Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Annat terminal program

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-26 10:39

Tjenare alla!

jag har precis skaffat mig en iBook för att jag tycker osx är stentufft, jag har jobbat i Linux på x86 platformen sen ca 6år tillbaka och nu när jag kommit in i osx lite har jag upptäckt en ganska stor brist i terminalen som följer med..

1: den har problem med att visa färger och ansi
2: problem med unicode chars (typ åäö och sånt)

Någon som vet någon annan terminal som ´fungerar´
man kan ju installera te.x aterm eller eterm genom fink, men det känns lite onödigt att behöva installera hela Xfree med bara för att få det att de skall kompilera.

Tacksam för svar.

/Fredrik

GLTerm finns här. Kostar några kronor, men är en trevlig bekantskap. Dock utan transparens. Har inte heller testat den så mycket under jaggan eftersom Apples egen har blivit en aning bättre i mitt tycke (och jag saknade just transparens).

• Medlem
  • 2002-09-26 11:06

mmm håller på att mecka med glterm just nu .. har dock märkt att den inte heller funkar riktigt .. åäö funkar inte alls, irssi funkar inte heller med färger (BitchX gör, men inte korrekt, den visar inte ansi´n korrekt), sen läste jag att färger i ls inte stöds under osx, så det fixade jag genom att installera fileutils... glterm verkar en aning bättre, men som sagt, den funkar ju inte tillräckligt bra för att det skall vara lönt att byta till den tycker jag...

sen en liten fråga till ... den verkar inte fatta alias ls=´ls --color=yes´ .. hur gör man ett alias egentligen ??

Jag har inte några problem med åäö i vare sig Terminal.app eller GLTerm. Och det i alla skal jag kört (zsh, som jag kör nu, tcsh och bash -- i bash var jag dock tvungen att be en polare fixa inställningarna så det blev åäö).

Skapa ´.inputrc´ i din hemkatalog och klistra in:

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">set meta-flag on
set convert-meta off
set output-meta on</pre>

Färger har jag också fixat med fileutils, och i mina alias har jag lagt i /etc/zshrc, /etc/profile (för bash) och ~/Library/init/tcsh/aliases.mine.

Formen skiljer sig lite:
alias ls=´ls --color=always´ (zsh)
alias ls=´ls --color=auto´ (bash)
alias ls ´ls --color=always´ (tcsh)

Vet inte om det är någon skillnad på auto och always. Har nog bara klippt in det från en exempelfil.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Formen skiljer sig lite:
alias ls=´ls --color=always´ (zsh)
alias ls=´ls --color=auto´ (bash)
alias ls ´ls --color=always´ (tcsh)

Får inte color i tcsh. Det ovan verkar inte funka.

Ciryon

Har du installerat fileutils?

• Medlem
  • 2002-09-26 12:13

mysko pysko .... åäö funkar finfint i pico i tcsh, men inte annars... i bash funkar åäö som en dröm överallt... men aliasen vill inte funka alls... däremot om jag skriver ls --color=yes (eller always, auto) så funkar det .. hmmm hmm hmmm... hehe

Jag började använda zsh istället för tcsh bara för lyckas med svenska tecken i alla lägen. Tror jag installerade zsh med Fink... förmodligen.

Aliaser ser lite annorlunda ut i sin syntax och ligger i din .zshrc-fil

Jag började använda zsh istället för tcsh bara för lyckas med svenska tecken i alla lägen. Tror jag installerade zsh med Fink... förmodligen.

Aliaser ser lite annorlunda ut i sin syntax och ligger i din .zshrc-fil

• Medlem
  • 2002-09-26 14:27

som sagt... fått det mesta att funka nu, utom färger som beter sig lite skummt.. kör även med den vanliga Terminalen

1
Bevaka tråden