Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld har tappat mer än 25% av sina prenumeranter

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste detta i dagens Resumé :

"IT-tidningarna tappar mark"
Listan över dom tidningar som tappat flest prenumeranter i år jämfört med förra året. Siffran anger hur stor andel av prenumeranterna som är kvar jämfört med samma period förra året:

MaxiData 60% (nedlagd)
InternetWorld 72%
Aktiespararen 73%
Datateknik 74%
MacWorld 74%
Dagens IT 78%
Affärsvärlden 81%
Veckans Affärer 81%

74% av förra årets prenumeranter är kvar hos MacWorld - alltså har man tappat fler än var fjärde prenumerant.

Jag jobbar i tidningsbranschen - detta kommer dom få svårt att ta igen.

Missade en sak. Talade precis med en kollega. Tidningen Datateknik är nedlagt sedan i förrgår tydligen (hade också tappat lika mycket som MacWorld):

http://www.resume.se/artiklar/index.asp?articleId=6100

Nä, vad tråkigt, Datateknik var den bästa datatidningen av alla i mina ögon. Rätt avancerade, välskrivna artiklar som man kunde bita i ordentligt och en helt ok inställning till mac. *snyft*

Faktiskt ja datateknik var den bästa av dom där iaf..

men men.. vi får väl se hur året fortlöper..

Citat:

Skapades ursprungligen av: the Insider:
Läste detta i dagens Resumé :

"IT-tidningarna tappar mark"
Listan över dom tidningar som tappat flest prenumeranter i år jämfört med förra året.

Jag jobbar i tidningsbranschen - detta kommer dom få svårt att ta igen.

Artikeln i Resumé handlade om antalet annonssidor och inget annat. Det hade Insider antagligen sett om han bara brytt sig om att läsa hela artikeln.

Men även om vi pratar om annonssidor, så känner vi inte igen sifforna. Vårt intryck är betydligt bättre än de som Resumé presenterar, och vårt införsäljningsläge är just nu bättre än förra året. MacWorld går helt enkelt bättre i år än förra året.

En kort kommentar om våra prenumeranter: vi har ökat antalet prenumeranter med cirka 600 under det senaste året.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

ja där fick de sig allt en knäpp på näsan!

Hur kan Resumé veta hur antalet prenumeranter har ändrats för olika tidningar?

Vad exakt mäter dom?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-08-26 22:08

Toppen att det går bra för MacWorld.
Jag tycker att det är en bra tidning och den vill jag inte förlora. Hoppas på fler prenumeranter.

Resumé ska man då aldrig lita på. De är inte bättre än Aftonbladet eller Expresssen eller värre än Hänt i veckan.

De har ofta visat sig ha vansinnigt fel. Det är många gånger bristande källkritik. Fast det är klart det är alltid toppen skoj med deras vimmelbilder från nån internfest inom reklambranschen...

[ 27-08-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Alltså enligt Nils Holmlöv så handlade ju aldrig artikeln i Resumé om prenumeranter, så vad är då idén med att fråga om hur de vet om antalet prenumeranter? Eller har han fel i sin tur? Är det någon som verkligen läst artikeln, och kan säga vem som har rätt om den?

Min kommentar var rent generellt om Resumé och varför jag slutat läsa den.
Detta medför också att allt som citeras från denna tidning tar jag med ett ton salt.

Jag tror att vi får tro MacWorlds Chefredaktör. Han borde liksom veta läget för sin egen tidning...

• Oregistrerad
  • 2001-08-27 16:26
Citat:

Är det någon som verkligen läst artikeln, och kan säga vem som har rätt om den?

Det handlar som Nils mycket riktigt nämnde om annonsvolym, inte om prenumeranter.

(Jo, jag har tidningen framför mig.)

Kan säga att det kan vara en mätning då vissa prenumerationer skall förnyas.. då kanske det blir missvissande statistik...

Lyssna på Nils Holmlöv - han sa att MacWorld går bra!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Kan säga att det kan vara en mätning då vissa prenumerationer skall förnyas.. då kanske det blir missvissande statistik...

Lyssna på Nils Holmlöv - han sa att MacWorld går bra!

Artikeln i Resumé handlade om annonsvolym, inte antalet prenumeranter.

