Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tårtinsamling till Lantmäteriet för utlovat OSX-stöd

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snacka inte bort tråden nu.

http://matern.se/macsupporteroftheday/

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 11:32

3 amerikanska dollar från mig
---------------------
Amount: $3.00 USD
Item Number: 1
Item Title: Tårta till lantmäteriet
Quantity: 1
Total Amount: $3.00 USD

Bra initiativ!

Amount: $3.33 USD
Item Number: 1
Item Title: Tårta till lantmäteriet
Quantity: 1
Total Amount: $3.33 USD

  • Medlem
  • 2004-05-26 11:39

Allvarligt talat, det här blir många tårtor. Bättre att sprida utt våra gracer. (säger jag som inte har betalat - än ) Det kan ju bli en grej hur stor som helst, ju fler som får tårta desto mer kommer det att skrivas om det. För varje tårta ska man skicka ut ett pressemeddelande med alla tidigare tårtmottagare listade.

Bosse Ringholm och kungen borde få varsin tårta oxå, som de kan äta utan att behöva skrapa den av kostymen. Sånt plockar poäng på Expressen och AB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 12:02

Det rör på sig! Just nu har det kommit in ca 500 kr!!!!

Ingen aning om vad det kommer kosta i slutändan. Men om vi har råd så ska den såklart specialdesignas med 99mac loggan etc. Och så blommor på det... Jag kommer lägga in vad som fattas om det inte räcker.

Tårtan adresseras till hela avdelningen, då slipper vi mutskandal.

Baron: bra idé. Om det blir pengar över så letar vi fram ytterligare en Dagens Macsupporter. Jag skriver in det på donationssidan. Sen får vi se om vi delar ut flera nu eller om vi kör alla på en gång. Beror väl på hur mycket vi får ihop.

Jag har skrivit en skiss på pressrelease. Kom med synpunkter!

Jag för in ändringar i pressmeddelandet allt eftersom. Och postar alltså inte om.

Insamlingsstatus:

--------------------------------
Balance:
$72.16 USD.

Current Total in Swedish Kronor:
529.49 SEK.

.Jacob Xxxxx
$3.33 USD.
.May 26, 2004

.Johan Xxxx
$3.00 USD.
.May 26, 2004

.Tommy Xxxx
$4.00 USD.
.May 26, 2004

.Pier Xxxx
$5.00 USD.
.May 26, 2004

.Michael Xxxx
$3.00 USD.
.May 26, 2004

.Marcus Xxxx
$3.00 USD.
.May 26, 2004

.Torkel Xxxx
$5.00 USD.
.May 26, 2004
.
.Mac.se
$20.00 USD.
.May 26, 2004

.Payment
.Samuel Xxxxx
$3.00 USD.
.May 25, 2004

.Payment
.From.Nils-Erik Xxxx
$3.00 USD.
.May 25, 2004
.
.Rafik Der Xxxx
$5.00 USD.
.May 25, 2004
.
.Erik Xxxx
$3.00 USD.
.May 25, 2004
.
.From
.jens Xxxx
$3.00 USD.
.May 25, 2004
.
.From
.Niclas Xxxxx
$3.00 USD.
.May 25, 2004
.
.From
.Jan Xxxxx
$3.00 USD.
.May 25, 2004

-------------------
Skiss på pressrelease
Kom med synpunter och rättelser! Vart ska vi skicka den?
-------------------

"DAGENS MACSUPPORTER" GÅR TILL GÄVLE/
MACINTOSHANVÄNDARE DELAR UT TÅRTA/
DATORPRIS TILL LANTMÄTERIET

Birgitta Ericsson på Lantmäteriet i Gävle är utsedd till dagens Macsupporter.

Många Svenska företag och myndigheter väljer att anpassa sina tjänster och produkter uteslutande till Microsofts operativsystem. Det gör att de helt stänger ute alla som använder andra system, tex Mac OS och Linux. Ibland dyker det ändå upp en och annan ansvarig med kurage och insikt nog att bryta mönstret. Denna gång är det Birgitta Ericsson på Lantmäteriet i Gävle som får ta emot utmärkelsen "Dagens Macsupporter". Motiveringen är helt enkelt; Lantmäteriet har under många år erbjudit helt unika produkter men endast till Microsoft Windows. Nu utvidgar Lantmäteriet sin tillgänglighet, och kommer till hösten att erbjuda sina tjänster även till Macintoshanvändare.

