- nixon
- Medlem ●
Det är bara att säga upp sig, så får väl lanstinget sätta dit en Pc nisse som försöker göra grafisk design i pagemaker och paintshop pro.. utan färghatering och usel typografi som inget tryckeri tar emot....
Har hon full A-kassa så kan hon gå och slacka i flera år... kanon....
/nixon som snart har en SGI
citera:Skapades ursprungligen av: nixon:
Det är bara att säga upp sig, så får väl lanstinget sätta dit en Pc nisse som försöker göra grafisk design i pagemaker och paintshop pro.. utan färghatering och usel typografi som inget tryckeri tar emot....
Har hon full A-kassa så kan hon gå och slacka i flera år... kanon....
/nixon som snart har en SGI
citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hon ska säga så här:
"Jag är nöjd med Macen som platform. Det är mitt arbetsredskap, det verktyg jag behöver för att arbeta mest effektivt. Om det ska köpas in nya maskiner vill jag absolut ha en Mac eftersom det är det mest ändamålsenliga för mig. Jag åtar mig att stå för all eventuell support själv."
Egentligen ett vettigt resonemang, men kanske svårt att driva igenom i byråkratkretsar.
Nu ska jag gå och dregla på kudden ett tag, hoppas att det finns lite fler konstruktiva idéer i morgon bittida när jag glor här.
Ett förslag, som i o f sig innebär en hel del arbete, men definitivt ger resultat:
Be din bekant föra detaljerad logg över sitt arbete just nu, när hon fortfarande arbetar med Mac. (Som jag förstår det har hon inte riktigt ännu tvingats över? En liten respittid kvar? Ett par månader? Ett halvår?)
- Anteckna effektiv arbetstid, downtime, annan trasseltid, väntan på support osv, ALLT på pränt. Inte för en specifik produktion, utan fortlöpande, dag för dag.
- Be henne kolla hur mycket hon kostat de senaste t ex tre åren i licenser, maskiner, utbildning osv.
Be henne därefter visa anteckningarna för beslutsfattaren, med en deklaration att hon kommer att fortsätta föra motsvarande anteckningar under den kommande pc-tiden.
På det plugg jag jobbar fick vi nämligen för några veckor sedan statistik för supportkostnader mac - pc under de senaste tre åren. Pluggets pc:er har kostat i snitt 7.800 kr/styck per år under de senaste tre åren. Våra mac:ar har haft så låga kostnader i support, att det inte gick att mäta...
OBS!! Detta är alltså kostnaderna för enbart supporttiden! Inköpspris, reservdelar, licenser osv är ej inräknat. Pc:erna har kört bara Officepaketet, inga mera krävande produktionsprogram.
Över 400 pc:er på plugget... det har blivit lite skattepengar för kommuninnevånarna... cirka 10 milj under en treårsperiod... IT-chefen i den här kommunen har blivit lite blekare den senaste tiden...
Vi är ett par Macar i ett hav av Windows 2000-burkar. Vi trivs och de verkar trivas med oss. Vår IT-avdelning framstår som Mac-vänner i sammanhanget.
Vår produktkatalog har funnits längre än än Pagemaker och Quark Xpress. När det sedan blev dags att göra den med en dator så blev det Mac och Pagemaker. Och så har det fortsatt, år efter år.
IT-chefer gillar att standardisera. Det sparar pengar i inköp och supportkostnad. Varken vår gamla IT-chef eller den nya (fd. PC-ansvarig) har rört våra Macar. Den senare frågade om det inte var dags att köpa nya och börja köra det där nya systemet (Mac OS X reds. amn.).
Vi sitter i dag på Power Mac G3 233, 2 x Power Mac G3 350, Power Mac G4 / 400, PowerBook G4 400 och PowerBook G4 550 som arbetsstationer där 233:an används sällan. Macarna må kosta mer men vi använder dem länge och inte alls lika mycket support som vi har på våra två PC-maskiner på avdelningen.
/c
Jan-Åke ;
"På det plugg jag jobbar fick vi nämligen för några veckor sedan statistik för supportkostnader mac - pc under de senaste tre åren."
Är denna statistik något som är offentligt, som ev.
kan läggas ut på detta forum, skulle vara guld värt för många........
Som jag ser, det är återigen i samma visa, Jantelagen !
Är det någon som kan Jantelagen ? ja, det tror jag det flesta kan. Nu ser man hur tydligt det är här just nu i detta diskutioner. IT-cheferna är avslöjade ! som följer Jantelagen !
Ja, det är inget vi kan göra ! Det genomsyrar hela samhället ! Det påverkar bland annat de som jobbar Macar !
Eller vågar vi göra uppror mot Jantelagen ?
