Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobbet har stängt av tillkomst till icq ,msn mm..

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 13:31

Hej Alla,

Jag är förbannad. Arbetet jag jobbar har helt plötsligt stängt av åtkomsten till meddelandeprogram så som icq msn mm. Utan att säga något innan. De kunde i alla fall sagt till att var för mkt sådan trafik först. !?

Går det att komma runt detta problem på något sätt? Jag kör proteus men det spelar ingen roll om det finns några andra trix med andra program. För då byter jag!

Finns det något att göra? Jag kan inte logga in nån stans eller surfa till typ webbicq-klienten (go.icq.com) ..inget går..

Sitter på osx för mestadels

Hjälp...snälla!

Varför förbannad? Ditt jobb är väl knappast att chatta utan att jobba "vad du niu jobbar med" Helt riktigt att stänga ute sådana tjänster då virus bland annat sprids där...;)

Ursprungligen av xplane:

Varför förbannad? Ditt jobb är väl knappast att chatta utan att jobba "vad du niu jobbar med" Helt riktigt att stänga ute sådana tjänster då virus bland annat sprids där...;)

Håller med om att jobbet inte är någon bra plats att chatta på, men skulle vara bra att kunna få tag på sonen ibland via Messenger när han inte svarar/hör telefonen.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 13:41

Åh vad trött jag blir när man frågar nått och får kommentarer om något annat. Jag jobbar hur mkt som helst och virus är jag inte rädd(skyddar mig).

Jag sysslar med grafisk formgivning och hela min generation använder denna typ av program. Jag använder det i 70% i jobbsyfte på arbetstid. jag vet inte hur många timmar och pengar jag sparat genom att använda mina kontakter.

Så..åter igen till frågan!

Ingen som vet något sätt runt detta. Jag har hört talas om tunnlar och httpstuff...men jag är ingen tekniker..

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 13:43

I en blandad miljö så förstår jag att det stängs - winanvändare har virus i alla öppningar...

Men behöver du tillgången och kan påvisa att du är säker så finns det säkert någon proxy (borde finnas).

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 13:45

jag har för mig att man kunde ställa in icq:s officiella version att ta port 80 istället för den porten icq trafik brukar gå igenom (5100... i think).
Där kanske man kan pilla till det.

Du får väl framföra dina klagomål till nätverksteknikerna och företagsledningen, det är väl ganska uppenbart att det inte är alla som använder sig utav dylika program endast för arbetet bla du själv. Din arbetsgivare anser tydligen inte att du skall ägna dig åt annat än jobbet på dina 30% av arbetstiden.

Som sagt, de flesta program srödjer http-proxy... så kan du surfa, kan du antagligen köra alla program på ett eller annat sätt. Det räcker med ett hål i brandväggen....

Om de inte spärrat på ip-adress nivå vill säga eller har contentfiltrering som kollar vilka paket som egentligen går och deras innehåll..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 13:56

Lustigt förfarande, kunde man inte sagt till användarna att det är ett problem, vilket problem det än nu må vara (virus, tar arbetstid för det är privat etc), först och om det inte blivit bättring stänga ner det då.

Mycket märkligt att man bara stänger ner. Anställda är viktiga personer man inte ska behandla på det sättet. Förmynderi.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 14:06
Ursprungligen av Linus:

Mycket märkligt att man bara stänger ner. Anställda är viktiga personer man inte ska behandla på det sättet. Förmynderi.

Ganska normalt att dataavdelningen har mycket bättre koll på vad alla skall göra än vad resp. arbetstagare har... Själv har jag tröttnat för tio år sedan och skiter högaktningsfullt i att göra det de krånglar till för mycket... Det är enkelt att slippa gnäll för det för det är bara att vidarebefordra den som klagar till dataavdelningen, och de begriper ju absolut inte vad respektive pratar om så det blir moment22... Iofs inte så bra för företaget men man ids ju inte krångla själv i långa loppet... Stängde dom ner icq för mig bara för att dom tycker att jag inte behöver det, jag då skiter jag i att lösa dom problemen som jag löser därigenom... Så länge företaget har en dataavdelning som består av fyrkantiga trångsynta muppar så får man ett företag som fungerar fyrkantigt, trångsynt och muppigt... Varför bry sig när man bara får pissa i motvind hela tiden... Vi såg ju själva i första svaret hur tankelåsta många är (sen att de har rätt i 70% av fallen innebär ju inte att de inte förstör mer i åtföljande 30% än de tjänar på de 70% de har rätt i...)

