Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Straffarbete - tvingas byta till PC

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en kvinnnlig bekant som jobbar i en organisation inom landstinget där hon gör trycksaker, affischer, broschyrer, annonser med mera på Mac.
Idag har hon fått besked om att hon kommer att tvingas byta plattform till PC.
Det huvudsakliga argumentet är att det ska bli billigare och att dom ska slippa problem eftersom landstinget har en egen IT-avdelning som kan supporta.
Som det är nu är det en blandad miljö, det finns givetvis mycket fler PC än Macar.
Till saken hör att det är bara hon som jobbar i de applikationerna som behövs före det grafiska arbetet, hon skulle mycket väl kunna fortsätta jobba på Mac och alla de andra på PC.
Jag tycker inte att arbetsgivarens argument håller, eftersom jag vet hur knöligt det blir med typsnitt, färghanterng m m.
Dessutom kommer produktiviteten att bli mycket lägre.
Abetsgivaren har fått för sig att det är tväntom, särskilt med det sistnämnda.
Nu känner min kvinnliga bekant sig depp och har frågat om jag inte kan hjälpa till att samla argument för att ska slippa tvingas över på PC.

Och jag i min tur frågar er, mina kära kamrater om ni också inte kan hjälpa till med det?

I rättvisans namn kan du ju vara klädsamt att peka på de eventuella fördelar som en övergång till PC skulle medföra.

Att köra ett blandat nätverk är ju inga problem, det vet vi ju redan.

Spotta i nävarna nu så kan vi med samlade krafter rädda kvar en liten ö av Mac på landstinget i här i stan.

EDIT: La till lite hårdrock.

Ändring: Förtydligade rubriken //Christian

[ 23. Januari 2003, 22:39: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Borde det inte räcka med att hon är van och kompetent på Mac och inte borde behöva skola om sig. det blir ju ganska mycket produktivitets bortfall om hon skall lära sig en ny plattform. Om det dessutom bara är hon som "drabbas" av att hon använder mac så finns ju ingen större vits att byta.

Tyvärr är min erfarenhet att de där support nissarna/nissorna inte lyssnar på argument av typen "mac är bättre för att...". Jag tror att det är bättre att hon helt enkelt bara står på sig.

Ja, det IT-nissarna som ligger bakom beslutet, men hon måste få några hållbara argument också. Det räcker inte att jag skriver ihop något.
Det måste vara pest att bli överkörd på det där viset.

egentligen borde hon bara skratta åt dom och inte ta de på allvar. Då kanske de känner sig lite bortgjorda.

[ 23. Januari 2003, 19:38: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

Kör hon Mac OS X eller Classic?

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Kör hon Mac OS X eller Classic?

Ciryon

Classic för tillfället, men vill givetvis byta till Mac OS X, hon har en iMac G4 hemma, så hon kan OSet.

Min första reaktion när jag läser det här är ju att "bevisbördan" borde ligga på it-nissarna!!

Vilka supportkostnader är det som kommer att minska så mycket när hon tvingas byta?
Hur mycket support behöver hon i dag?
Är det hård eller mjukvarusupport det gäller?
Vad kostar eventuell vidareutbildning för henne?

Det är svårt att komma med mer konkreta förslag när man inte vet mer detaljer... tyvärr.

Jag vill väldigt gärna höra hur det går i den här (sorgliga) historien...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-23 19:46

"De har egen IT avd som kan supporta",men om det är så att hon inte behöver support så finns det tid och pengar att spara i supportkostnader.Windows burkar har ju en tendens att behöva det med jämna mellanrum.Macar i mindre utsträckning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: KristerG:
Min första reaktion när jag läser det här är ju att "bevisbördan" borde ligga på it-nissarna!!

Vilka supportkostnader är det som kommer att minska så mycket när hon tvingas byta?
Hur mycket support behöver hon i dag?
Är det hård eller mjukvarusupport det gäller?
Vad kostar eventuell vidareutbildning för henne?

Det är svårt att komma med mer konkreta förslag när man inte vet mer detaljer... tyvärr.

Jag vill väldigt gärna höra hur det går i den här (sorgliga) historien...

Eftersom allt tidigare köpts upp inklusive serviceavtal, såvitt jag förstår, så finns det väl en inbakad servicekostnad.
Ett argumnet som arbetsgivaren har är "att det är bäst om alla arbetar på samma plattform". Det glömde jag skriva.

Jag har ingen aning om vad en vidareutbildning för henne skulle kosta vid övergång.
En hel del antagligen.