Usch! Jag blir upprörd, Landstinget har inte stöd för annat än PC - och jag gissar att PC = Windows. Nog borde skattepengarna ge utrymmme för annat?
Jag tycker absolut INTE att hon skall erbjuda sig att stå för supporten själv. Landstinget måste skaffa sig en tekniker som kan Mac och gärna lite olika Unixar. Hon skall inte ha det ansvaret.
Men jag undrar vad hon arbetar med. Quark på Mac OS 9 är ju nåt som funkar i nuläget men det bör hon kanske inte göra om 5 år. Man får hoppas att Quark släpper nåt bra. Kör hon inDesign i Mac OS 9 är det enklare att byta till ett modernare system.
Det här med att produktiviteten är bättre på det eller det systemet är en sån smaksak. Chefers Word-Excel-Outlook-system är bergis bättre på en Windowsdator, med makros och grejer. Men en layoutdator är nåt helt annat.
Två argument också:
Som layoutare/originalare får man ofta en massa bildfiler som skall öppnas. Minimal säkerhetsrisk på Mac.
Man får ofta material tillverkat på Mac, eftersom Mac är standard i branschen. Kompatibilitet.
Hmm...det där är klurigt. När jag jobbade i ett kemiföretag i nordvästra Skåne för några år sedan fick t.o.m Macarna skulden för att nätverket laggade. Det stämde ju naturligtvis inte. På något sätt har alltid Macanvändarna i ett sådant här läge bevisbördan. Det är som kampen mellan fakta och hörsägen. Det finns kristallklara fakta som jag tror Jan Åke E hänvisar till. Nåväl, förutom det så tror jag inte att de som idag supporterar PC miljön förstår att de applikationer som din kompis kör inte är något som de kanske klarar av att supportera. Det är ju inte precis Word och Powerpoint. Jag undrar om inte Allers Förlag i Helsingborg har ganska klara fakta i målet eftersom de kör en delad miljö med PC/Mac och har byggt upp en Support Organisation. Det går hur som helst ut på att det kostar mindra att supportera Mac än PC. När jag jobbade för IBM för ett par år sedan höll en kollega till mig på med uppgiften att bygga upp den support organisationen för Allers Förlag. Behöver jag berätta hur det var att jobba för IBM som inbiten Mac fantast?
Martin
De flesta problemet ligger i stor okunskap bland IT-personerna på företagen och organisationerna. Folk är oftast dummare än man tror.
Jag själv medverkade för 2 år sedan i en större anskaffning av datorer till en Skola. Med iver och gratis arbete övertygade jag skolledningar och It-personal att Macen det här var rätt val för Mediaklasserna som det var fråga om!! Det anskaffades 2 klassrum med totalt 42 datorer G4 arbetsstationer.
Resultatet i höstas på supporttid som personalen har tillbringad i de 2 macklasserna ligger på 80% under de andra 14 klasserna utrustade med Fujitsu och Compaq maskiner. Detta enligt en utvärdering som de ekonomiansvariga hade gjort.
IT-supporten på skolan har varit mycket nöjda med anskaffningen nu skall även lärarna få välja fritt arbetsmaskiner, mac eller PC. IT-Supporten nämde att givetvis var macarna alldeles för dyra i anskaffning men helhetskostnaden blir det samma om inte mindre.
Allt ligger i okunskap bland supportpersonal. De känner helt enkelt inte till nya MacOS X och Mac:en som dator.
PS! Med anledning av mitt gratisarbete och iver diskussion ledningar som ledde till den stora anskaffningen. Begärde jag av Apples kontakt i helsingfors att de kunde skicka fast en (OS X) T-skjorta som ett litet tack. TROR NI ATT JAG FICK EN (svar nej)
IT-tekniker är en stor yrkesgrupp som inte har några som helst planer på att lägga sig ner och dö. Mer än en gång har jag sett ihåliga argument för PC-plattformen, där det lyst igenom att teknikerna med den plattformen åtminstone alltid har jobb!
PCn håller många igång.
Min bror (hej Abbe) jobbar på med reklammaterial på ett företag. De har Windows med QuarkXpress, Illustrator och Phothoshop. VDn frågade om han ville ha Mac men IT-chefen satte stopp för det med hänvisning till att de inte hade support på det och konsulten från VM-data inte heller kunde Mac.
Min lillebror sa att han kan Mac, har alltid jobbigt på Mac och skulle naturligtvis jobba effektivare på en Mac.
Jag sa till honom att han skulle ringa IT-avdelningen och be dem hjälpa honom med hans Postscript typsnitt som inte kommer med när han skapar EPS-filer från QuarkXpress, eller ICC-profiler som inte fungerar i Photoshop. Eller varför inte prata om svällning när man exportera pdf-filer eller något annat specifikt för trycksaksproduktion så får vi se om de har support på hans problem eller om de hänvisar honom till Word och Powerpoint.
