Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det bra att jobba i classic?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man mest jobbar i OS 9-program (som Quark och Photoshop) och inte har planer på att uppgradera programmen, är det dumt att köpa en dator som inte går att starta i OS 9? Eller funkar det bra att jobba i Classic?

Det går nog hyggligt, brukar vara lite skärmuppdateringsproblem med Quark, men det är överkomligt.

Däremot så ställer jag mig tveksam till tanken som sådan - varför lägga pengar på hårdvara som bara marginellt ökar ens produktivitet, men snåla på mjukvara som är den verkliga produktivitetshöjaren, och som dessutom är billigare?

  • Medlem
  • 2004-03-09 10:57

Iom Panther så funkar det faktiskt väldigt bra. I Quark måste du installera en Xtention som heter ClassicDrawXT, för att slippa omritningsbuggar. Det är samma typ av buggar som man ser om man stänger av "rita upp i bakgrunden" i Quark, så min gissning är att just den funktionen inte stöds av Classic.

Photoshop funkar också bra, och är lite snabbare än att köra den i OS X-läge... Du kan gott börja så, och uppdatera programmen på sikt, för trots allt så erbjuder OS X-miljön en hel del fördelar.

Jag blev faktiskt förvånad över att Apple satsade på att förbättra Classic-stödet. Det kanske var någon som mekade med det på fritiden?

  • Medlem
  • 2004-03-09 19:58

Mja, jag har skrivit det i andra trådar men tar det igen. Jag har aldrig jobbat på snabbare maskiner än min egen iMac G4 800 rev A, men kan utan omsvep säga att QuarkXPress inte är särskilt rappt i Classicl-äget. Det är ju mycket snabbt i OS9. Det är möjligt att det går undan på en mycket snabbare maskin, men jag kör aldrig, aldrig QXP i Classic om det inte är för att fixa till smärre korrfel. Det är olidligt långsamt att sitta i Classic om man är van vid snabbheten i OS9. Tycker jag, som jobbar mest i QXP.

Ursprungligen av Baron:

Mja, jag har skrivit det i andra trådar men tar det igen. Jag har aldrig jobbat på snabbare maskiner än min egen iMac G4 800 rev A, men kan utan omsvep säga att QuarkXPress inte är särskilt rappt i Classicl-äget. Det är ju mycket snabbt i OS9. Det är möjligt att det går undan på en mycket snabbare maskin, men jag kör aldrig, aldrig QXP i Classic om det inte är för att fixa till smärre korrfel. Det är olidligt långsamt att sitta i Classic om man är van vid snabbheten i OS9. Tycker jag, som jobbar mest i QXP.

Jag kör QX 3.3 i en G5 1,6 i classicläge, tycker att det går lika snabbt som i gamla G3 9.2

F

  • Medlem
  • 2004-03-16 03:26

Ja, det är väl rimligt att det går fortare på din burk än på min. Det var ungerfär det jag ville säga.

1
Bevaka tråden