Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i Mac OS X 10.4 Tiger?

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Force9:

Seeing is believing.

Jag håller dock med om att det är dåligt att man behöver tredjepartsprogramvara för att reparera "major errors" på diskar. Det vore bra om Apple löser det.

Jo det är klart efterlängat.

Hittade också följande om defragmentering som till viss del klargör en del och visar att Apple
"automagiska" system inte alltid är det bästa.

Från MacIntouch

Re: “Automatic Optimization” in Panther

David Badovinac
On Dec 3, Tommy Igoe asked: "This might be an excellent time to ask about this mysterious feature I keep running into on message boards about Panthers “Automatic Optimization” capability. Is this true, or a myth?"

From what I have been reading, the Darwin Gurus say that there are actually two separate file optimizations going on in Panther.

The first one is automatic file defragmentation. When a file is opened, if it is highly fragmented (ie. 8+ fragments) and the file is under 20MB in size, it will be automatically defragmented. This is accomplished by the file system just moving the file to a new location. This process only happens on Journaled HFS+ volumes.

The second optimization is called "Adaptive Hot File Clustering". In general, it works like this: over a period of 60 hours, the file system keeps track of files that are read frequently (for a file to be considered as a hot-file, it must be less than 10MB and never written to). At the end of this period, the "hottest" files (ie. the files that have been read the most times) are moved to the "hotband" of the disk (which is that part of the disk which is particularly fast given the physical characteristics of the disk).

The size of the "hotband" will depend on the size of the disk (ie. 5MB of hotband space for each GB of disk). "Cold" files that were in the hotband will be moved out of the hotband to make room for the hot files. As a side effect of being moved into the hotband, the hot files are defragmented.

Currently, Adaptive Hot File Clustering only works on the boot volume, and only for Journaled HFS+ volumes that are more than 10GB.

Tracy Valleau
In reply to the question about Panther defragmenting files: Yes, mostly.

First, journaling needs to be enabled for this to work (unlike third-party defragmenters, which requires that journaling be turned off during the process).

Next, it only automatically defrags files less than 20 megabytes, and which also have at least eight "extents" (a directory tracking mechanism) in the directory (indicating, generally speaking, that the file is pretty fragmented, and will require an "extents overflow" which will cause slower loading times.)

Consider it a minor tune up, and not a day at the garage. If you're constantly creating large files (such as video and audio) a true optimizer will free up more contiguous space than the automatic defragmenting in Panther... which will leave other files (which don't meet the criteria above) fragmented.

MacGuru

"In addition to ensuring that HFS+ volumes have sufficient free contiguous disk space for the disk directory to grow, disk optimizers are useful because they simplify the disk directory, causing all of the nodes in the Extents B-Tree to be free rather than used. A simplified disk directory is easier to repair or rebuild. One symptom of an excessively complex disk directory is an error messsage from Disk First Aid that the “hash table is full.” The hash table is created in RAM by Disk First Aid as it attempts to rebuild the disk directory. It is not a file on the disk itself.....

"Mac OS X Panther adds some automatic file optimization and file relocation features, but they are quite limited.

Senast redigerat 2004-06-12 04:34
Ursprungligen av Errol Garner:

Jo det är klart efterlängat.

Hittade också följande om defragmentering som till viss del klargör en del och visar att Apple
"automagiska" system inte alltid är det bästa.

Det är ett väldigt omdebatterat område. Den här utmärkta och djupgående artikeln kommer till motsatt slutsats:

http://www.kernelthread.com/mac/apme/fragmentation/

"Conclusion
Defragmentation on HFS+ volumes should not be necessary at all, or worthwhile, in most cases, because the system seems to do a very good job of avoiding/countering fragmentation.

It is risky to defragment anyway: What if there's a power glitch? What if the system crashes? What if the defragmenting tool has a bug? What if you inadvertently reboot? In some cases, you could make the situation worse by defragmenting."

Hursomhelst så framgår det på båda sidorna av lägret att det bästa tipset för att undvika dålig diskprestanda är att se till att man alltid lämnar ca 20% ledigt på boot disken. Det betyder dock inte att Apple har misslyckats med minneshanteringen i OS X. Samma sak gäller alla operativsystem.

Ursprungligen av Force9:

Det är ett väldigt omdebatterat område. Den här utmärkta och djupgående artikeln kommer till motsatt slutsats:

http://www.kernelthread.com/mac/apme/fragmentation/

"Conclusion
Defragmentation on HFS+ volumes should not be necessary at all, or worthwhile, in most cases, because the system seems to do a very good job of avoiding/countering fragmentation.

