Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple hängs ut i Råd&Rön

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur kan det va på det här viset?
från Råd & Rön

Apple-succé är slit och släng

Att byta batteri i en iPod är så dyrt och krångligt att Apple råder sina kunder att hellre köpa en ny. Att en musikspelare för 5200 kronor blir obrukbar efter mindre än två år har redan lett till uppror i USA och nu växer ilskan bland svenska konsumenter.

En iPod är kort sagt en digital freestyle eller bärbar musikspelare. Den kan lagra upp till 10000 låtar och har blivit en av dataföretaget Apples försäljningssuccéer: över två miljoner iPods har sålts de senaste två åren
17-årige Jonas Linder i Stockholm skaffade en iPod i mars 2002 för strax över 5000 kronor. Ett år och tio månader senare dog batteriet och gick inte att ladda mer. Dags för nytt batteri, tänkte han och gick till butiken där han hade köpt spelaren.

Där hänvisade de dock bara till telefonnumret till en servicecentral för Apple. Efter en timmes telefonkö fick Jonas Linder veta att det skulle kosta honom cirka 3000 kronor att byta batteri i spelaren, lika mycket som att köpa en ny spelare motsvarande den trasiga. Priserna ligger i dag på 3200 till 5200 kronor.

– De sade rent ut att det inte var någon mening att försöka laga den, utan att det skulle bli billigare att köpa en ny, säger han.

iPod-spelaren som 2002 kostade över 5000 kronor är alltså nu helt värdelös.

– Helt sjukt, säger Jonas Linder. Det skulle vara så enkelt att ha en lucka för att ta ut batteriet.

Ingen informerade Jonas Linder före köpet om hur svårt och dyrt det är att byta batteri. Apples svenska webbplats innehåller inte några sådana upplysningar. Ingen av de andra iPod-ägare Råd & Rön talat med har heller fått någon sådan information. När Råd & Rön kontrollerade med Apple fick vi uppgiften att ett batteribyte kostar 1208 kronor. Men telefonsupporten sade upprepade gånger till Råd & Röns reporter att det är bättre att i stället lägga de pengarna och lite till på en ny iPod. Det visade sig också att Apple tidigare inte alls gjorde batteribyten på iPods.

– Innan december 2003 var det helt omöjligt att byta batteri på en iPod, säger telefonsupporten.

Men vad säger konsumentköplagen om detta? Jo, den ger köparen rätt att häva ett köp inom två år om produkten visar sig ha ett inbyggt fel av ”väsentlig betydelse”, förutsatt att säljaren inte har informerat före köpet om sådant som att batteriet inte kan bytas. I det senare fallet har man rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Man kan alltså fråga sig om det är normalt slitage eller ett inbyggt fel att en elektronikprodukt för över 5000 kronor blir obrukbar och värdelös efter mindre än två års normal användning.

– Allmänt sett är det viktigt att konsumenten får korrekt information redan i marknadsföringen eller vid köpet, säger juristen Marianne Blomquist på Konsumentverket. Att utelämna väsentlig information kan strida mot marknadsföringslagen.

Möjligt i USA
En sökning på internet visar tydligt att Jonas Linder inte är den förste som drabbas av detta. Webbplatserna www.ipodsdirtysecret.com och www.ipodbatteryfaq.com visar tydligt att detta problem berör många. Den första webbplatsen är konstruerad av en besviken amerikansk konsument som vill uppmärksamma hur svårt det är att byta batteri. Den andra webbplatsen innehåller frågor och svar om hur man ska göra för att byta batteri. Att byta batteri blev nämligen möjligt efter att problemet väckt stor uppmärksamhet i USA, bland annat genom att Apple har blivit stämda.

I USA finns också en rad elektronikföretag som säljer utbytesbatterier från 350 kronor, ett alternativ som dock inte nått den svenska marknaden än.
Enligt Apple måste man teckna en tillläggsförsäkring för cirka 795 kronor för att kunna byta batteri i en iPod utan extra kostnad. Men försäkringen gäller bara två år från att man köpt en ny iPod – ungefär lika länge som batteriets livslängd. Har man otur hinner alltså försäkringen sluta gälla alldeles innan batteriet måste bytas.

