Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Malmö ratar också mac

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 22:42

kan inte förstå hur Ni i Svedala med indirekta skattemedel, kan sitta och skyffla
in pengar till Microsoft och dess annhang, avskaffa personalköpen för böveln !!!!

Inte förvånad

Om de med makten inom kommunen gör nedan val, varför då välja mac när man kan välja PC?

Uppsala ligger långt framme med planer på att bygga ett "Musikens Hus". Byggkostnad idag är omkring 547 MSEK och ett max antaget årligt underskott på 10-15 MSEK. Nyligen dök det upp ett alternativ för omkring 100 MSEK, med fler sittplatser och inget underskott. S + v + fp stödjer det dyrare förslaget, och vill inte titta på det billigare.

Har de lärt sig enögdhet och envishet från it avdelningen eller är det tvärtom?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 13:38

Morsan jobbar på BB i Uppsala och kommer få en HemPC vända nu. Det kommer endast vara PC av märket Fujitsu Seimens. Sorgligt. Hon vill ha en smidig bärbar också.

Ursprungligen av Erik.dv:

Morsan jobbar på BB i Uppsala och kommer få en HemPC vända nu. Det kommer endast vara PC av märket Fujitsu Seimens. Sorgligt. Hon vill ha en smidig bärbar också.

Stackaren, dom burkarna lär gå in på service flera gånger om året.. Sedan är dom allt annat än bra.

På RFSL så är det tvärtom. Där är det tameattan nästan tvång på att ha Mac vad jag har hört
Bara en liten ljusglimt i mörkret..

Ursprungligen av Christopher Anderton:

På RFSL så är det tvärtom. Där är det tameattan nästan tvång på att ha Mac vad jag har hört
Bara en liten ljusglimt i mörkret..

Värnar man om sexuellt likaberättigande så kan man väl lika gärna värna om tekniskt likaberättigande också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 17:47

Nacka kommun gick ut med årets hem-PC erbjudande i går. Dom har lagt ut all hantering på Nicator. Bara Fujitsu Siemens PC med Microsoft Windows. Inga macar. Hur överklagar man?

Jag säger bara Förenklad upphandling = alla kan få en mac oavsett vad som har bestämts mellan mutkolvar och PC-nasare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-09 19:57
Ursprungligen av SockerConny:

Jag säger bara Förenklad upphandling = alla kan få en mac oavsett vad som har bestämts mellan mutkolvar och PC-nasare.

Hur menar du nu?

Det vore ju intresant att höra med de som haft sin mac en hel avtalsperiod ( 3 år ) och vad deras totala kostnad blev - bemärk att det i slutändan kommer till att man kan lösa ut sitt hyrpaket men med MARKNADSVÄRDET - möjligen kan det vara billigare att istället ta ett lån för köpet... risken med "marknadsvärde" och macar är att man får slanta upp lite väl mycket i slutändan. På min lön dras det 1.035 :-/månad INNAN skatt och då i 3 år ( för en MDD 2x1 GHz, 1 platt 17" från Apple samt en HP Psc 750 printer/scaner/kopiator) dvs. 37.260 kronor - när sedan de 3 åren gått så kommer detta med att lösa köpet eller lämna tillbaka burken. En vild gissning är att slutnotan för lån och utlösen slutar på ÖVER 40.000 - frågan är om det verkligen var värt detta ?

Nyfiken, Dolk kan det inte vara som många som heter. Har du en kvinnlig yngre släkting som heter X? Isåfall kan jag berätta att hon har/är elev på en (fri)skola i Ljusdal som jag administrerar nätverket på.

Dolk förpliktigar men ett passande namn i Hälsingland:)

Vill påpeka att vi har ett systerforum som heter Offtopic.se
Här diskuterar vi personalköp.

/M

• Oregistrerad
  • 2004-03-09 23:19

Olle, glömde du inte det viktigaste i din kalkyl? Du tappar drygt 1000 kr brutto på din lön i 36 månader, men hade du fått ut den tusingen som lön hade du blivit blåst på ca 30 till 55% i skatt. Nu kan du i stället använde den skatteutgiften till att betala av din dator. Alltså bör du ha fått en rabatt motsvarande skatteuttaget.

Min fru, som jobbar för Uppsala kommun (dj-ar!!), kunde plocka ut en Mac vid förra hem-PC erbjudandet (efter en "folkstorm" blev det så den gången). När hyrtiden gick ut fick hon köpa ut paketet för knappt 600 kr (jag tror att även den gången drogs pengarna före skatt). Det var ungefär vad PC-folket också fick betala för sitt "crap", som i många fall inte ens fungerade alla 36 månaderna ut.

PS kör fortfarande med den hyrda/köpta B/W G3-a, som snart fyller 5 år, och är still going strong. Inga större ålderskrämpor här inte, men köra OS X kan man inte göra ens om man har låga krav på hastighet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-10 09:17

En sak till när det gäller personalköp som gör det inte blir billig.
Man tappar framtida pensionen !
Det tusen som tas före skatt ger också mindre pensionen !
Staten kalkylerar ALLTID att staten ska behålla kakan och vi fotfolket förlorar alltid
på något sätt, kort eller på långt sikt.

