Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa din platta bildskärm!

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du som har en platt skärm, Cinema Display eller annat märke, hjälp mig göra ett ovetanskapligt litet test!

Bakgrund: Jag köpte förra hösten en Cinema Display 20" till min firma för att jobba med bilder där kravet på färgmatchning är stort.
Ganska snart upptäckte jag att ojämnheter i ljusstyrkan när skärmen visade en helt svart utfallande bild. Det närmaste ord jag kan beskriva det med var att det såg flammigt ut. Dessutom visade skärmen på extra mycket ljusläckage från bildskärmens underkant.
Kort därefter började skärmen ge ifrån sig konstiga milli-sekund-snabba störningar (bilden blinkade till) och jag började ana stora problem.
En vecka senare hade min Cinema Display 20" tappat minst 50% av sin brillians och ljusstyrka, endast en liten fläck på några centimeter var okej. Skärmens power-knapp signalerade också felkoden för allvarligt fel. Backlighten var DÖENDE!

Ett kort samtal till Apple Care och nästa dag lämnades den in till LanMaster i Stockholm. Några få dagar senare fick jag tillbaka skärmen (och då hade den varit i Holland på reparation, snacka om snabba ryck!).

Skärmen var nu enligt reparationskvittot från Apple lagad och fullständigt testad. Och visst var backlighten lagad, men problemet med flammig bild då skärmen (påslagen och ej i vila såklart) visar en helt svart bild fanns kvar.
Nu blev jag riktigt förbannad, är inte skärmen bättre än så här? Jag gjorde då samma test med min kollegas splitter nya platta LaCie 20".
Samma problem där, en flammig svärta.

OBS! För att se denna flammighet måste du sitta i ett så mörkt rum som möjligt, släck alla lampor och dra för alla fönster. Bäst är att testa när det är mörkt ute, då får du som mörkast i rummet.

Har din platta bildskärm samma problem? Testa den och skriv i tråden!

Så här testar du din skärm:
- Se till att du har så absolut mörkt i rummet som möjligt.
- Skapa på valfritt sätt en helt svart bild över hela bildskärmen,
tex kan du öpnna PhotoShop, skapa ett nytt dokument, fylla det med 100 % svart och seddan växla visningsläge till "fullskärmsläge" (tryck på tangenten F två gånger). Tryck sedan på tab-tangenten.
- Nu har du skärm som bara visar svart.
- Nu måste du vänta ca. 15-30 sekunder så att dina ögon hinner ställa om sig.
- Titta nu noga på din skärm, prova ävan att titta på den från lite längre avstånd, ser du någon flammighet eller ojämnhet i svärtan??

LG 1710B - samma sak. Åtminstone "ljusläckaget" i underkant.

Eizo L365- Ingen flammighet/skiftning och inget ljusläckage

Ursprungligen av xplane:

Eizo L365- Ingen flammighet/skiftning och inget ljusläckage

Jag ifrågasätter dig inte, men har du haft tillräckligt mörkt och väntat minst de 20 sek som det tar för ögonen att ställa om sig till mörker?

vad jag försöker komma fram till med testet är om:
1. Alla platta bildskärmar lider av mer eller mindre flammighet i svärtan?
2. Bara vissa skärmar lider av detta problem?
3. Det här är ett kvalitets eller tillverkningsfel som med döda pixlar. Alltså om det skiljer mellan skrämar av samma märke och beteckning?

Ursprungligen av Daniel Roos:

Jag ifrågasätter dig inte, men har du haft tillräckligt mörkt och väntat minst de 20 sek som det tar för ögonen att ställa om sig till mörker?

vad jag försöker komma fram till med testet är om:
1. Alla platta bildskärmar lider av mer eller mindre flammighet i svärtan?
2. Bara vissa skärmar lider av detta problem?
3. Det här är ett kvalitets eller tillverkningsfel som med döda pixlar. Alltså om det skiljer mellan skrämar av samma märke och beteckning?

Som så mycket annat här i livet får man vad man betalar för...Dock finns det undantag som bekräftar regeln...

Eizos skärmar är dyrare än genomsnittet men det märks i deras garanti och kvalité det finns snabbare men frågan är om det finns bättre...

iiyama E430
aningen ljusare i kanterna annars bra svärta. ingen flammighet

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-08 16:56
Ursprungligen av xplane:

Som så mycket annat här i livet får man vad man betalar för...Dock finns det undantag som bekräftar regeln...

Eizos skärmar är dyrare än genomsnittet men det märks i deras garanti och kvalité det finns snabbare men frågan är om det finns bättre...

