Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ska jag köpa en iBook G4?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Otroligt nöjd med era svar! Tack tack!

Kom precis på ytterligare några frågor. Har försökt läsa om utgångar och dylikt på iBooken men fattar ingenting. Men har jag helt fel för mig när jag säger att man kan koppla den till tvn?

Lyssnade på musik på PCn innan och kom och tänka på att jag väldigt ofta har igång Winampen istället för stereon. Högtalarna på iBooken, hur är dem? Är det så att man kan spela och det hörs överallt i en tvåa eller är de klena?

Har tusentals bilder på datorn som jag tagit. Står på Apples hemsida att man kommer åt alla bilder direkt. Har svårt att tänka mig att det är så i verkligheten. I Windows på denna burken jag kör nu får den tänka till rejält när den ska visa alla bilderna i litet format. Har inte alla i samma mapp men i vissa mappar har jag 500 bilder och det tar sin lilla stund att få fram dem så att man ser dem som miniatyrer. Är det så på iBooken eller det stämmer som de säger?

Adrian skrev att vissa hemsidor inte fungerade alls på Macen. Jag undrar då vad det är för hemsidor. Är det sidor man har nytta som tex mailen, Aftonbladet och dylikt eller är det sidor man inte behöver bry sig om det minsta?

Var ska man köpa iBooken? Vill ha en iBook G4, 1ghz, 512mb minne, 60 gigs hdd, bluetooth och Airport Extreme...
På Apples hemsida kostar den SEK 14.740,00. Kan man få den billigare någon annanstans?

Ursprungligen av Ciryon:

Adrian: du är en hjälte.

Bra att du påpekade det uppenbara jag glömde: att 99mac alltid finns till hands om problem och frågor uppstår. (Fast det har nog korthoga redan märkt vid det här laget när jag tänker efter... )

Ursprungligen av korthoga:

Adrian skrev att vissa hemsidor inte fungerade alls på Macen. Jag undrar då vad det är för hemsidor. Är det sidor man har nytta som tex mailen, Aftonbladet och dylikt eller är det sidor man inte behöver bry sig om det minsta?

Näe, det är inga av dom större sajterna, allt sånt fungerar utmärkt. Men det kan vara specialsajter med extrafunktion som inte fungerar. Jag har faktiskt inget exempel på rak hand. Jag vet att en kollega på jobbet utvecklat en videoinspelningskomponent för teckenspråk som inte fungerar på mac. Ungefär såna specialsidor...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-02 23:51
Ursprungligen av korthoga:

Var ska man köpa iBooken? Vill ha en iBook G4, 1ghz, 512mb minne, 60 gigs hdd, bluetooth och Airport Extreme...
På Apples hemsida kostar den SEK 14.740,00. Kan man få den billigare någon annanstans?

Hoppas du har overseende med uteblivna..ehum...a,a och o. Sitter liksom i utlandet och skriver...

Har fonsterhandlat din ovan namnda konfiguration men ar inte riktigt med pa noterna hur du fatt det priset pa iBooken. I vilket fall som helst kan jag tipsa om tva satt att fa ner priset.

Nummer ett ar att du ar student och har ett Mecenatkort. Eller kanner nagon kul typ som har ett sant kort. Detta berattigar dig till 10% rabatt pa hardvara och 50% pa mjukvara som Martin Bjornstrom sa fint skrev om här. Nagot osaker pa kompisvarianten dock, men den ar vard att undersoka. Kan inte tanka mig att det sker nagon storre undersokning pa vem som koper vad. Och kan inte se vad som skulle vad fel med det heller.

Variant tva ger dig ca 7% rabatt (hoftad siffra, egentligen ingen aning). Bara surfa in pa Apple Store för utbildning. Fyll i skola och stad (har tror jag banne mig vadsomhelst kan skrivas, ingen som kollar nanting dar) och bestall. Om du inte studerar tror jag inte nan mar daligt av en vit logn i stil med LiTH, Linkoping. Gjorde sjalv en sadan bestalling pa min PowerBook dar for typ...ehh...tre ar sedan och min iPod for tva ar sedan. Med rent mjol i pasen iofs, men det var nog bestallningar i stil med Skola: "xcmbfeojn", Stad: "flknfanl" som till slut gick igenom efter allt fonstershoppande man gjorde innan man bestamde sig...

Edit 1: Marker ju att jag ar helt ur kurs pa diskussionen. Har haller du pa o ska kopa begagnat sa skriver man som en annan tomte om nykop. Haller iofs helt med Ylan om att du bor kopa nytt. Kanns som att skillnaden ar ratt massiv.

