- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
I artikelserien "konkurrens ifrån alla håll" berättar vi om återförsäljarnas situation där dom möter konkurrens ifrån både PC-branschen, varandra, distributörer och Apple själva.
Nu ställer vi en hypotetisk fråga: Skulle du fortsätta köpa Mac om du var tvungen att köpa direkt ifrån Apple genom AppleStore eller en lokal Apple Retail Store?
(i det läget att återförsäljarledet försvinner)
Enkelt fråga. JA eller NEJ.
Ja förutsatt att dom sänker sina priser då dom kapar ett led och får rimligtvis sänkta kostnader. Dom borde göra en Dell, och då menar jag inte bara prismässigt, utan också (vilket är ännu viktigare) servicemässigt. Dagens AppleStore är under all kritik.
Men jag undrar hur deras gamla kunder inom den grafiska branchen (med flera) skulle reagera på detta. Fast det är egentligen inget som hindrar gamla Mac-åf att bedriva konsultverksamhet bara för att dom inte kan sälja prylarna själva längre.
Ja förutsatt att dom sänker sina priser då dom kapar ett led och får rimligtvis sänkta kostnader. Dom borde göra en Dell, och då menar jag inte bara prismässigt, utan också (vilket är ännu viktigare) servicemässigt. Dagens AppleStore är under all kritik.
.
Nu är det så att Dell tjänar inte pengar på maskinerna som dom säljer till vanligt folk. Syftet är ren marknadsföring. Dom drar in pengarna på Serverbiten och servicen för den.
Medans Apple drar in sina pengar på vanliga maskiner. Vi får se om xServe blir en hit, och då kanske Apple väljer att dra ner priset på kunsument maskinerna.
Nu är det så att Dell tjänar inte pengar på maskinerna som dom säljer till vanligt folk. Syftet är ren marknadsföring. Dom drar in pengarna på Serverbiten och servicen för den.
Medans Apple drar in sina pengar på vanliga maskiner. Vi får se om xServe blir en hit, och då kanske Apple väljer att dra ner priset på kunsument maskinerna.
Det låter minst sagt...öh -häpnadsväckande, var har du fått dom uppgifterna ifrån? jag skulle nog vilja påstå att Dell tjänar ganska saftigt med stålar på sin online-försäljning av clientburkar.
Jag är tveksam men man skall aldrig säga aldrig. Ett monopol kanske skulle kunna fungera men det finns ju skäl till att man lagstiftar mot företagsmonopol. I ren juridisk mening skulle Apple ha konkurrens så däri kan jag inte se något problem.
Problemet tror jag kommer att ligga i att man inte har ett kontinuerligt incitament att hålla nere priserna och uppe servicen. Redan nu ligger Apples hårdvarupriserna 30-50% över motsvarande Win maskin och tappar Apple konkurrens så kan kostnaderna komma att. Konkurrens från ÅF ledet tror jag håller Apple levande eftersom "nöden är uppfinningarnas moder".
Situationen är redan besvärlig eftersom kunderna undrar varför man skall betala flera tusen kronor för en flashning av ett grafik kort. Varför tar Apple så mycket mer för minnen än Åf:arna gör.
Om Apple blir dyrare och inte billigare kommer jag nog att byta.
(Långt svar på en komplicerad fråga.)
Även om återförsäljarna försvinner, så måste man inte köpa direkt från Apple.
Jag köper enbart begagnade Macar privat, eftersom nya Macar är för dyra.
Det fanns inte något alternativ som passade mig, så jag avstår från att rösta.
Du läste inte frågan ordentligt!
"Nu ställer vi en hypotetisk fråga: Skulle du fortsätta köpa Mac om du var tvungen att köpa direkt ifrån Apple genom AppleStore eller en lokal Apple Retail Store?"
Det är bara på den frågan du skall rösta på...
Du läste inte frågan ordentligt!
