- jazzper
- Medlem ●
Det är rätt av Apple att låta bli lowendmarknaden. Däremot bör de ha något dotterbolag som tar hand om det, men att sälja Mac OS X till Windowsmedelsvensson är inte det lättaste så frågan är om man kanske inte borde låta bli och låta de oupplysta bli upplysta genom praktiska driftssituationer.
Apple kan inte sälja till alla och bör inte göra det heller. Jag gillar inte lågprismärken inom elektronik eller andra mer avancerade områden. Något jag riktigt avskyr är när man förstör gamla fina namn genom att klistra dem på skrot, Centrum och Tandberg är två exempel. Fullständigt tragiskt.
Apple bör sälja kvalitet till de som vill ha det. De som struntar i sådant får söka sig någon annanstans. Jag skulle inte vilja ha ickekvalitetsmedvetet folk bland mina kunder.;)
Det roliga är ju att du motsäger dig själv "Det är rätt av Apple att låta bli lowendmarknaden. Däremot bör de ha något dotterbolag som tar hand om det" dessutom så var ju 1:a generationens iMac Apples största succe på länge så lowend marknaden är ju inte helt fel.
Nej , Apple kan inte sälja till alla men dom kan ju i alla fall försöka och rikta sina produkter till rätt målgrupper , kom ihåg när dom försökte lansera G4 kuben som en kontorsdator.......................
Vad gäller Centrum och Tandberg så var väl deras problem att dom gjorde lagom bra grejor till lite för höga priser och därför försvann dom från marknaden. Tills dom nu kom tillbaka med lagom bra grejor till riktigt låga priser............................
Apple's chans i lågpris segmentet skulle vara minimal. Dom skulle bara stjäla marknad från sig själva, få skulle "konvertera" till en pizzabox med en G4:a, vilket det garanterat skulle bli om det kom en idag. Den skulle ligga så långt ifrån powermac modellerna i prestanda att den skulle vara riktigt slö, relativt sett.
Dom enda potentiella kunderna där är nog vi som redan älskar OS X och vill ha "en till" mac hemma eller på kontoret. Vilket vi köper ändå efter lite mer sparande.
Jag skulle nog inte vara så intresserad av att köpa en 1.33 ghz G4 pizzabox när den är så pass mycket långsammare än en G5, och det stora köpar segmentet (om man bortser från kontoren) i lågpris avdelningen är nog ungdomar som spelar. Rättare sagt föräldrar till ungdomar som spelar. Dom köparna vill ha rätt mycket framerate för sina pengar och bryr sig inte alls om det kommer en del mekande med på köpet.
Medans vi mac köpare oftare uppskattar saker som firewire, snygga tillbehör (Erkänn, det är sant ), snygga lådor, fungerande PnP etc. så struntar en övervägande del av lågpris kunderna rätt högaktningsfullt i sådant (se "speldator" lådorna som finns att köpa. :en-illamående-smiley: ).
Apple's chans i lågpris segmentet skulle vara minimal. Dom skulle bara stjäla marknad från sig själva, få skulle "konvertera" till en pizzabox med en G4:a, vilket det garanterat skulle bli om det kom en idag. Den skulle ligga så långt ifrån powermac modellerna i prestanda att den skulle vara riktigt slö, relativt sett.
Dom enda potentiella kunderna där är nog vi som redan älskar OS X och vill ha "en till" mac hemma eller på kontoret. Vilket vi köper ändå efter lite mer sparande.
Yepp…
They've been there…
They've done that…
They almost went out of bussiness…
Jag skulle nog inte vara så intresserad av att köpa en 1.33 ghz G4 pizzabox när den är så pass mycket långsammare än en G5, och det stora köpar segmentet (om man bortser från kontoren) i lågpris avdelningen är nog ungdomar som spelar. Rättare sagt föräldrar till ungdomar som spelar. Dom köparna vill ha rätt mycket framerate för sina pengar och bryr sig inte alls om det kommer en del mekande med på köpet.