Senast redigerat 2004-05-03 00:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 00:45

Det finns en del skillnader förutom processortypen mellan denna G3:a och en ny G4 här är några jag spontant kommer på:

I den nya datorn har du en systembuss på 133 MHz, den gamla 100 MHz

Du har ett fetare grafikkort i den nya datorn. Jag vet inte huruvida det gamla grafikkortet medger hårdvaruacceleration av grafiken, men jag tror det iofs.

I G4:an får du två USB 2-portar

I G4:an kan du köra Airport Extreme.

Minnet i en ny dator är 266 MHz DDR

Jag rekommenderar generellt inte folk att köpa nya dyra datorer, men iBook G4 tycker jag är en mycket prisvärd dator. Vore intressant att se en hastighetsjämförelse mellan systemen. Pä pappret ser det i alla fall ut som en avsevärd skillnad.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Det finns en del skillnader förutom processortypen mellan denna G3:a och en ny G4 här är några jag spontant kommer på:

I den nya datorn har du en systembuss på 133 MHz, den gamla 100 MHz

Du har ett fetare grafikkort i den nya datorn. Jag vet inte huruvida det gamla grafikkortet medger hårdvaruacceleration av grafiken, men jag tror det iofs.

I G4:an får du två USB 2-portar

I G4:an kan du köra Airport Extreme.

Minnet i en ny dator är 266 MHz DDR

Jag rekommenderar generellt inte folk att köpa nya dyra datorer, men iBook G4 tycker jag är en mycket prisvärd dator. Vore intressant att se en hastighetsjämförelse mellan systemen. Pä pappret ser det i alla fall ut som en avsevärd skillnad.

Vänligen, Ylan

Snabbare minne och systembuss ger bara en ytterst marginell prestandaskjuts likaså Airport Extreme som är viktigare för basstationerna än för laptopsen. USB2 kan ju iofs vara bra. Och lite större cache är ju inte fel.

Nu skiljer det ju runt 6000 mot den beggade som dessutom hade applecare garanti kvar. Och dessutom så ville han ha datorn snart , nya iBooken har väl inte ens börjat levereras än? Fast kanske kan han hitta en iBook G4/800 till ett bra "utgåendemodellpris"?

Ursprungligen av jazzper:

Nu skiljer det ju runt 6000 mot den beggade som dessutom hade applecare garanti kvar.

Hur räknar du egentligen...

Ursprungligen av whoami:

Hur räknar du egentligen...

Jag räknade på att den skulle gå på runt 13.500 exklusive applecare. Alltså 6000 i skillnad mot den beggade. Applecare är ju svårt att värdera "beggat" dessutom skulle han nog inte beställa det om han nu vill ha så lågt pris som möjligt.

Ursprungligen av jazzper:

Jag räknade på att den skulle gå på runt 13.500 exklusive applecare. Alltså 6000 i skillnad mot den beggade.

He, he. O.K, fast det blir 15.585,00 med Airportkort och Applecare. Och så tillkommer 512Mb ram a: 995:- - 1500:- Slutkostnad ca: 16580:- 17000:- beroende på inköpsställe. Sen fick han med en väska också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 01:49

Applecare var, åtminstone när jag köpte min burk, två års extra garanti. Dvs tre år totalt, ett och ett halvt är (nästan) har gått, alltså ett och ett halvt kvar. Ett år får du med en ny burk. Det skiljer inte så mycket. Sedan ger konsumentköpslagen två års skydd för fabrikationsfel. Ni kan inte jämföra två nya års Applecare med det som finns kvar på den gamla.

Man kan köpa burken utan extra minne och hålla ögonen öppna efter en begagnad 256:a, jag har sett en del sådana till bra priser, då får man 512 MB RAM totalt, och jag tror nog att en G4:a med 512 spöar en G3:a med 640 ganska rejålt.

Panther och iLife'04 kostar dessutom någon tusenlapp tillsammans.

Jag vet inte hur stor skillnad det är på grafikkorten, ej heller huruvida det är någon skillnad i hastighet på ATA bussen, men är det det är det ytterligar ett argument för att köpa nytt.

Som sagt, det vore intressant att se något benchmarktest, och se om det är någon skillnad i hur rapp man upplever grafiken. Jag kanske har fel, det kanske inte skiljer så mycket i hastighet.:)

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Jag vet inte hur stor skillnad det är på grafikkorten, ej heller huruvida det är någon skillnad i hastighet på ATA bussen, men är det det är det ytterligar ett argument för att köpa nytt.

