning som tar hand om routing, DHCP mm. Jag väntar bara på att Bostream ska kopplas ur och Adamo kopplas in.

En fråga: En polare som också beställt Adamo har fått IP-uppgifter och besked om leverans 7 okt (beskedet kom 5 okt). Han har samma modem, men får det inte att fungera. ADSL-lampan lyser inte på modemet. Inte ska man behöva mata in IP-inställningarna för att modemet ska känna av att det finns nåt i andra änden? Kan man anta att den installation som Adamo skrev skulle ske 7 okt inte har ägt rum ännu? Att Skanova strular som vanligt alltså?

Bevaka tråden