Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill vi se i Mac OS X 10.4 Tiger?

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-10 20:23
Ursprungligen av Andy R:

Hjälpvisning är ju löjligt långsamt nu... Man skäms. Har visserligen 10.2 men antar att det inte ändrats.

Jodå, det har blivit klart mycket bättre. Men blir det ytterligare rappare blir man ju inte ledsen såklart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 21:25
Ursprungligen av skamuel:

Jodå, det har blivit klart mycket bättre. Men blir det ytterligare rappare blir man ju inte ledsen såklart.

Ja, Hjälpvisning är numera baserad på samma renderingsmotot som Safari, så nu är den helt OK snabb.

Dock kan jag hålla med om att det står för lite. I Mac OS 9 kunde man verkligen ha nytta av hjälptexterna, men i OS X är de inte särskilt användbara + att det ofta står fel.

... eller shift-klicka knappen i högra hörnet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-10 22:45

Dum fråga, men hur flyttar man filer om inte Äpple+X fungerar?

  • Medlem
  • 2004-05-10 22:47
Ursprungligen av nikce:

Dum fråga, men hur flyttar man filer om inte Äpple+X fungerar?

Drag och släppa?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-10 22:49
Ursprungligen av samul:

Drag och släppa?

Det måste väl finnas nåt bättre sätt? Tycker findern verkar jobbig när det gäller finhantering

  • Medlem
  • 2004-05-10 23:07
Ursprungligen av nikce:

Det måste väl finnas nåt bättre sätt? Tycker findern verkar jobbig när det gäller finhantering

Terminalen är ju ett alternativ, och är man slängd på *NIX så är ju det absolut lättast/snabbast antar jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-10 23:09

Vilket jag inte är, hehe

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 23:41

De flesta önskemålen jag ser i den här diskussionen handlar snarare om buggfixar än om ny banbrytande funktionalitet.

Därför nöjer jag mig med inget mindre än:

1. Apples version av Project Looking Glass. Snart kommer Longhorn och då är det ännu fler effekter som gäller, vare sig man gillar sånt eller ej. Verkligheten är inte 2D, därför borde inte Skrivbordsmetaforen vara det heller! Kom igen - ska Sun och MS få leda utvecklingen? Slå dom (och alla 3D-fientliga bakåtsträvare) rejält på fingrarna Apple!
http://webcast-east.sun.com/archives/GSN-1312/GSN-1312_forjds.mov

2. iProject - e-post, dokument och mötestider hör ofta ihop. Varför kan inte min Mac hålla reda på detta sorterat utifrån vilket projekt de hör till. Eller ännu hellre - bygg in detta i Finder. Och jag vill inte använda Project 2004 eftersom jag vill fortsätta använda Mail och iCal. iProject skulle nog mer än många andra nyheter påverka vår Macvardag.

3. iDocument - som en iTunes fast för alla mina dokument. Blir överflödig om iProject blir riktigt bra.

4. Finder 2 - bestäm er för ETT sätt navigera i Findern på. Ni gick alla till mötes bara för att alla skulle gilla OS X när det kom. Resultatet blev flera olika sätt att titta på sina filer och det är tröttsamt. Jag är t o m villig att köpa 100% kolumnvy - bara jag slipper mötas av nya representeringar av filsystemet varje gång jag måste in och rota bland mina filer (ungefär 1 gång i minuten). Detta gör ingen glad.

5. Hibernate - om jag inte har så mycket batteri kvar på fredagen och att det sen faller sig så att jag inte använder min Powerbook under helgen. Ja då har den "kraschat" p g a strömbrist. Inte så bra Apple...

6. iChat - lika kompatibel med de andra chatnätverken som Fire m fl.

7. Fixa buggar som att t ex radbrutna URLar som skickats till Windows Outlook från Mail inte är klickbara - ett vanligt förekommande "bevis" på att Macen inte är kompatibel med resten av världen. Gör så att min skrivbordsbakgrund inte försvinner bara för att jag har en extraskärm på jobbet.

8. Just det - kom på en grej till: Bluetooth. Alla som försökt köra Adressboken i BT-läge och Salling Clicker samtidigt vet vad det innebär. Att konfigurera sin P900 för att surfa trådlöst vet hur mycket förvirring det kan innebära. Bluetooth är nog det på min Mac som är mest krångligt - även fast dess enkelhet hyllats i jämförelse med Windows. Här finns mycket kvar att göra.

9. Förenkla nätverksprofilerna som är väldigt krångliga särskligt för nybörjare som ska lägga till en extra nätverksuppkoppling (för hemmet t ex). Inte är detta så Mac-enkelt som det ska vara.

Senast redigerat 2004-05-10 23:53
  • Medlem
  • 2004-05-11 00:21
Ursprungligen av richard788:

2. iProject - e-post, dokument och mötestider hör ofta ihop. Varför kan inte min Mac hålla reda på detta sorterat utifrån vilket projekt de hör till. Eller ännu hellre - bygg in detta i Finder.

3. iDocument - som en iTunes fast för alla mina dokument.

