- filiford
- Medlem ●
- Österåker
Jag kör idag SHB på PC:n, hur gör jag för att byta till Macen? Behöver jag ett nytt certifikat, eller är övergången enklare än så? Alla betalningsmottagare som finns i "minnet", följer de med eller blir det att börja på ny kula?
Certifikaten måste ibland "konverteras" för att kunna upptäckas av Macen, men förmodligen var det ett OS 9-problem. Man var tvungen att öppna filen i filebuddy, och göra om det till en ren textfil (identifieringen).
Annars är det exakt samma innehåll i filen.
Jag kör idag SHB på PC:n, hur gör jag för att byta till Macen? Behöver jag ett nytt certifikat, eller är övergången enklare än så? Alla betalningsmottagare som finns i "minnet", följer de med eller blir det att börja på ny kula?
Samma certifikat fungerar på båda plattformarna. Betalningsmottagarna mm sparas som jag förstått det på Handelsbanken, så de följer alltså med.
Jag blev tvungen att installera om Panther i veckan men jag kunde dock behålla min användare. Jag var lite orolig att jag skulle bli tvungen att installera om prylarna till banken efter detta men nu har jag provkört den officiella sajten och lagt in några räkningar utan bekymmer.
Vad nu då? När jag väljer "Installation" finns ingenstans att välja Mac eller PC, som man ombeds göra Dessutom ingen info alls under "Teknisk support" om hur man ska gå tillväga med Netscape 7 och MacOS X. Jag har mailat supporten, men om någon har nåt tips sålänge.....?
EDIT: Hittade det. Funkar fint efter installation.
EDIT: Hittade det. Funkar fint efter installation.
Please, tell me!
Jag hittar inget som fungerar på sajten.
Nytt utseende men fortfarande lika rörig som förra versionen av www.handelsbanken.se
Kunde dem inte passat på att göra om upplägget när dem ändå förnyade funktioner och design?
EDIT #1: Nu lyckades jag också genomföra proceduren! Dock kan jag inte logga in, fastän allt har gått som det skall fram till inloggningen.
Får nu upp: "Incorrect och unexpected message. error Code - 12227" när jag klickar på "Logga in"... :/
EDIT #2: Nu rockar det!
Jag startade om webbläsaren och provade logga in igen. Nu fungerar det! Äntligen kan jag betala min räkningar
Hur gör du då? Den kräver ju 7.1, och debug tillåter bara 7.0. Detsamma går för Mozilla. Man kommer inte upp i rätt version.
Hos jag funkar det med "debug" Netscape 7.0
Om debug för Safari sök på forumet. Rätt script finns på macworlds forum
Hos jag funkar det med "debug" Netscape 7.0
Om debug för Safari sök på forumet. Rätt script finns på macworlds forum
Kul för dig. Jag kommer ingenstans. Inte ens med de saker som Handelsbanken har officiell support för.
Pratat med suport 3 ggr idag, ingenting har hjälpt.
Problem, jag har 3 st datorer 2st på OS 9.2.2 och en på OS X 10.3.3.
Sedan är vi 3 st personer med varsit certifikat.
I OSX fungerar det hjälpligt, men jag måste säga att jag inte vill logga in mig som "Kalle" och ta "cancel när hans lösen dyker upp, utan vänta till min inloggnig dyker upp. Krångligare än för men dom hade ingen lösning på det just nu.
Men i OS 9 fungerar det inte alls, nu påstår dom att jag skall vänta till dom löst problemet.
Jag har inte bett om detta det fungerade utmärkt i går (fredag) och man släpper inte en uppdatering om den inte fungerar, jag kan ju inte vara den enda i Sverige som har fler än ett cerifikat och använder OS 9.
Peth och Rasmus:
Klicka på "Logga in" och välj "Kom igång" längst ner i den menyn. Klicka på "Installera Handelsbankens säkerhetsprogram", så kommer man till rätt ställe och kan ladda ner programmet för OS X. Första gången jag laddade ner det så var det en text-fil. Så jag laddade ner det en gång till, då blev det rätt. Efter installationen står det att Admin-programmet ska starta automatiskt, men det gör det inte. Programmet hamnar på skrivbordet, man får dra igång det själv och importera sitt gamla certifikat. Sen gick det bra att logga in.
EDIT: Såg att Rasmus hade fixat det. Sorry, läste lite för snabbt där.
Nu testade jag att först ladda ned Netscape, och sedan "pesonal 3.5". dmg-filen var registrerad som en textfil, så man fick högerklicka på den, sedan var ikonerna sjukt fula. Den installerar några filer, men Administration Utility startar aldrig. Det funkar inte.
Vilka nötter.
Nu funkar det finemang på mina Macar med Netscape 7.1, men däremot har jag otroliga problem på PC-häcken... Internöt Exploder kraschar hej vilt och vill INTE.
Det var samma sak när de gick över till IE6. De verkar ha lite problem där på ID2.
Safari med humbugmeny och ändrad user agent till Netscape 7.0 funkar absolut inte alls här hos mig. Jag möts av texten "Tillfällig administrativ sida. Klicka på Installation till vänster" men det finns inget klickbart till vänster - bara en tom ram.
Hahahaha, nu har jag ringt och terroriserat Handelsbankens support två gånger och de hade ingen aning. De rekommenderade ett byte till Netscape 7.1... Vilka stackare.
Internetbanken funkar inte med standardwebbläsaren på Macen, Safari, och inte heller riktigt bra med standardwebbläsaren på Windows, Internet Explorer. Vad är det för träskallar som har konstruerat Handelsbankens skittjänst?
Nu fick jag igång det i Netscape... men den kraschade när jag loggade ut.
Dessutom måste man ange alla lösenord varje gång man loggar in, om det finns flera cerifikat. Det betyder att man inte kan ha hemliga lösen i t ex en familj. Dessutom tar det minst dubbelt så lång tid att logga in som förut. Toppen! Man måste också avsluta Netscape, om man vill logga in igen.
Vad fan håller de på med? Det vore bättre om de inte hade stöd alls, än att koka ihop sån här skit. Jag tror faktiskt att jag byter bank. Deras fonder går sämst i hela världen, och man får ingen ränta alls. Jag vet inte varför jag inte bytt för länge sedan.
Nu fick jag igång det i Netscape... men den kraschade när jag loggade ut.
Dessutom måste man ange alla lösenord varje gång man loggar in, om det finns flera cerifikat. Det betyder att man inte kan ha hemliga lösen i t ex en familj. Dessutom tar det minst dubbelt så lång tid att logga in som förut. Toppen! Man måste också avsluta Netscape, om man vill logga in igen.
Vad fan håller de på med? Det vore bättre om de inte hade stöd alls, än att koka ihop sån här skit. Jag tror faktiskt att jag byter bank. Deras fonder går sämst i hela världen, och man får ingen ränta alls. Jag vet inte varför jag inte bytt för länge sedan.
Du behöver inte skriva lösen på alla.
Logga in på din. Cancel på de andra Funkar så här i alla fall