- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej alla glada mac-användare!
Jag är ny i "branchen" och använder för tillfället PC, men ska utan tvekan "switcha" till den goda sidan så fort min ekonomi tillåter det. Nu behöver jag lite tips angående vilken modell jag ska köpa. Jag har bestämt mig för att köpa en bärbar mac, men frågan är om jag ska köpa en iBook eller PowerBook. Prisskillnaden är ju tydlig, men inte mellan den dyrare iBooken och den billigare PowerBooken. Jag vill kunna köra GarageBand, tanka prylar, spela osv. Behöver jag PowerBook? Vad är vettigt att köpa? Ska man köpa datorn på AppleStore eller finns det billigare?
Tacksam för svar
PS. Jag vill gärna ha hyfsat stor hårddisk- intern eller extern?. DS
Ok... Nu har jag gjort lite efterforskningar, och har (nästan) bestämt mig för iBook 14" (1GHz 40 gb). Men frågan kvarstår.. Är den bra? Duger den till att köra ord- och bildbehandling, GarageBand och lite spel av mer avancerad typ? Vart är billigast?
Ok... Nu har jag gjort lite efterforskningar, och har (nästan) bestämt mig för iBook 14" (1GHz 40 gb). Men frågan kvarstår.. Är den bra? Duger den till att köra ord- och bildbehandling, GarageBand och lite spel av mer avancerad typ? Vart är billigast?
Min far har en iBook G4 1.2 GHz med 60 GB HDD och 768 MB RAM +SD och den är grymt snabb för spel, bildbehandling och Garageband. Se bara till att du minst har 512 MB RAM (helst mer).
Har för mig att min far betalade 24 000 SEK för sin.
Fet extern firewire/usb2 hårddisk kan du alltid köpa till senare.
Jag upplevde att det var väldigt slött med 256. De senaste iBooksen kan ha upp 1250 megabyte ram. Vad du än gör, köp inte minnet av Apple! Dyrt! Köp av exempelvis Macoteket som har bra priser.
/Kristofer
Ja det där hör man ofta. Men det beror alldeles på hur man ser det...
Jag som handlar med mecenatrabatt betalar 1620 kr för 512 MB extra ram och då får jag det färdigmonterat och klart.
Handlar jag minnet separat från macoteket kostar det 1369 kr och då tillkommer dessutom frakt på det (om man nu inte kan köpa minnet direkt i affären).
Alltså blir skillnaden ca 200 kr till macotekets fördel.
Svar: Ja det blir billigare, men blir det tillräckligt mycket billigare för att det ska vara värt det extra besväret att beställa minnet extra från annat håll?
Jag funderade fram och tillbaks som du och jag gör ungefär samma saker som du tänkt göra (Photoshop, garageband främst). Det som gjorde att jag valde PowerBook var snabbare minnen och att man kunde välja 80Gigs 5400rpm disk till den.
Jag är gryyymt nöjd med min 12" PB
/jensa
kom ihåg att det är olika typ av minnen oxå. PB'n har snabbare minnen och om jag minns rätt kan man inte heller välja den snabbare disken på iBooken. Snabbare minnen och snabbare disk är klart viktigare än antal klocksbängningar!! Snabb disk eftersom OS X swappar en del även om du har mycket minne och snabbare minnen eftersom det är flaskhalsen här.
/jensa
Men generellt sett så skulle en iBook med 1gHz, 512 RAM och 60gb täcker mina behov, eller? Har hört att OS X tar mycket kräm ur datorn. Men hur är det med frakt och motage hos olika leverantörer? Måste man betala en fläskig frak hos applestore?
Men generellt sett så skulle en iBook med 1gHz, 512 RAM och 60gb täcker mina behov, eller? Har hört att OS X tar mycket kräm ur datorn. Men hur är det med frakt och motage hos olika leverantörer? Måste man betala en fläskig frak hos applestore?
Köper du över 300 Euro så ingår frakten från Applestore. Men betala med kreditkort så slipper du en massa strul och fördröjningar.
300 € är ju inga pengar. Frågan är väl bara om applestore är bäst. Det verkar som att iBooken ger väldigt mycket dator för pengarna. Ska man ha en stationär, så vill man ju ha en PM G4/G5 eller iMac modell större. Det kostar ju en mindre förmögenhet för mig som student. Finns det några etablerade företag som säljer beg. macar?
Varför vill du ha 14-tummaren? Den har samma upplösning på skärmen som 12-tummaren, och är alltså mest för synskadade. 12-tummaren är läcker, liten och har samma prestanda.
Minnet köper du hos närmsta auktoriserade Apple-återförsäljare, exempelvis i Macotetekets butik på Birger Jarlsgatan 37. Du monterar enkelt minnet själv på två minuter, eller så gör återförsäljaren det åt dig för cirka 250 kr.
Pssst... De 12-tummare som levereras nu är ljusgrå på insidan, inte kritvita som tidigare. Mycket snyggare!
Om du väljer en iBook med 12 tumsskärm kan jag bara gratulera. Det är svårt att hitta en bättre dator för 11 500 med moms. Men ja, 512 MB extra RAM är nödvändigt.
IBook är frestande med sitt låga pris men kvaliten är i paritet med priset. På svenska: Det är mycket problem med iBook... Om du vill köpa en bärbar Mac så bör du satsa på en PowerBook 12 som har en betydligt bättre kvalitet. Om du kan tänka dig stationärt så kan du köpa iMac G4 15 för ungefär samma pengar som en iBook. Den datorn har en mycket hög kvalitet och är betydligt bättre än iBook.
