Jag kör Bredbandsbolaget hemma, och jag kan verkligen inte klaga. Det är sjukt mycket för sjukt lite pengar! Innan jag säger för mycket - det bör påpekas att jag är pc-användare i det dagliga surfandet.
I regel när man laddar ner en fil inom Sverige går det inte lägre än 200k/sek, men oftast går det över 300k/sek. Detta är i snitt! Sunet ger i regel 400k+ ständigt, detta är riktiga siffror som jag ser själv varje dag.
Usa är förstås sämre att tanka från, men använder man ett ´acceleratorprogram´ som till exempel FlashGet (www.flashget.com) så är hastigheter som 200-300k/sek faktiskt inte helt ovanliga. Använder man samma program när man laddar ner en fil från en server i norra europa kan man komma upp i otroliga 1000k/sek!
Detta är återigen snittfarten under hela nerladdningen av filerna i fråga. Inga korrupta downloads för den delen heller - det fungerar helt enkelt såhär bra!
Tråkigt dock att man får nytt ip var 30:e minut (vid reboot), det gör det knepigt att sätta upp en server till exempel. Men skulle jag ge ett betyg på Bredbandsbolaget skulle det nog se ut såhär:
Hastighet: 5/5 [Konstant sjukliga hastigheter!]
´Bang for buck´: 5/5 [200kr/mån är ingenting jämfört med modem!]
Tillförlitlighet: 5/5 [Aldrig haft problem med uppkopplingen]
I stort sett är det enda jag kan klaga på att man inte får fast ip egentligen. Har aldrig märkt att jag ´fått slut´ på ip´n som på ADSL dock, det är väldigt bra! Något som egentligen inte har med uppkopplingen att göra som jag kan klaga på - är tiden det tog att få det hela installerat och aktiverat. I November ´00 hade de lovat att allting skulle vara igång. Det var installerat och i ordning, men själva aktiveringen tog inte fart förrän i Maj ´01 (!). Sedan dess har det gått utmärkt dock.
Har pratat med flera andra Bredbandsbolaget-användare, och hittills har samtliga hållt med om mina åsikter om BB.