Trivs man inte med företagsledningens beslut så är det upp till var och en att söka sig ett annat jobb där det är högre i tak...Om man sedan som Dega försöker gå förbi "problemet" utan företagsledningens kännedom så är det väl ganska uppenbart att man kanske skulle söka sig till en annan arbetsplats.

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet...

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 14:27
Ursprungligen av xplane:

Trivs man inte med företagsledningens beslut så är det upp till var och en att söka sig ett annat jobb där det är högre i tak...

Är ju inga problem att gilla läget när man slipper ifrån en del av problemen man hade att handskas med...
Lite som att råka få en wienerkrans från bageriet fasst man beställde vetekrans till mötet....
Fast man undrar ju hur företaget - eller bageriet - får det att gå ihop i sista ändan

Citat:

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet...

Normalt sett så är anställda till för att generera lösningar, men dataavdelningar verka tro att anställda är ett problem som skall ringas in så mycket som möjligt

ICQ börjar likna de facto standard för webbkommunikation.
Själv har jag projektlett saker via ICQ till och med vunnit ett Guldägg med hjälp av ICQ.

Jag tror att många företagsledningar tror att det bara är privat kommunikation via ICQ. Visa dem att de har fel så ändrar de sig säkert.

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 08:58

kul med massa inlägg men ingen egentlig lösning på problemet.

Jag skrev ett riktigt argt mail till högsta chefen igår innan jag skulle gå hem. Jag var riktigt trött och grinig då, så jag var nog lite lackare än jag borde.. Hur som helst ringde chefen upp när jag kommit och var ledsen att jag hade tagit illa upp. Han erkände att det kanske var osmidigt att bara stänga av så. Men han förklara det med att det var nödvändigt pga. Några händelser han inte kunde berätta för mig. Han sa att han absolut inte borde ta det personligt. (men det gör man ju ändå..)

Vårt lilla företag börjar väl bli större och då svårt att hålla koll om det finns rötägg som bara sitter och chattar hela dagarna...

Men jag behöver fan min kontakter när jag sitter i knipa. Så snälla hjälp mig...nån hackerkille..:)

/Dega

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 09:06
Ursprungligen av Dega:

Vårt lilla företag börjar väl bli större och då svårt att hålla koll om det finns rötägg som bara sitter och chattar hela dagarna...
/Dega

Kan dom inte öppna via en proxy så de kan styra användandet?

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 09:12

Jo jag kan ju kolla men helst skulle jag inte vilja snacka med nätverkstekniksnubben utan fixa det själv men det kanske inte går.
Jag har hört talas om tunnelprogram och sånt men det kanske inte funkar i sånna här lägen..?

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 09:30

Xplane! tråden handlar inte om Dega skall byta jobb eller inte, om hans chefer gjorde rätt eller inte, om 70 % arbetstid kontra 30% e.t.c. Den handlar om möjigheten att ställa in ICQ på ett annat sätt. Rent generellt och av hänsyn till frågan, skall man försöka hålla sig till det ämne trådstartaren föröker diskutera tycker jag. (vilket jag i och för sig inte gör nu) ok?

Telefonen är ett betydligt underskattat verktyg i dagens IT-samhälle, prova den!

• Medlem
  • 2004-04-27 17:27
Ursprungligen av xplane:

Telefonen är ett betydligt underskattat verktyg i dagens IT-samhälle, prova den!

Svårt att skicka filer över telefon...

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 18:50
Ursprungligen av odin:
Ursprungligen av xplane:

Svårt att skicka filer över telefon...

Modem någon???
Går ju med 2k4bps

• Oregistrerad
  • 2004-05-05 22:07
Ursprungligen av xplane:

Jag vill påstå att telefonen är överskattad!

