Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

17" PB Från USA = ?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 10:34

om man nu har möjlighet att köpa datorn på företag, verkar det inte löna sig att köpa den i USA. eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 10:46
Ursprungligen av ERB:

om man nu har möjlighet att köpa datorn på företag, verkar det inte löna sig att köpa den i USA. eller?

Nja....jag har företag. Jag kan dra av hela datorn men inte nån moms. gav runt 27500 ink 8,25% N.Y moms mot 32200 som en PB 17" kostade i sverige utan moms i april 2002.
Det är en mellanskilnad på 4700, vilket jag tycker är skapligt.

Eftersom det var en polare som var där och tog hem den hade jag inga andra kostnader på köpet.

/e

  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 12:38

köp en flygbiljett, var i N.Y en vecka köp en dator, fimpa kartongen, använd datorn, ta den i ditt handbagage. Risken att du ska bli kollad i tullen är minimal. Blir du det tvivlar jag på att dom skulle fråga om datorn är köpt i usa.
Kan tänka mig att varenda en som kommer av planet skulle kunna ha en misstänkt smuggel produkt i form av cd-walkman, mp3 spelare, dator mm. Det måste ju vara omöjligt för tullen att veta om den är svensk köpt eller ej om den är använd. Produkten blir ju vad du säger att den är.
Och ingen är väll så korkad att den berättar att man köpt den i usa.....eller?

Hur som helst en vecka i N.Y med flyg är väll ungefär mellanskilnaden mot en PB i sverige beroende på hur man bor och vad man gör.

Att skicka den skulle jag inte rekomendera. Jag har köpt en del produkter på ebay samtliga har blivit kollade av tullen och jag har fått betala svensk skatt.

Frågan är bara vad som händer om personen som skickar den skriver på tulldeklarationen att det är en gåva, man kan väll inte behöva betala skatt på presenter?

/e

Ursprungligen av Erran:

man kan väll inte behöva betala skatt på presenter?

Jo, om varorna är värda över maxbeloppet så görs ingen skillnad.

Jag har faktiskt tänkt på det, men om jag åker då blir det inte ens för i sommar, jobbigt o vänta, jag behöver en nu.
Jag pluggar så att jag är inte någon vidare rik, men jag får se jag ska snart till Nice, men jag tror inte att skillnaden på priserna är så himla stor där….

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-12 14:42

När jag var på väg hem från USA och bytte flyg i Tyskland hade jag svårt att övertala en övernitisk tulltjänsteman i Tyskland att min kamera jag hade i väskan verkligen var köpt i Sverige (vilket den var). Han brydde sig däremot inte alls om att titta på min dator eller iPod jag hade i samma väska ... (också köpta i Sverige)
Det konstiga med det hela var att jag bara bytte flyg, jag var aldrig "inne" i Tyskland, men de hade en kontroll ändå.

I Sverige kollade de inget alls ...

Ursprungligen av hayabusa:

Det konstiga med det hela var att jag bara bytte flyg, jag var aldrig "inne" i Tyskland, men de hade en kontroll ändå.

I Sverige kollade de inget alls ...

För att Tyskland i ditt fall agerade EU-gräns..

Tyskland-Sverige är ju inom EU/Schengen.

Fick en förfrågan idag om jag ville till USA i sommar och det tackar man ju inte nej till. Det blir då en PB15-17 antagligen som skall inhandlas tillsammans med applecare (som jag läst skall vara mycket billigt där)

Frågan är ju vad man säger om datorn med amerikanskt tangentbord när tullpersonalen frågar...

...eeh....hmm....jag arbetar bara på engelska....

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-13 16:53

Funderade på det med amerikanskt tangentbord jag också..
Om man påstår att man redan momsat den, ska man behöva visa bevis på det?
För jag antar att annars skulle alla komma undan ganska lätt.

Eller.. Jag säger att jag köpt den begagnad av en vän som självklart redan betalat moms på datorn?

Knepig skit, men skulle göra mycket för att komma undan den saftiga momsen.

Jag är på väg att köpa en dator som personaldator på jobbet och en 17'' i USA är ett alternativ. Men för ett mellanstort svenskt AB är det knappast ett alternativ att gömma undan momsen genom att bryta förpackningen och ta med sig datorn i handbagaget som "använd". Så därför min fråga;

Om jag köper en dator i USA och betalar alla skatter och gör allting enligt reglerna, vad måste jag betala då?

Inköpspris i USA + sales tax i USA (ca 7%) + moms i Sverige vid införseln i EU (25%)?

Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Om jag köper en dator i USA och betalar alla skatter och gör allting enligt reglerna, vad måste jag betala då?

Inköpspris i USA + sales tax i USA (ca 7%) + moms i Sverige vid införseln i EU (25%)?

Om du åker till t.ex Miami och beställer på internet ifrån ett företag som endast finns i den delstaten som du köper ifrån på internet så behöver du inte betala tax.
Vid införseln så måste du helt riktigt betala moms, men det jag funderar på är om det är någon importskatt också men det tror jag inte.
Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • 2004-03-13 18:10

Man kan bli tvingad att sätta på datorn för att visa att den fungerar, av säkerhetsskäl. SÅ att det inet ligger en bomb i den eller nåt dumt. Så det kanske kan vara bra om det ser ut som om den varit igång i alla fall _en_ gång innan man står i tullen/säkerhetskontrollen.

Jo, men det skall väl inte vara några problem för det kan nog inte vara så lätt att hålla fingrarna borta
Det är just tangentbordsbiten som gör det hela mindre lätt.