Barco har också kommit med sin platta variant
Nu finns det 2
mvh

Ursprungligen av miri:

Barco har också kommit med sin platta variant
Nu finns det 2
mvh

Det kommer allteftersom bättre och bättre skärmar. Snart finns det om dom redan inte finns? platta som är klart godkända för grafisk produktion. CRT är inte allena rådande längre.

Mvh

Ursprungligen av xplane:

Det kommer allteftersom bättre och bättre skärmar. Snart finns det om dom redan inte finns? platta som är klart godkända för grafisk produktion. CRT är inte allena rådande längre.

Nej CRT skärmar är inte allenarådande , men fortfarande bättre på det mesta , förutom vikt och storlek då.

• Medlem
  • 2004-04-09 07:06

Ett stort tryckföretag i USA ansåg ju tidigare att Apple Cinema Display 22" var den skärm som gav bäst färgåtergivning för deras produktion. De hade sådana skärmar på alla sina instanser i hela USA. Tyvärr var det ju en del kvalitetsproblem med de skärmarna. Det här tryckföretaget hade tidigare en hemsida där de skrev om den usla kvaliten i skärmarna, men trots detta att de var nöjda med färgåtergivningen.

Men, man kan ju fråga sig om det var så att det var en bra färgåtergivning för att vara en TFT-skärm. Eller om det verkligen var en bättre färgåtergivning än dyra CRT-skärmar. Annars kanske det var kombinationen av TFT, bra färgåtergivning och hyffsat lågt pris mot konkurrenterna som var det vinnande konceptet i denna 22" skärm som företaget föll för.

Jag hade tidigare en 20" Cinema Display och upplevde inga direkta problem med varesig skärpa, färgåtergivning eller ljusläckage när man satt i mörka rum. Desto större problem med ljusläckage lär ju 23" Cinema Display enligt vad jag har hört. Det lär finnas många professionella användare som tvingats tejpa ramen på sina 23" skärmar för att få dem ljustäta.

Vi får väl hoppas att apple släpper ännu bättre TFT skärmar snart till ett ännu mer konkurrenskraftigt pris (tveksamt).

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 14:59
Ursprungligen av jazzper:

Nej CRT skärmar är inte allenarådande , men fortfarande bättre på det mesta , förutom vikt och storlek då.

Jasså på vilka parametrar då?
mvh

• Oregistrerad
  • 2004-04-09 16:54
Ursprungligen av miri:

Jasså på vilka parametrar då?
mvh

Färgåtergivning, ingen trailing... osv...

• Oregistrerad
  • 2004-04-09 16:52
Ursprungligen av jazzper:

Och ljusstyrka och kontrast och skärpa och uppdatering och strömförbrukning och ögonvänlighet...och så vidare..

Ursprungligen av xplane:

Säger mannen med en Shuttle

Alla produkter är alltid bättre än Apples...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-08 18:32
Ursprungligen av Micke W:

Vilket inte är sant, men det finns produkter som är klart bättre.
mvh

Ursprungligen av Micke W:

Märk väl att det är dina ord inte mina...

• Oregistrerad
  • 2004-04-08 14:08

Samsung 191T - Svärtan har ett mycket bra djup, det är möjligtvis ett fåtal procent (3-5%) ljusare på nederkanten, men inget ljudlekage eller liknande. Finns skärmar ute som har extremt bra svärta. Har glömt en testvinnare de gjorde på exakt detta området... Men vill du kan jag ta reda på det..det var nån ny Samsung...

Ursprungligen av jockeleu:

Samsung 191T - Svärtan har ett mycket bra djup, det är möjligtvis ett fåtal procent (3-5%) ljusare på nederkanten, men inget ljudlekage eller liknande. Finns skärmar ute som har extremt bra svärta. Har glömt en testvinnare de gjorde på exakt detta området... Men vill du kan jag ta reda på det..det var nån ny Samsung...

Den nyaste på området är väl 173P och 193P. En polare till mig köpte 173P och den är väldigt snygg och bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 16:16

Sony SDM-S71R. Inget ljusläckage, ingen flammighet. En aning svagt ljus finns kvar, vilket gör bilden mörkt, mörkt grå, inte helt svart. För övrigt en mycket bra skärm.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-08 16:28

Daniel
Se tråden om Platt bildskärm för grafisk produktion ( Grafiskt forum.)
Apple skärmarna är ojämna, testade 3 st , en gick att kalibrera med extern kalibrator och gott resultat.
Två av dem var behäftade med ojämnhet osv. Dessutom hade alla 3 olika ljushetsvärden
Apple är medvetna om problemet
Be om att få en som fungerar. Tala med PEO STRINDLUND på Apple
här är hans nummer Tel: +46 (0)8 - 703 30 38
mvh

Senast redigerat 2004-04-08 16:50

Min iMac Globe "15 skärm har små vita pixlar som fluppar runt på den, sedan jag hade inte den på service...
Hmmm... Jag har inte gjort detta vetenskapliga testet, jag har bara en svart skrivbordsbakgrund, men de vita pixlarna fluppar runt ändå... Kanske borde göra ngt åt det medan garantin gäller....