/c
citera:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Jag sa till honom att han skulle ringa IT-avdelningen och be dem hjälpa honom med hans Postscript typsnitt som inte kommer med när han skapar EPS-filer från QuarkXpress, eller ICC-profiler som inte fungerar i Photoshop. Eller varför inte prata om svällning när man exportera pdf-filer eller något annat specifikt för trycksaksproduktion så får vi se om de har support på hans problem eller om de hänvisar honom till Word och Powerpoint.
Precis! Smart!
Visst finns det fungerande arbetsflöden för trycksaksproduktion i Windows, men Mac har alltid varit så specialicerad på detta. (När jag fått (öppna) Quarkdokument från en Windowsanvändare är de inte klockrena - dock alltid bättre än de dokument som kommer från Pagemaker. Undrar varför.)
Man skall behöva byta OS för att en IT-support inte är helt påläst. Det är den som använder datorn som skall bestämma hur den skall användas. Det går säkert bra att byta OS men det kommer inte att vara smärtfritt eller mer effektivt. Chefen skall inte negligera den anställdes specialkunskaper på det viset.
Jag tycker att IT-supporten och chefen skjuter ifrån sig ansvaret. Chefen verkar dumsnål.
Inköpsansvariga på skolförvaltningar, företag och andra organisationer borde låta en opartisk revisor räkna ut vad Mac- resp. Windows-burkar kostar över de fyra-fem år som maskinerna är praktiskt användbara.
I mitt Sverige skulle det vara obligatoriskt för alla offentliga inrättningar så som arbetsförmedlingen, muséer, skolor, försäkringskassan, kommuner mm...
...det är dock föga troligt att jag någonsin får något att säga till om i detta landet, så jag försöker på 99mac istället...
Det där var intressant. Du menar alltså att kommuner, landsting, företag och andra organisationer satsar på en viss teknisk plattform utan att utreda vad den kostar i det långa loppet och utan att kolla vad det finns för alternativa lösningar?
Anledningen till att man satsar på Windows är kanske att "det är det barnen kommer att möta när de kommer ut på arbetsmarknaden" om 20 år eller så!
Det är en märklig värld vi lever i. Microsoft har lyckats cementera en åldrande teknik som håller oss kvar i en sorts datorernas istid.
Problemet med den offentliga sektorn (i mitt fall gymnasieskolan som jag jobbat på) är att man inte tänker logiskt och rationellt. Som privatperson resonerar man ofta i ett längre perspektiv. Jag iaf. Jag köper ett hus för ofantligt mycket pengar, men ser det som en investering under en lång tid. Istället för att betala en hyra, betalar jag av på ett lån som förhoppningsvis kommer att ge mig pengar tillbaka när jag säljer huset.
I offentliga sektorn finns det ett budgetår. När det tar slut nollställs allt. Har jag 10 000:- kvar så försvinner de. Plus att jag förmodligen får 10 000:- mindre nästa budgetår eftersom jag inte gjort av med allt.
Man räknar aldrig med långsiktiga investeringar, utan allt är årsbaserat. Jag kan alltså inte göra en investering av nya datorer vart tredje år, utan måste byta ut en tredjedel per år för att hålla kostnaderna lika stora från år till år.
Supportens kostnader tas från ett annat konto än investeringarna, och sen finns det ett konto för löpande kostnader som exempelvisk papper till skrivaren.
Eftersom det är så här så går det inte att göra kostnadseffektiva investeringar, utan man försöker att maximera alla konton för att inte bli utan nästa år. Det ger att kan jag köpa en skitdatorn för 7 000:- som går sönder efter ett år och måste lagas för 2 500:- så blir det billigare än om jag köper en dator för 9 000:- som håller i tre år. Konstigt? Ja, kanske, men det beror på att det är olika konton.
På det här viset kan jag köpa massor av vrålbillig hårdvara från den lokala pc-månglaren som måste uppgraderas/lagas varje år för att fungera (vilket ger massor av supporttid). Det blir ändå billigare för budgetmötet än om jag köper dyrare hårdvara som har billigare support och inte behöver lagas/uppgraderas varje år.
Den offentliga sektorn är så förbannat kortsiktig, och iom det dåligt skött.
I dagens datavärld behövs ingen argumentation för en pc platform. Detta är en självklarhet. Pratar man om data då betyder det att man pratar om pc. Punkt slut. Försöker någon argumentera för en Mac då höjs allas ögonbryn och då tittar alla på en som han skulle kommit från Mars. "Nej, kom inte nu med dina ideer" säger de. Är inte det så? Man märker t o m en jätteirritation bland alla pc nissar av att Mac är så etablerad inom tidnings och tryckbranschen. De är förvånade att vi inte dog ut tillsammans med dinosaurierna. Pc folket inom tidnings och tryckbranschen, när det inte funkar för de, då svär de över Mac och säger att det är vårt fel.