På Sveriges största forum för Macintoshanvändare (www.99mac.se), pågår en insamling till en tårta och blommor som kommer överlämnas till Birgitta Ericsson på xxxx den xx/xx klockan xx.xx. Insamlingen har uppstått helt spontant, vilket framgår av länken nedan. Alla som deltagit finns uppsatta på namnlistan på www.xxx.xxx.

Läs mer på
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45314&page=1&pp=15
http://matern.se/macsupporteroftheday/

Kontakt: Insamlingen administreras av privatpersonen Axel von Matern (08-545 498 91/070-594 55 67) med stöd av Macithosh-forumet 99Mac (www.99mac.se, Martin Björnström 08-xxx xx xx)

Make Mac not War!

/Axel von Matern
Stockholm

Senast redigerat 2004-05-26 14:46
Ursprungligen av Axel von Matern:

-------------------
Skiss på pressrelease
Kom med synpunter och rättelser! Vart ska vi skicka den?
-------------------

"DAGENS MACSUPPORTER" GÅR TILL GÄVLE/
MACINTOSHANVÄNDARE DELAR UT TÅRTA/
DATORPRIS TILL LANTMÄTERIET

Birgitta Ericsson på Lantmäteriet i Gävle är utsedd till dagens Macsupporter.

Många Svenska företag och myndigheter väljer att anpassa sina tjänster och produkter uteslutande till Microsofts operativsystem. Det gör att de helt stänger ute alla som använder andra system, tex Macintosh. Ibland dyker det ändå upp en och annan ansvarig med kurage och insikt nog att bryta mönstret. Denna gång är det Birgitta Ericsson på Lantmäteriet i Gävle som i egenskap av marknadschef får ta emot utmärkelsen "Dagens Macsupporter". Moterveringen är enkel; Lantmäteriet har under många år erbjudit helt unika produkter som tex kartmaterial, flygfoton och annat på sin webbplats. Men det har krävts att kunderna använt Microsofts operativsystem. Nu har Lantmäteriet tagit sin uppgift på allvar och kommer från hösten att erbjuda även Macintoshanvändare sina tjänster.

På Sveriges största forum för Macintoshanvändare (www.99mac.se), pågår en insamling till en tårta och blommor som kommer överlämnas till Birgitta Ericsson på xxxx den xx/xx klockan xx.xx. Insamlingen har uppstått helt spontant, vilket framgår av länken nedan. Alla som deltagit finns uppsatta på namnlistan på www.xxx.xxx.

Läs mer på
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45314&page=1&pp=15
http://matern.se/macsupporteroftheday/

Kontakt: Insamlingen administreras av privatpersonen Axel von Matern (08-545 498 91/070-594 55 67) med stöd av Macithosh-communityt 99Mac (www.99mac.se, Martin Björnström 08-xxx xx xx)

/Axel von Matern
Stockholm

Förslag på ändringar:

"andra system, tex Macintosh" - andra system såsom Mac OS och Linux

"som i egenskap av marknadschef" - stryk detta. Det är ju inte därför hon fått priset. Det blir då: Denna gång är det Birgitta Ericsson på Lantmäteriet i Gävle som får ta emot utmärkelsen "Dagens Macsupporter".

"Moterveringen" - Motiveringen

"Lantmäteriet har under många år erbjudit helt unika produkter som tex kartmaterial, flygfoton och annat på sin webbplats. Men det har krävts att kunderna använt Microsofts operativsystem." - känns lite onödigt lång. Problemet är ju redan beskrivet ovan.
Så här kanske: Lantmäteriet har under många år erbjudit helt unika produkter men endast till Microsoft Windows. Nu har Lantmäteriet tagit sin uppgift på allvar och kommer till hösten att erbjuda sina tjänster även till Macintoshanvändare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 12:14

Om det blir överskott så går pengarna till ännu en tårta till någon som vi utser. Och skulle det bli någon slatt över eller att vi inte kan komma överens så går pengarna till www.roj-en-mina.nu Är det ok?

