Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Defragmentera

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur defragmenterar man en Mac (Ibook)?

  • Medlem
  • 2004-04-20 23:29

Du kan använda ett program som heter drive10, men i princip så behöver du inte defragmentera OS X.

Det tar extremt lång tid, så om du VERKLIGEN behöver göra det så är det smartare att använda Carbon Copy Cloner för att klona disken. Sedan raderar du den och kopierar tillbaka innehållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 23:31

Du behöver inte defragmentera en dator med Mac OS X, men du kan göra det på följande sätt om du absolut måste:

1. Reparera behörigheterna på den interna hårddisken och se till att allt är helt och fint. Bränn backuper om du kan.
2. Anslut en (väl fungerande!) Firewire-hårddisk som är minst lika stor som den interna hårddisken. Radera den med Skivverktyg.
3. Använd Carbon Copy Cloner och klona den interna hårddisken till Firewire-hd:n.
4. Starta från Firewire-hårddisken.
5. Radera den interna hårddisken. (var absolut säker på vad du gör innan du gör det!)
6. Klona tillbaka filerna på Firewire-hårddisken till den interna hd:n med hjälp av CCC.
7. Starta från den interna hårddisken och kolla att allt fungerar.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-20 23:42
Ursprungligen av Mondo:

Du behöver inte defragmentera en dator med Mac OS X,.......

Menar du att en OSX med 3500 fragmenterade filer, 12000 filfragment, och 95000 diskfragment, går lika snabbt som en med O dito?

*nyfiken*
som defragmenterar med TechTool

Ursprungligen av ThomasC:

Menar du att en OSX med 3500 fragmenterade filer, 12000 filfragment, och 95000 diskfragment, går lika snabbt som en med O dito?

*nyfiken*
som fragmenterar med TechTool

OSX Panther har tydligen någon automatisk defragmenterare inbyggd i systemet. Men den funkar ju inte 100%igt. I nästa version av OSX 10.4 så kommer tydligen mycket nytt på hårddiskunderhållsfronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 23:56
Ursprungligen av jazzper:

OSX Panther har tydligen någon automatisk defragmenterare inbyggd i systemet. Men den funkar ju inte 100%igt. I nästa version av OSX 10.4 så kommer tydligen mycket nytt på hårddiskunderhållsfronten.

Det behövs sannerligen. Skivverktyg är väldigt PC-mässigt i sin utformning (fult organiserad). Och varför blir det hela tiden fel på behörigheterna? Det borde väl gå att fixa automagiskt?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-20 23:41

Undrar om inte CCC skriver tillbaka en exakt kopia av disken. D.v.s lika fragmenterad som innan...

Senast redigerat 2004-04-20 23:56
  • Medlem
  • 2004-04-21 00:32
Ursprungligen av Wire:

Undrar om inte CCC skriver tillbaka en exakt kopia av disken. D.v.s lika fragmenterad som innan...

Nej, den kopierar enskilda filer, förmodligen i bokstavsordning efter mappstruktur (har ingen aning faktiskt). Den gör inte en image-fil i allafall.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 00:14

jag defraggar ngn gng i halvåret, inte för att det behövs utan för att det känns bra att ha gjort det. Placeboeffekten är mäktig.
Men sista gången blev det flummigt och disken gick inte att läsa... journalföringen verkade vara orsaken även om techtool och diskwarrior skall klara av den. Men det löste sig med en omstart med alt-knappen intryckt och poff så funkade hd:n igen.

Jag tror jag håller mig till att optimera filstrukturen med diskwarrior fr.o.m nu... ingen mer heldisk optimering för mig.

Ursprungligen av Jonny Larsen:

jag defraggar ngn gng i halvåret, inte för att det behövs utan för att det känns bra att ha gjort det. Placeboeffekten är mäktig.

Om en dators uppstartstid transformeras från 5 minuter till 1 efter en defragmentering så kallar iaf inte jag det för placebo effekt..............

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 01:53
Ursprungligen av jazzper:

Om en dators uppstartstid transformeras från 5 minuter till 1 efter en defragmentering så kallar iaf inte jag det för placebo effekt..............