Som sagt, det vore intressant att se något benchmarktest, och se om det är någon skillnad i hur rapp man upplever grafiken. Jag kanske har fel, det kanske inte skiljer så mycket i hastighet.:)
Vänligen, Ylan

Jo totalt sett så är det nog bättre att köpa en ny men hans fakta talade ju för den begagnade. Angående testresultat så var ju skillnaden mellan G4/800 och G3/800 knappt märkbar förutom i vissa program som utnyttjar Altivec och vissa spel. Ibook G4/1000 lär väl ha mellan 10-30% bättre prestanda.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 01:51
Ursprungligen av korthoga:

Adrian skrev att vissa hemsidor inte fungerade alls på Macen. Jag undrar då vad det är för hemsidor. Är det sidor man har nytta som tex mailen, Aftonbladet och dylikt eller är det sidor man inte behöver bry sig om det minsta?

Större sidor såsom aftonbladet fungerar fin fint på Mac. Problemet kan vara mindre sidor utvecklade av privatpersoner och mindre kuniga webbutvecklare som inte följer standarden gällande HTML, CSS och liknande. Större sidor med större budget anlitar oftast kuniga webbyråer som följer angivena standarder. De problem som kan uppstå när standarden inte följs är oftast mindre skönhetsfel, att tabeller blir onormalt breda eller höga, bilder ligger över/under text och konstiga radbrytningar. Men själva textinehållet visas i stort sett alltid.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-04 12:46
Ursprungligen av korthoga:

Otroligt nöjd med era svar! Tack tack!

Har tusentals bilder på datorn som jag tagit. Står på Apples hemsida att man kommer åt alla bilder direkt. Har svårt att tänka mig att det är så i verkligheten. I Windows på denna burken jag kör nu får den tänka till rejält när den ska visa alla bilderna i litet format. Har inte alla i samma mapp men i vissa mappar har jag 500 bilder och det tar sin lilla stund att få fram dem så att man ser dem som miniatyrer. Är det så på iBooken eller det stämmer som de säger?

Adrian skrev att vissa hemsidor inte fungerade alls på Macen. Jag undrar då vad det är för hemsidor. Är det sidor man har nytta som tex mailen, Aftonbladet och dylikt eller är det sidor man inte behöver bry sig om det minsta?

Tja på min 1.6 GHz Compaq är det trögare att få fram bilderna än i min 400 Mhz Powerbook G4 när jag använder iPhoto. Men just iPhoto äter minne, speciellt på hårdskivan. Men där fullkomligen flyger bilderna fram i jämförelse med min PC.

Så ja har du en G5 mac så stämmer apples utallande väl. Vet dock inte hur väl det stämmer på en iBook med G4.

Aftonbladet funkar fint fint. De flesta sidor fungerar problem fritt. Men vissa företag kan just använda sig av nån IE only funktion främst då i sitt Intranet. Så är det på mitt arbete. Och inte ens Netscape för windows klarar av det. Men som sagt det är väldigt sällsynt.

En sak till batteri tiden på PC:n är total kass helt obrukbar. Har med nytt batteri och riktig sparlåga fått Powerbooken att köra i över 5 timmar. Men då snålkör man verklign

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-05-02 17:13

Men Airport extreme har USB-anslutning och det är super att koppla in skrivaren där. Dösmidigt att skriva ut från alla datorer i nätet till skrivaren.

Tror att det var denna router som vann testet
NetGear WGR614 basstation (AirPort Extreme) Pris: 974kr inkl. moms. mer info på macoteket.se.

Angående vart du ska köpa datorn. Tror inte att man kan få större HD monterad och BlueTooth någonannanstans än på applestore tyvärr. Ramminnet skulle jag köpa på tex macoteket (ska göra det själv, har beställt en iBook 12" 1Ghz )

Prismässigt så skiljer det sig inte mycket på de olika butikerna, men om du vill jämföra priser så finns macbarometern på macworlds hemsida som jämför priser hos olika återförsäljare...

Lycka till!

Ursprungligen av macgunde:

Angående vart du ska köpa datorn. Tror inte att man kan få större HD monterad och BlueTooth någonannanstans än på applestore tyvärr. Ramminnet skulle jag köpa på tex macoteket (ska göra det själv, har beställt en iBook 12" 1Ghz )

Så om man tänker efter köper man datorn med Bluetooth och stor hårddisk på Apple. Sen köper man minne och Airport någon annanstans?

Ja, så är det.

airport kortet kan du lika väl köpa direkt ifall du köper på applestore... (ifall du köper på applestore, gynna 99mac och klicka på länken vid menyerna )

Själv köpte jag från applestore av två skäl jag är studerande (mecanetrabatt 10% + att jag vill ha större HD och inbyggd bluetooth)

Tänkte köpa till en 512 mb ram hos en åteförsäljare pga att det blir billigare än på applestore. Basenheten för airport så skulle i allafall inte jag köpa apples pga att i tester där jag sett så har den inte varit bland de bästa och inte billig heller... Skiljer ju över tusenlappen mot netgear som jag läste i testet var bäst...

Högtalarna högtalarna?

Förresten...vad är skillnaden mellan en 800mhz G3 och G4?