Men om vi nu talar om antalet prenumeranter, så mäter man mycket riktigt hur många som valt att förnya sin prenumeration tre månader efter att den gamla prenumerationen går ut. Det svar man får då kallas förnyelsegrad.

Av lätt insedda skäl är det bra om förnyelsegraden är hög, och MacWorlds fönyelsegrad är och har alltid varit bland de två-tre högsta på IDG, men även om den inte är det så säger det inte särskilt mycket.

I slutändan handlar det om ifall man har fler eller färre prenumeranter än man hade för ett år sen. Och vi har betydligt fler idag än för ett år sen.

Men som sagt, det var inte det artikeln handlade om, utan om annonsvolymer (som i sig är ett trubbigt mått eftersom det inte tar hänsyn till eventuella rabatter). Och dessa har som bekant gått ner för de flesta tidningar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Tidningsstatistik kan innehålla en hel del olika siffror. I den mätta TS-upplagan vill tidningarna få med så många som möjligt: friex, överex, sådana som bara provar tidningen asbilligt i ett par månader mm.

Förnyelsegraden kan man också laborera med genom att låta dem som bara har "prova-på-prenumerationer" automatiskt får tidningen fortsättningsvis tills de säger ifrån.

Jag sa exempelvis ifrån till Macpressen men de fortsatte att skicka ut tidningen i två år - gratis.
Tidningsmakarna vill naturligtvis visa höga upplagesiffror för sina annonsörer eftersom det är upplagan som sätter annonspriset.

Jag erkänner att jag snabbläste artikeln i resumé - och drog en snabb slutsats.

Min vän som jobbade på annonsavdelningen på IDG (slutat, precis som alla andra som jobbar där) har dock bekräftat att det inte ser bra ut.

Någon skrev om gratisex - jag tror alla på vår IT avdelning får gratis tidningar ifrån MacPressen. Dom gillar att kasta iväg tidningar tydligen.

• Oregistrerad
  • 2001-08-30 18:19

Och vissa andra gillar att kasta iväg fula kommentarer anonymt...

Citat:

Skapades ursprungligen av: the Insider:
Jag erkänner att jag snabbläste artikeln i resumé - och drog en snabb slutsats.

Min vän som jobbade på annonsavdelningen på IDG (slutat, precis som alla andra som jobbar där) har dock bekräftat att det inte ser bra ut.

Någon skrev om gratisex - jag tror alla på vår IT avdelning får gratis tidningar ifrån MacPressen. Dom gillar att kasta iväg tidningar tydligen.

Finns få som snackar så mycket skit som före detta, bittra och misslyckade IDG-säljare. Det sagt av någon som verkligen är en Insider .-)

Mikael Pawlo

Vem sa något om gratissex?

hmm..

Med tanke på hur mycket IDG tog för sina satans banners så undrar man hur dom fick det att INTE gå ihop.... kostade 1000-tals kr/dag!!!!!!

Måste bara påpeka att jag tycker det är starkt av en chefredaktör att gå ut och kommentera i detta forum, det ger liksom lite mera tyngd bakom debatten. Bra gjort !

Henrik Akesson,Japan

Citat:

Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:
Artikeln i Resumé handlade om annonsvolym, inte antalet prenumeranter.

Men som sagt, det var inte det artikeln handlade om, utan om annonsvolymer (som i sig är ett trubbigt mått eftersom det inte tar hänsyn till eventuella rabatter). Och dessa har som bekant gått ner för de flesta tidningar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

OK om antalet prenummeranter har ökat. Men om det är så nu som Nils säger att antalet annonser har minskat - jag menar, det är ju mycket det som tidningarna lever på. Hur skall det gå för tidningen om antalet annonser minskar? Öka priset på tidningen?

Nä man gör bara tidningen mindre.

Just nu sitter MacWorld:s redaktion i hemliga möten (de är inte alls sjuka eller pappalediga) och diskuterar om man ska trycka MacWorld i A5- eller A6-format...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Nä man gör bara tidningen mindre.

Just nu sitter MacWorld:s redaktion i hemliga möten (de är inte alls sjuka eller pappalediga) och diskuterar om man ska trycka MacWorld i A5- eller A6-format...

Inte undra på då att de inte längre har tid med att uppdatera sin hemsida!

1
Bevaka tråden