Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Full 720x576, minimum komprimering?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 20:00

Vad är egentligen bästa komprimeringen för att kunna köra full video på säg en bärbar utan att komprimera ned kvallan för mycket.

Sörenson med Max kvalla blir ju onödigt liten samt sabbar färgerna. Animation är ok men känns som att det är lite svårt att spela upp, iaf med quicktime.

Man vill väl ha nånstans runt 2MB/sec eller!?

Var kommer filmen ifrån? DV?

Då fungerar DV-stream bra, 3,5 MB/s.

Vilken bärbar avser du och hade tu dänkt rippa en DVD. OM det är material från en DVD så blir en långfilm på 700MB och MPEG4 svinbra även fast det är 90-95 minuter i 720x576. ( Programmet Handbrake sköter detta suveränt bra ). Har kört så på en PB 12" ( G4 ) - 1 GHz och den hackar inte en endaste gång vid uppspelning i fullskärm även fast den då dras ut till 1024.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-25 21:06

materialet e från aftereffects i detta fall. så rätt mycket grafiska element. har provat soft-komprimera till PAL DV, men av nån anledning så blir bilden 2:1 i pixel ratio, alltså fortfarande 720 men låg kvalla. då tog jag ändå 100% i quicktime exporten.

Mpeg4 med max kvalla blir på tok för hårt komprimering på text o.s.v. kanske inte tillräckligt med settings i vanliga Qt Pro!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-29 22:28

Den inbyggda/medföljande MPEG4-codecen man får med QuickTime Player är inte så bra. Bättre är att köra med Sonrenson 3.1 Pro eller 3ivX. Komprimeringen bör du göra genom cleaner. Har du interlac:at material - deinterlac:a det.

SOR3/MPEG4 går det full PAL med bra kvalité på c:a 1-3 Mbit.

Går du över till ett lite mer okomprimerat format (uppåt DV - 25 Mbit) kan jag varm rekommendera PhotoJPEG komprimering. Det ser helt fantastiskt ut vid c:a 15-18 Mbit - i klass med DV50. Annars är ju MPEG2 ett val också, men då kommer du också upp i c:a 5-6 Mbit för bra kvalité.

SOR3 är nog mest krävande av alla nämnda codecs skulle jag tippa. MPEG4/3ivX/DivX kräver avsevärt mycket mindre vid både komprimering och dekomprimering.

1
Bevaka tråden