- Errol Garner
- Medlem ●
Det finns inte en skruv som är gemensam på en iBook och en iMac. Varifrån grundar du påståendet att iBook och imac har samma moderkortskonstruktion?
Det är ingen hemlighet att iMac och iBook och vissa PB bygger på samma moderkortskonstruktion. Sedan att formen skiljer sig är ju en petitess.
Det är ingen hemlighet att iMac och iBook och vissa PB bygger på samma moderkortskonstruktion. Sedan att formen skiljer sig är ju en petitess.
Återigen var får du dessa uppgifter ifrån? Vadå ingen hemlighet...
Återigen var får du dessa uppgifter ifrån? Vadå ingen hemlighet...
Tror du verkligen att Apple tar fram varje moderkort från scratch , givetvis så gör dom precis som biltillverkare och andra och bygger vidare på fungerande "bottenplattor"
Om du jämför en iMac och iBook med samma processor så ser du att dom har nästintill samma prestanda och specifikationer.
Tror du verkligen att Apple tar fram varje moderkort från scratch , givetvis så gör dom precis som biltillverkare och andra och bygger vidare på fungerande "bottenplattor"
Om du jämför en iMac och iBook med samma processor så ser du att dom har nästintill samma prestanda och specifikationer.
Vad jag tror och vad du tror spelar liksom ingen roll om du inte kan påvisa ditt påstående med fakta.
Vad jag tror och vad du tror spelar liksom ingen roll om du inte kan påvisa ditt påstående med fakta.
Apples bruk av Universal Motherboard Architecture är ju ganska välkänd och dokumenterad.
Apple själva säger t.e.x.
A reduction from ~2000 components to ~1000 components per machine in the
Universal Motherboard Architecture.
UMA2 konstruktionen används i nyare iMac iBook eMac och vissa Powerbooks.
Hursomhelst....... En iBook 12" med 60gb och 512ram kommer funka fint... Jag fundar dock på att köpa Airport extreme kort med.
Airport extremekort ingår ju i PB 12". Ännu ett skäl att satsa på en sådan och som sagt om du ska köra Garageband med många spår/effekter och virtuella instrument så behöver du mer kräm och snabbare HD än vad iBooken erbjuder.
Har hittills inte hört något om problem med iBook 12, och då har jag ändå sålt en hel del sådana maskiner. Tvärt om verkar iBook vara en mycket sund och solid konstruktion.
En Powerbook väljer man om man vill kunna använda en extern skärm, vill ha inbyggd Bluetooth, AirPort Extreme och SuperDrive.
Som hemanvändare väljer man med fördel en iBook 12" eller 14" och maxat med RAM. En mycket trevlig bruksdator.
Rekommenderar iBooken, skillnaden i prestanda motiverar inte prisskillnaden. Om du inte är i behov av högsta prestanda och funktioner ska du absolut välja en iBook. Personligen tycker jag Airport-kortet är ett lika viktigt val som mycket minne (kör med 640).
Rekommenderar iBooken, skillnaden i prestanda motiverar inte prisskillnaden.
Skillnaden i prestanda plus det bättre grafikkortet större hårddisken inbyggd bluetooth airport extreme och det bättre andrahandsvärdet tycker jag motiverar prisskillnaden mer än väl.
Skillnaden i prestanda plus det bättre grafikkortet större hårddisken inbyggd bluetooth airport extreme och det bättre andrahandsvärdet tycker jag motiverar prisskillnaden mer än väl.
Menade bara själva prestandan. För 50% mer får du inte en 50% snabbare dator. Men sen finns ju andra saker att ha med i beräkningarna självklart. Handlar helt om användarens krav...
Menade bara själva prestandan. För 50% mer får du inte en 50% snabbare dator. Men sen finns ju andra saker att ha med i beräkningarna självklart. Handlar helt om användarens krav...
Ska han ändå bygga ut med AE och större hårddisk så skiljer det ju betydligt mindre än 50% modellerna emellan. Närmare 20% faktiskt och det är den extra prestandan definitivt värt.
