- Niklas Brunberg
- Medlem ●
- Linköping
Nä windows i Bank och finnans världen är som att spela rysk rulett frågan är bara när det händer och hur hårt det slår till. Finnans världen bör köra Linux om inte Mac!
Alla kritiska system bör köras på Linux eller Mac os X.
Vill minnas att SEB och Nordea använder Win NT. Händer ju ibland att man ser ett roligt felmeddelande på bankomaterna...
Nä windows i Bank och finnans världen är som att spela rysk rulett frågan är bara när det händer och hur hårt det slår till. Finnans världen bör köra Linux om inte Mac!
Alla kritiska system bör köras på Linux eller Mac os X.
Risken är om Bank och finnans världen byter system gör också att virus makarna börjar göra virus till det nya system pg att man gör störst skada i just Bank och finnans världen, samt att man hör mest om just sådana skador i media m.m.
Risken är om Bank och finnans världen byter system gör också att virus makarna börjar göra virus till det nya system pg att man gör störst skada i just Bank och finnans världen, samt att man hör mest om just sådana skador i media m.m.
Jag tror inte att majoriteten av virusmakarna siktar in sig mot bank och finans utan mot hemanvändare då de är betydligt lättare mål, samt har midre medel att ge igen med.
Klipper de sedan en bank eller ett försäkringsbolag så är det kanske en bonus.
Som vanligt passar inte bilden. För vad jag vet så drabbar inte Sasser gamla iMacs.
Från Expressen.se
Som vanligt passar inte bilden. För vad jag vet så drabbar inte Sasser gamla iMacs.
Från Expressen.se
Kvinnan på bilden har just fått veta att Sasser inte drabbar hennes iMac. En stor del av hennes kollegor på If kommer nu vilja låna hennes dator för att sköta sin e-post.
Kvinnan är nu förtvivlad över att hon valde att sätta på sig en munktröja på morgonen, samt rafsa ihop håret i en knut. Osminkad och trött efter helgen skakar hon nu sitt huvud.
"Vilken måndagsmorgon..."
Jag ber om ursäkt för mitt okunnande, på den enda bilden jag sett från Aftonbladets redaktion visades OS 9 på en skärm. Det kan ju ha varit en gammal bild jag såg.
Det är lugnt.
Bilden du såg var säkert över den delen av redaktionen där huvudtidningen redigeras och de använder ju fortfarande OS 9. Så det var en naturlig slutsats.
Inställningen att om fler hade Mac så skulle det komma virus på den plattformen också känner jag igen från mina vänner och bekanta, när jag försöker propagera för Mac i dessa virustider. Ett helt logiskt och förmodligen riktigt resonemang, men jag förstår helt enkelt inte hur man kan resonera på ett så bakvänt sätt, typ "jag ska köpa en ny dator och då blir det en pc för det finns ju program som skyddar mot virus, maskar och trojaner, kosta vad det vill, för om jag och fler skulle köpa Mac så skulle det nån gång förmodligen komma allt skit på dom också och datorförsäljaren höll med mig om det".
Inställningen att om fler hade Mac så skulle det komma virus på den plattformen också känner jag igen från mina vänner och bekanta, när jag försöker propagera för Mac i dessa virustider. Ett helt logiskt och förmodligen riktigt resonemang, men jag förstår helt enkelt inte hur man kan resonera på ett så bakvänt sätt, typ "jag ska köpa en ny dator och då blir det en pc för det finns ju program som skyddar mot virus, maskar och trojaner, kosta vad det vill, för om jag och fler skulle köpa Mac så skulle det nån gång förmodligen komma allt skit på dom också och datorförsäljaren höll med mig om det".
Flockbeteende skapar ju knappast välgenomtänkta beslut. Om kossan i täten springer utför ett stup så gör alla andra kossor detsamma.
Flockbeteende skapar ju knappast välgenomtänkta beslut. Om kossan i täten springer utför ett stup så gör alla andra kossor detsamma.
Förutom de smarta mac-kossorna då, som lugnt står vid sidan om och tittar på.
Inställningen att om fler hade Mac så skulle det komma virus på den plattformen också känner jag igen från mina vänner och bekanta, när jag försöker propagera för Mac i dessa virustider. Ett helt logiskt och förmodligen riktigt resonemang
Det där argument brukar ofta komma upp när det är virushysteri. Bara här i 99mac finns det ett flertal trådar där man redovisat tekniska skäl till varför Mac OS X som sådant är säkrare.
men - att skriva virus till Mac OSX - krävs det inte förkunskaper i operativet? De som utvecklar virus idag är väl windows-wizards!? det krävs en helt ny generation av "utvecklare" då - ju.
Nej, men dom använder windows-wizards...