Men varför är det så svårt att byta batteri? Enligt Apple är det för att spelaren skulle bli tyngre och ett par millimeter tjockare.

Kanske är iPod en del i en växande trend av slit- och släng inom hemelektroniken. Flera liknande musikspelare av andra märken är konstruerade på samma sätt. En av de vanligare GPS-navigatorerna, Garmin 12 XL, är hopsvetsad så att minnesbatteriet inte alls går att byta. Åtskilliga vanliga eltandborstar är också konstruerade så att det laddningsbara batteriet är omöjligt att byta.

Text: SVEN OLOV.KARLSSON

Hur man överhuvud taget kan konstruera en spelare utan en enkel möjlighet att byta batteri är en gåta.
Att det dessutom ska kosta en massa pengar begriper jag inte heller.
Modellen hade väl varit att ha en lucka där man kunde stoppa in några AA-batterier eller liknande!

Jag har varit med och bytt batteri på den första 5GB modellen och det var inte alls jättesvårt.

Nej, verkar verkligen inte svårt. Det är ju inte så att batteriet är fastlött i kretskortet.

Undrar om det är lika enkelt att slänga in en bluetoothmodul i min iMac?

Ursprungligen av Leftrustle:

Undrar om det är lika enkelt att slänga in en bluetoothmodul i min iMac?

Borde ju vara superenkelt att pilla in en usb-bluetooth, löda eller limma in på baksidan av en ubs-kontakt. iMacen borde ha gott om plats.
Jag ska testa med min Powerbook, där i finns en "hel del" plats över efter att jag bytte till en mindre kylfläns.

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 13:21
Citat:

I USA finns också en rad elektronikföretag som säljer utbytesbatterier från 350 kronor, ett alternativ som dock inte nått den svenska marknaden än.

Fel. Borde inte råd och rön ha tillräcklig kontroll för att veta att det går att byta även i Sverige? Det skulle ju räcka med att någon anställd frågade på ett Macforum som det här innan de skickar tidningen i tryck.

• Medlem
  • 2004-03-14 15:10

Råd &Rön:
en trångsynt skräptidning för folk som köpte volvo 944 när 850 var ny, ENDAST pg av att de var "beprövad teknik" som de så fint heter

Ett rakblad och ett nytt batteri från PowerPc så är det klart, för 700:-
och vips så är den mycket prisvärda mp3spelaren är som ny, själv har jag sparat tusenlappar på att slippa köpa skivor!

lägg ner råd&rön, konsum och toyota (ironi) :-), nä förresten gör det!

• Medlem
  • 2004-03-14 15:34

Nu får ni lägga av, självklart får råd och rön vara kritiska och ingen av r o d´s läsare är säkerligen så händiga att de kommer att byta batteri på sin iPod. Självklart borde Apple gjort det lättare!

Ursprungligen av Tim:

Nu får ni lägga av, självklart får råd och rön vara kritiska och ingen av r o d´s läsare är säkerligen så händiga att de kommer att byta batteri på sin iPod. Självklart borde Apple gjort det lättare!

Ja, då kanske de skulle se till att kritisera alla lamptillverkare, man måste både kunna skruva ur den lampa som är sönder och sen skruva i... Så händig är ju ingen... :rolleyes:

Seriöst, det är inte svårt. Råd och Rön har en tendens att inte läsa på innan de kritiserar... Fast de anser ju att modemkapare är bovar och Microsoft inte är de skyldiga... Så vad skall man förvänta sig?

• Oregistrerad
  • 2004-10-16 16:07

Det handlar ju knappast om huruvida det är fysiskt möjligt att byta batteriet. Om ett byte kräver rakblad och en lupp, typ, går det ju per definition inte att byta. Man kan ju inte sälja en grej och sen hävda att det GÅR att byta men att man måste bryta upp den och paja garantin.