Jag vill kunna göra mer än bara surfa, maila och göra presentationer! Måsta jag verkligen punga ut minst 18000 för att kunna köra Garageband, CAD, Photoshop, spel osv? Det är här apple faller.... Om man jobbar i en musikstudio eller på en designfirma, och kan lägga ut 30000 på en dator, då är apple överlägset. Men om man som jag vill göra samma saker som på en dyrare pc, men väljer mac för kvalitén, då går det inte. Ni hajar..... Huruvida jag kan använda en iBook G4 med 512 ram till GarageBand till ovanstående kan ju knappast vara en smaksak...
Kan man inte bara säga att iBooken är en otroligt bra dator och att PB:n har allt som iBooken har + lite till... det är ju lixom en proffsmaskin.
Personligen så skulle jag hellre ha en iBook än en PB, iBooken är så otroligt mycket grymmare.
En iBook klarar mer än väl att fixa allt det du raddar upp som du vill göra, jag skulle nog inte ens tveka
Men dra in till macoteket så kan nog de visa dig de skillnader som finns mellan burkarna så du får se de med dina egna ögon. Förstahansinformation väger ganska tungt.
Och när det gäller inbyggd bluetooth/airport/större hd så är det ju inte helt omöjligt att fixa i.a.f inbakad airport och stor hd i en iBook och vad det gäller bluetooth... vad spelar en liten fjuttig adapter i usb-ingången för roll?
Och när det gäller inbyggd bluetooth/airport/större hd så är det ju inte helt omöjligt att fixa i.a.f inbakad airport och stor hd i en iBook och vad det gäller bluetooth... vad spelar en liten fjuttig adapter i usb-ingången för roll?
Inbyggd BT finns till iBook G4 som en BTO. Beställer man det från början slipper man usb-adapter-larvet.
Nej, logikkortet i iMac G4 har en annan form än logikkortet i Powerbook G4. Det är olika logikkort alltså...
Angående valet av dator:
Om du vill kunna använda extern bildskärm eller bränna DVD internt, behöver Firewire 800 och har en massa tusenlappar som bara ligger där i madrassen och skräpar väljer du en Powerbook.
Om du är nöjd med den inbyggda skärmen och kan tänka dig att köpa en snabb extern SuperDrive från exempelvis La Cie väljer du en iBook.
Nej, logikkortet i iMac G4 har en annan form än logikkortet i Powerbook G4. Det är olika logikkort alltså...
Angående valet av dator:
Om du vill kunna använda extern bildskärm eller bränna DVD internt, behöver Firewire 800 och har en massa tusenlappar som bara ligger där i madrassen och skräpar väljer du en Powerbook.
Om du är nöjd med den inbyggda skärmen och kan tänka dig att köpa en snabb extern SuperDrive från exempelvis La Cie väljer du en iBook.
Alltså att välja en powerbook bara för att kunna köra extern skärm är ju idiotiskt.
Själv kör jag på min externa 19" på 1240*1024 å det funkr utmärkt.
Sen måste man iofs köra ett program som fixar det men datorn har inte funkat sämmre efter det
Välj ibook om du e smart Välj Powerbook om du är rik
Alltså att välja en powerbook bara för att kunna köra extern skärm är ju idiotiskt.
Själv kör jag på min externa 19" på 1240*1024 å det funkr utmärkt.
Sen måste man iofs köra ett program som fixar det men datorn har inte funkat sämmre efter det
Välj ibook om du e smart Välj Powerbook om du är rik
Det var ungefär så jag resonerade.... Dock kommer jag nog köpa 512ram extra istället för 256 extra. 768 mb ram lär ju behövas.... Ev. blåtand och senare en extern disk..
Jo, men UMA 2 är en sak, exakt samma logikkort är en annan.
Fast nu har jag ju aldrig påstått att det är exakt samma kort utan att det är i princip exakt samma konstruktion och komponenter i en iMac G4 som i en iBook G4. Vilket bl.a visar sig i prestanda och specifikationer. Största skillnaden är definitivt batteridriften.
