Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken - lördag

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-15 17:52

Handelsbanken är en bra bank på många sätt, men deras internetbank är sämst. Vissserligen går det bra för banken rent affärsmässigt, men teknisk sett... nej, fullständigt undermåligt, komplett odugligt, både på Mac och PC. Heder åt Handelsbankens supportmänniskor som sliter så gott de kan, men bankens it-chef borde omedelbart få sparken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-15 21:06

Vet inte om detta redan har skrivits i tråden men skriver ändå:

Hade strul med att installera
1) Personal 3.5: Personal.dmg öppnas som text dokument - bara att högerklicka och öppna med diskimage mounter
2) Installeraren tyckte att jag inte hade installerat Netscape 7.1 ordentligt - tog bort alla gamla netscape inställningar för att få det att funka.
3) admin utility drog ej igång: Kopierade alla filerna från disken "Personal 3.5" till en mapp under Applications: då gick det bra.

Det lirar och det är väldigt likt det gamla netscape 4 systemet men snabbare. Känns lite konstigt - egentligen så behöver jag inte classic längre, lite tomt... Får dock trösta mig med att eredovisningn endast fungerar med Netscape 4!

Cheers,
Eric

• Medlem
  • 2004-05-15 21:10

För er som har problem med flera användare på samma dator: Prova att göra installationen av säkerhetsprogrammet en gång för varje användare, då fungerade det finfint för oss. Det står på sidan att man inte ska behöva göra så men det var i alla fall så vi fick det att fungera.

MVH

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 13:48

Suveränt! Det gick t o m att importera säkerhetscertifikatet från min iBook (med Classic) till G5:an (utan Classic) och det funkade direkt utan problem.

Så nu är det dags att definitivt säga adjö till Classic och Mac OS 9 för min del.

• Medlem
  • 2004-05-16 14:51

Nu gjorde jag om det, och det funkar faktisk bättre. Certifikaten verkar ha blivit dubbelregistrerade första gången märkligt nog.

Förstår inte vad ni håller på med.
Jag är amatör på macintosh , men SHBs sida funkar perfekt för hela familjen.
Läs installationsanvisningen så fixar det sig!

• Medlem
  • 2004-05-16 16:25
Ursprungligen av sventa46:

Förstår inte vad ni håller på med.
Jag är amatör på macintosh , men SHBs sida funkar perfekt för hela familjen.
Läs installationsanvisningen så fixar det sig!

Jag började i den ändan, men det var först när jag struntade i installationsanvisningarna som det funkade.

Jag skrev om ett problem i den här tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42529&page=2&pp=20&highlight=handelsbanken

En fil skapas på rootnivå på hårddisken. Filen heter "debug_cms.der" och öppnar man filen med en texteditor så kan jag läsa både mina bankkontonummer samt mitt personnummer. Eftersom filen heter just debug så trodde man ju att detta var något temporärt vid betatestandet men filen jag har nu beskriver de transaktioner jag gjorde igår på den officiella sajten.

Jag rapporterade för övrigt in felet första gången men fick aldrig något svar från supporten. Nu är det på'rom igen som gäller...

• Oregistrerad
  • 2004-05-16 21:20
Ursprungligen av Anders Täpp:

En fil skapas på rootnivå på hårddisken. Filen heter "debug_cms.der" och öppnar man filen med en texteditor så kan jag läsa både mina bankkontonummer samt mitt personnummer.

Snacka om "säkerhetslösning"…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 18:35

Haha, vilka tomtar!

Hur kommer det sig att den här strängen inte är stängd , ämnet finns ju på sidan 2 under rubriken Handelsbanken's MACOSX-lösning närmar sig!

Lika bra och dra dumheterna till dess ytterlighet!:)

Det fanns sedan tidigare en tråd om att lösningen närmade sig där pilottestandet behandlades och sen gjorde någon en ny tråd när det var premiär igår. Jag ser inget större problem.

Dom kallar det visst "för-säkerhets-skulls-lösning"...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 17:19

Hmm har ett problem. Webbläsaren säger till mig att uppdatera certifikatet. Kommer att sluta fungerar snart osv.
HUr gör jag det? Måste jag använda classic programmet? När jag provar det så hittar det inte certifikatet... Nå gon som vet?

