Jag kör filserver, dns, mail, en liten webtjänst, brandvägg, dhcp med 10.3 på en Xserver G4. Funkar mycket bra. Jag hade en del problem vid övergången från 10.2 till .3 men de visade sig bero på zonfilerna som lyfts över från min förra dns-server. Vpn kör jag också men har inte använt det särskilt mycket än.
Servern kör dessutom Distiller för att göra tryckfärdiga pdf från ps-filer. Ftp kör jag genom PureFTP eftersom det är bättre än
Filöverföring som är det som används mest och det är runt tio klienter som kör mot denna server med fildelning och runt tjoget mailanvändare som kör både via pop och webmail.
Det var relativt enkelt att sätta igång och tack vare SSL + Timbuktu har jag enkelt fått hjälp med det jag inte klarat själv. Många kronor i sparade reskostnader, därmed.
Jag kan inte säga att jag är hundraprocentigt nöjd men med tanke på helheten; lättheten att administrera, stabiliteten och prestandan anser jag att det är ett bra val. Framförallt är jag nöjd med ekonomin. Mina licenser kostade runt 10 tkr per styck vid köp då jag uppgraderade från 10.2. Kändes lite surt att inte kunna uppgradera de gamla men samtidigt är det oförskämt billigt då det är obegränsat med användare och inga licensavgifter per användare per år.
Min icke helt okvalificerade gissning är att jag skulle behöva lägga åtskilliga tiotusingar per år på serverunderhåll om jag valde en Windows-lösning. Med Xserve klarar jag mig på max en tiotusing.