Övergången till PC är aktuell nu för nu ska det snart köpas nya apparater.
Men en ny fräsch PowerMac med Mac OS X kostar lika mycket som två hyfsat vassa PC-burkar, men man tänker inte på produktionsbortfall vid utbildning och minskad effektivitet.
Dessutom är det ju en hälsofråga, egentligen ett fall för skyddsombudet, om man är inbiten och van Mac-användare, som dessutom tycker att det är kul att jobba i Macmiljö - så blir det ju som rubriken antyder, rena straffarbetet i tvingas byta. Särskilt om man inte har gjort nåt ont.

Då borde det ju vara arbetsgivaren som ger en utförlig beskrivning av varför hon bör arbeta på samma plattform som de andra, och inte så generellt att det bara är bäst. Då kan hon ju också bemöta de argumenten, istället för att hon skall komma med egna först.

Sen kanske omställningen inte kostar så mycket, eftersom Landstinget utbildar ju personal hela tiden i dataanvändning.

[ 23. Januari 2003, 20:08: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 00:09
Ursprungligen av Carl.Fredrik:

Sen kanske omställningen inte kostar så mycket, eftersom Landstinget utbildar ju personal hela tiden i dataanvändning.

Är det inte så att allt interndebiteras idag, dvs, det kostar ändå en massa pengar?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-01-06 16:19

dubbelt så dyrt?

Jag hade ett ordentligt gräl med min bror nu i julas. Han hävdar att allting är dubbelt så dyrt till Mac. Han är på Chalmers. Ett vanligt argument hos dessa PC-nissar är att man kan bygga sin egen PC och det väldigt billigt. "Kvalitet kostar" biter inte!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-08 10:35
Ursprungligen av BoP:

Jag hade ett ordentligt gräl med min bror nu i julas. Han hävdar att allting är dubbelt så dyrt till Mac. Han är på Chalmers. Ett vanligt argument hos dessa PC-nissar är att man kan bygga sin egen PC och det väldigt billigt. "Kvalitet kostar" biter inte!

Jo, man kan bygga en PC hyfsat billigt, men hur många fixar det? Man får väl jämföra äpplen med äpplen och inte apelsiner. En Mac och en likvärdig köpt PC skiljer då inte alls lika mkt som en Mac och en hembyggd PC. Jag har en kompis som ibland bygger en PC och han menar att man får räkna med minst en dag för att få den att fungera som tänkt, omräknat i en normal lön, det blir pengar det också!

Jag tycker att din kamrat ska slåss, men om motståndet visar sig svårflörtat kan hon erbjuda sig att arbeta med sin iMac hemifrån, för så viktig är Macen för henne.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Då borde det ju vara arbetsgivaren som ger en utförlig beskrivning av varför hon bör arbeta på samma plattform som de andra, och inte så generellt att det bara är bäst. Då kan hon ju också bemöta de argumenten, istället för att hon skall komma med egna först.

Sen kanske omställningen inte kostar så mycket, eftersom Landstinget utbildar ju personal hela tiden i dataanvändning.

Utbildningsfrågan är en sak.
Och produktivitetsnivån en annan.
Frågan är om hon kan få lika mycket uträttat på en dag när det är mycket att göra, på PCn som på Macen?
Jag, personligen, tvivlar på det.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-23 20:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Jag tycker att din kamrat ska slåss, men om motståndet visar sig svårflörtat kan hon erbjuda sig att arbeta med sin iMac hemifrån, för så viktig är Macen för henne.

Ha! Då skall du se att IT-personalen plockar fram en fjärranslutningslösning som bara fungerar på Windowsplattformen och den måste användas av "säkerhetsskäl".

Nä...ta striden med goda argument och försök skaffa motargument (finns inga!), annars är det bara att gå till personalchefen. IT-avdelningen hatar nämligen människor i allmänhet. I synnerhet Mac-användare.

Det är aldrig sunt förnuft som driver IT-avdelningens beslut. Det är bara gemen illvilja. Jag vet, jag har varit där och tröttnade till slut på hur användbar tid slösades bort på aktiviteter som skulle motivera IT-avdelningens existens.

Jag skänker banne mig en årslön till den som fixar ett prejudikat på att arbete i Windows klassas som straffarbete...

Var är mondo65 och :::NIKKE:::, med flera?

Det är nästan omöjligt att vinna mot it-nissar som har bestämt sig. Tyvärr.

Pheiffer Consulting gjorde en rapport som visar att Macen är överlägsen Wintel. Den går att ladda hem från Apple.

Det bästa hon kan göra är att försöka prata med dem som fattar beslutet (som om det var en ny kaffemaskin de skulle köpa), herregud, det är ju hon som ska använda maskinen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Pheiffer Consulting gjorde en rapport som visar att Macen är överlägsen Wintel. Den går att ladda hem från Apple.