I mitt arbete är en chat-klient ett betydligt snabbare och effektivare än ett telefonsamtal. En telefon är i många fall ett onödigt hinder i den kommunikation jag använder mig av mest under dagarna. Du kan inte ha olika konversationer med olika personer samtidigt i en telefon, på samma sätt som du kan i en chat-klient. Jag har även svårt att se att du ska kunna arbeta lika effektivt när du sitter i telefon jämfört med att skicka iväg ett mess och fortsätta arbeta tills du får svar.
Jag har haft kommunikation via ICQ med flera av mina kunder (tv, produktions- & reklambyråer) under pågående projekt, så valet av kommunikation ligger mycker i vilken branch du jobbar i.

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 10:41

Det finns ju alltid ICQ go. Vet inte om det fungerar men det är värt att prova. Annars så går det i ICQ nätverks inställningar byta till att använda firewall och använda samma proxy som din webbläsare och då brukar det lösa sig. Men det kan vara så att dom har spärrat ICQ siten helt då blir det omöjligt att logga in.

//Rob

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-27 11:10

Fixa en linux server (eller OSX) på utsidan nånstans med SSH, installera nån textbaserad klient på den och ssh:a dit och chatta.

/mvh
b0bben

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 12:04

eller en vanlig hemma OSX-burk med vnc...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 12:09

Funkar SSH utåt?
Om det inte är stoppat så behövs bara ett konto på en UNIX hoj någonstans så är det löst....
SSH är ett väldigt underskattat verktyg!

Annars kanse du kan köra via företagets HTTP proxy, det är så jag måste göra

Men OM företaget har en policy om att anställda INTE får köra IM program på jobbets datorer så bör du acceptera frånvaron av IM tills policyn är ändrad (men med lite lobbying kan det gå snabbt).

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 12:11

vnc går ju att köra via java i webgränsnitt så om du kan surfa så kan du vnc:a... typ.

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 12:20

De har stängt av icq go och troligvis hela icq och msn siterna på nått sätt.

Vi har en linuxburk som firewall så mkt vet jag..

Snacka med en datakille precis. han tänkte prova nån grej att jag loggar in genom hans dator. Att jag sätter upp hans ip som host och skickar hans dator vidare informationen till ex icq. Nått som skulle funka?
Dåligt förklarat men jag hajjar inte riktigt själv hur det ska gå till.
Förresten så verkar johan skaneby var en smart kille! Klok! Jag håller med dig. Finns alltid personer som sväva ut och snacka om annat ..

xplane//
Om du nu är så mån om Degas och alla andras arbetsgivare så borde du känna till att telefonkostnader är en tung utgift för många företag. På mitt företag sjönk dessa kostnader markant sedan personalen fritt började använda ICQ/MSN/iChat - den senare allt oftare även som flerparts-chat och som (gratis) telefon.
För mitt eget arbete som redaktionschef har framför allt iChat snabbt blivit ett av mina viktigaste hjälpmedel. Filer skickas oftare över iChat än via mail eller FTP, t ex. Och SJÄLVKLART använder vi alla här på förlaget chattjänster för privata ändamål. Med glädje. Och, i slutändan, till glädje för företaget som har en mycket nöjd och glad personal...

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-27 12:51

Sitter själv som administratör och har också stått inför liknande problem. Några rötägg använder förmåner och skapar problem för företaget. Tekniska lösningar finns. Jag antar att ditt företag har stängt de portar som chattjänsterna använder. Har ditt företag en någotsånär bra brandvägg, finns möjligheten att stänga portar bara för vissa datorer. Eftersom din chef tydligen inte ser ditt användande som missbruk kunde du kanske ta upp en diskussion med honom/henne om detta. Helt klart har de som är seriösa mycket användning för chattjänserna i sitt arbete och om man slänger iväg några privata så är det ju inte nått att bli upprörd över. På vårt företag satt några få och surfade fast tryckpressen de var satta att köra tryckte fel pall efter pall, hundratusentals kronor åt skogen. Alla datorer måste nu loggas in på med lösenord och vissa datorer kan inte komma ut på internet. Tråkigt med sådana åtgärder, men tråkigare är ju detta du råkat ut för. Så mitt råd är att ta upp en diskussion med ditt företag, så kommer ni nog fram till en bra lösning, och det måste ju vara bättre än att försöka kringgå det som företaget har gjort.

Tror det borde fungera med att använda Jabber och transports. Då kommunicerar du bara med en jabber server som sköter kontakten med msn/icq m.m.

Jabber.org

Bevaka tråden