Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att byta dator... våga skaffa eMac?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Woz.af.Mac:

20 år? vad har det med saken att göra? är man ett barn när man är 20 år enligt dig? sluta fåna dig.

MacOS X är segt på en G4, förutom möjligtvis dual-G4 1.0-1.42, den som säger något annat vet inte vad han pratar om.

Ehh...ok, jag ska sluta fåna mig och prata klarspråk.

Det finns naturligtvis undantag, men nog är väl 10 000 kr ganska mycket pengar om man nyss har slutat gymnasiet. Jag är säker på att de pengarna kan användas på roligare sätt än på en dator som väl anses vara för professionella användare.
Jag studerar ju och använder min dator till ungefär det som personen som startade tråden ska göra och jag har inga problem med min iBook. Slutsats: Du borde inte bli missnöjd med en eMac.

Vad som inte har med den här diskussionen att göra är väl hurvida man är ett barn eller inte om man är 20 år!?

Ursprungligen av CoolUmbo:

Det finns naturligtvis undantag, men nog är väl 10 000 kr ganska mycket pengar om man nyss har slutat gymnasiet. Jag är säker på att de pengarna kan användas på roligare sätt än på en dator som väl anses vara för professionella användare.
Jag studerar ju och använder min dator till ungefär det som personen som startade tråden ska göra och jag har inga problem med min iBook. Slutsats: Du borde inte bli missnöjd med en eMac.

Är man student med inga eller lite pengar så ska man köpa PC, mer för pengarna helt enkelt, det går inte att komma ifrån, han får en fet-Dell för 10000 med skärm, stoppar han in ftp://ftp.se.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/5.2.1/ så blir det klockrent.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-02 21:20

Är man student med inga eller lite pengar så ska man köpa PC, mer för pengarna helt enkelt, det går inte att komma ifrån, han får en fet-Dell för 10000 med skärm, stoppar han in ftp://ftp.se.freebsd.org/pub/FreeBSD/ISO-IMAGES-i386/5.2.1/ så blir det klockrent.

Datorkrig har startats med mildare formuleringar än sådär...
Allt handlar väl inte om hur många MHz man får för pengen? Tittar man lystet på macar i flera år kanske inte rådet "köp en DELL" är så genomtänkt? Jag skulle fått gör-sketa-mycket PC-häck för mina samlade datorinköpte slantar, men jag hade nog inte gillat att sitta vid datorn...
(Ja, jag har en PC... den startas nångång i veckan...)

Ursprungligen av Jonaz:

Datorkrig har startats med mildare formuleringar än sådär...

Han är van vid en PC, köper han en eMac så kommer han inte att bli nöjd.
Då är det bättre att han köper en bättre PC än den som han har nu.

Han är van vid en PC, köper han en eMac så kommer han inte att bli nöjd.
Då är det bättre att han köper en bättre PC än den som han har nu.

Varför skulle han inte bli nöjd ? Det enda tänkbara skälet som jag ser det är fläktens ljudnivå , fast jag har ju iofs inte hört hur den nya låter bara 800 och 1000 Mhz modellerna. Förhoppningsvis så låter 1.25 Ghz modellen mindre.

Är man student med inga eller lite pengar så ska man köpa PC, mer för pengarna helt enkelt,

Jasså är det så? Jag är så glad att jag inte följer sådana påståenden.

• Medlem
  • 2004-05-02 20:42

MacOS X är segt på en G4, förutom möjligtvis dual-G4 1.0-1.42, den som säger något annat vet inte vad han pratar om.

Du är inte lite kaxig, du. Allt är väl relativt?

Ursprungligen av Baron:

Du är inte lite kaxig, du. Allt är väl relativt?

Nej allt är inte relativt, det är en för västerlandet degenererande och grovt missvisande uppfattning, saken ligger till på det här viset; jag har alltid rätt.

ps. var det inte du som tidigare i tråden predikade om att vi skulle "kamma" oss? och sedan levde du som du lär och hoppade på mig? ds

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 22:09

En G5a är ingen surf&mail dator, den som säger något annat vet inte vad han pratar om.

Ursprungligen av Elias:

En G5a är ingen surf&mail dator, den som säger något annat vet inte vad han pratar om.

Ok nu börjar eftersläntrarna komma in, var har jag skrivit att det är en surf och maildator? pappskalle.

• Medlem
  • 2004-05-02 19:59

Lägg ner den här idiotiska diskusisonsn. Man behöver inte vara nån Einstein för att räkna ut att man får en grym dator om man lägger ut en massa pengar, och en mindre grym dator om man lägger ner mindre pengar. Frågan var om han skulle våga köpa en eMac för att tillgodose sina förhållandevis modesta behov. Jag tror svaret är givet:

Ja, men räkna med att du inte får ut mesta möjliga kräm ur OSX.
Ja, men en iMac kanske är bättre, eftersom den enligt somliga har en bättre skärm och är tystare.
Ja, men du får en mycket bättre dator om du lägger ner mycket mera pengar, på en G5 1,6 GHz.
Ja, men du får världens bästa dator om du köper en G5 2 GHz dubbelpropp.