Nog e ni rätt stolta över era mac.. men jag ska säga er en sak.. ända saken varför ni inte drabbas av virus är att typ 80% sitter på pc.. därav de största internet hackare... tro mig, skulle alla suttit på mac skulle mac oxå varit fullspäckad med virus.. o säg inte nej för d männiiskan har kodad kan den även avkoda... Tska chiffer språket under andravärldskriget ansågs vara omöjlig att knäcka.. o va hände?
Canal + har över hela europa betalat miljoner för att byta sitt digitalsystem till ett supersäkert (Seca 2), kan meddela att d snart e kncäkt.... Sony lanserade skiva som ansågs vaa omöjlig att bränna, o va hände? O tro mig skulle fler använt mac så skulle d funnits lika stora virus....
Nog e ni rätt stolta över era mac.. men jag ska säga er en sak.. ända saken varför ni inte drabbas av virus är att typ 80% sitter på pc.. därav de största internet hackare... tro mig, skulle alla suttit på mac skulle mac oxå varit fullspäckad med virus.. o säg inte nej för d männiiskan har kodad kan den även avkoda... Tska chiffer språket under andravärldskriget ansågs vara omöjlig att knäcka.. o va hände?
Canal + har över hela europa betalat miljoner för att byta sitt digitalsystem till ett supersäkert (Seca 2), kan meddela att d snart e kncäkt.... Sony lanserade skiva som ansågs vaa omöjlig att bränna, o va hände? O tro mig skulle fler använt mac så skulle d funnits lika stora virus....
Det finns virus till mac, och det skulle säkert finnas mer om det var fler användare. Det viktiga är dock att OS X är säkrare än XP.
Canal+ är knäckt och har varit det sedan början av december.
Det finns virus till mac, och det skulle säkert finnas mer om det var fler användare. Det viktiga är dock att OS X är säkrare än XP.
Canal+ är knäckt och har varit det sedan början av december.
De senaste var väl för OS 7 och OS 8... Sedan dess har det varit lugnt. Mac OS X har ju bara ett bluffvirus ifrån en virustillverkare som knappast kan kallas för virus då det inte sprids av sig själv.
Så macen är idag ändå det bästa alternativet för de som är rädda för virus.
De senaste var väl för OS 7 och OS 8... Sedan dess har det varit lugnt. Mac OS X har ju bara ett bluffvirus ifrån en virustillverkare som knappast kan kallas för virus då det inte sprids av sig själv.
Så macen är idag ändå det bästa alternativet för de som är rädda för virus.
Vet inte hur många virus det finns, men det måste finnas några eftersom en sk. säkerhetsexpert var med i en chatt på aftonbladet.se där han sa att det finns 90 virus till mac och 90000 til PC. Chatten ägde rum samma dag som Sasser viruset slog till, men jag hittade det inte nu. Det var samma kille som sa att enda sättet att slippa virus var att byta till mac. Hur han definierar virus vet jag inte, och meningen ska man väll ta med en nypa salt? Länge leve OS X.
hahahaha canal +? kanske i sverige med conax.. jag snackar om hela europa.....
Varje gång jag är hemma så titar jag på canal+ och alla de italienska film och fotbolls kanalerna. Vet inte speciellt mycket om det, men jag gissar att RAI och de andra kanalerna kör conax systemet? Rätta mig om jag har fel.
Varje gång jag är hemma så titar jag på canal+ och alla de italienska film och fotbolls kanalerna. Vet inte speciellt mycket om det, men jag gissar att RAI och de andra kanalerna kör conax systemet? Rätta mig om jag har fel.
Ursäkta uttalanden åvan... Det var en kompis som hade attackerat forumet medan man jaf var utom synfält...
"Ok... vi har bajs upp till fotknälarna i vårt hus, men om inte ni använt det där ovanliga tätningsmedlet så skulle ni också ha bajs på golvet..."
Ursäkta men jag börjar bli så jäkla trött på det där s k "argumentet" andra sidan alltid för fram...
"Ok... vi har bajs upp till fotknälarna i vårt hus, men om inte ni använt det där ovanliga tätningsmedlet så skulle ni också ha bajs på golvet..."
Ursäkta men jag börjar bli så jäkla trött på det där s k "argumentet" andra sidan alltid för fram...
Jag håller med om att det är tröttsamt att höra det argumentet hela tiden. Det är nästan som om de behöver rättfärdiga sitt "val" av dator ("val" inom citationstecken för att de flesta, åtminstone normalanvändare, väljer dator efter råd av datorförsäljare på Onoff eller annan stormarknad eller av (o-)kunniga släktingar/ bekanta och då blir det oftast en peze). Märkligt hur tyst de blir när man påpekar det bakvända resonemanget, då blir ofta slutklämmen: "jamen, så är det i alla fall".