Medans vi mac köpare oftare uppskattar saker som firewire, snygga tillbehör (Erkänn, det är sant ), snygga lådor, fungerande PnP etc. så struntar en övervägande del av lågpris kunderna rätt högaktningsfullt i sådant (se "speldator" lådorna som finns att köpa. :en-illamående-smiley: ).
Varför skulle Apples chans i lågpris segmentet vara liten ? När dom senast satsade helhjärtat på att ta fram en lågprisdator (iMacen) så blev det ju en jättehit! sedan försökte dom göra iMacen mer upmarket men lyckades väl inte direkt 100%
En liten dator baserad på en 1.5 ghz G4 behöver inte bli mycket långsammare än en G5 1.6 med dagens program men Apple skulle iofs lika gärna kunna stoppa in en G5:a i sin "pizzabox" G5 processorn är ju inte direkt superdyr.
Bara att konstatera att Apple har ett jättehål i sin produktportfölj. Frågan är när det ska fyllas?
En liten dator baserad på en 1.5 ghz G4 behöver inte bli mycket långsammare än en G5 1.6 med dagens program men Apple skulle iofs lika gärna kunna stoppa in en G5:a i sin "pizzabox" G5 processorn är ju inte direkt superdyr.
1.5 G4 är bra mycket långsammare än en 1.6 G5 pga av den slöa systembussen. Och som jag sa, lågpris marknaden drivs framåt av spelande ungdomar. Dom flesta Mammor och Pappor skulle klara sig bra med en G4:a på 500mhz, men dom köper så sällan datorer att det är en försumbar marknadsandel.
G5 processorn är inte mycket dyrare än en G4, men allt annat i burken är också dyrare. Minnen, Busscontrollers, etc. Ser man till allt det så skulle nog priset landa på en $800 - 900 i grundutförande. Förvisso i paritet med t.ex. Dell's mellanskikt, men då får du en P4 på +3GHz och den spöar skiten ur en 1.6GHz G5. Och hästkrafter säljer till det segmentet, annars skulle Dell inte marknadsföra sina dator så hårt på vilken hastighet processorn som sitter i dom har.
Jag gillar inte att det är så, men tyvärr så verkar det som världen ser ut på det sättet. Och ja visst, jag vill också köpa mig en billigare Mac att ha som surfstation/server hemma.
1.5 G4 är bra mycket långsammare än en 1.6 G5 pga av den slöa systembussen.
I teorin ja , men i praktiken med dagens program , nej.
En minimac utan skärm med G4 eller G5 skulle kunna säljas av Apple för $499-$699 i grundutförande .Och skulle nog vara lockande för både PC folk som är intresserade av att prova på OSX plus alla dom som köper sin första dator och vill ha en som fungerar utan strul.
Visst kommer speldårarna fortsätta att köpa PCs men dom är faktiskt i minoritet dom flesta datoranvändare använder ju faktiskt sina datorer till annat än spel.
Bara att konstatera att Apple har ett jättehål i sin produktportfölj. Frågan är när det ska fyllas?
Inte på ett bra tag framåt. Oavsett vad man tycker om en budgetmac så verkar Apples ledning inte tro på något sådant, det framstod ganska klart när man läste analyserna av Apples senaste finanspresentation (med frågestund). Apple är helt ointresserade av att göra affärer med låga marginaler och stora volymer, uppenbarligen.
Apple är helt ointresserade av att göra affärer med låga marginaler och stora volymer, uppenbarligen.
Nä, det nog säkert inte lönsamt på kort sikt!
Hur länge kan Apple leva på sina gamla fan:s som är beredda att håva upp vad som helst för en ny Mac?
Titta på premiumsegmentet i bilvärlden. Där har man alltid en "inropare" som är tänkt att locka nya köpare till bilhallen. Sen kanske dom ändå köper en betydligt dyrare bil än den som dom kom för att titta på från början.
Inte på ett bra tag framåt. Oavsett vad man tycker om en budgetmac så verkar Apples ledning inte tro på något sådant, det framstod ganska klart när man läste analyserna av Apples senaste finanspresentation (med frågestund). Apple är helt ointresserade av att göra affärer med låga marginaler och stora volymer, uppenbarligen.