  • Medlem
  • 2004-05-26 12:23

Bra! Men jag tycker inte vi ska hänvisa till den här tråden. Nomineringsproceduren behöver man inte offentliggöra så där. 99mac.se kanske räcker.

Och sedan tycker jag att de pengar som blir över kan få stå till sig tills 99mac kommer överens om nån ny mottagare. Det behöver ju inte vara akut. Minröjning är bra, men det var inte det pengarna samlades in till.

Och glöm inte Mac love not war!

Ursprungligen av Baron:

Bra! Men jag tycker inte vi ska hänvisa till den här tråden. Nomineringsproceduren behöver man inte offentliggöra så där. 99mac.se kanske räcker.

Och sedan tycker jag att de pengar som blir över kan få stå till sig tills 99mac kommer överens om nån ny mottagare. Det behöver ju inte vara akut. Minröjning är bra, men det var inte det pengarna samlades in till.

Och glöm inte Mac love not war!

Håller med.

Lägg upp ett tårtkonto och Birgitta E har satt ribban för framtida tårtutdelningar. Kraven ska vara rätt höga för att inte priset ska tappa stinget.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 12:30

Följer tråden, och bara myser och småler...

[Font="Times"](Blir dethär stort och kontinuerligt så får jag väl regga ett paypalkonto enkom för detta... Eller pynta Maco en liten deposition...)[/Font]

  • Medlem
  • 2004-05-26 17:53
Ursprungligen av Pär:

Följer tråden, och bara myser och småler...

[Font="Times"](Blir dethär stort och kontinuerligt så får jag väl regga ett paypalkonto enkom för detta... Eller pynta Maco en liten deposition...)[/Font]

Det kan du göra Pär

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 18:50
Ursprungligen av maco:

Det kan du göra Pär

Pynta in tres dolares åt mig så är jag skyldig dig några tuborg grøn

  • Medlem
  • 2004-05-26 19:03
Ursprungligen av Pär:

Pynta in tres dolares åt mig så är jag skyldig dig några tuborg grøn

Alrighty then !!

Niclas inbetalning numero 2 på 3 dolares är Pärs

. . . Done¡ Pär is in the game.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 12:36

Bra synpunkter. Ändrar direkt i inlägget istället för att posta om.

Tycker dock att man ska vara mycket tydlig med vem som är avsändaren. Annars kommer det garanterat inte in. Kan väl inte skriva 99.mac som avsändare? Eller medlemmarna på 99.mac? Låte hänvisningen till tråden stå kvar tills vi kommer på något bättre. :eek:

Tycker formuleringen "Nu har Lantmäteriet tagit sin uppgift på allvar" är på tok för stark. Vi vill väl inte påstå att de bara har larvat sig hittills? Det låter ganska oartigt och nedsättande.. Vad sägs om "nu utvidgar Lantmäteriet sin tillgänglighet, och kommer till hösten…"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-26 13:06
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Tycker formuleringen "Nu har Lantmäteriet tagit sin uppgift på allvar" är på tok för stark. Vi vill väl inte påstå att de bara har larvat sig hittills? Det låter ganska oartigt och nedsättande.. Vad sägs om "nu utvidgar Lantmäteriet sin tillgänglighet, och kommer till hösten…"

Håller med dej.

Detta är ett kalasinitiativ, Axel har gjort ett superjobb!
Men jag fick en tanke...
Tårtan äter dom snart upp... å blommorna vissnar...
Sen finns det inte så mycket kvar...?

Kan inte nån av grafikerna slänga ihop ett diplom eller liknande, inga extremprylar, men ändå något som antagligen skulle hamna på väggen i entréhallen hos Lantmäteriet...
Och sitta där och påminna... och få besökare att titta till... och tänka till...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 13:14

Mission update:
Har talat i telefon med Creops, som ställer upp som inköpare av tårta och blommor. Han kommer också genomföra själva överlämnandet, förhoppningsvis i fotoblixtarnas sken.

Martin: Kan du maila mig en vektoriserad 99mac logotyp? axel (på) tweed.se

Nicklas Högås: jag är en mästare på att låta oartig och nedsättande. Vilket inte alltid är meningen! Bra synpunkt.

