Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign eller Quark? Vad föredrar ni?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag köpte InDesign när CS1 kom men sitter i Quark mest hela dagarna. Antagligen bara av gammal vana. Det programmet är ju så gammalt att man vande in sig på det innan InDesigns tid om jag inte missminner mig. Men eftersom jag jobbar så mycket i Adobes andra är det nog dags att tänka om för mig med. I morgon börjar en ny dag:) Nån som vill köpa en begagnad Quark?;)

Om det är Quark 5 kan jag tänka mig köpa det, eller byta mot en InDesign 2-licens. Och för att förekomma putslustiga frågor: Nej, jag tänker inte byta, men det vore bra med en QXP-licens för att kunna konvertera QXP-dokument till InDesign

  • Medlem
  • 2005-11-10 22:28

Kan ID öppna QXP3.x-dokument?

Ursprungligen av Baron:

Kan ID öppna QXP3.x-dokument?

Japp, det kan det

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-11 00:21

Började med första versionen av Aldus PageMaker, kört InDesign sedan 1.0. Kan hålla med om att allt inte flöt från början, men det var då. Är supernöjd med ID CS 2 (4.0.1) Sålde sista Qvarken för 3 år sedan, använde det aldrig själv, men då kunde man inte säga emot när någon skickade Quark-filer. Nu är det andra bullar

//Kidde

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-11 01:04

.

Jag jobbade i Quark i ca 6 år och tyckte det vara kanon. I våras bytte jag till InDesign för att det var billigare. Upptäckte då att det dessutom har fler funktioner och känns allmänt modernare. Osannolikt att jag någonsin går tillbaka till Quark. Det enda felet med InDesign är att det känns lite segt och att jag inte orkat lära mig så många snabbkommandon.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-16 12:08

Jag skulle vilja vända på detta...

Jag använder det program som kunden väljer.. uppdragsgivaren specar... eller filen jag får för vidare bearbetning...

Så den t ex dag mitt favvo tryckeri Jernströms säger det eller det så blir det det programmet där... osv osv osv.. Där är det Quark.

Jag arbtera med hela världen och har tills idag bara stött på en som krävde indesign... China.. och det för att det stöder deras typo... alla andra specar Quark...

Dessutom så har även Adobe börjat låsa sina program på ngt sätt..

Softwares ii gemen börjar likna alla apparater.. man få en massa med som man inte behöver - alla tycke rman skal klara sig med ett eller två... ungefär som mikroygne.. eller när man vill ha en brödrost som rostar bröd och inte är en telfon samtidigt..

Jag skule vilja ha rena rama BAS program inte en ångvält av skmåsaker hit o dit som man ev skal kunna göra också....

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 13:08

Jag har nu i två år kört ID CS (1 och 2) till 95%. Anser att det har massa fördelar kontra Quark. Men en sak som jag fortfarande saknar och inte förstår varför det aldrig dyker upp är en motsvarighet till Badias Big Picture. Ett plugg till quarken som ger en extremt bra hantering av omlänkning och sökning av bilder. Har sett script som länkar om bilder till en viss mapp men det är inte i närheten av Big Picture. Väl värt att kolla in för er som kör Quark.

Bevaka tråden