Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Kan säga att det kan vara en mätning då vissa prenumerationer skall förnyas.. då kanske det blir missvissande statistik...
Lyssna på Nils Holmlöv - han sa att MacWorld går bra!
Artikeln i Resumé handlade om annonsvolym, inte antalet prenumeranter.
Men om vi nu talar om antalet prenumeranter, så mäter man mycket riktigt hur många som valt att förnya sin prenumeration tre månader efter att den gamla prenumerationen går ut. Det svar man får då kallas förnyelsegrad.
Av lätt insedda skäl är det bra om förnyelsegraden är hög, och MacWorlds fönyelsegrad är och har alltid varit bland de två-tre högsta på IDG, men även om den inte är det så säger det inte särskilt mycket.
I slutändan handlar det om ifall man har fler eller färre prenumeranter än man hade för ett år sen. Och vi har betydligt fler idag än för ett år sen.
Men som sagt, det var inte det artikeln handlade om, utan om annonsvolymer (som i sig är ett trubbigt mått eftersom det inte tar hänsyn till eventuella rabatter). Och dessa har som bekant gått ner för de flesta tidningar.
Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld