Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator 10.0.3 sv och Panther, raderar text kraschar Illustrator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-03 12:35

Har problem med att Illustrator kraschar efter att man raderat text i textblock. Jag kan återskapa problemet genom att göra följande:

1.Skriver text tex 25 rader
2.raderar 5-10 rader genom att trycka backspace
3.Ändra verktyg till markeringsverktyg
4.Klickar med markeringsverktyget vid sidan om den nyligen skapade texten (utanför textblocket)
5. Nu kommer i 9 fall av 10 badboll, och krasch (kernel protection failure)

Problemet har jag lyckats återskapa många gånger (>10 ggr). Problemet uppstår på PowerMac G4 400Mhz AGP och PM G4 PCI samt på en sprillans ny PowerBook G4 1 GHz.
Samtliga burkar kör MacOs 10.3.x. Tycker att jag provat allt...slängt pref, kontrollerat typsnitt, installerat om system, skapat nya användare, hoppat på ett ben....

Har lämnat ärendet till Adobe support som föreslog bl.a. "rebuild desktop"...roligt eller hur? Bad dom skicka ärendet till Lev 2 supporten så vi får se vad dom svarar.

Har dock en fundering.... enligt adobe så är systemkravet för Illustrator 10 "Mac OS 9.1, 9.2, or 10.1".
Innebär det att den inte funkar som den ska under 10.3?
Har inte kunnat testa om problemet uppstår på 10.1, någon som vet?

Jag har oxå en massa problem med svenska Ill.10.0.3 Knappast stabilt och det går inte att dubbelkicka på en fil för att starta programmet. Jag får starta från docken först. Dessutom vill den inte köra medd ill.app utan startar programet ngnstann nere i hirarkien under. Massa strul. Jag körde engelsk version tidigare och den hade inga av de här problemen. Tycärr var licensen jobbets så när jag köpte en ny licens köpte jag en svensk. Då började problemen. Jag har haft problememen i både 10.2.8 och panter

PS jag försökte reproducera ditt fel enligt ovan men, kors i taket, det blev ingen badboll!

pp

Följde dina instruktioner till punkt och pricka med Illustrator 10.0.3 och Mac OS X 10.3.3, Powerbook G4 1,25GHz. Inga problem, ingen krasch...

Hej Ynkel. Trist att du har problem, men jag tror knappast att det här är ett Illustrator-problem. Anledningen till att systemkraven för Illustrator 10 står som 10.1 är att det är vad som fanns när programmet började levereras. Däremot så har jag aldrig hört talas om att det inte skulle funka med Panther.

Jag har tyvärr inte något annat förslag än att du installerar om system, program och teckensnitt FRÅN ORIGINALMEDIA. Särskilt teckensnitt kan lätt ha valsat omkring och kopierats en massa gånger och någon gång under resans gång ha blivit skadade.

Inte heller tror jag att det Powerplant beskriver är ett Illustrator-problem, med att dubbelklicka på en fil för att starta programmet. Jag är inte säker på att jag förstår problembeskrivningen, men om jag gör det så kan det antingen bero på att Illustrator är en sk. "package"-fil , vilket är helt korrekt, eller så kan det röra sig om en bekräftad Mac OS X-bugg som gör att man aldrig kan veta vilket exemplar av ett program som startas om man har det installerat på flera platser.

• Medlem
  • 2004-05-05 12:32

Ok, jag provar installera MacOs 10.3 och Illustrator på en FW HD på min PBG4 1GHz, så får vi se om problemet kvarstår. Tack för alla svar hittills

• Medlem
  • 2004-05-05 13:37

Gissa vad....samma problem. Verkligen ingen som kan återskapa kraschen?
För att förtydliga:
1. Skriv tex 35 rader med "äölk äölk äölkj ölkj ölk äölj älkjölkj ölkj ölkj "
2. radera med backspace ca 20 rader
3. välj markeringsverktyget och klicka vid sidan om texten

booom...badboll och krasch

Har inte lyckats återskapa problemet i Illustrator CS

1
Bevaka tråden