Det är väl knappast huvudsyftet till att defragmentera. Snabbare uppstart får du lätt genom att göra så här.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 00:36

wow, inte ens min gamla beiga G3 233 tar fem minuter att starta upp.
och den fyra giggar hd:n har aldrig blivit defraggad.

Men det är ju klart, om defrag funkar för någon så är det ju dummare att inte defragga än att lyssna på någon annan som säger att defrag inte funkar...

Ursprungligen av Jonny Larsen:

wow, inte ens min gamla beiga G3 233 tar fem minuter att starta upp.
och den fyra giggar hd:n har aldrig blivit defraggad.

4 gig WoW..............

Ursprungligen av Jonny Larsen:

wow, inte ens min gamla beiga G3 233 tar fem minuter att starta upp.
och den fyra giggar hd:n har aldrig blivit defraggad.

Men det är ju klart, om defrag funkar för någon så är det ju dummare att inte defragga än att lyssna på någon annan som säger att defrag inte funkar...

Fast du menar väl inte att defragmentering inte är bra? Ju mer fragmenterad en hårddisk är desto mer måste ju HDn jobba för att puzzla ihop filerna. Och har man mängder av småfiler så blir det en hel del puzzlande.

Nu har ju som sagt OSX vissa defragmenteringsfunktioner inbyggda som tyvärr inte är 100%iga en kompis hade 150000 defragmenterade filer på en 40gb disk efter Norton defragmentering så blev hans bärbara OSX dator betydligt snabbare kallare och tystare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-21 10:20
Ursprungligen av jazzper:

Nu har ju som sagt OSX vissa defragmenteringsfunktioner inbyggda som tyvärr inte är 100%iga en kompis hade 150000 defragmenterade filer på en 40gb disk efter Norton defragmentering så blev hans bärbara OSX dator betydligt snabbare kallare och tystare.

Menar du att hans dator är så gott som död efter behandlingen med Norton?
- Nästan 100% sannolikhet.

Ursprungligen av malen:

Menar du att hans dator är så gott som död efter behandlingen med Norton?
- Nästan 100% sannolikhet.

Snarare tvärtom , att defragmentera med Norton har aldrig varit något problem för mig eller mina bekanta , fast det är ju inget man gör varje dag.............

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 12:59
Ursprungligen av jazzper:

Snarare tvärtom , att defragmentera med Norton har aldrig varit något problem för mig eller mina bekanta , fast det är ju inget man gör varje dag.............

Så då höll ni inte på under det året då Macar började med HFS+ innan Norton fick tummen ur att begripa det... (som exempel)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 00:52

originaldisken... startupdisken... själva lagringsdisken på 120gb har heller aldrig blivit defraggad men det spelar ingen roll. Vad jag har förstått, läst och funderat mig fram till är att defragmentering känns ganska förlegat om man har större diskar och någorlunda modernt filsystem som håller koll på prylarna.
Äh, det spelar ingen roll... om man har tid och vilja så varför inte... jag varken orkar eller bryr mig.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 01:22

nej, jag menar att behovet att defragga borde inte vara normen... filsystemet klarar av det mesta själv. Men som med allt så finns det ju undantag. 150000 fragmenterade filer låter som en otroligt hårdkörd hd, mycket kopierande/pulande med filer och någorlunda lite ledigt utrymme någonstans mitt i filpulandet = icke norm.

Å andra sidan så skulle jag aldrig låta norton utilities komma i närheten av mig, om man måste använda ngt så anser jag att techtool är i-stort-sett det enda valet.

Ursprungligen av Jonny Larsen:

nej, jag menar att behovet att defragga borde inte vara normen... filsystemet klarar av det mesta själv. Men som med allt så finns det ju undantag. 150000 fragmenterade filer låter som en otroligt hårdkörd hd, mycket kopierande/pulande med filer och någorlunda lite ledigt utrymme någonstans mitt i filpulandet = icke norm.

Å andra sidan så skulle jag aldrig låta norton utilities komma i närheten av mig, om man måste använda ngt så anser jag att techtool är i-stort-sett det enda valet.

Hans disk var nog faktiskt norm för en som jobbar med grafik och musik mängder av jpgs giffar och loopar m.m.