Den rapporten är fyra år gammal, och man bör nog passa sig för att använda den rakt av. Däremot är den lämplig att använda som mall när man skall söka styrkor hos Mac-lösningen.

//Mikael

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Pheiffer Consulting gjorde en rapport som visar att Macen är överlägsen Wintel. Den går att ladda hem från Apple.

Den rapporten är fyra år gammal, och man bör nog passa sig för att använda den rakt av. Däremot är den lämplig att använda som mall när man skall söka styrkor hos Mac-lösningen.

//Mikael

Men tack ändå.
Det går ju att modifiera lite, föresten så stämmer nog det mesta ändå nu.

Jag har funderat lite på det här nu... Att komma med ekonomiska argument är nog svårt. Det enda som lär hålla är väl att hennes produktivitet skulle sjunka.

Tror det helt enkelt är bättre att förklara för människorna som ska ta beslutet att hon trivs väldigt bra med Mac. Kan hon övertyga dem om att hon skulle må dåligt av att byta (stress, utbrändhet, eländes elände... osv) så borde väl det räcka. Har företaget en sån kass personalpolitik att dom inte kan acceptera det, då är det nog inte värt att jobba kvar!

Det viktigaste på företagen är faktiskt de människor som jobbar där. Borde det inte vara självklart att de då får välja vilka verktyg som ska användas?

Men visa människor snöar bara in på pris/prestanda, glömmer bort att det finns något som heter kreativitet och arbetsglädje...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-23 22:27

Hon ska säga så här:

"Jag är nöjd med Macen som platform. Det är mitt arbetsredskap, det verktyg jag behöver för att arbeta mest effektivt. Om det ska köpas in nya maskiner vill jag absolut ha en Mac eftersom det är det mest ändamålsenliga för mig. Jag åtar mig att stå för all eventuell support själv."

Om inte det funkar och om man inte kan tänka sig att arbeta på en byråkratdator med Windows är det väl bara att söka sig ett nytt jobb eller att bli egen företagare och vara konsult åt sin f d arbetsgivare.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: KristerG:
Men visa människor snöar bara in på pris/prestanda, glömmer bort att det finns något som heter kreativitet och arbetsglädje...

Det är väl till syvende og sidst precis det som det handlar om.
Egentligen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hon ska säga så här:

Om inte det funkar och om man inte kan tänka sig att arbeta på en byråkratdator med Windows är det väl bara att söka sig ett nytt jobb eller att bli egen företagare och vara konsult åt sin f d arbetsgivare.

Det är nog inte så lätt när man jobbar inom Landstinget.

Har hon ett upparbetat tryckflöde utanför huset som bygger på leverans av Mac-filer? Att riva upp något man jobbat med länge för att förfina skapar stress och dålig arbetslust. Det kostar även pengar om det blir fel. Allt för att en maskin är av fel typ?

Jag tycker hon ska spinna på att det inte alls kostar mer utan mindre att ligga kvar i Mac OS. Mindre bekymmer - kör på som vanligt och spar strul- och utbildningspengarna till annat.

Hon måste även skaffa sig en eller flera själsfrände på beslutsnivå. Någon chef, facket etc så hon inte står ensam mot IT-avdelningen för då är det kört.

Hon kan ju i förtroliga samtal med personerna som stöttar henne göra känt att hon funderar på att hoppa på ett annat erbjudande om detta händer. Bygger dock på att cheferna ser på henne som oerhört produktiv och lite oersättlig annars blir det självmål.

Hon kan även säga att hon får gratis support via 99mac... eller ?

Citat:

citera:
Hon kan även säga att hon får gratis support via 99mac... eller ? [/QB]

Det är väl ungefär så det är.
Hon ska rega sig som ny medlem här i morgon.
Bortrest för tillfället.

Japp!
Support får hon här. Det är bara att hänvisa bokstavligen.
Där faller ett argument.

Jag håller åxå med om att just hennes arbetsflöde är ett argument.

Ett annat är det fakto att hon jobbar med speciella ting och det kräver ett os/burk som är att föredra framför Pc.

Ett till argument är "varför fixa någonting när det inte är sönder?"

Ett annat är: jag gör ett bättre arbete på en Mac än en annan burk, är det inte det ni vill i slutändan?

Ett annat är: "Om det uppstår något problem med samspelet emellan Pc och min Mac så har jag mina egna supportnissar (oss), så där finns det ingen orsak till oro"

/G

En gliring kanske ?

"Har ni ingen på er IT-support som kan UNIX?"

Precis som ni säger, Anders och Gambit.
Bättre support än här finns inte.
Dygnet runt, tammehunna!

Bevaka tråden