It is risky to defragment anyway: What if there's a power glitch? What if the system crashes? What if the defragmenting tool has a bug? What if you inadvertently reboot? In some cases, you could make the situation worse by defragmenting."

Hursomhelst så framgår det på båda sidorna av lägret att det bästa tipset för att undvika dålig diskprestanda är att se till att man alltid lämnar ca 20% ledigt på boot disken. Det betyder dock inte att Apple har misslyckats med minneshanteringen i OS X. Samma sak gäller alla operativsystem.

Visst bra artikel fast men han kommer knappast till 100% motsatt åsikt.

"Note that I do not intend to make any claims regarding the fragmentation-resistance of HFS+. I have sampled too few a volume to generalize my "results". This discussion is more illustrative than empirical, wherein I am only suggesting a tool/method that you could use to gauge your own volumes' situation"

"We have so far implied that "contiguous is good", which is usually true. The performance of modern drives is higher when I/O requests have a larger size. More contiguity in file allocation allows for larger I/O requests (plus any CPU overheads may be amortized), leading to better sequential I/O performance"

Och visst är det bra att lämna 10-20% ledigt på disken men problemet är att hänga med när flertalet swapfiler äter upp jättechunks av det lediga hd-utrymmet på nolltid. Jag säger inte att Apple har misslyckats med disksystemet i OSX men dom har en del att förbättra.

Apple med flera varnar för att största risken med defragmentering är OM strömmen skulle gå när man defragmenterar vilket säkert kan ställa till med problem men det lär väl inte bli som vid formatering när disken blir i princip obrukbar om strömmen skulle gå vid djupformatering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 00:37
Ursprungligen av jockeleu:

Vad jag vet så behövs inte defragmentering i OSX då informationen inte fragmenteras med nuvarande filsystemet...

Filsystemet har en automatisk defragmenteringsfunktion. Men den är inte så bra som man kan önska.
Skulle vilja slippa behöva diskwarrior och Norton helst. Detta skall skötas internt.

/glemme

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 01:30

Japp, det där borde vara standard i Mac OS X 10.4 Tiger.

• Medlem
  • 2004-05-10 01:48

Mycket bra har redan sagts och jag kan bara hålla med om det mesta. Några saker som jag dock inte sett hittills:

- Tillbaka med Äpple-N för att skapa nya mappar. Jag skapar nya mappar dagligen, men öppnar nya Finderfönster bara någon gång i månaden och då för det mesta av misstag.
- Tätare mellan ikonerna i Finder-fönstren.
- Slimmade Finderfönster - bort med feta lister och annat dödutrymme. (åkej, jag har sett detta, men det känns rätt viktigt...)
- Märkning av filer i list-vy funkar inte, utan är alldeles för iögonfallande. Det är svårt att se skillnad på en markerad fil och en som är märkt "Blå"
- Namn på märkning i stället för färgnamn. Jag är inte färgblind...
- Att markera filer i list-vy gör mej tokig i 10.3. Jag kan markera filer genom att klicka i det vita utrymmet mellan t.ex. filnamn och datum, dubbelklicka där för att öppna en fil, men inte klicka där för att dra en redan markerad fil eller öppna flera markerade filer.
- Att Findern är mera konsistent med "lokaliserade mappar". Som det är nu är det inga problem att ha två mappar som heter "Bilder" i hemmakatalogen, men försöker jag att skapa en mapp som heter "Pictures" får jag reda på att den redan finns, fast det inte syns i Finder...
- Papperskorgen på skrivbordet, som i 9:an.
- Antal MB när man tömmer papperskorgen, som i 9:an.
- Hierarkisk meny på "Systeminställningar" i Äpple-menyn, som i 9:an.
- Återkommande göromål i iCal.

Om jag ska drömma mej bort, så kan jag väl hoppas på detta:
- Bort med filändelserna för att identifiera filtyper, som i 9:an.
- En dock som inte innehåller allt på en gång - program som är igång, andra program, mappar, fönster och papperskorg.
- En Äppel-meny som man kan lägga egna saker i, som i 9:an.
- En QuickTime Player som inte gör reklam för Pro-versionen varenda gång man startar den.
- Program som inte kräver att få ligga i Programmappen för att ö.h.t. fungera.
- En Hemmamapp som jag kan organisera som jag vill. Jag ordnar inte mina grejor efter om det råkar vara ett dokument, en bild eller en film, utan efter vilket av mina alla projekt det tillhör.

...ööh, läggdags...

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-10 06:57
Ursprungligen av wlao:

- Namn på märkning i stället för färgnamn. Jag är inte färgblind...

Du kan ändra namnen i Finder-inställningarna.