IBook är frestande med sitt låga pris men kvaliten är i paritet med priset. På svenska: Det är mycket problem med iBook... Om du vill köpa en bärbar Mac så bör du satsa på en PowerBook 12 som har en betydligt bättre kvalitet. Om du kan tänka dig stationärt så kan du köpa iMac G4 15 för ungefär samma pengar som en iBook. Den datorn har en mycket hög kvalitet och är betydligt bättre än iBook.
Jag rekommenderar också en PowerBook 12" inte för att det är dålig kvalité på iBooks , vilket det inte är utan för att G4 PB's processor är lite snabbare och har bättre grafikkort vilket är rätt viktigt för program som GarageBand m.fl.
Whoami : En iMac G4 och iBook G4 är i princip samma dator.
Jag rekommenderar också en PowerBook 12" inte för att det är dålig kvalité på iBooks , vilket det inte är utan för att G4 PB's processor är lite snabbare och har bättre grafikkort vilket är rätt viktigt för program som GarageBand m.fl.
Whoami : En iMac G4 och iBook G4 är i princip samma dator.
Om man läser lite här på forumet så kan man plocka fram ett gäng iBooks med problem både stora som små. Massa maskiner har fått sina logikkort (moderkort på PC språk) utbytta. Diverse småfel och irriterande missar förekommer. IMac G4 har inga problem alls i princip. Kolla in tråden som jag länkade till innan.
Ett exempel på iBook misär:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45199
Om man läser lite här på forumet så kan man plocka fram ett gäng iBooks med problem både stora som små. Massa maskiner har fått sina logikkort (moderkort på PC språk) utbytta. Diverse småfel och irriterande missar förekommer. IMac G4 har inga problem alls i princip. Kolla in tråden som jag länkade till innan.
Ett exempel på iBook misär:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45199
Det du kallar misär "lider" ju i princip alla bärbara av tror den grabben är lite väl känslig. se nedan
"Något i de inre komponenterna (hårddisken kanske) piper med ett högfrekvent ljud hela tiden.
När fläkten går igång så rasslar den (Hörde detta först när jag körde testskivan)
Då man använder Combo-enheten så uppstår ett vinande / tjutande ljud.
När man väcker datorn från vila så flimrar / fladdrar bilden."
Det du kallar misär "lider" ju i princip alla bärbara av tror den grabben är lite väl känslig.
Nu var detta enbart ett exempel som jag hittade som var postat idag. Det har nog inte gått mer än ett par dagar mellan liknande iBook haverier i diverse trådar. Jag har i princip aldrig läst om havererade PowerBook 12or här på forumet. Och det är likadant med iMac G4, inga problem.
Nu var detta enbart ett exempel som jag hittade som var postat idag. Det har nog inte gått mer än ett par dagar mellan liknande iBook haverier i diverse trådar. Jag har i princip aldrig läst om havererade PowerBook 12or här på forumet. Och det är likadant med iMac G4, inga problem.
jag har inte sett några exempel på havererade iBooks på forumet. Däremot så har jag läst om en del som tydligen kört slut på batteriet och därefter fått problem.
Det som mest skiljer en iMac G4 mot en iBook G4 är just strömförsörjningen. Anars är det ju i princip exakt samma moderkortskonstruktion.
Det du kallar misär "lider" ju i princip alla bärbara av tror den grabben är lite väl känslig. se nedan
"Något i de inre komponenterna (hårddisken kanske) piper med ett högfrekvent ljud hela tiden.
När fläkten går igång så rasslar den (Hörde detta först när jag körde testskivan)
Då man använder Combo-enheten så uppstår ett vinande / tjutande ljud.
När man väcker datorn från vila så flimrar / fladdrar bilden."
Jag har en ibook 12" 800 med 640 i ram å jag känner inte av några av dom problemen.
Men man måste nästan ha mer än 256 i minne.. körde med det först å då gick det slött men nu pisskar den på väldigt bra.
Problemet är kostnaden:
iBook 12" 512ram 60hdd = 13099 kr
Powerbook 12" 512ram 60hdd = 18000 kr
Visst man får mycket mer kräm i PB:n, men en skillnad på 5000 kr är stor för en fattig student.
Krämen som du kallar det för, är inte en anledning att pynta upp dom där extra tusenlapparna. Däremot hållbarhet och driftsäkerhet som kan vara mycket viktig för vissa användare. Det är inte för intet som PowerBook riktar sig till proffsmarknaden som har högre krav på driftsäkerhet och hållbarhet. Sen bör du tänka lite på lång sikt, en Powerbook kommer att hålla längre. IBook är lite mer engångsmässig i sin uppbyggnad. Fast du kanske byter dator ofta och har inte så höga krav som 100% driftsäkerhet?
Problemet är kostnaden:
iBook 12" 512ram 60hdd = 13099 kr
Powerbook 12" 512ram 60hdd = 18000 kr
Visst man får mycket mer kräm i PB:n, men en skillnad på 5000 kr är stor för en fattig student.
Men om du är student så kan du ju få PBn med xminne för runt 16.000:- Och den lär ha ett bättre andrahandsvärde vilket inte är helt fel om du senare ska uppgradera.
Ja det exemplet var ju inte att leka med..... Men större delen av lärarstyrkan i mitt plugg har en 12" iBook + en del polare, och jag har inte hört några problem... Killen i exemplet har ju uppenbarligen fått ett fabrikatsfel.. Hursomhelst så är PB:n för dyr, och jag vill helst ha en bärbar..