Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför "Timed out port 25" ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
När jag försöker att skicka post (Mail) så får jag "Timed out port 25". Har prövat med mina 2 olika SMTP-servrar (.Mac och mitt webbhotell). Samma fel på bägge.

Dock jag lade till en ny SMTP-server (mail1.telia.com) och då fungerade den direkt. Går det att fixa de felande kontona utan att radera dessa? Det borde vara något generellt fel eftersom bägge SMTP-servrarna slutade fungera samtidigt.

/Brake6

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 09:28

Telia har stängt port 25.

Använd smtprelay1.telia.com som utgående epostserver.

Inträffade idag, man är tacksam för att man får veta sånt..

Hummm... Men för mig fungerar port 25 om jag använder mail1.telia.com. Men inte när jag använder smtp.mac.com eller brev.webbstugan.net

Eller det är kanske det du menar: att jag skall ändra SMTP-server till smtprelay1.telia.com också på mitt .Mac-konto?

Jag använder Telias ADSL.

/Brake6

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 09:49

Telias egen smtp-server för teliakonton går såklart, men för externa konton (.mac exempelvis) är det smtprelay1 som gäller.

• Oregistrerad
  • 2004-03-25 09:51

Telias port 25 tar bara trafik till telia.com - trafik till mac.com och webstugan.net stoppas
(De borde ha skickat ut mail / brev om detta.)
Jag antar att smptrelay1 skickar vidare som mac.com och webstugan.net (i.e. mailen ser ut att komma där ifrån vid första anblicken).

En fråga mitt i detta. Jag har Bostream samt ett MSN-konto ( ja utöver Mac.se och vanligt .Mac ) och senaste dagarna har Entourage bråkat om att mitt användar-id eller lösenord eller säkerhetsinställningar skulle vara fel men se dom är helt rätt. Kan detta om telia och port 25 påverka mig ? Jag har alltså inget konto hos telia.

• Oregistrerad
  • 2004-03-25 10:08

Olle: Det borde inte påverka dig vad Telia gjör, men jag tror Bostream har gjort likadant...
Kolla på deras sidor, eller dra iväg ett mail till supporten...

Ursprungligen av Pär:

Olle: Det borde inte påverka dig vad Telia gjör, men jag tror Bostream har gjort likadant...
Kolla på deras sidor, eller dra iväg ett mail till supporten...

inga av mina 15 mailkonto har klagat, alla går till externa mailservers på port 25. Har ett vanligt bostream 512..

Att byta till smptrelay1.telia.com fngerar.
Men det hade varit en fördel om Telia kunde gå ut med informationen. Killen på mitt webbhotell har inget fått veta – och Telias ändringar borde väl inte störa när jag använder en helt annan server.

/Brake6

Här är allt hos Telia. *gräv-gräv* under Läs mer >>.

Fan att Telia inte kan meddela sånt här en dag i förväg! Aaargh!

J.

Telia har en egen tolkning av ordet "kundsupport"

Detta fick jag reda på för en månad sedan, så jag ändrade min setup och min fars mac mail för länge sedan. Som sagt.. informationen fanns ( på förstasidan hos telia ) ...men uppmärksammades kanske inte av alla ?

Ursprungligen av Brake6:

Telia har en egen tolkning av ordet "kundsupport"

haha, minst sagt, för ett par dagar sen skickade jag en fråga via deras webbförmulär, tyvärr så bouncade addressen som förmuläret skickade vidare till, smaaaart!! Dessutom var det inte bara en eller två bounces jag fick utan nära på en 20 stycken under en dag.

Ursprungligen av Jonathan:

Fan att Telia inte kan meddela sånt här en dag i förväg! Aaargh!

Inte bara Telia har gjort så - spärrat utan att säga till. Ett webbhotell vi jobba mycket med berättade att dom de senaste veckorna fått 1000-tals samtal från folk som inte kan skicka mejl, bland annat dom som har Telia, Bredbandsbolaget, Chello/UPC m.fl. som ISP.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 11:24

Jag har vetat om det i ett par veckor, men kommer irriterande inte ihåg hur jag fick reda på det. Troligen var det via startsidan.

