Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testa din platta bildskärm!

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-10 09:34

Färgåtergivning:
LCD tidigare svaghet var bla röda färgnyanser inte kunde återges med exakthet, gick gärna mot orange.
Dagens LCD har blivit betydligt bättre, även de billigare sådana.

Vad jag vänder mig mot är kategoriska uttalanden om en produkt.
Om sådana uttalanden görs vill jag gärna veta vilka parametrar som ligger till grund för ett sådant påstående.

Sätt upp en Eizo. Barco,eller senaste Sony skärmen och jmf.
Bildmässigt vad det gäller skärpa.färgåtergivning, contrastförhållande, luminans, så är de skärmar jag har varit med och testat idag lika bra som de bästa CRT skärmarna, och dessutom är de i flertal avseenden bättre.

En bra LCD skärm är dessutom ljusstarkare än crt skärm vilket medför att omgivningsljuset inte behöver vara så dämpat som vid arbete med en crt skärm.

Vad vad det gäller färgåtergivning så har idag en top of the line LCD skärm lika bra återgivning som en katod skärm. Och det var det mitt ? gällde , utan därför kasta paj eller blanda in Dell

Senast redigerat 2004-04-10 11:24

Teknisk information

Skärmstorlek och -typ

20 tum (diagonal bildyta)

LCD-skärm (TFT) med aktiv matris

Upplösningar

1680 x 1050 bildpunkter (optimal upplösning)

1280 x 800 bildpunkter

1024 x 640 bildpunkter

Bildskärmsfärger (max)

16,7 miljoner

Visningsvinkel (normalt)

170° horisontellt och 170° vertikalt

Ljusstyrka (normalt)

230 cd/m2

Kontrastförhållande (normalt)

350:1

Bildpunktsbredd

0,258 mm

Reglage (maskinvara och program)

Strömbrytare för datorn, vila, uppväckning

Ljusstyrka

Skärmens lutning

Behandling av skärmen

Reflexfri yta

Kontakter och kablar

Apple Display Connector (ADC) överför digitalvideo, USB och ström

Tvåportars USB-hubb med egen strömförsörjning

Strömförsörjning

Inspänning: 24,5 till 28 V likström

Effekt: 60 W (maximalt) under arbete

Energispararläge: 3 W eller mindre

Typgodkännanden

FCC Part 15 Class B

EN55022 Class B

EN55024

VCCI Class B

AS/NZS 3548 Class B

CNS 13438 Class B

ICES-003 Class B

ISO 13406

MPR II

IEC 60950

UL 60950

CSA 60950

EN60950

ENERGY STAR

TCO 95

Omgivning

Temperatur vid användning: 10° till 35 °C

Temperatur vid förvaring: -40° till 47 °C

Luftfuktighet vid användning: 20 till 80 % (icke-kondenserande)

Maxhöjd över havet vid användning: 3000 m

Storlek och vikt

Höjd: 43,9 cm

Bredd: 54.2 cm

Djup: minst 17,6 cm, högst 26,5 cm

Vikt: 8,6 kg

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-10 11:40

Denna tråd är ämnad att handla om Daniels förfrågan om hjälp med en liten undersökning........Ni är offtopic...!!

Ursprungligen av ThomasC:

Denna tråd är ämnad att handla om Daniels förfrågan om hjälp med en liten undersökning........Ni är offtopic...!!

Ja tyvärr tycker jag att tråden jag starta nu är offtopic...som tyvärr händer ganska ofta här på forumet. Men tack till er som testat era skärmar!

Jag ser gärna fler tester och diskussioner, men gärna utifrån de frågeställningar som finns i mitt första inlägg.

Vad är det för responstid på Apple skärmen Micke W?

Är det intressant i denna diskussion. Tror inte att det var spel som var viktigt för den ursprungliga frågan.
Apple har också en annan syn på responstiden än vad en del andra tillverkare har. Ungefär som megahertz racet...

"The specification used by LCD manufacturers to define pixel response doesn't tell the whole story. Fast pixel response when transitioning between black and white is important, but so is the response time for transitioning between midtones. A specification that measures only black to white transitions is insufficient. Apple LCD displays have been designed to offer fast pixel response across the entire spectrum, working well with fast-moving details in multihued images."

Ursprungligen av Micke W:

Är det intressant i denna diskussion. Tror inte att det var spel som var viktigt för den ursprungliga frågan.
Apple har också en annan syn på responstiden än vad en del andra tillverkare har. Ungefär som megahertz racet...