"Nu ställer vi en hypotetisk fråga: Skulle du fortsätta köpa Mac om du var tvungen att köpa direkt ifrån Apple genom AppleStore eller en lokal Apple Retail Store?"
Det är bara på den frågan du skall rösta på...
Jo det gjorde jag visst.
Man kan väl inte fortsätta med något som man aldrig har börjat med.
Hypotetiska frågor svarar jag inte på.
Jo det gjorde jag visst.
Man kan väl inte fortsätta med något som man aldrig har börjat med.
Hypotetiska frågor svarar jag inte på.
Det är bara den frågan som skulle besvaras...Allt annat är fria fantasier...
I artikelserien "konkurrens ifrån alla håll" berättar vi om återförsäljarnas situation där dom möter konkurrens ifrån både PC-branschen, varandra, distributörer och Apple själva.
Nu ställer vi en hypotetisk fråga: Skulle du fortsätta köpa Mac om du var tvungen att köpa direkt ifrån Apple genom AppleStore eller en lokal Apple Retail Store?
(i det läget att återförsäljarledet försvinner)
Enkelt fråga. JA eller NEJ.
Inte fullt så enkelt tydligen...Om så vore fallet skulle alternativet tveksamt inte vara med...
Jag roade mig att jämföra Macoteket och Apple Store. Jag valde på måfå följande produkter:
Minne 512MB (till dual G5): 1.369:- Macoteket, 2.600:- Apple Store
iSight : 1.744:- Macotektet, 1.595:- Apple Store
20” Cinema display: 13.744:- Macotektet, 14.495:- Apple Store
Ixus II: 3.350:- Macotektet, 4.100:- Apple Store
Final Cut Pro: 9.494:- Macotektet, 9.995:- Apple Store
Apple Store är drygt 10% dyrare efter att helt ovetenskapligt tagit ett medelvärde (dvs en procentsats i paritet med ett företags lönsamhet)
iPod och G5or verkar vara exakt samma i pris så där kan jag bara dra slutsatsen att man har en oligopol LIKNANDE situation och därför har jag valt att inte ta med dessa.
Frågan är nu den om kunderna kommer att få en prissänkning när ÅF:arna försvinner eller...?
Frågan är nu den om kunderna kommer att få en prissänkning när ÅF:arna försvinner eller...?
Blir det ingen prisanpassning så lämnar jag nog plattformen på sikt även om det känns sorligt då jag älskar och störttrivs med OSX. För man är väl inte helkorkad och betalar precis vad som helst för det där äpplet?
Fast å andra sidan så köper jag ALDRIG tillbehör hos Apple-åf i dag heller, så det spelar egentligen ingen roll. Jag blir nog kvar...
Jag svarade att jag skulle fortsätta köpa mac även utan ÅF. Dock anser jag att frågan är litet konstigt ställd. Jag FÖREDRAR att köpa direkt från Apple. Skulle därför inte ha något problem med att ÅF försvann, eftersom jag ändå inte utnyttjar deras tjänster.
Självklart och tveklöst ja. Folk köper ju Dell-hojar trots att de bara finns att köpa från Dell, och det tycks väl funka finemang.
Tycker det finns en enorm skillnad mellan Apple och Dell. All mjukvara till Dell, inklusive operativsystemet, säljes överallt, dessutom finns det en mängd tillbehör överallt.
Om allting Apple måste köpas av Apple tror jag det blir färre tredjepartsleverantörer till plattformen. Redan nu känns det ju groteskt att det skall vara så enormt dyrt att uppgradera sitt grafikkort.
Vänligen, Ylan
Gillar ÅF, pågryund av servicen och när man skall reda ut eventuuella garantifårågor, eftersom jag alltid har problem med hårdvaror jag köper så röstar jag att jag inte skulle köpt mac...
Utan ÅF i stan, även om den inte är så väldigt komerciell skulle jag aldrig switchat.
Tack för ÅF, jag hoppas på fler!