Axel det är ett stavfel kvar i botten. Jag ändrar även gärna community till forum om det är ok:

....med stöd av Macithosh-communityt 99Mac

....med stöd av Macintosh-forumet 99Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 14:10

klart damen ska ha tårta. 3 bling-bling från mig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-26 15:40

3 dollares från mig med. Hoppas att fler kommer göra sig förtjänta av tårtor.

  • Medlem
  • 2004-05-26 15:59

OM DET GÅR UT PÅ MEJL (ursäkta versalerna) så måste det ha en träffsäker rubrik så det inte drunknar i pressreleasefloden. Ring även och kolla med den lokala dagstidningen om de vill följa med och bevaka överlämnandet, erbjud dem att påverka ner det ska ske om de har svårt att klämma in det. Säg att det är det första i Sverige och kommer att bli ett återkommande inslag i demokratikampen mot osunda oligarkiska monopol bla bla

3 feta från mig också. Helt klart rolig idé.

Det är säkert inte bara damen ifråga som tagit detta policybeslut. Jag tycker att man skall formulera det så att det är LM som får utmärkelsen som myndighet och hon får ta emot priset. Det kan finnas andra personer som drivit igenom detta...

Här finns många Macanvändare som blir glada över Lantmäteriets inställning.

http://www.genealogi.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 09:35

Status Tårtinsamlingen

Här kommer en uppdatering av tårtinsamlingen. Tårtan kommer beställas under dagen om vi hinner få fram en tårtdesign. Om det är någon som vill komma in med förslag på tårtdesignen så vore ju det himmla kul. (Annars blir det min design - en mycket konservativt typograferad form, med rötter i den centraleuropeiska boktryckarkonsten. )

Här kommer ett mail från Creops, vår tårtansvarige i Gävle:
----
Hej Axel, glömde fråga efter din mail så jag skriver så här istället.
Var förbi på konditorit, stans bästa, och kollade priser.
Den största runda tårtan dom hade kostade 380:-
Dom kunde göra fykantiga också men det hade dom inga fasta priser på.
Bilden kostar 150:- dom ville gärna ha några dagar på sig.
Det bästa är nog om jag får bilden så skriver jag ut den.
Tänjkte mej typ en Princesstårta då marsipan var bäst.
Och några kanelbullar till dom som är nötallergiker. Kanske nåt för gluten oxå. Måste ju tänka på alla
----

Micke W har en poäng. Kanske ska återgå till den första formuleringen? Eller har du någon annan?

---
$84.24 USD.
Current Total in Swedish Kronor:
613.37 SEK.

Niclas L. $3.00 USD.
Fredrik D. $3.00 USD.
Hugo K. $3.00 USD.
markus N. $3.00 USD.
Sten N. $2.00 USD.
Jacob B. $3.33 USD.
Johan G. $3.00 USD.
Tommy Y. $4.00 USD.
Pier G. $5.00 USD.
Michael S. $3.00 USD.
Marcus H. $3.00 USD.
Torkel S. $5.00 USD.
Mac.se $20.00 USD.
Samuel L. $3.00 USD
Nils-Erik L. $3.00 USD

  • Medlem
  • 2004-05-27 10:32
Ursprungligen av Axel von Matern:

Niclas L. $3.00 USD.
Fredrik D. $3.00 USD.
Hugo K. $3.00 USD.
markus N. $3.00 USD.
Sten N. $2.00 USD.
Jacob B. $3.33 USD.
Johan G. $3.00 USD.
Tommy Y. $4.00 USD.
Pier G. $5.00 USD.
Michael S. $3.00 USD.
Marcus H. $3.00 USD.
Torkel S. $5.00 USD.
Mac.se $20.00 USD.
Samuel L. $3.00 USD
Nils-Erik L. $3.00 USD

Niclas L bör ha två inb. på 3 dolares varav ena är för Pär har två paypalkvitto på det ¡¡

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 10:00

Upps jag höll på att glömma + 100 kronor från Martin P. Alltså 713 kr.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-27 10:08

Det går ju lysande det här.

Om bara någon kan se till att flytta tråden till lämpligt ställe också...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-05-27 10:31
Ursprungligen av hugin:

Det går ju lysande det här.

Om bara någon kan se till att flytta tråden till lämpligt ställe också...

Men Hugin, tårta räknas väl som hårdvara? Eller är det mjukvara om mer än 50% av den är grädde?

Bevaka tråden