4. Finder 2 - bestäm er för ETT sätt navigera i Findern på.

Instämmer. Ett sätt och överallt. Men iDocument istf för Fidner är ingen dum tanke heller, om än radikal.

Ursprungligen av Enar:

Instämmer. Ett sätt och överallt. Men iDocument istf för Fidner är ingen dum tanke heller, om än radikal.

Ju radikalare desto bättre!
Är det bara jag som anser att dagens sätt att arbeta med datorn har passerat bäst-före datumet med virka 10 år?
Apple borde kunna komma fram med en nytt innovativt sätt att navigera, självklart ska den bara valbar. Vill du inte ha den välj det gamla sättet.
Det finns flera projekt som är framtagna för att jobba med datorer som är byggda utefter hur den mänskilga hjärnan fungerar och inte hur teknikerna bygger systemet.
Det vill jag se i Finder 2.

iProject är en riktigt bra idé! Se till att den fungerar med MS Project bara.

Ursprungligen av richard788:

1. Apples version av Project Looking Glass. Snart kommer Longhorn och då är det ännu fler effekter som gäller, vare sig man gillar sånt eller ej. Verkligheten är inte 2D, därför borde inte Skrivbordsmetaforen vara det heller! Kom igen - ska Sun och MS få leda utvecklingen? Slå dom (och alla 3D-fientliga bakåtsträvare) rejält på fingrarna Apple!
http://webcast-east.sun.com/archives/GSN-1312/GSN-1312_forjds.mov

Problemet är att skärmen, hur man än vänder och vrider på den, bara har en tvådimensionell yta att presentera sitt innehåll på. Alla perspektiviska illusioner av 3D begränsas i alla fall av av du kan röra musen enligt två koordinater - vertikalt och horisontellt. Därför tror jag att alla försök att förbättra skrivbordsmetaforen som bygger på 3D kommer att begränsa sig till onödigt ögongodis, inte ge ökad funktionalitet. Så länge jag inte kan föra pekaren i en tredje riktning, inåt i skärmen, så blir det bara en krock mellan visuella system.

Edit: Tittade på videon igen, och tycker att effekterna är häftiga. Jag kanske inte ska vara så kategorisk. Den praktiska nyttan av en 3D-liknande miljö är nog inte så revolutionerande av de skäl jag har angivit, men en del idéer kan man säkert plocka upp. Att kunna vända på ett fönster och titta på baksidan är ju ett ganska intuitivt sätt att hantera metadata.

Senast redigerat 2004-05-11 14:26

För att flytta en fil till en annan partition så håller du ner Kommando när du drar filen. Det finns inget Klipp ut i Finder.

1. Jag är lite skeptisk till det där 3D-joxet. Vi geeks kommer ju att älska det men gemene man...

2. iProject - du menar något åt det här hållet alltså? http://www.crm4mac.com

4. Finder kan bli bättre på detta helt klart. Framförallt kan de ju fixa att de inställningsval man faktiskt kan göra verkligen fungerar.

7. Radbrutna url-er håller jag med på. Fixa nu.

7. Jag håller på och byter bildskärmar ideligen och har inte haft problem med att den glömmer skrivbordsbilden. Snarare tvärtom. Jag kopplade in en skärm jag sällan använder och plopp så dök en gammal skrivbordsbild upp. Det finns ju en inställning under bildskärm på hur många sådana konfigurationer den ska minnas.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 23:58
Ursprungligen av Anders Täpp:

2. iProject - du menar något åt det här hållet alltså? http://www.crm4mac.com

Wow! Ja precis - nåt sånt vill jag se på WWDC!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 08:39

Lite fjuttigt förslag i sammanhanget kanske, men jag hade gärna sett att man kunde märka sina iTunes-filer på annat sätt än med betyg bara.
Ev med färger där en färg representerar "party" en "relax" en "romance", en "depp", osv...
Detta kanske bara e "viktigt" för såna som mig som har musik som terapi och lyssnar på på musik för stämningens skull ibland.
Men fortfarande viktigt.
Som de e nu så måste man skapa en mapp med sån musik, men då ha man ju en låt på flera ställen.
Inte jättejobbigt, men jag hade gärna haft det visuellt... Blått för blues liksom...

  • Medlem
  • London
  • 2004-05-11 14:03
Ursprungligen av kimrin:

Lite fjuttigt förslag i sammanhanget kanske, men jag hade gärna sett att man kunde märka sina iTunes-filer på annat sätt än med betyg bara.
Ev med färger där en färg representerar "party" en "relax" en "romance", en "depp", osv...
Detta kanske bara e "viktigt" för såna som mig som har musik som terapi och lyssnar på på musik för stämningens skull ibland.
Men fortfarande viktigt.
Som de e nu så måste man skapa en mapp med sån musik, men då ha man ju en låt på flera ställen.
Inte jättejobbigt, men jag hade gärna haft det visuellt... Blått för blues liksom...