Väljer man (som jag) att logga in på annat sätt än via loginsidan så får man ju hålla sig underrrättad på annat sätt (tex genom att gå in på startsidan då och då). Svårare än så är det inte. Dety är ju via startsidan som k informerar oss kunder om vad som händer. Mail? Iofs, men hur många använder sin teliamail?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 11:48

Alla går inte in på sin bredbandleverantörs sida, eller el-leverantörs, eller hyresvärds, eller vad det nu kan handla om.

För kunder som har Telia ADSL-uppkoppling och sin e-post via annan leverantör.

Telia tillåter inte längre användare att skicka e-post (utgående SMTP) genom externa mailservrar.

Vad behöver jag göra?
För att kunna skicka e-post efter den 15 mars 2004 måste du alltid skicka din e-post via Telias e-posttjänst.

Ny inställning - för dig som påverkas
Smtp-server: smtprelay1.telia.com
Denna inställning gäller för dig som skickar e-post med en avsändaradress som inte är knuten till ett e-postkonto hos Telia (till exempel dittnamn@dittdomän.se). Inställningen gäller även dig som har en egen e-postserver.

Kolla på telia.se under "Support Internet" och "Support E-post".

-----------------------------------------------------------------
En annan kul grej som Telia "missat" att informera om: Telia håller även på att ta bort DNS 10.0.0.1 och 10.0.0.2. För kunder som har sin Internetuppkoppling via Telia ADSL så måste alltså inställningen av DNS-server bytas ut. Mer information finns här:

http://195.198.116.73/dns.pdf

ps. fick även reda på att Comhem kunder inte längre kan skicka e-post med port 25. Finns mer info på deras sajt:
http://www.comhem.se

• Oregistrerad
  • 2004-03-25 12:20
Ursprungligen av P.Saltskog:

ps. fick även reda på att Comhem kunder inte längre kan skicka e-post med port 25. Finns mer info på deras sajt:

Det har de skickat ut mail om (om man ids kolla sin comhem-adress men den är ju popbar så det är ju inget jobb) och jag tror det var lite förklarande länkar oxå (om man kör win, och gör man det så behöver man nog all hjälp man kan få...)

En annan kul grej som Telia "missat" att informera om: Telia håller även på att ta bort DNS 10.0.0.1 och 10.0.0.2. För kunder som har sin Internetuppkoppling via Telia ADSL så måste alltså inställningen av DNS-server bytas ut. Mer information finns här:

http://195.198.116.73/dns.pdf

Tack för den infon! Tur att man kan få viktiga nyheter på annat sätt.

Telia tar sig "jobbet" att skicka ut räkningar då och då. Varför inte skicka med informationen där?? Till Telias webbplats undivker jag att surfa – jag gick 5-6 nivåer ner men hittade ingen info om detta. De behöver förbättra sin kommunikation.

/Brake6

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-25 18:05

mail1.comhem.se gäller för oss Comhem:are. Dåligt med info , fick fram denna adress genom att gissa (byt ut telia.com till comhem.se).:eek:

Ni som kör med router och fast ip på datorerna gå in på denna sida, där finns det en lista på vilka dns:er som används.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-21 11:27

Låter som mig, men det är skumt...

Vet inte hur alltihop har funkat eg. Jag körde utan problem mitt home och teliakonto i Apple Mail och det dröjde till jag fick hem routern igen från reparation (fråga inte) innan det bökade. Och då bökade det rejält. Som det såg ut så hade jag problem på både 25 och 110, och av ngn underlig anledning så funkade det att logga på det ena eller det andra i 50% av fallen, men för det mesta var det en fet triangulär varning vid kontona. när jag slängde in homekontot efter att ha tagit bort det så fungerade inte det. MEn då gick det finfint med Telia. Jag försöker lista ut hur exakt mina inställningar ska se ut för att det verkligen ska fungera. Jag bestämde mig för att lägga ned A.M för tillfället till förmån för Thunderbird, men det är inte på långa vägar lika snabbt och smidigt. Thunderbird fungerar trots allt utan problem, vilket föranleder att jag tycker hela grejen är skum. Mina kunskaper är förstås begränsade, men om någon har en idé så är det välkommet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-25 12:14

Tack för informationen om DNS'erna där, ska kolla upp.

1
Bevaka tråden