Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa tidning på weben

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-03-24 01:17

Har fixat en webplats åt en tidning och nu har de planer på att lägga ut alla nummer (ca. 3/mån)
på webben. Tänkte att pdf är bäst, men kanske det finns andra sätt som är bättre?? Jag har gjort lite försök, men har bara haft tillgång till de tryckbara pdf-filerna och tycker inte jag får ner det hela till en bra storlek,
mest på grund av att acrobaten inte klarar att koprimera bilder med "image maks". (Tidningen görs i Quark) Är det någon som har ett förslag?

Hur gör du när du optimerar pdfen, då? Jag får också klagomål om att inte "bilder som är masker" komprimeras, men slutresultatet brukar bli hyfsat smått ändå om så krävs. Har du ställt ner bildupplösningen till 72 dpi och valt hårdare komprimering t ex?

Senast redigerat 2004-03-24 14:56
  • Medlem
  • 2004-03-29 17:03

Nu har jag testat med ps-filer ifrån Quark kört dessa i destiller på alla möjliga och omöjliga sätt, men kommer inte ner tillräckligt (tycker jag). men det finns väl inget mer man kan göra. Får väl dela upp tidningen i flera delar.
(52 sidor, 7 MB)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 17:17

52 sidor och 7 Mb låter rimligt, eller väldigt lite.

  • Medlem
  • 2004-03-29 17:31

Jo, jag får väl vara nöjd...

  • Medlem
  • 2004-03-29 18:18

DN finns som PDF-tidning, och den är btydligt tyngre. Förstasidan finns att hämta gratis nånstans på www.dn.se

Dela upp sidan och se till att sidan är "byte serving" dvs kan öppnas och läsningen kan påbörjas innan hela filen är nedladdad. Inställningen heter något med "snabb webbvisning"

Nu tycker ju jag inte att man skall köra PDF på webben om tidningen skall ut på nätet. Finns flertal redaktionella system som skapar HTML ifrån Quarken som är helt ok. Indesign har ju ännu mer möjligheter med XML mm...

1
Bevaka tråden