• Medlem
  • 2004-03-10 09:47

Är det någon som fattar vitsen med att hem-PC är kvar? Datormättnaden torde väl vara ganska god bland rikets arbetstagare och det som subventioneras nu är väl snarast uppgradering av spelmaskiner. Bättre om subventioner riktades mot de som INTE omfattas av hem-PCreformen; de arbetslösa, de äldre m.m. Tycker sig staten ha för mycket pengar, så kan man väl pyssla med bredbandsdragning i glesbygd, datorisering i skolor och dagis, eller vilket dj-a behjärtansvärt projekt som helst.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-10 12:35
Ursprungligen av orat:

Bättre om subventioner riktades mot de som INTE omfattas av hem-PCreformen; de arbetslösa, de äldre m.m.

Kan bara hålla med. Det borde vara förbjudet att köpa en pc med skattelättnader om man har fast inkomst (med tanke på att man kan köpa en jättebra superdator för 5 000:- enligt alla windows-fanatiker). Satsa pengarna på arbetslösa, lågavlönade & äldre istället.

Enda undantaget skulle vara om man (som anställd) vill satsa på "spetsteknik", dvs Mac OS X...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-10 10:25

Microsoft har lyckats övertala näringsdepartementet och regeringen om att det är bra om folk tar PC-körkort och får köpa skattesubventionerade PC:s liknande de har på jobbet.

Apple är inte lika duktiga på lobbying.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-03-11 23:11

Lunds universitet är nu inne på sin andra runda med personalköp. Dock var universitetet tveksamma till att ha Apple med eftersom det blev så hiskeligt dyrt förra gången. Leverantören Comit gick i kk och slarvade bort pappren på datorerna. Då vägrade Apple att ta hand om garantiärendena!!! Gissa om det blev poppis!!
Intresset var väl medium. Av 5000 anställda valde ca 140 mac. Vi har Hem-PC genom Atea så det borde ju inte vara någon begränsning i sammanhanget.

Det är uppenbart, efter c:a 6-7 års "personalköpande" att konkurrensen snedvrids totalt. Men å andra sidan är det ju standard i Sverige, tyvärr. Förutom personalköp/hem-PC kan man ju titta på dramat kring butikers region 1 DVD-försäljning för talande exempel.

Egentligen har jag inte förstått varför man köper en dator på personalköp, eller personal-LEASING som jag snarare vill kalla det. Bristen på valfrihet, kombinerat med den senaste begränsningen på månadskostnad, gör att jag bedömer det som en dålig affär. Bättre att köpa maskinen själv och välja själv.

Sedan är det ju så att personalleasingen som sagt inte omfattar de grupper som har nytta av skattesubventionerade datorer, t.ex studenter. Det är ytterligare en allvarlig nackdel.

Problemen med Mac och personalleasing är väldigt talande och därför bör hela konceptet avskaffas. Alternativt ersättas med ett system där de anställda för "System 10.000 kronor", "System 20.000 kronor" etc och själv kan välja för den summan, ev kompletterat med något färdigt paket. Då kan de som vill skräddarsy sin dator och välja Mac, medan andra kan välja något förvalt HP/Compaq-skrot som t.ex Malmö erbjuder.

Min kompis har fått erbjudanndet och jag har kollat det. Inte en enda dator som Malmö Stad erbjuder nu betraktar som jag acceptabel i utförande/konstruktion, användarvänlighet, driftsäkerhet och kvalitet vilket gör att jag (som jag alltid gjort) avrått från köp. När Macen erbjöds kunde man inte välja Power Mac eller PowerBook. Det är ju diskriminerande med tanke på att PC-datorer med PCI-platser erbjöds.

Sedan har man ju det här med löneavdrag också men det är en annan diskussion. Idag är personalköp/leasing inget alternativ till den möjlighet/frihet man får om man köper datorn själv. Därför är det inget alternativ för de som vill ha specialanpassade maskiner och valfrihet. Fenomenet måste bort, kan staten skattesubventionera på detta sätt bör de kunna sänka momsen på datorer eller liknande åtgärd, alternativt kräva att de anställda själva får välja vad de vill ha för en specifik summa.

• Oregistrerad
  • 2004-03-23 18:10

Jag kollade upp vem det är som är ansvarig i Uppsala kommuns upphandling denna gången:

"Det är kommunens inköpsavdelning som har hand om detta. Har du frågaor går det bra att kontakta Ulf Sandell på telefon 727 10 81, e-mail ulf.sandell@uppsala.se" svarar kommuninformationen.

Så det är väl bara att skriva och be om en förklaring.
Vill ni ringa är det riktnummer 018.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-23 19:36

Tyvärr så är nog inte konkurrenslagen till nån större hjälp när det gäller det här. Så här står det i den:

2 § Denna lag tillämpas inte på överenskommelser mellan arbetsgivare och arbetstagare om lön eller andra anställningsvillkor. //Konkurrenslagen (1993:20)

Bevaka tråden