• Medlem
  • 2004-05-02 20:00

Ni skrämmer iväg en som håller på att switcha. Kamma er!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-02 20:17

Som sagt!

Jag verkar vara den enda här som faktiskt har ägt en emac & då till och med en bra mycket slöare än den som säljs nu!

Så jag kan bara upprepa mig
Det är en bra dator för dom pengarna!

Vill du få mest kräm för minst pengar så rekomenderar jag Powermac G4 2*1.25 för 16635:- snabbare än G5 1.6 i nuläget när osx ej är 64 bitars + att osx gillar dubbla processorer. Vill du ha superdrive så slänger man lätt i en sådan själv för ca 1300kr själv i efterhand.

Men som sagt: eMacen är en bra dator! se till att slänga i minst 512mb ram bara.

Köp du en eMac, jag tror att du kommer att bli så nöjd som man kan bli för dom pengarna. Om du däremot hade skämt bort dig redan med exempelvis en G5:a och en dyr tft-skärm så hade ju situationen kanske varit en annan.

PS. Köpte en iMac för 4år sedan, den tuffar på fortfarande nu med OS 10.3 (om än segt så är den fullt användbar för mig) ett av mina bättre köp kan jag slå mig för bröstet för och påstå idag.

Förresten! Köp ingen eMac för 8300kr, köp en G5:a + en Apple tft-skärm för 27000kr istället, för det är bättre grejjer

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-02 21:15

Våga skaffa eMac

sandlåda...

Välkommen in i Mac-gemenskapen!
Oavsett vilken (ny) mac du köper kommer du att bli nöjd!
Till de behoven du listade i trådens inledning duger vilken mac som helst!
OsX är det i särklass roligaste OS:et som finns!

Till er andra: Sluta "bencha" & snacka körglädje istället!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 22:50

Pappskalle var rätt omoget men det tar jag, jag har aldrig skrivit att du sa att det var en surf dator det så stryk det direkt, däremot har du rekomenderat en G5a till någon som bara ska ska surfa & maila. Någon som du som kallar dig själv kunnig borde ju veta att det är som att slänga pengar i sjön.

Är det nu jag ska kalla dig pappaskalle!?

Ursprungligen av Elias:

Pappskalle var rätt omoget men det tar jag, jag har aldrig skrivit att du sa att det var en surf dator det så stryk det direkt, däremot har du rekomenderat en G5a till någon som bara ska ska surfa & maila. Någon som du som kallar dig själv kunnig borde ju veta att det är som att slänga pengar i sjön.

Att köpa en bra dator är aldrig att slänga pengarna i sjön. Som PC ägare är man van vid att datorn håller i ett par år, det gör inte eMac såvitt vi vet så kan den bli ersatt om bara två månader, eller som jag tror att eMac och iMac kommer att slås ihop i en ny konsumentdator med G5 i sig. Ett alt är att vänta tills WWDC och se vad som händer där.

Citat:

Är det nu jag ska kalla dig pappaskalle!?

Varför inte?

Att köpa en bra dator är aldrig att slänga pengarna i sjön. Som PC ägare är man van vid att datorn håller i ett par år, det gör inte eMac såvitt vi vet så kan den bli ersatt om bara två månader, eller som jag tror att eMac och iMac kommer att slås ihop i en ny konsumentdator med G5 i sig. Ett alt är att vänta tills WWDC och se vad som händer där.

Varför inte?

Chansen att eMac och iMac skulle slås ihop är nog rätt liten men att nåt kommer hända med iMac snart är ju rätt säkert.........

Men även om det kommer lanseras nya datorer till WWDC så dröjer det ju antagligen ett tag till dom levereras. eMac är en bra prisvärd dator som klarar det mesta och kommer ge bra service i flera år.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-02 23:52

Diskussionen verkar ha mossat ihop, men jag känner ändå att jag måste göra ett inlägg.

På jobbet har jag 20 eMacar. Åtta 800 Mhz och tolv 1 Ghz. Hemma har jag en iMac G4 700. Bortsett från mägahärts och annat jox jämför jag dem så här:

Fördelar:
eMac – Billigare inköp, billigare minne, bättre färgåtergivning på skärmen, justerbar upplösning, lättare åtkomst till kontaker.
iMac G4 – Tar mindre plats, justerbar skärm, bättre skärpa på skärmen, roligare att visa upp, drar lite ström (fr 160 W).