Nej, jag tycker det är ett bra exempel på att form går före funktion som det tyvärr gör i iPods fall. Det var därför jag köpte en iRiver, med den får jag en bättre spelare men jag får ändå behålla det gemena i:et framför produktnamnet, som känns så skönt 2000-tal.

Tror det här kan vara ett ytterligare exempel på det jag tog upp i en tråd om macares trohet och ärlighet. Det verkar även så, att många macare tar det personligt om man angriper "deras" märke. Tyvärr verkar detta också medföra att man ser mellan fingrarna med uppenbara fel i Apples produkter. För Apple är KNAPPAST perfekta. Jag fattar inte hur ni seriöst kan försvara sånt här som om det inte vore ett fel av Apple. E ni korkade eller?

Ursprungligen av pizzabudet:

Ja, då kanske de skulle se till att kritisera alla lamptillverkare, man måste både kunna skruva ur den lampa som är sönder och sen skruva i... Så händig är ju ingen... :rolleyes:

Seriöst, det är inte svårt. Råd och Rön har en tendens att inte läsa på innan de kritiserar... Fast de anser ju att modemkapare är bovar och Microsoft inte är de skyldiga... Så vad skall man förvänta sig?

• Oregistrerad
  • 2004-10-16 17:03

Jaså, vad intressant. Funktion har alltså inte att göra med om man kan byta batteri. Det har väl allt att göra med det, för tusan. Funktion handlar väl om allt som nånsin kommer upp under tiden man äger produkten och hur enkelt det går att göra detta. Men jag har ju egentligen inget att försvara - att det är ett minus för iPoden är ju inget att diskutera, det är ju ett faktum.

Jag går överhuvudtaget inte in på ditt snack om vilken som är bäst. Jag har inga efterköpskänslor att bry mig om. När jag köpte freestyle tog jag den som jag ansåg hade bäst features och batteritid och jag skulle hur gärna som helst skriva ner iRiver om det framkom att det var något kufiskt med den. Jag har ingen lojalitet mot den som sålt grejen till mig. Sist men inte minst tror jag min "harang" äger en hel del grund. Bara att du blir irriterad ser jag som en antydan till det.

Ursprungligen av thevil:

Du blandar ihop funktion med möjlighet till självservice. Funktionen på min iPod är förstås bättre än på din iRiver.

Funktionen på en musikspelare kan ju inte bedömas i hur enkelt det är att byta batteri., Något som man kanske gör en gång vart tredje år. Förmodligen så sällan att man hinner köpa en ny spelare för att man inte vill ha kvar den gamla.

Din harang om macare känns lite malplacerad när grejen vi pratar om har en marknadsandel på över 90% och vinner i princip alla tester. Vill du förstärka dina efterköpskänslor så får du hitta något bättre att komma med.

Dessutom är det väl inte hästlängder enklare att byta batterier på din iRiver heller.

• Oregistrerad
  • 2004-10-16 17:06

Jaså, vad intressant. Funktion har alltså inte att göra med om man kan byta batteri. Det har väl allt att göra med det, för tusan. Funktion handlar väl om allt som nånsin kommer upp under tiden man äger produkten och hur enkelt det går att göra detta. Men jag har ju egentligen inget att försvara - att det är ett minus för iPoden är ju inget att diskutera, det är ju ett faktum.

Jag går överhuvudtaget inte in på ditt snack om vilken som är bäst. Jag har inga efterköpskänslor att bry mig om. När jag köpte freestyle tog jag den som jag ansåg hade bäst features och batteritid och jag skulle hur gärna som helst skriva ner iRiver om det framkom att det var något kufiskt med den. Jag har ingen lojalitet mot den som sålt grejen till mig. De testresultat jag stödde mitt köp på visade att iRiver blivit bäst i test i flera tidningar. Men de testerna kanske var de fyra-fem undantagen som bekräftar din regel? Sist men inte minst tror jag min "harang" äger en hel del grund. Bara att du blir irriterad ser jag som en antydan till det.
:eek:

Jag vet inte om jag tycker att det är självklart. När det handlar om att kompromissa om designen så får batteri-bytande stryka på foten. Jag skulle inte vilja ha en iPod med en jäkla batterilucka!!!