Tack för alla svar!
Självklart så är PB:n en grymare dator, men en iBook 12" med 60gb, 512 ram och AE för dryga fjorton lax är ett bra köp. Om jag av någon anledning skulle få en massa stålar så köper jag en PB. Ska dra till macoteket och kolla.... Det lutar åt att man köper minnet hos dom, då det nästan är 50% billigare.
Köp INTE minne hos macoteket, dom är dyra.
Om du betalar mer än 1100kr inkl moms för en 512 modul är du lurad
kolla http://buggy.no-ip.com, (sök på so dimm 512)
Är det verkligen så enkelt att vilket SO DIMM-minne som helst passar iBook 1gHz 12"?
Måste det inte vara 266MHz?
Edit: Ruggigt bra sida...by the way
Edit 2: ...Fast jag hittade ännu billigare på pricerunner. Funkar ett SO DIMM DDRAM Mo PC2100? (871kr!). Antal pins? 200? Om det inte står ngt om antal MHz?
vilket billigt minne som helst blir inte bra, macar är kinkiga.
Ännu större anledning att inte köpa minne på macoteket.
Varför köpa dyrt noname-minne på macoteket när man få Kingston, twinMOS och Corsair för ca 1050kr.
Är det verkligen så enkelt att vilket SO DIMM-minne som helst passar iBook 1gHz 12"?
Måste det inte vara 266MHz?
Edit: Ruggigt bra sida...by the way
Edit 2: ...Fast jag hittade ännu billigare på pricerunner. Funkar ett SO DIMM DDRAM Mo PC2100? (871kr!). Antal pins? 200? Om det inte står ngt om antal MHz?
PC2100=266Mhz. Så det lär funka, fast jag skulle nog ha köpt ett 333MHz(=PC2700) för att vara på "säkra" sidan, speciellt om dom är lite kinkiga.
Vill bara säga att min iBook 800 MHz med 640 MB RAM har fungerat urbra hittills. Några kompisar har haft problem med touchpadsen men det har inte varit några problem att få det på garantin vad jag vet (kan vara så att vi har ett bra supportavtal också).
1. Är du säker på att det går med 333MHz? Macoteket remomenderar 266 till iBook.
2. Vilken typ av minne ska man INTE köpa?
3. Finns det några säkra tecken man kan gå på, eller får man gå efter pris och förnuft?
Jag her letat, och man hamnar ngn stans mellan 900-1100, men minnet jag nämnde innan var inte av något bestämt märke.... tveksamt.. Dock så är prisskillnaden ändå ca 400 spänn mot macoteket... Gott nog..
1. Är du säker på att det går med 333MHz? Macoteket remomenderar 266 till iBook.
2. Vilken typ av minne ska man INTE köpa?
3. Finns det några säkra tecken man kan gå på, eller får man gå efter pris och förnuft?
Jag her letat, och man hamnar ngn stans mellan 900-1100, men minnet jag nämnde innan var inte av något bestämt märke.... tveksamt.. Dock så är prisskillnaden ändå ca 400 spänn mot macoteket... Gott nog..
Nu äger jag inte någon iBook och jag har aldrig installerat minne på nån heller, så jag kan bara svara generellt.
1. Anledningen till att macoteket rekomenderar 266 är nog för att de vill bli av med sina gamla minnen.
Att ett minne är 266MHz att det har klarat test upp till 266MHz, ett 333MHz minne har klarat ett test på 333MHz osv..
Det finns egentligen ingen anledning (förutom priset) att inte köpa ett minne med så hög frekvens som möjligt.
Om man har otur så kan PC2100 minnen ha sämre timings programmerade i SPD:n än det inbyggda vilket leder till att även det inbygda minnet måste köras med sämre timings. Om du däremot köper ett 333MHz minne så är det troligen det inbyggda som utgör begränsingen.
2. Jag skulle inte ha köpt ett PC2100.
3. Gå efter förnuft och köp ett mine av känt märke.