Helt ointresserade kan dom ju inte vara när dom sägs jobba på att ta fram en billigare imac igen.
Apple gjorde helt klart ett misstag när dom gjorde globe imacen till en "highend" konsument dator.
Globen borde lanserats som en iMac DeLuxe. Och emacen borde ha lanserats som instegs iMac istället för att smyglanseras.
Helt ointresserade kan dom ju inte vara när dom sägs jobba på att ta fram en billigare imac igen.
Jo, men hur billig är en billig iMac då? I dagsläget är dom väldigt långt ifrån billiga. Men glöm iMacen; var är den skärmlösa billiga macen då? Det är på den fronten som Apple verkar ointresserade. För att citera Eric Bangemans analys på Mac.Ars (med min markering):
"One of the execs (I believe it was Tim Cook) came right out and said that Apple had no plans to participate in the low-end of the desktop market, because it is not profitable for them. So those who are hoping for a cheap, headless Mac better turn their attention elsewhere, because it's not going to happen under Apple's current leadership."
Nä, det nog säkert inte lönsamt på kort sikt!
Precis, och det är just det som påpekas i ovan länkade analys:
"Apple has made a choice to focus on revenue growth instead of market share growth. While this is an astute strategy in the short-term, and leaves little doubt about the short-term financial health of the company, its long-term effect is questionable. Will Apple further marginalize itself as its overall market share continues to shrink in the years ahead?"
Jo, men hur billig är en billig iMac då? I dagsläget är dom väldigt långt ifrån billiga. Men glöm iMacen; var är den skärmlösa billiga macen då? Det är på den fronten som Apple verkar ointresserade. För att citera Eric Bangemans analys på Mac.Ars (med min markering):
"One of the execs (I believe it was Tim Cook) came right out and said that Apple had no plans to participate in the low-end of the desktop market, because it is not profitable for them. So those who are hoping for a cheap, headless Mac better turn their attention elsewhere, because it's not going to happen under Apple's current leadership."
[/i]
Nu handlar det ju lite om var Apple anser att lowend marknaden ligger själv tänker jag på 500-700 dollar segmentet .Men dom kanske menade 199-400 dollars lowlowend segmentet ?
Nu handlar det ju lite om var Apple anser att lowend marknaden ligger själv tänker jag på 500-700 dollar segmentet .Men dom kanske menade 199-400 dollars lowlowend segmentet ?
Tror nog redan dom tycker sig finnas i det segmentet mer än nog...
Har du kommit någonstans på alla dina inlägg idenhär tråden?
och sen så kommer dom rabiata "jag måste bygga min dator själv annars får jag krupp" folket ändå inte bli nöjda förens du kan köpa Apple-kompatibla moderkort från en massa olika tillverkare. (vilket man igentligen redan kan, dom saknar apple's modifikationer till open firmware, så dom kommer inte boota mac os x / 9.)
Äh, visst skulle det vara kul med en budget mac utan allt inbyggt, men jag vet inte om det är rätt väg att gå.... Fast vill man erbjuda ett alternativ till kontors-PCs så måste det väl till något enklare/billigare med extern TV. Om man nu inte släpper den biten och hoppas att kontorsfolket köper iBooks/PBoks istället.
Men då är Äpples satsning på olika X-server produkter börjar se riktigt intressant ut.
Deras cluster prylar verkar vara på rätt väg och om de sedan får ihop OSX server lite snyggare så...
Men först och främst måste de ju ha prylarna ute på marknaden, hur länge har vi inte fått vänta på Xserve G5? Lite svårt att sälja eller ta marknadsandelar om folket inte kan köpa prylarna....
Sony gör bra audio/videoprodukter (QS/ES-serierna) men mjukvara är inte deras område. T.ex släpper deras skivbolag skivor som inte kan spelas på hårdvarudivisionens apparater. Kopieringsskydd kallas det.
Sony bör hoppa på ITMS istället och koncentrera sig på det de kan.