Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabel-a i illustrator CS

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skumt... mitt snabel-a (alt-2) har försvunnit... återfinns inte heller på den gamla platsen. Faktum är att jag hittar den inte överhuvudtaget... I alla övriga programvaror är allt som det ska. Men inte i illustrator.

Jag "kör" Swedish Pro som uppsättning. Jag har även kastat alla gamla CS inställningar, installerat om. Men icke! Riktigt jobbigt.

Har någon ett förslag på åtgärd?

Tackar på förhand!

Nilexsson

Samma här! Det är klipp och klistra som gäller...

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Samma här! Det är klipp och klistra som gäller...

J.

Helt otroligt! Känns inte så mycket "2004"...

Ingen som vet?

J.

Välj menyn Type:Glyphs och klicka på @

Inte lika bra som tangentbordet för just @ men det finns ju en massa andra lustiga tecken där också. Framför allt om man väljer nåt av dom där asiatiska opentype typsnitten, då tar det liksom aldrig slut...

Nu har jag hittat varför, du kör nog precis som jag engelsk Illustrator CS. @ fungerar inte med svensk tangentbord i engelsk Illustrator. Väljer man amerikansk tangentbord så hittar man @ på shift+2. Med andra ord bör det fungera om man byter till svensk Illustrator CS.

Ursprungligen av BitBLT:

Nu har jag hittat varför, du kör nog precis som jag engelsk Illustrator CS. @ fungerar inte med svensk tangentbord i engelsk Illustrator. Väljer man amerikansk tangentbord så hittar man @ på shift+2. Med andra ord bör det fungera om man byter till svensk Illustrator CS.

Jag har svenskt Illustator och svenskt tangentbord men får inte @ genom varken alt+2 eller någon annan kombination. Fungerar dock i övriga Svit-program. Vad har jag missat?

Jobbigt...

Varför inte ha både Amerikanskt och Svensk – Pro i listan uppe i menyn (eller plocka fram paletten) och växla de få gånger du behöver @-tecknet. Eller så kanske du kan göra ett bibliotek med tecknet (vet inte riktigt hur Illustrator CS funkar).

Ursprungligen av CyberPet:

Varför inte ha både Amerikanskt och Svensk – Pro i listan uppe i menyn (eller plocka fram paletten) och växla de få gånger du behöver @-tecknet. Eller så kanske du kan göra ett bibliotek med tecknet (vet inte riktigt hur Illustrator CS funkar).

Varför ändra på ett fungerande illustrator över huvud taget??
Vi kör alltid engelska program på prepress, och det ovanstående
problem dök upp nu, när vi bytte till CS. Det känns som det brukar med
Adobe, alltid är det något som slutar fungera när man uppdaterar.

Mvh / Peter

Nu har jag också fått svensk Illustrator CS, och visst hade jag fel, det fungerar inte. Måste nu använda menyn Text:Specialtecken och klicka på @. Mycket störtande, vill nog anse det är en bugg.

Ursprungligen av BitBLT:

Nu har jag också fått svensk Illustrator CS, och visst hade jag fel, det fungerar inte. Måste nu använda menyn Text:Specialtecken och klicka på @. Mycket störtande, vill nog anse det är en bugg.

Det är en bugg och det lär dyka upp en buggfix när som helst.

Ursprungligen av pizzabudet:

Det är en bugg och det lär dyka upp en buggfix när som helst.

Det är fortfarande en känd bugg, men Adobe verkar inte bry sig. Utifrån vad jag läst i Adobes eget Illustrator-forum så är Illustrator CS bland det buggigaste Adobe släppt och ändå gör de inget för att fixa det. T.ex. så är det som sagt känt sedan länge att du inte kan skriva tecken som @, [, ] med flera i icke-US-versioner av Illustrator CS. Man måste använda paletten för specialtecken eller skriva texten i annan program och klistra in den i Illustrator.

Antagligen kommer det ingen uppdatering alls utan Adobe jobbar på nästa version istället, som kommer att finnas med i Creative Studio 2.0 som kommer tidigt nästa år. Perfekt för Adobe, då tvingas användarna betala för att få kända buggar fixade... kul.

Det verkar dessutom som om Adobe lagt om planerna för uppdateringar och jobbar nu med kalendersbaserade uppdateringar (istället för finessbaserade) eftersom det går att göra mera pengar på det sättet, från en Think Secret-artikel:

"This is part of the calendar-driven upgrade cycle, as opposed to the feature-driven cycle," one source commented, regarding Creative Suite 2.0. "It's like printing money, regardless of the quality of new features, or lack thereof."

1
Bevaka tråden