  • Medlem
  • 2004-03-13 19:25

man kan ju faktiskt ha köpt sin dator och betaklat tull för den vid ett annat tillfälle. Då kan man ju ha vilket tangentbord som helst. Men om burken aldrig är använd är det lite svårt att hävda det.

Och det kan ju vara svårt att hitta ett kvitto som styrker att den är köpt vid ett tidigare tillfälle....;)

  • Medlem
  • 2004-03-13 20:10

Samma sak gäller oavsett vad man tar in och ut ur sverige. Flyger du med en iPod är du lika skyldig att redovisa kvitto.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 23:10

Vid osäkra fall kan du bli tvingad att visa kvitto efter inresan till Sverige. Men risken att bli kontrollerad är inte så stor om datorn ser ut att vara använd.

//Rob

Man tycker dock att tullen och svenska staten borde lägga ner sina resurser på att stoppa narkotika och inte privatköpta datorer!!!!

//Anna

  • Medlem
  • 2004-03-16 12:32
Ursprungligen av kustvagen:

Man tycker dock att tullen och svenska staten borde lägga ner sina resurser på att stoppa narkotika och inte privatköpta datorer!!!!

//Anna

Det är ju inte så att de gör det ena på bekostnad av det andra...

Ursprungligen av Baron:

Det är ju inte så att de gör det ena på bekostnad av det andra...

Så klart jag förstår det!!! Var bara irriterad när jag skrev det! Dumt av mig!!!

Jag har en USA köpt dator och jag stör mig faktiskt rätt mycket på tangentbordet. Även om man slår över till svenskt så sitter ju alla specialtecken på fel ställen på bordet så det blir ett helvete att skriva /& %€#"!
Helst skulle jag vilja ha amerikansk uppsättning men slånga in å ä ö där dom ska vara.
Är det någon som vet om man kan göra en "custom" tangentbordsuppsättning på något sätt?
Det borde väl inte var så svårt?

Annars har jag inte haft några problem i tullen eller samvetet.
(dom röntgar iofs alla laptops med neonradarröntkenapparater och tittar i alla hål efter bomber men dom frågade inte efter kvitto)
/Felix

Ursprungligen av flxeken:

Jag har en USA köpt dator och jag stör mig faktiskt rätt mycket på tangentbordet. Även om man slår över till svenskt så sitter ju alla specialtecken på fel ställen på bordet så det blir ett helvete att skriva /& %€#"!
Helst skulle jag vilja ha amerikansk uppsättning men slånga in å ä ö där dom ska vara.
Är det någon som vet om man kan göra en "custom" tangentbordsuppsättning på något sätt?
Det borde väl inte var så svårt?

Vad menar du med på fel ställen? Så med andra ord om man "slår" över till svenskt så blir det huller om buller med allt utan A-Z????? Det är ju inte det bästa - man kanske ska spendera de där extra 2000 SEK i alla fall och slippa???!!!

nja. A-Z sitter ju rätt men alla paranteser utropstecken bindestreck och sånt sitter ju på andra ställen på ett amerikanskt tangentbord.
Så när jag har amerikanskt bord men svensk inställning och trycker på knappen för & så blir det ett /

Men om du kan välja svenkt TB för 800 spänn så är det ju fortfarande billigare, jag visste inte om den detaljen..

Härligt att du inte behövde visa kvitto! (Vilket jag även hörde av en kompis, bara för att vara säker)
Fick du starta upp och så? Frågade dem dig om tangentbordet?

Har uppfattat det som att man kan köpa lösa tangenter för 800kr och att det inte är något man gör när man köper datorn i USA, har jag förstått fel?

  • Medlem
  • 2004-03-16 20:51

Du lär kunna göra vilket som. Men jag är inte säker på att de alltid har Svenska tangentbord till hands i butiken utan de kanske måste beställa ett så att det tar några dagar. Annars köper du bara ett svenskt tangentbord hos LAN Master eller annat Apple Service Center i Sverige.

Att vara halvillegal och smuggla in en dator till Sverige utan att betala svensk moms och tullavgift är ingenting svårt. Jag tror inte att ni behöver vara oroliga sålänge ni vågar blåljuga tullaren rätt i ansiktet med klarblå ögon om att du tog med dig datorn när du for över till USA och att du ej köpt den under resan. Lägg in lite skit på datorn och ställ om till Svenskt språk så att den ser använd ut.

Gillar man inte att ljuga tullare rakt upp i ansiktet skall man nog fundera på att köpa datorn på annat vis.

PS. Min moster arbetar inom Tullen, dock som narkotikaspanare i civila kläder, inte som tullare på Arlanda. Vi får hoppas att hon inte läser detta. DS.

Tror nog att det inte är värt det!! Man skulle bara spara typ 1500 SEK på att köpa den i USA om man köper till ett svenskt tangentbord - blir nog ett samtal till Applestore Sverige nu i dagarna och RENT samvete!!!!

Jag räknade ut att om man köpet dator i USa som Student kan det bli upp till 14000 kr biligare än i sverige. I Sv kostar en AL15 ca 21.995,00. Men om man ska ha som den USA kostar datorn ca 29.000 inkl mini ipod och 3 års garanti. medan i usa kostar samma dator bara 15 300 Kr, vinst på ca 14000 kr om man köpetr dator som student i usa.

Eller en 12 Powerbook

Ifall man ska köpa datorn som student i USA så måste man la plugga där eller?

Bevaka tråden