Nackdelar:
eMac – Klumpig att flytta på, drar mer ström (230 W), går inte att byta ut högtalarna utan bara att komplettera.
iMac G4 – Dyrare inköp, krånglig placering av kontakterna, dyrt minne.

Överlag går det att sitta framför en TFT betydligt längre tid än en CRT innan ögonen börjar svida. Bra eller dåligt?!? Risken är att man spenderar alldeles för mycket tid framför burken.

Volymen på fläkten tycker jag inte skiljer nämnvärt mellan de båda maskinerna. Jag vet inte om min iMac väsnas ovanligt mycket, men mina iMac G3 är betydligt tystare (finns ingen fläkt...). Däremot låter CD:n mycket, mycket mer i iMacen.

Jag tycker ändå att båda maskinerna är bra köp, men har du begränsad ekonomi tycker jag du ska satsa på eMacen och sen ha möjlighet att lägga pengar på massor av minne, extern HD, skanner, skrivare, whatever så småningom. Externa tillbehör kommer du förmodligen att vilja ha/känna behov av.

Ursprungligen av Kalle W:

iMac G4 – Tar mindre plats, justerbar skärm, bättre skärpa på skärmen, roligare att visa upp, drar lite ström (fr 160 W).

Du glömde det viktgaste. FUNGERAR!

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=43853

• Oregistrerad
  • 2004-05-03 23:58
Ursprungligen av Kalle W:

Fördelar:
eMac – Billigare inköp, billigare minne, bättre färgåtergivning på skärmen, justerbar upplösning, lättare åtkomst till kontaker.

Nackdelar:
eMac – Klumpig att flytta på, drar mer ström (230 W), går inte att byta ut högtalarna utan bara att komplettera.

Minnena är inte billigare eftersom den nya eMacen har DDR minne.

eMacen drar inte 230 watt, bara för maxvärdet är det så betyer det inte mycket. men klart så bör den dra runt 40 watt mer än iMacen pågrund av CRT'n men annars drar den likadant.

De inbyggda högtalarna gör väl inget om man bara kan komplettera..samma sak med en iMac nästan. De sitter ju ändå på ett sånt ställe att de inte stör om de är kvar

eMacens enda minux vad jag vill säga är:
Skärmen, pga brist för ögonvänlighet.. flimmrar/skakar till när man använder inbyggda högtalarna. Flimmrar/skakar till (om man kollar riktigt nära) när Hårddisken jobbar.

Min eMac funkar bra, som ajg sa innan, den är inte så märkvärdigt högljudd, då det är ett mycket lågtoningt ljud,,,

Vill du ha the best experience så köper du en mac för 30 000.

Du ska tänka på om du behöver högre upplösning än 1024x768... behöver du inte det så kan du ta en iMac 15".. men vänta helst till macmässan då de skerligen uppdaterar den.

Behöver du lite högre upplösning som JAG behövde så kan du ta eMacen, speciellt nu när den är utrustad med DDR minne och bra grafikkort.

Fråga om det är något mer, jag är till skillnad från vissa andra här inne inte så partisk vad det gäller någon favortitmodell eller liknande. då jag precis några månader sen switchade från pc till Mac.

Angående ett tipps från en som rekomenderar en PC så finns det alltid lockande saker med den sidan, men nu efter att ha haft mac en bra stund så rekomenderar jag den till nästan alla (förutom gamers och personer som har en app som ej finns til os x).

Har en 3Ghz P4 med 2GB ram med XP, samtidigt en eMac 1GHZ med 640mb ram...
Jag känner inte slöhet från eMacen, även om jag suttit vid den pc'n snart ett år. Photoshop startar bara lite snabbare på PC'n och allt annat går väldigt smärtfritt på macen.

Allt hänger alltså på skärmen, TFT/CRT Mindre/Högre upplösning.
En PowerMac G5 1.6gHZ köper du ju för en bättre upplevelse kanske, men priset är inte proportionellt till prestandan man får jämfört med en G4.

ÖÖ undrar om Tobias1984 är kvar och läser den interna datorkriget mellan att vara Switcher eller inte vara Switcher utan kanske istället vara kvar i Pc världen och strunta att Switcha till Mac över huvud taget..

Bra grabbar jag tror Tobias1984 har flytt till Pc träsket innan denna tråd kommit till sida 2. Här får ingen eventuell Switcher något vettigt info ur den här diskussionen i den här tråden! När alla säger olika och med olika tycke och smak!

Snyggt grabbar!

Ursprungligen av Hunter78:

ÖÖ undrar om Tobias1984 är kvar och läser den interna datorkriget mellan att vara Switcher eller inte vara Switcher utan kanske istället vara kvar i Pc världen och strunta att Switcha till Mac över huvud taget..

Snyggt grabbar!