"The specification used by LCD manufacturers to define pixel response doesn't tell the whole story. Fast pixel response when transitioning between black and white is important, but so is the response time for transitioning between midtones. A specification that measures only black to white transitions is insufficient. Apple LCD displays have been designed to offer fast pixel response across the entire spectrum, working well with fast-moving details in multihued images."

Finns det andra tillverkare utav platta skärmar som liksom Apple delar deras uppfattning om responstidens betydelse? Var hittar jag informationen om Apples skärmars responstid i deras mått mätt?

Skall man jämföra skärmar så skall man väl ta med alla parametrar i sammanhanget, det mesta går att bevisa om man väljer bort mindre förskönande detaljer. Apples skärmar är inte i frontlinjen vare sig det gäller pris eller prestanda däremot är dom det när det gäller design men det var ju inte det den här diskussionen handlade om...

• Medlem
  • 2004-04-10 14:25

Var hittar du en skärm med upplösning 1920x1600 eller liknande för under 17.000:- plus moms? Detsamma gäller kanske inte 20"-skärmen för runt 11.000:-, men så farligt dyr är den inte.

Om man testar Apples skärmar, så märker man att de är bra. Kanske inte i det absoluta toppskiktet, men de är billigare än de skärmar som är bättre. I mitt universum är det fakta.

Om man som du inte har en Mac, så är det ju mindre intressant förstås, eftersom skärmarna använder ADC. Ett misstag kan jag tycka. De borde ha VGA och DVI, för maximal flexibilitet. Dessutom är jag väldigt tveksam till cinemaformatet, men det finns ju många som tycker att det är tufft.

EDIT: 1920x1200 har skärmen från Apple, och inget annat.

Senast redigerat 2004-04-10 14:50

Cinemaformatet är skitbra, tycker jag. Det kom till på biograferna en gång i tiden av en enkel anledning, det passar våra ögons synfält bättre. Jobbigare att flytta ögonen i höjdled än sidled, samt att skärmen fyller ut mer av synfältet när den är bred.

• Medlem
  • 2004-04-10 14:37

Cinemaformatet kom till biograferna av den enkla anledningen att man ville ha något coolare än TV, som man trodde skulle slå ut filmen. Jag rör mina ögon lika bra i vilken riktning som helst.

Jag är inte jättenegativ, men jag tycker inte att en skärm som har 1680x1050 är bättre än en som har 1600x1200. Tvärt om, faktiskt.

[QUOTE="stfm"]Jag rör mina ögon lika bra i vilken riktning som helst.QUOTE]

Den var klockren...

Jag skulle ha varit tydligare med prisuppgiften jag hänvisade till den jämförelsen gäller 20" skärmen och skärmen jag jämförde med bla var VIEWSONIC VX2000 men det finns några till som är billigare och bättre när det gäller 23" så är det inte lika enkelt...;) men för 1555:- mer så får du en skärm som vida överstiger Apples skärm i prestanda och som dessutom är större, SAMSUNG SYNCMASTER 243T; http://www.samsung.se/ Så ser mitt universum ut....;)

Visst är det ett misstag att bara ha ADC som gränssnitt om man vill sälja sina produkter till fler än mac användare men det vill ju inte Apple...Och jag bryr mig föga...

• Medlem
  • 2004-04-10 14:46

Xplane: med hjälp av din egen länk, kom jag fram till att den skärmen kostar drygt 5.000:- mer än Apples (exklusive moms). Hur räknar du?

Jag har letat efter det billigaste priset via den här länken...; http://buggy.no-ip.com/index.php

• Medlem
  • 2004-04-10 15:14
Ursprungligen av xplane:

Jag har letat efter det billigaste priset via den här länken...; http://buggy.no-ip.com/index.php

Bra länk.

Man skall inte stirra sig blind på sifferprestanda. Jag kommer ihåg då jag kollade CRT-skärmar för 6-7 år sedan. Radius PressView hade inte samma tekniska siffror som tex. Eizo och en del andra skärmar. Trots detta så hade den en överlägsen bild.
Har haft en 17" Apple skärm och nu har jag en 23", är mycket nöjd med skärmen. Dock spelar jag inte dataspel så jag har ingen aning hur den beter sig då. Jag bryr mig inte heller. Den fungerar alldeles utmärkt med Photoshop och FinalCut.

iMac 15" Ljusare i nedre kanten.

Bevaka tråden