Ursprungligen av acke:

Hmm har ett problem. Webbläsaren säger till mig att uppdatera certifikatet. Kommer att sluta fungerar snart osv.
HUr gör jag det? Måste jag använda classic programmet? När jag provar det så hittar det inte certifikatet... Någon som vet?

Det där åkte jag på i vintras. Certifikaten gäller bara i 3 eller 5 år sen är det bara att knalla ner till banken å hämta nytt.

..... plats för sur kommentar från Mondo ....

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-18 19:46

haha
jag inte är han postitv till SHB. Att Mondo deltar i denna tråd över huvud taget är besynnerligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 19:50

Nejnej, så mycket som han har gnällt och snackat om att han ska byta så måste han väl ha bytt vid det här laget. Eller?

Som vanligt verkar de va IT-chefens "jätteduktiga-barnbarn-som-hållit-på-med-datorer-så-länge-och-är-så-snäll-och-trevlig" Som fått snickra ihop denna lösning på jullovet.. Tur man har en annan bank

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-18 20:23

Hur kommer man runt att Handelsbanken avslöjar mig (med Debug) med att "du har Netscape 7.0 och OSX vilket inte supporteras???? Hur installerar jag säkerhetsprogrammet?

Det är bara Pirre hittills som sagt sig fått fjutt på SHB med Safari. Han nämnde något script på macworld.se men det kunde jag inte hitta. Hör med honom.

Eftersom Handelsbanken nu fungerar på MacOS X tänkte jag att det var dags att plocka fram C-pennan också och slippa mata in OCR-numren. Nu visar det sig att Netscape 7.1 inte tar emot mer än 1 (ett) tecken i OCR-fältet när jag läser in från pennan. I andra MacOS X-program (Word, Textedit osv) tas alla OCR-tecken emot.

Vad är problemet? Någon som vet?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-21 12:34

Det är bara Pirre hittills som sagt sig fått fjutt på SHB med Safari. Han nämnde något script på macworld.se men det kunde jag inte hitta. Hör med honom.

Jag är bara glad att det funkar med Netscape igen (som i Classic senast). Det är trots allt en kompetent browser.

De debug-filer du hittade hittade under root hittade även jag. De var inte fullt så lättlästa som dina. Jag chansade och kastade bort dem och loggade sedan in problemfritt utan att nya filer skapades. De kanske bara hade med själva installationen att göra?

Jag gjorde en betalning igår och en ny fil skapades på samma sätt. Jag har fått svar från supporten att de mottagit mitt brev men inget svar än på själva problemet.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-21 14:44

Jag gjorde en betalning igår och en ny fil skapades på samma sätt. Jag har fått svar från supporten att de mottagit mitt brev men inget svar än på själva problemet.

Upptäckte just samma sak. Desto mer störande - filen skrivs bara vid transaktioner, inte vid själva inloggningen.

Apropå Handelsbankens säkerhetsprogram och att använda den under flera användare, har installerat smarttrust i mitt konto och där funkar allt fint, sen skulle jag lägga in en annan familjemedlems bankID i hans konto och då strular det rejält, tipset om att ladda ned säkerhetsprogramet i varje enskild användare och installera fungerar inte, netscape kraschar så fort man klickar på länken, misstänker att den "vet" att programet redan laddats ned till en användare på datorn?!"?!? helmysko...

• Medlem
  • 2004-05-23 07:43

Problem med C-Pen 10

Jag har också problem med C-Pen 10. Netscape vill bara läsa första siffran. Sedan är det stopp. Funkar dock att läsa in i Safari och Explorer...

Jag har mailat C-Pens support, så får vi se vad de säger.

/Mattias
som gillar Handelsbanken men också tycker att Handelsbankens Internetbank är amatörmässigt byggd

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-26 14:58

Netscape 7 och Mac Os 9.2.2 med handelsbanken

Jag har fått inloggning att fungera till handelsbanken men när man skall signera utbetalning så kan jag inte skriva något i signeringsrutan, jag får upp en dialog som säger att jag inte har rätt/saknar plugin.

Jag ringde till Handelsbanken och så fort de fick veta att det var mac så ville de skicka ut en cd skiva som skall lösa alla problem, de ville inte ens försöka per telefon. Vad nu cd skivan innehåller blir spännande.....

Någon som har stött på detta problemet och löst det ? det är ju dax att betala räkningarna !!

/Jef

Bevaka tråden