Detta är faktum. Datavärld är lika med pc värld. så är det. Linux accepteras mer eller mindre och det ses som en konkurrent, men en Mac, ja den ses alltid som en konstig grej, något som inte finns på rigtigt.
Det är endast för oss, Mac användare som det finns olika platformar. För resten det finns bara data (pc), annat finns inte.
Anledningen till att man satsar på Windows är kanske att "det är det barnen kommer att möta när de kommer ut på arbetsmarknaden" om 20 år eller så!
Det är en märklig värld vi lever i. Microsoft har lyckats cementera en åldrande teknik som håller oss kvar i en sorts datorernas istid.
Lustigt att du tar upp det där med barnen som kommer ut på arbetsmarknaden. Jag är kanske lite av ämnet nu men en av grundpelarna i Apples marknadsföring under slutet på 80-talet var just att skjuta in sig på utbildningssektorn. Man hoppades att dessa ynglingar helt enkelt skulle "kräva" att få köra Mac när de kom ut i arbetslivet. Ja, det var ju en vacker tanke. Tyvärr så funkade det inte riktigt i praktiken. (Egen erfarenhet bland annat...) Det första kontrakt Apple skrev med ett universitet utanför USA var faktiskt Lunds Universitet om jag inte är felunderrättad.
Martin
Men poängen är att det inte spelar någon roll om man satsar på Mac eller Windows nu i skolorna. Om fem år kommer "verkligheten där ute" att ha ändrats radikalt i alla fall. Det är väl vad man kan göra med datorn som är intressant, inte vilket OS eller program den har. Eleverna ska lära sig att tänka och skapa, inte att trycka på knappar och gå i menyer i Windows.
Nu när diskussionen flyter in (lite grand) på utbildningsfrågor.
Jag har alltid undrat över varför en programsvit som heter Office anses så väldigt lämplig som utbildningshjälpmedel. Eller är den inte det? Är det kanske så att programsviten är så komplex att den snarare hindrar kunskapsutveckling och därmed går emot mål och intentioner man har med utbildning.
Nu avser jag natuligtvis kunskap i allmänna ordlag och inte kunskap som kan översättas med "förmågan att hjälpligt använda MS Word". Är t.ex. MS Word på något sätt behjälplig när t.ex. högstadieelver skriver sina "rapporter" i något ämne och huvuddelen av den tillgängliga tiden går åt att hantera ordbehandlingen? Är inte MS Word snarare ett hinder än ett hjälpmedel?
//Mikael
Det är väl vad man kan göra med datorn som är intressant, inte vilket OS eller program den har. Eleverna ska lära sig att tänka och skapa, inte att trycka på knappar och gå i menyer i Windows.
Yepp, håller med dig Mondo65. Hoppas bara att vi har några val att göra om några år.... Har vi bara Microsoft OS att välja på, så tror jag dessvärre inte att kreativiteten hamnar på 1:a plats.
"Mac Users Unite"
Alltså, jag bryr mig faktiskt inte om skolorna väljer Mac OS eller Windows. Problemet är inte datorerna eller den tekniska platformen utan hela "tänket" som det heter numera.
Vad ska man göra med datorerna? Ska man lära sig att bli en lydig kontorsträl som kan kalkylera i Excel och använda alla de 12 598 funktioner som finns i Office XP, eller ska man bli en tänkande, kreativ person som kan skapa något, lära sig nya saker hela tiden och kommunicera med andra?
[ 27. Januari 2003, 19:15: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Nu när Microsoft kom ut med Windows XP tror alla pc anvädare att världen är frälst.
De är förvånade också att vi vill hålla på med våra Macar.
De är förvånade ännu mera nu när alla (Mac) program finns på Windows, varför går vi inte över till Windows?
Varför måste vi alltid gå mot strömmen?
Det de aldrig kan fatta är att Mac användare har ett man kan säga "förhållande" till sina maskiner. Det har inte de.
citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Nu när Microsoft kom ut med Windows XP tror alla pc anvädare att världen är frälst.
De är förvånade också att vi vill hålla på med våra Macar.
De är förvånade ännu mera nu när alla (Mac) program finns på Windows, varför går vi inte över till Windows?
Varför måste vi alltid gå mot strömmen?
Det de aldrig kan fatta är att Mac användare har ett man kan säga "förhållande" till sina maskiner. Det har inte de.
Du överdriver det hela. De allra flesta Windowsanvändare vet inte ens om att det finns något som heter Mac, och bara en bråkdel av de som vet om Macens existens bryr sig det minsta om det.
Macanvändare tror att hela världen snurrar runt Macen och dem. Det gör den inte.