Med tanke på hur röstningen ser ut just nu verkar det som att ÅF är överflödiga.
Jag ser inte det som att dom faktiskt är det, snarare börjar jag tänka i banor att dom kanske inte är tillräckligt bra?
Hade dom varit tillräckligt bra hade vi velat köpa från dom.
För övrigt röstade jag Tveksam. Tveksam för att jag gillar inte monopoltendenser men vet inte om jag hellre skulle lira det andra monopolet och mitt jobb funkar inte i Linux. Men en Machäck och resten Linuxburkar på jobbet, tanken finns och kanske realiseras om Apple drar in sig i sin håla för mycket.
Vilken konstig fråga! Självklart skulle jag fortsätta köpa mac, för det är en mac jag vill ha. Det är väl produkten man vill åt, vem som säljer den och hur är jäkligt sekundärt. Vill man ha en mac, köper man en mac. Får man hoppas.
Det kan inte bara vara vi här som är på det klara med att priset är ett problem för Apple.
Kanske priset inte skulle vara ett problem om man kunde uppgradera sina Mackar med allt från grafikkort till moderkort. (Min 9600 skrämde jag upp till en G3.a och det var nog den mest kostnadseffektiva macen jag haft).
Det är NU man skulle göra något åt priset när Apples OS och hårdvara står på topp.
(Det är klart att man skulle kunna behålla priset om man kunde vara dubbelt så snabb som Win maskiner men det tror jag är en teknisk utopi.)
TVEKSAM att jag skulle vilja köpa via webben Speciellt när det kommer till servis på produkterna!
Sedan om det bara blir direkt köp av Apple då blir det monopol som kommer att gälla.
Möjligvis som privatperson men extremt TVEKSAM till det som företagare!
Apple borde uppskatta den funktion som ÅF faktiskt har som service och kläm/känn-ställe. Många som köper via webb har först bestämt sig i en bra affär! Kanske skulle Apple ge ÅF med överdiskservice betydligt bättre avance på produkterna så att de skulle kunna närma sig webbpriser?
Helt klart skulle webbbutiker gå sämre om inte ÅF fanns. Idag utnyttjas de ju!
Det kortsiktiga scenariot:
Skulle den bakomliggande mekanismen vara att man försöker ökar Apple aktiens värde genom att kortsiktigt ta hem vinster genom att även få ÅF:arnas påslag? Gruppen på Apple som ligger bakom det här skulle kunna åstadkomma en börsuppgång för att sedan ta hem sin bonus och söka sig till ett annat ställe innan det rasar.
Hur skulle ett långsiktigt scenario se ut?
jo, men ... sitter du med kristalkulla framför dig ??? vad vet du om framtiden ? vi lever ju nu och jag skulle vilja ha sänkta priser nu och inte om tio är. jag är framför allt en konsument och inget annat ... och du med för den delen. vi kan diskutera en del här på 99mac men vi ska inte låtsas vara medlemar i apple styrelsen.
det är min åsikt ...
Kränga hårdvara tjänar man inga pengar på, det är konsultingen det kan finnas en massa pengar i. Speciellt konsulting med utbildning.
Jag tror om fem år så finns det bara noname PCs som säljs av ÅF. Alla större märken kör med egen E-handel. Däremot tror jag att det kommer finnas showrooms för flera stora märken, därav även Apple.
bono om du inte förstår är det OK att inte säga det. Låt mig förklara för dig:
Varje företag har vid varje tillfälle ett visst antal valmöjligheter. Genom att försöka att lura ut åt vilket håll företagsledningen kommer att styra kan man lista ut hur företagets beslut kommer att påverka en. Det spelar ingen roll om du är konsument eller investerare för genom att förstå kan du sedan fatta ett beslut som är bättre för dig. Ett sätt att försöka förstå är att setta upp olika scenario (valmöjligheter) som styrelsen har.
Jag är ledsen om mitt resonemang upprör dig på något sett bono.