Norton defragmenterar faktiskt bra , och snyggt :rolleyes: Synd bara att Nortons övriga program har haft lite strul med att hinna med Apples uppdateringar. Fast det var väl iofs nästan likadant med TT.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 22:17

Vet att jag läst en lång och utförlig artikel om fragmentering och UNIX/Linux/OS X filsystem, kommer bara inte på var men nedanstående samanfattar den rätt väl. Det sklijer sig allstå en hel del mot Windows FAT/NTFS filsystem, där jag säkert körde defrag ett par gånger i månaden. Kommer jag på var artikeln finns återkommer jag!

"In general UNIX and Linux filesystems to not suffer from significant fragmentation so long as you have at least a little space free. The usual solution to fragmentation is to backup and then restore the filesystem but this isn't usually worth the bother since fragmentaiton is rarely a problem with these filesystems."

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-26 22:50
Ursprungligen av FrejaII:

Vet att jag läst en lång och utförlig artikel om fragmentering och UNIX/Linux/OS X filsystem, kommer bara inte på var men nedanstående samanfattar den rätt väl. Det sklijer sig allstå en hel del mot Windows FAT/NTFS filsystem, där jag säkert körde defrag ett par gånger i månaden.

Det är stor skillnad på FAT(32) och NTFS, det första är ett stenålderfilsystem och det andra ett modernt. Kände du behov av att defragmentera en NTFS-partition flera gånger i månaden så kommer du vilja göra det på OS X (med HFS+) eller Linux (ext2, ext3, ReiserFS, XFS, JFS, whatever..) också.

Artiklar som bekräftar detta finns att läsa bland annat på denna Googlesökningen.

olov

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 21:25

Optimizations
HFS+ also has a few specific optimizations. When a file is opened on an HFS+ volume, the following conditions are tested

* The file is less than 20 MB in size

* The file is not already busy

* The file is not read only

* The file is fragmented (the eighth extent descriptor in its extend record has a non-zero block count)

* The system uptime is at least 3 minutes

If all the above are satisfied, the file is relocated (de-fragmented) - on-the-fly.

Källa: kernelthread.com

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 01:54

dags för en större disk kanske?
och/eller lite schysst partitionering så de fragmenterade bilderna/looparna får sin egen lilla disk, defragmenterbar utan omstart.

anyway... om en defrag löser någons problem så är det väl försvarbart men själv har jag inte mycket till vilja att använda det.

Ursprungligen av Jonny Larsen:

dags för en större disk kanske?
.

Lite knepigt att byta ut en HD i en bärbar jag skulle inte göra det gratis ,och han hade inte råd att betala (studerande/frilansare) eller köpa någon ny intern 2.5"HD men att hjälpa honom att visa hur man defragmenterar ställde jag upp med och defragmenteringen löste som sagt de flesta av hans problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 02:34

om det är en powerbook så går det på ngn kvart att byta disk... iBook är lite knepigare vad jag hört.

men jag vet hur det är, alla bekanta med datorer ber om hjälp vid minsta lilla motstånd. Det blir lättare för en själv om man inte proppar in massa avancerade ideer i huvudena på dem.
Senast idag blev jag uppringd av en vän som hade hört mig prata om root-inloggning och lyckats radera lite vitala detaljer av systemet... det tog nästan en timme att fixa allt igen... =D

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-21 09:32

Microsoft Windows XP har också defrag som körs igång om du inte rör datorn på 2 timmar
men vad hjälper det då? man måste ändå köra en riktig defrag för att få ordning på en sån dator...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-21 09:40

Många av dagens program skapar fragmentering av hårddisken, på ett sätt som inte varit så vanligt tidigare. T ex skapar många bildbehandlingsprogram numera tillfälliga "scratch-filer" på hårddisken. Med denna utveckling kommer nog behovet av diskdefragmentering bli allt större........

Att bildbehandlingsprogram skapar scrach-filer är knappast nytt. Däremot så har folk en himla massa digitala bilder, video och musik på sina hårddiskar som flyttas hit och dit, och det lär nog skapa defrag behov även av OSX datorer. En av XP:s akilleshälar är dess patetiska hantering av defragmenteringen.

Bevaka tråden