Du kan ju prova att göra spellistor... då kan du ha samma fil i flera listor. Dessutom kan du använda smarta spellistor till att sortera efter "genre" och se till att låtarna har rätt klassificering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-17 14:28
Ursprungligen av kimrin:

Lite fjuttigt förslag i sammanhanget kanske, men jag hade gärna sett att man kunde märka sina iTunes-filer på annat sätt än med betyg bara.
Ev med färger där en färg representerar "party" en "relax" en "romance", en "depp", osv...
Detta kanske bara e "viktigt" för såna som mig som har musik som terapi och lyssnar på på musik för stämningens skull ibland.
Men fortfarande viktigt.
Som de e nu så måste man skapa en mapp med sån musik, men då ha man ju en låt på flera ställen.
Inte jättejobbigt, men jag hade gärna haft det visuellt... Blått för blues liksom...

Jättebra förslag tycker jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 09:47

Projektbaserad finder. På något sätt så att filsystemet får ligga kvar i bakgrunden men du kan välja ett helt nytt sätt att navigera med projektbasering ungefär. Kan tänka mig att en bra implementation av det kan bli riktigt najs!

/glemme

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-11 15:14
Ursprungligen av glemme:

Projektbaserad finder. På något sätt så att filsystemet får ligga kvar i bakgrunden men du kan välja ett helt nytt sätt att navigera med projektbasering ungefär. Kan tänka mig att en bra implementation av det kan bli riktigt najs!

/glemme

Känns som att det mesta som rör projektorienterade grejer (Finder, Mail etc.) skulle lösa sig självt med bra implementering av metadata. Dvs. att enbart filer som rör ett visst projekt visas i finder, eller i mail, att inkomna mail kategoriseras och länkas till nyckelord och projekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-11 10:33

Verkar ju som att MS har träffat helt rätt med Office 2004 då så många efterfrågar projekt-funktionalitet. Mail, Adressboken och iCal ligger ju långt efter dagens Entourage i funktionalitet och integration. Det Apple skulle kunna göra bättre är just integrationen med filer/dokument. Man kan "länka" till filer i dagens Entourage men det funkar egenligen bara smidigt om de är skapade i Office. Personligen så använder jag inte den funktionen alls.

En projekt-view i Finder hade varit rejält coolt, men det kräver väl rejäl utbyggnad av metadata/labels, samt integration av Mail/ical/adressbok till ett program a la Entourage...

Ursprungligen av Kalle W:

Macnyttartikelserien »Dator möter människa« börjar här.

Jag slänger med en länksamling jag har om gränssnitt, gränssnittsformgivning och dator-människa-interaktion.

Tack för länken och de andra länkarna, jag hade redan flera av dem bland mina bokmärken. Tyvärr fungerar inte del 2 av macnytt-artikeln alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 17:39

Tigern får gärna göra nått åt allt skrivar strul man har haft sen man köpte sig en panther..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 18:53

Ett ickehierakiskt filsystem vill jag ha. Om du har kanske 140 000 filer på hårddisken börjar det bli jobbigt att organisera filerna i prydliga mappar. Det spelar ingen roll, tycker jag, var på hårddisken ett dokument befinner sig, alltså i vilken mapp det ligger. Det är hur dokumentet förhåller sig till andra dokument på ett logiskt eller snarare idémässigt sätt som är det väsentliga tycker jag. Ett tekniskt oerhört robust filsystem utan mappstruktur men med någon form av databaslänkar (som bygger på metadata) mellan dokumenten är vad jag vill ha. Sedan ska man kunna betrakta sina data ur fler än ett perspektiv, till exempel grafiskt, som en tankekarta, ett universum av idéer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-17 14:32
Ursprungligen av Mondo:

Ett ickehierakiskt filsystem vill jag ha. Om du har kanske 140 000 filer på hårddisken börjar det bli jobbigt att organisera filerna i prydliga mappar. Det spelar ingen roll, tycker jag, var på hårddisken ett dokument befinner sig, alltså i vilken mapp det ligger. Det är hur dokumentet förhåller sig till andra dokument på ett logiskt eller snarare idémässigt sätt som är det väsentliga tycker jag. Ett tekniskt oerhört robust filsystem utan mappstruktur men med någon form av databaslänkar (som bygger på metadata) mellan dokumenten är vad jag vill ha. Sedan ska man kunna betrakta sina data ur fler än ett perspektiv, till exempel grafiskt, som en tankekarta, ett universum av idéer.

Håller med, det är dags att det händer något här. Det har inte hänt mycket sedan 70-talet(?)

När jag använder. äpple+shift+4 (tar en bild) i exempelvis webbläsaren så vill jag att sidan scrollas ner automatiskt när jag för markören nedåt.

Ursprungligen av Böckert:

När jag använder. äpple+shift+4 (tar en bild) i exempelvis webbläsaren så vill jag att sidan scrollas ner automatiskt när jag för markören nedåt.

Välj Skriv ut... sen Spara som pdf. så får du det du vill ha.

Jo… men ibland kanske man inte vill ha med allt på webbsidan.

Bevaka tråden