Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på musik cd skivor vill hitta en annan lösning

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ett antal tjocka pärmar fyllda med musik cd skivor, de är insatta i alfabetisk ordning. Jag satt och ville lyssna igenom lite låtar. Ut med en skiva - bläddra vidare in med nästa och då måste man hitta den platsen där den första skivan satt osv, det blir ett jäkla jobb.

Jag har en ipod (10gb) med en mängd musik, kan dock inte få in alla mina cd skivor på denna. Att lyssna och välja musik på ipoden är en dröm ijämförelse med ipoden.

Men jag skulle vilja ha en mer stationär lösning på detta och då ha all min musik samlat där. Jag vill inte ha en pc eller dator stående och surra vid stereon. För det första är det stort och pc burkarna dessutom fula.

Ipoden skulle kunna vara bra om det vore så att man kunde fjärrstyra den från soffan.

En variant skulle kunna vara att köra itrip men jag antar att kvaliten inte är den bästa, eller?

Finns det någon lösning på detta?

Jag tror jag har hört om att Yamaha har någon lösning med wireless variant men menysystemet är inte det bästa.

Även Broadband box är en variant, men då är det en pc.

Tips eller tankar vore intressant?

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 15:30

Den verkar ju cool, den vill jag ha i.a.fall...

http://www.rokulabs.com/products/soundbridge/index.php

Ursprungligen av DaPhox:

Den verkar ju cool, den vill jag ha i.a.fall...

http://www.rokulabs.com/products/soundbridge/index.php

Den skulle kunna vara ett alternativ om det inte vore så att det är ett helsike att kunna ha koll på all sin musik på ett enkelt sätt.

Ser ju ok ut.

Men det skulle vara intressant om Apple gjorde en med tryckkänslig skärm, med ett itunes liknande interface.

Det skulle jag direkt vilja ha.

Det finns ju multifjärrkontroller, varför kan inte Apple göra en Multi användningsenhet för hemmet.

En philips pronto kostar antingen 3000:- eller i färg nästan 8000:- och vad kan man göra med den - enbart sköta sina tekniska apparater.

Jag skulle gärna se en utveckling av detta.

Denna pryl ser ju annars bra ut, men man måste ha sin dator igång hela tiden.

• Medlem
  • 2004-03-14 17:32

Vad sägs om en lång sladd till iPoden? Det är väl en jättebra lösning.

jo det låter som en smidig och estetisk lösning som min fru definitivt kommer att älska

www.elgato.com

EyeHome. Jäkligt fräck lösning. fast det förutsätter en mac någonstans i bostaden.

Jo det e ju fräckt men jag e inte intresserad av att ha en tv igång för att kunna lyssna på musik.

Finns det inga fler lösningar

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 21:26
Ursprungligen av draags:

Att lyssna och välja musik på ipoden är en dröm ijämförelse med ipoden.

Hehe, Kaka på kaka?

Ursprungligen av jockeleu:

Hehe, Kaka på kaka?

Haha jag såg det nu också. hmm

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-14 21:35

Squeezebox borde väl vara i det närmaste perfekt?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-14 22:18

Jag löser problemet med en iBook och Salling Clicker. Perfekt om man har Palm eller telefon med bluetooth.

iPoden går att fjärrstyra genom den här maniken. Finns på Macoteket.

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 22:38

hmm... naviplay på den sidan... bluetooth till ipod. Grovt!

Ursprungligen av Daniel Bergvall:

iPoden går att fjärrstyra genom den här maniken. Finns på Macoteket.

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 22:32

jag sågade ut en bit av väggen bredvid stereon och stoppade in en gammal 1710 skärm, och i garderoben bakom ställde jag upp en beige G3:a med en ati remote wonder och en stor hd.
fyllde den med musik, kopplade in den till stereon och började pumpa på.
Helcoolt även om jag säger det själv.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-03-14 22:39
Ursprungligen av Jonny Larsen:

jag sågade ut en bit av väggen bredvid stereon och stoppade in en gammal 1710 skärm, och i garderoben bakom ställde jag upp en beige G3:a med en ati remote wonder och en stor hd.

Bildbevis tack!

• Oregistrerad
  • 2004-03-14 22:40

äger tyvärr ingen kamera, ska kolla runt om jag kan låna ngns...

Ursprungligen av nillon:

Bildbevis tack!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-15 08:57
Ursprungligen av Jonny Larsen:

Om det är en yttervägg så har man samtidigt löst problemet med kylningen.

Det finns lösningar på problemet men jag tycker ingen av de förslagen som finns är svaret på ett enklare handhavande av musik, mycket musik, om man inte har en dator med itunes vid stereon.

Varför verkar inte fler vara intresserad av en smidigare lösning för hemmet.

Jag hoppas att Apple löser detta.

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 18:02

Det jag helst skulle vilja ha är ljudutgång på AirPort-stationen. Då skulle jag köpa direkt.

Ursprungligen av DaPhox:

Det jag helst skulle vilja ha är ljudutgång på AirPort-stationen. Då skulle jag köpa direkt.

Jo hade kunnat vara något

itripen funkar helt ok i bilen. men det är ju klart en lösning, om man inte är jätte kräsen med ljudet.. det funkar även i affärer som spelar radio det är bara att spela sin egna musik och handla i lung och ro, pch personalen fattar inget! (har inte gjort det själv)

• Medlem
  • International user
  • 2004-03-15 20:48

En beg G3-iBook med 80 GB hd och en extern 250GB hd. Med BT-dongle. Inmonterad i väggen el. hylla el. låda typ. styrd av en BT-Palm el. en SE t630. Hyfsad billig lösning.

• Oregistrerad
  • 2004-03-15 20:51

när jag lyckas hitta en ny dator så kommer min lilla pismo bli förpassad till väggen, med ram runt och två gigant-firewire diskar bakom... tala om den perfekta datorn att hänga upp på väggen.

Det verkar som sagt inte finnas någon klok lösning

Jag kör med en cd-växlare som tar 301 skivor.
Optisk utgång, behöver inte rippa varje skiva man köper, kan koppla in tangentbord och skriva in artist och skivnamn, förlorar ingen kvalitét när man slipper rippa till mp3, fjärr som kan styra alla funktioner, tyst, kanon helt enkelt. har jag några mp3or så bränner jag dom till en vanlig musik-cd.

Inget tjafs med hängningar, trasiga hårddiskar, eller uppstartstider

Ursprungligen av D Damlin:

Jag kör med en cd-växlare som tar 301 skivor.
Optisk utgång, behöver inte rippa varje skiva man köper, kan koppla in tangentbord och skriva in artist och skivnamn, förlorar ingen kvalitét när man slipper rippa till mp3, fjärr som kan styra alla funktioner, tyst, kanon helt enkelt. har jag några mp3or så bränner jag dom till en vanlig musik-cd.

Inget tjafs med hängningar, trasiga hårddiskar, eller uppstartstider

Jo en cd växlare vore toppen men å andra sidan så kan det aldrig slå enkeltheten som är i itunes.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-03-16 17:28

Kanske en sån här vore något:
http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!fil...

Bevaka tråden