Det är uppenbart, efter c:a 6-7 års "personalköpande" att konkurrensen snedvrids totalt. Men å andra sidan är det ju standard i Sverige, tyvärr. Förutom personalköp/hem-PC kan man ju titta på dramat kring butikers region 1 DVD-försäljning för talande exempel.
Egentligen har jag inte förstått varför man köper en dator på personalköp, eller personal-LEASING som jag snarare vill kalla det. Bristen på valfrihet, kombinerat med den senaste begränsningen på månadskostnad, gör att jag bedömer det som en dålig affär. Bättre att köpa maskinen själv och välja själv.
Sedan är det ju så att personalleasingen som sagt inte omfattar de grupper som har nytta av skattesubventionerade datorer, t.ex studenter. Det är ytterligare en allvarlig nackdel.
Problemen med Mac och personalleasing är väldigt talande och därför bör hela konceptet avskaffas. Alternativt ersättas med ett system där de anställda för "System 10.000 kronor", "System 20.000 kronor" etc och själv kan välja för den summan, ev kompletterat med något färdigt paket. Då kan de som vill skräddarsy sin dator och välja Mac, medan andra kan välja något förvalt HP/Compaq-skrot som t.ex Malmö erbjuder.
Min kompis har fått erbjudanndet och jag har kollat det. Inte en enda dator som Malmö Stad erbjuder nu betraktar som jag acceptabel i utförande/konstruktion, användarvänlighet, driftsäkerhet och kvalitet vilket gör att jag (som jag alltid gjort) avrått från köp. När Macen erbjöds kunde man inte välja Power Mac eller PowerBook. Det är ju diskriminerande med tanke på att PC-datorer med PCI-platser erbjöds.
Sedan har man ju det här med löneavdrag också men det är en annan diskussion. Idag är personalköp/leasing inget alternativ till den möjlighet/frihet man får om man köper datorn själv. Därför är det inget alternativ för de som vill ha specialanpassade maskiner och valfrihet. Fenomenet måste bort, kan staten skattesubventionera på detta sätt bör de kunna sänka momsen på datorer eller liknande åtgärd, alternativt kräva att de anställda själva får välja vad de vill ha för en specifik summa.