• Medlem
  • 2004-05-10 09:42

Jag skulle vilja se en sån enkel sak att man kan ställa in förvalt för alla fönster
att det tex öppnas som lista, vilket inte funkar idag mot servers mm, alla får olika, listor, mappar, ingen logik,

Och det är pinsamt att tala om för kunder att det knappt går att fixa...

Micke

Joacim Melin jag är säker på att du behöver formatera och instalera om ditt OS. Något är fel, så instabilt är inte Panther. Ps: Jag är ingen Mac-taliban, he he...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-10 11:07
Ursprungligen av whoami:

Joacim Melin jag är säker på att du behöver formatera och instalera om ditt OS. Något är fel, så instabilt är inte Panther. Ps: Jag är ingen Mac-taliban, he he...

Det där lät som ett riktigt PC-tips

-Det borde gå att få dockan att täcka hela skärmkanten oavsett hur många ikoner man har i den.

-Ta bort papperskorgen helt.
Snacka om något som inte behövs längre.

• Oregistrerad
  • 2004-05-10 13:38
Ursprungligen av Chaosstar:

-Det borde gå att få dockan att täcka hela skärmkanten oavsett hur många ikoner man har i den.

-Ta bort papperskorgen helt.
Snacka om något som inte behövs längre.

Den har räddat mig många gånger från att sabba viktiga pref filer och dylikt..

Den har räddat mig många gånger från att sabba viktiga pref filer och dylikt..

Jag vill i första hand ta bort papperskorgen som en "del" av dockan/skrivbordet. Hela grejen att man drar saker man vill slänga till en papperskorg är ju märklig.

Är det dock säkerhetsaspekten med papperskorgen du vill ha kvar så tycker jag att man istället ska kunna ställa in en "temp" mapp där saker man raderar lägger sig och sedan raderas eftersom. (endera efter tid, antal eller storlek på mappen). Vilket man själv bör kunna ställa in.

• Oregistrerad
  • 2004-05-10 14:24

Jag vill i första hand ta bort papperskorgen som en "del" av dockan/skrivbordet. Hela grejen att man drar saker man vill slänga till en papperskorg är ju märklig.

Är det dock säkerhetsaspekten med papperskorgen du vill ha kvar så tycker jag att man istället ska kunna ställa in en "temp" mapp där saker man raderar lägger sig och sedan raderas eftersom. (endera efter tid, antal eller storlek på mappen). Vilket man själv bör kunna ställa in.

Det du beskriver är en papperskorg som man kan flytta och med mer funktioner bara...fortfarande en papperskorg

Det du beskriver är en papperskorg som man kan flytta och med mer funktioner bara...fortfarande en papperskorg

Nja fast den ska inte ligga på skrivbordet eller i dockan. (om man nu inte väljer att lägga den mappen med genväg i dockan) Och det ska inte gå att dra filer till den mappen.
Framförallt ska den inte ha en papperskorg icon. heh

Dessutom kommer ju inte alla att ha mappen påslagen så att saker man raderar sparas i mappen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 17:25

Nja fast den ska inte ligga på skrivbordet eller i dockan. (om man nu inte väljer att lägga den mappen med genväg i dockan) Och det ska inte gå att dra filer till den mappen.
Framförallt ska den inte ha en papperskorg icon. heh

Dessutom kommer ju inte alla att ha mappen påslagen så att saker man raderar sparas i mappen.

Jag kan inte förstå varför du tycker att Papperskorgen ska försvinna bara för att du inte gillar den. De flesta skulle jag tro använder den och det finns ju uppenbarligen många här som gör det.

Det är väl isf enklare att göra det VALBART hurvida Pappaerskorgen ska finnas eller inte?

Och är det verkligen så viktigt villken symbol den har?

Ursprungligen av Rajje:

Det är väl isf enklare att göra det VALBART hurvida Pappaerskorgen ska finnas eller inte?

Val är bra.

• Medlem
  • London
  • 2004-05-11 13:58

Val är bra.

Jag vill säga emot dig, för många val är INTE bra (i det här fallet). Kolla på Linux, där kan du välja nästan allt precis som du vil ha det. Men det är bara intressant om man ser datorn som en leksak där manipulerandet av interfacet är det man använder den till. Bättre är om interfacet är designat efter psykologiska och perceptionistiska regler om hur människor fungerar. Då kommer datorn att fungera som ett verktyg och inte som en leksak. Läs gärna artikeln om användargränssnitt på MacNytt, den är väldigt intressant...