• Medlem
  • 2004-03-14 16:09
Ursprungligen av melfunko:

Jag vet inte om jag tycker att det är självklart. När det handlar om att kompromissa om designen så får batteri-bytande stryka på foten. Jag skulle inte vilja ha en iPod med en jäkla batterilucka!!!

Hade du inte blivit ändå mer imponerad om de hade lyckats skapa en iPod som du ville ha, MED batterilucka?

Lucka eller inte, jag tycker att det är märkligt att de skickar ut en produkt på marknaden som man inte kan byta batteri på. Nu kan man ju det, men förut gick det verkligen inte. Om man är ute och reser är det väl heller inte helt omöjligt att man vill byta batteri "on the go".

Ursprungligen av Melfunko:

Du måste skämta! Det beror väl på hur man gör denna "lucka"? Att du inte vill ha lucka i stil med en vass plastfjärrkontroll kan jag förstå, men principen att inte ha lucka alls... suck...

Ursprungligen av melfunko:

Otrolig inställning! Så naivt...

På min AluBook 15" är batteriet mycket lätt att komma åt, och det har man löst designmässigt MYCKEt snuggt,

Jag köpte en ny digitalkamera , en Casio i veckan.
Batterierna där har en livstid på ca 2 år sen får man byta dom mot nya.
Dvs man får ju ladda dom varenda dag under dom här 2 åren.
Men , det finns en lucka och man kan ta ut dom och byta och man behöver inte
vara ingenjör för att förstå.
Men skulle jag få betala lika mycket som kameran kostade skulle jag givetvis gå i taket.
Men det är konstigt med vissa Macägare , det får inte kritiseras, inlägget från Dasse ovan är
ett exempel.
Är det så att Macägare är känsligare eller mer inskränkta än vanligt folk?
Eller är det just en slump att dom dök upp i den här strängen?

Ursprungligen av sventa46:

Jag köpte en ny digitalkamera , en Casio i veckan.
Batterierna där har en livstid på ca 2 år sen får man byta dom mot nya.
Dvs man får ju ladda dom varenda dag under dom här 2 åren.
Men , det finns en lucka och man kan ta ut dom och byta och man behöver inte
vara ingenjör för att förstå.
Men skulle jag få betala lika mycket som kameran kostade skulle jag givetvis gå i taket.
Men det är konstigt med vissa Macägare , det får inte kritiseras, inlägget från Dasse ovan är
ett exempel.
Är det så att Macägare är känsligare eller mer inskränkta än vanligt folk?
Eller är det just en slump att dom dök upp i den här strängen?

Slump eller inte det får framtiden utvisa...

Pizzabudet
Menar du att det är så enkelt som att byta en glödlampa?
I så fall begriper jag inte meningen med artikeln?
Och dessutom om det är så enkelt varför blir dom upprörda i USA över det här?

Ursprungligen av sventa46:

Pizzabudet
Menar du att det är så enkelt som att byta en glödlampa?
I så fall begriper jag inte meningen med artikeln?
Och dessutom om det är så enkelt varför blir dom upprörda i USA över det här?

Att byta en glödlampa kan med vara svårt. Allt beror på om man kan det av vana eller att man läser på. Jag upplevde det inte som svårt att öppna och byta batteri. Råd och Rön är som massmedia brukar vara, uppförstora allt till orimligheter...

hahaah kolla filmen Ipods dirty secret här
http://www.ipodsdirtysecret.com/
Killen agerar i alla fall!

mvh
sventa

• Medlem
  • 2004-03-15 11:00
Citat:

Ja, då kanske de skulle se till att kritisera alla lamptillverkare, man måste både kunna skruva ur den lampa som är sönder och sen skruva i... Så händig är ju ingen...