Är det inte fortfarande så att CRT skärmar är kung vad gäller grafisk produktion? Jag tycker bara att man ser kritik av LCD skärmar vad gäller färgåtergivning mm

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 19:51

färgåtergivning?

då var det igång igen... ganska vanligt att man börjar läsa trådar som känns intressanta, som urartar till pajkastning om osx/windows, dell/apple etc. blä.

Pajkastning!?

Ursprungligen av sugplopp:

då var det igång igen... ganska vanligt att man börjar läsa trådar som känns intressanta, som urartar till pajkastning om osx/windows, dell/apple etc. blä.

Hur du kan få den här tråden till något som kan kallas pajkastning förstår jag inte, är det fel när man som flera här på forumet kan bevisa en produkts fel och brister. Det gagnar ju knappast konsumenten i det långa loppet om man fallar till föga och köper en halvdan produkt...Det är bättre att satsa på kvalitet från början i synnerhet när det gäller skärmar då det är den del som man kommer att sitta och stirra på i flera år framöver.

Tyvärr finns det flera tillverkare utav skärmar som inte vill av olika anledningar lägga ut specarna till sina produkter "Apple bla" för allmänt beskådande eller som ligger efter när det gäller ergonomi Apple igen bla. Vilket i det senare fallet är ganska lätt att kolla då det anges i TCO-standarden; http://www.tcodevelopment.com/.

Man kan ju misstänka att anledningen till att det är svårt att hitta fakta om produkterna i fråga gäller när produkten inte uppfyller kravet på prestanda som priset på produkten i det här fallet vill göra sken av.

Apples skärmar tillhör inte dom lägst prissatta i det här sammanhanget och tyvärr tillhör dom inte dom bästa när det gäller ergonomi eller prestanda heller...

Mvh

• Medlem
  • 2004-04-10 13:12
Ursprungligen av xplane:

Apples skärmar tillhör inte dom lägst prissatta i det här sammanhanget och tyvärr tillhör dom inte dom bästa när det gäller ergonomi eller prestanda heller...

Mvh

23" är klart konkurrenskraftigt prissatt, och har även bra kvalitet. Jag tror inte att ergonomin blir bättre bara för att man kan svänga på skärmen, men det är inget jag tänker argumentera för.

20"-skärmen är också hyfsat billig jämfört med kvalitetsskärmar i den upplösningen, 17" är däremot dyr.

Ursprungligen av stfm:

23" är klart konkurrenskraftigt prissatt, och har även bra kvalitet. Jag tror inte att ergonomin blir bättre bara för att man kan svänga på skärmen, men det är inget jag tänker argumentera för.

20"-skärmen är också hyfsat billig jämfört med kvalitetsskärmar i den upplösningen, 17" är däremot dyr.

Kvalitetsskärmar!? Jag anser inte att en skärm som inte uppfyller TCO-99 eller nyare kan anses vara av någon större kvalité. Billig håller jag inte heller med om då det finns flera skärmar som både har bättre prestanda och är uppemot 5000:- billigare för samma storlek 20"

Men och andra sidan är det vad jag tycker och som dom flesta vet så är smaken som baken delvis delad...;)

Ursprungligen av xplane:

Hur du kan få den här tråden till något som kan kallas pajkastning förstår jag inte, är det fel när man som flera här på forumet kan bevisa en produkts fel och brister.Mvh

nu tänkte jag inte på de inlägg där 'ni' håller er till sak utan gliringarna som alltid dyker upp (ja, macanvändarna är lättstötta) som faktiskt gör att jag svär och skiter i trådar. Nu återvände jag för att se om jag fick någon respons - inte av annan anledning.

Ursprungligen av sugplopp:

nu tänkte jag inte på de inlägg där 'ni' håller er till sak utan gliringarna som alltid dyker upp (ja, macanvändarna är lättstötta) som faktiskt gör att jag svär och skiter i trådar. Nu återvände jag för att se om jag fick någon respons - inte av annan anledning.

Hur vore det om du skulle tillföra något till diskussionen istället för att skriva om ovidkommande saker...;)

Ursprungligen av xplane:

Hur vore det om du skulle tillföra något till diskussionen istället för att skriva om ovidkommande saker...;)

Det kan jag inte. Jag lär mig betydligt mer än jag tillför.

over and out.

Bevaka tråden