Ursprungligen av jb:

Jag vill säga emot dig, för många val är INTE bra (i det här fallet). Kolla på Linux, där kan du välja nästan allt precis som du vil ha det. Men det är bara intressant om man ser datorn som en leksak där manipulerandet av interfacet är det man använder den till. Bättre är om interfacet är designat efter psykologiska och perceptionistiska regler om hur människor fungerar. Då kommer datorn att fungera som ett verktyg och inte som en leksak. Läs gärna artikeln om användargränssnitt på MacNytt, den är väldigt intressant...

Håller helt med dig! Du råkar inte ha en direktlänk till Macnytt-sidan?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-11 15:17

En mycket viktigt funktion som Apple aldrig införde, det är SYSTEMRESTORE !

En XP är ju inget att ha, men systemrestore är en väldigt bra funktion som spar tid för nybörjaren.

Alltså: SYSTEMRESTORE

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 16:11
Ursprungligen av REP:

En mycket viktigt funktion som Apple aldrig införde, det är SYSTEMRESTORE !

En XP är ju inget att ha, men systemrestore är en väldigt bra funktion som spar tid för nybörjaren.

Alltså: SYSTEMRESTORE

"Återskapa program"-CDn?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-11 16:16
Ursprungligen av Rajje:

"Återskapa program"-CDn?

Inte riktigt samma.
Skillnaden är att du kan backa till en datum tidigare, t.ex. till igår om din systemuppdatering misslyckades idag. Sparar oehört tid med systemrestore.

Jag håller med Joacim Melin. Mycket är instabilt. Senaste iTunes (4.5) kraschar ibland. Safari däremot både kraschar och hänger upp sig vid jämna mellanrum.

Låt oss säga att jag laddar ner en stor fil på ett par hundra megabyte. Jag vill surfa under tiden såklart, men vad händer om Safari krashar när filen är 95% färdig? Fungerar det att återuppta nerladdninen? Nej, återuppta-fuktionen återupptar vid senaste stopp, inte där den senast var. Jag måste alltså just nu stoppa och återuppta stora nerladdningar vid jämna mellanrum så att jag inte ska behöva börja om från början då Safari plötsligt lägger av.

Jag kommer inte på fler program just nu, som lägger av dvs, men fler är det.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-10 15:20

Tycker nog att så länge man kör med skrivbordstanken i grafiska gränssnitt är papperskorgen ingen dum symbol att använda. Och då bör den ju bete sig ungefär som en sådan. Har man av misstag slängt något viktigt "papper" är det ju inte fel att man kan rota fram det igen. Har det däremot gått till "pappersinsamlingen" är det ju i stort sett kört.

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-10 16:18

Metadata till det mesta. Älskar hur iView Media Pro sorterar mina bilder, att ha ett liknande (men ännu bättre) sätt för att sortera och hitta i filsystemet skulle rätta till det mesta krånglet med findern tycker jag. Så länge inte all kontroll på var filerna ligger försvinner. Kontroll på var de ligger på hårddisken men med metadata som gör det lätt att hitta filer beroende på innehåll, relation, kontext, inte bara filnamn.
Fått för mig att Longhorn skulle implementera metadata i stor utsträckning och det vore trevligt om Apple tog steget före dem i Tiger.

Virtuella skrivbord, visst vore trevligt.

Textredigeraren får gärna kunna spara i wordformat.

Möjlighet att välja vilken bildskärm som skall visa visualiseringarna i iTunes (eller finns det redan?)

En mellanlagringshylla vore trevligt i finder.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-10 16:28
Ursprungligen av Bonish:

Textredigeraren får gärna kunna spara i wordformat.

Det går ju att göra redan nu? Ingen fullödig Word-ersättare möjligen, men visst kan den spara i Word-format.

Applesider.com
Sources hint at forthcoming Mac OS X technologies

http://www.appleinsider.com/article.php?id=444

Seattletimes
Nimble new 'Tiger' from Apple lands on its feet:

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2001923135_ptmacc08.html

• Oregistrerad
  • 2004-05-10 19:13

Applesider.com
Sources hint at forthcoming Mac OS X technologies

http://www.appleinsider.com/article.php?id=444

Seattletimes
Nimble new 'Tiger' from Apple lands on its feet:

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2001923135_ptmacc08.html

Han springer iväg och pratar för mycket om iTunes 4.5...

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-10 19:30

Finder:
Kunna "flytta" filer med kortkomando, som i windows...

[Command] + [C] finns, men inte [Command] +[X]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 20:20

Hjälp i tid

Hjälpvisning är ju löjligt långsamt nu... Man skäms. Har visserligen 10.2 men antar att det inte ändrats.
Gör om helt så att man får upp fönstret med innehåll på under en sekund. Det kan inte vara så svårt.

Dessutom är de inbyggda hjälptexterna till de flesta applikationer väldigt korta och begränsade.

Bevaka tråden