Tror nog att trådstartaren är intelligent nog att ta till sig och sålla bland synpunkterna , både dom positiva och dom negativa.

Ursprungligen av Hunter78:

Kommer han från PC forum så är han van vid en massa trådar som går betydligt vildare till än den här.

• Medlem
  • 2004-05-03 01:23

Hej alla Mac:are mitt första inlägg här på 99mac.se. kommer nog trivas som fisken.

Nu till ämnet, jag sitter och kollar i macotekets katalog och ser en Powermac G4 1.25 GHz för 10795 Kr. Kan inte det vara något? visserligen får du köpa en skärm till men det kan man komma billigt undan

//Addex

Ursprungligen av Addex:

Hej alla Mac:are mitt första inlägg här på 99mac.se. kommer nog trivas som fisken.

Nu till ämnet, jag sitter och kollar i macotekets katalog och ser en Powermac G4 1.25 GHz för 10795 Kr. Kan inte det vara något? visserligen får du köpa en skärm till men det kan man komma billigt undan

//Addex

Hej Addex och välkommen till 99mac

Tyvärr så är nog priset i Macotekets katalog utan moms. Men kanske så skulle Tobias leta upp en beg. G4 PowerMac dom är ju rätt billiga nu och mycket expanderbara. Fast inte lika bekväma som en all in one iofs.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-03 09:38
Ursprungligen av Tobias1984:

Nu är det dags att byta dator igen, min snart 4 år gamla bärbara PC börjar kännas riktigt hemsk. Faktum är att jag har ångest för att jag inte skaffade en iMac istället, vilket var ett alternativ vid tidpunkten för inköpet. Men på grund av min feghet så blev det ännu en PC med Windows på och ingen Mac... Har sneglat avundsjukt på Macdatorer i flera år och nu känner jag för att förverkliga mina Macdrömmar, främst för jag tycker att eMacen med 1,25 GHz processorn verkar väldigt prisvärd. Men självklart så har jag några frågor...

1. Jag har alltid gillat Mac OS funktioner och utseende. Hur mycket skiljer sig Mac OS X från de tidigare versionerna? Kommer man att känna igen sig och verkligen känna Mackänslan? (Har aldrig använt Mac OS X)
2. Är Mac OS X verkligen så segt som vissa påstår? Hade tänkt köpa en eMac 1,25 Ghz med 512 MB minne, där borde det väl rulla på riktigt bra?
3. Är det för sent att hoppa på Macintoshtåget? Ska man känna sig dum i huvudet om man skaffar en Mac för hemmabruk? Det känns som Apple inte satsar på hemmamarknaden direkt... Jag använder mest datorn till att surfa, ordbehandla, göra hemsidor, göra presentationer osv, det vill säga inget spelande eller proffsarbete.

Vad vi än skriver blir nog lite missvisande... provkör, provkör, provkör!

Gärna på ett rätt tyst ställe, eftersom den KAN upplevas som lite surrande. Det går ju inte att ställa själva datorn på nåt annat ställe än på skrivbordet och därigenom minska surret, lixom...

Då ser du ju dessutom om skärmen funkar för dina krav.
eMacen är ju ingen spelmaskin (i betydelsen Unreal 2004. Typ Sims går bra. ), men ingen dator i den här prisklassen kvalar väl egentligen in som spelmaskin...

OS X är det macigaste man kan ha på en Mac.
Det du räknar upp att du ska göra räcker eMacen LÅÅÅÅNGT till.
Vill du dessutom börja fixa lite med digitalfoto eller digitalvideo så tycker jag absolut att du ska välja en eMac framför en peze. Koppla in kameran, tuta och kör. Inga .dll-filer som fattas och sånt trams. Det bara funkar. Programmen finns redan i burken.

Hur seg en eMac är med OSX beror HELT på vad man har för referenser. Omöjligt att svara på alltså.

jag har kört OSX på en ibook 800 G3 - med 640 MB ram - och det har fungerat utmärkt! så en emac med 1.25 G4a skall nog gå bra

men - ta en titt på ibook'en - Mycket trevlig dator!

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-03 16:51
Ursprungligen av el gringo:

jag har kört OSX på en ibook 800 G3 - med 640 MB ram - och det har fungerat utmärkt! så en emac med 1.25 G4a skall nog gå bra

men - ta en titt på ibook'en - Mycket trevlig dator!

Precis - Det är ju det där med subjektiv upplevelse...

Jag kör Panther på min G3 400 - 512 MB ram. Går alldeles lagom fort. Fick jag däremot testa att köra det på en G5 dubbelpropp så skulle jag nog inte vilja byta tillbaka sen...

OSX har ju dessutom den trevliga egenskapen att bli snabbare och snabbare för varenda ny version
Panther är märkbart snabbare än Jaggan...

Bevaka tråden