Ursprungligen av korthoga:

Högtalarna högtalarna?

Förresten...vad är skillnaden mellan en 800mhz G3 och G4?

G4 processorn har något som kallas "altivec" vilket accellererar vissa beräkningar som märks i vissa program i andra inte alls. Om prisskillnaden inte är så stor välj en G4.

Ljudet i iBook är OK för att vara en bärbar dator men knappast superbra.

Jag har hittat en iBook G3 800 MHz, 12-tum, 640 MB minne, 30gig hdd, combo (Cd-rw+dvd), airport, VGA och video-adaptrar, väska. OS 10.2. Uttagen januari 03 och där är tre års Applecare på den. Vilket jag antar är garanti? Eller?

8000? Är det ett bra eller dåligt köp? Behöver datorn snarast möjligt och det är inte den 25:e förrän ett bra tag till då man har råd att köpa en splitterny...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 23:04
Ursprungligen av korthoga:

Jag har hittat en iBook G3 800 MHz, 12-tum, 640 MB minne, 30gig hdd, combo (Cd-rw+dvd), airport, VGA och video-adaptrar, väska. OS 10.2. Uttagen januari 03 och där är tre års Applecare på den. Vilket jag antar är garanti? Eller?

8000? Är det ett bra eller dåligt köp? Behöver datorn snarast möjligt och det är inte den 25:e förrän ett bra tag till då man har råd att köpa en splitterny...

Jag skulle lätt lägga på pengarna och köpa en ny. Ett års garanti ingår. Du får Panther med (OS 10.3) som kostar pengar om du skall uppgradera. Du får de nya versionerna av iLife (iPhoto mm) Den nya burken är snabbare. Du får ett ett och ett halvt år yngre batteri.

Du kan få en ny burk med Bluetooth inbyggt (Mac OS har utmärkt stöd för Bluetooth, och jag har stor glädje av att synka kalender och adressbok med min Ericsson T68i, dessutom använder jag telefonen som fjärrkontroll till datorn, det enda som irriterar mig är blutoothpluppen som sticker ut därbak eftersom jag sitter på en gammal Powerbook G4 400MHz)

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 22:53
Ursprungligen av korthoga:

Högtalarna högtalarna?

Förresten...vad är skillnaden mellan en 800mhz G3 och G4?

De inbyggda högtalarna är av naturliga skäl små. Det blir inget HIFI-ljud. G3 är en äldre processor än G4. G4:an är snabbare på en del saker, men framför allt har iBook G4 snabbare minne. Du skall ha en G4!

Vänligen, Ylan

Det är väl bara att plugga in strömsladden när den når kritisk nivå!

Din iBook är inte fel då du slipper köpa extra minne och Airportkort. Applecare är garanti och det är bra att ha på en bärbar. Det enda som saknas är Panther (10.3), och så kanske man kan hyvla av några hundralappar på priset. Låt säga 7500:-

Ursprungligen av whoami:

Din iBook är inte fel då du slipper köpa extra minne och Airportkort. Applecare är garanti och det är bra att ha på en bärbar. Det enda som saknas är Panther (10.3), och så kanske man kan hyvla av några hundralappar på priset. Låt säga 7500:-

Har redan hyvlat av ifrån 9000 till 8000. Hyvla av ännu mer?

Bluetoothen kommer jag inte ha vidare användning av som det ser ut just nu. Däremot Airport! Yeah baby.

Saken är den att jag kan köpa en ny den 25:e. Men då kommer den bli utan det extra minnet och utan airport. Den kommer inte iheller har tre års garanti.

Det senaste halvåret har han använt datorn som en stationär dator och inte slitit på batteriet...

Värt pengarna? Fan, lättare med PC. Där vet man lite mer...

Ursprungligen av korthoga:

Har redan hyvlat av ifrån 9000 till 8000. Hyvla av ännu mer?

Försök med 7500:- Kom ihåg att det sitter G3 processor i den och inte G4 som i dagens modell, inte för att det egentligen gör så mycket.

Glöm inte köpa en videoadapter om du köper ny

Visst Ylan men kom ihåg att 7500:- med extra minne, Applecare och Airportkort är mindre än halva priset mot en ny iBook. Motsvarande iBook G4 konfiguration slutar på en Ca: 17000:-!!!

ibook är en av det bästa mac laptops inom tiderna det vet jag för att jag använder ibook sälv.
det ända jag har och säga är "buy a ibook.:):):):):):):):):):):):):):):):):):)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-04-17 11:04
Ursprungligen av mr finder:

ibook är en av det bästa mac laptops inom tiderna det vet jag för att jag använder ibook sälv.
det ända jag har och säga är "buy a ibook.

Välkommen till framtiden. Här har vi MacBook och MacBook Pro.

Bevaka tråden