Ähh, det är väl en jävla skildnad att skruva ur en lampa och byta ett batteri på en produkt som är byggd för att inte öppnas. Dessutom är det säkerligen lätt komma åt kretskortet och har man då otur så är det förstört eller åtminstonde får man intermitenta fel.

Kom igen nu, visa att man även får kritisera Apples produkter, iPod är bra javisst, men kan på många punkter bli mycket bättre.

Ursprungligen av Tim:

Ähh, det är väl en jävla skildnad att skruva ur en lampa och byta ett batteri på en produkt som är byggd för att inte öppnas. Dessutom är det säkerligen lätt komma åt kretskortet och har man då otur så är det förstört eller åtminstonde får man intermitenta fel.

Kom igen nu, visa att man även får kritisera Apples produkter, iPod är bra javisst, men kan på många punkter bli mycket bättre.

Att byta en lampa i en modern lampa är med problematiskt.

Råd och rön kollar inte upp vad som gäller. Det går att byta batteriet själv, inte vidare svårt. Fast visst, det hade kunnats gör bättre. Sen den som jag var med och bytte batteri på hade ju missköts ordentligt. Man skall inte ladda stup i kvarten. Sen spela 5-10 minuter som max.

Min egen har funkat bra nu snart i två år. Så det handlar om att sköta sin prylar.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-03-15 11:27

iPod är ofantligt överskattad!
Högt pris, dålig batteritid, ömtålig.
Batteribytesfrågan är ju bara ytterligare lök på laxen.
Jag tror jag använt min 30giggare 2 gånger, om ens det.
Eftersom man måste ha den där kassa specialkabeln eller köpa till belkins plupp på undersidan för att kunna koppla in den som hårdddisk så duger den ju inte till det heller.

• Medlem
  • 2004-03-15 11:32

skall nog tillägga att jag utgick från rev1, det är den bästa, det är bra batteritid, riktig firewire, och inte så känsliga knappar som generation3 har,

jag kan nog säga att jag anser att gen3 är mycket sämmre än de första poddarna...
jag kommer bli en podfetish, som sitter och moddar första versionen till 100GBdiskar osv

min har tyvär inte mekaniskt scrollhjul, de var ju mycket mycket mycket bättre, hade det på min första, som blev stulen...

Ursprungligen av bollman:

iPod är ofantligt överskattad!
Högt pris, dålig batteritid, ömtålig.
Batteribytesfrågan är ju bara ytterligare lök på laxen.
Jag tror jag använt min 30giggare 2 gånger, om ens det.
Eftersom man måste ha den där kassa specialkabeln eller köpa till belkins plupp på undersidan för att kunna koppla in den som hårdddisk så duger den ju inte till det heller.

Håller inte alls med. Haft min iPod i snart två år. Batteriet fungerar mycket bra. Spelar ca 2 timmar per dag sju dagar i veckan. Bootar min stationära och den bärbara ifrån min iPod ofta då jag kör olika småprogram.

• Medlem
  • 2004-03-15 14:06

Det är väl inget mot vad många här på 99mac gör när någon kritiserar apple. Uppförstora var ordet.

Skildnaden i exemplet glödlampan är att lampan kanske kostar några hundra och man kan leva med att köpa en ny men en iPod kan kosta 5000 kr och då är det en helt annan sak.

Ursprungligen av Tim:

Det är väl inget mot vad många här på 99mac gör när någon kritiserar apple. Uppförstora var ordet.

Skildnaden i exemplet glödlampan är att lampan kanske kostar några hundra och man kan leva med att köpa en ny men en iPod kan kosta 5000 kr och då är det en helt annan sak.

Fast det går att byta batteri för sju hundra ungefär. Sen hur många har inte haft en mobiltelefon där batteriet laggt av efter nio månader pga handhavande fel?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-15 14:15

Försök byta framljus på en ny merca, har gjort det ett par gånger och det tar ca 20 minuter (bakljusen är lättare, det högra i alla fall).

Bevaka tråden