Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tårtinsamling till Lantmäteriet för utlovat OSX-stöd

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-05-28 07:32

Ha ha nu slutar vi sandlådesnacket och koncentrerar oss på det positiva !!

Kul att det droppar in fler bidrag :):) . . . . kanske kan bli tårtkalas för fler fina macsupportrar !?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 11:09

Hej hej! Här rullar det på! Kul kul!

Här kommer en sammanfattning av läget (SITREP):

LÄNKAR
Insamlings sidan: www.matern.se/macsupporteroftheday/
Diplom homepage.mac.com/eldolko/99diplom/

STÅLARNA
Cirka 891 kr (återkommer med detaljerad specifikation) har inkommit på på Paypalkontot. Mac.se leder gåvoligan tätt följd av Martin P och Wognum.

PRESSRELEASEN

"DAGENS MACSUPPORTER" GÅR TILL GÄVLE/
MACINTOSHANVÄNDARE DELAR UT TÅRTA/
DATORPRIS TILL LANTMÄTERIET

Birgitta Ericsson på Lantmäteriet i Gävle är utsedd till dagens Macsupporter.
Många Svenska företag och myndigheter väljer att anpassa sina tjänster och produkter uteslutande till Microsofts operativsystem Windows. Det gör att de helt eller delvis stänger ute alla som använder andra system, till exempel Mac OS och Linux.

Ibland dyker det ändå upp en och annan ansvarig med kurage och insikt nog att bryta mönstret. Denna första gång är det Lantmäteriet i Gävle, genom sin marknadschef Birgitta Ericsson, som får ta emot utmärkelsen ”Dagens Macsupporter”.

Motiveringen är enkel: Lantmäteriet har under många år erbjudit helt unika produkter som kartmaterial, flygfoton och annat på sin webbplats. Men det har krävts att kunderna använt Microsofts operativsystem. Nu har Lantmäteriet tagit ett stort steg framåt genom att från hösten erbjuda även Macintosh-användare sina tjänster. Det tycker vi på 99mac är värt att fira.

På Sveriges största forum för Macintoshanvändare (www.99mac.se), pågår en insamling till en tårta och blommor som kommer överlämnas till Birgitta Ericsson på xxxx den xx/xx klockan xx.xx. Insamlingen har uppstått helt spontant, vilket framgår av länken nedan. Alla som deltagit finns uppsatta på namnlistan på www.xxx.xxx.

Läs mer på
http://99mac.se/forum/showthread.ph...14&page=1&pp=15
http://matern.se/macsupporteroftheday/

Kontakt: Insamlingen administreras av privatpersonen Axel von Matern (08-545 498 91/070-594 55 67) med stöd av Macithosh-forumet 99Mac (www.99mac.se, Martin Björnström 08-xxx xx xx)

Make Mac not War!

/Axel von Matern
Stockholm

AVSÄNDAREN
Jag tycker att avsändaren ska vara "Macintoshanvändare i Sverige" eller något liknande. Inte 99mac. 99mac stödjer insamlingen, men det är egentligen inte de som instiftat priset. Det är ju en spontan insamling. På det sättet blir priset mer oberoende vilket get ett större förtroende.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 11:21

TÅRTLÄGET
Tårtbeställningen ligger stand-by i väntan på en tårtdesign som jag eller någon annan ska göra. Jag väntar på att få en vectoriserad 99mac logga att arbeta med.

Creops har tätta kontakter med Gävles bästa konditor, som dessutom har en (marsipanskrivare eller likande). Troligen blir det bäst med en Princesstårta. Tårtan kommer kompletteras med ett knippe blommor och ett alternativt bakverk för allergiker. Priset för tårtan blir ca 500 kr totalt. Och då är det en STOR tårta.

Ursprungligen av Axel von Matern:

TÅRTLÄGET
Jag väntar på att få en vectoriserad 99mac logga att arbeta med.

Jag fick en rastrerad logga av Mats Björnström, men jag har vektoriserat den så du kan kontakta mig för överskickning av den.

ICQ: 8096123
iChat/mail: eldolko@mac.com

När jag skrev Så skrev jag om papperet Kom på tanken om copyright Slängde ner raden:
Typsnittet köpt eller gratis. Tryckte "posta snabbsvar" Bilden har jag tänkt på efter att det blev sådant rabalder om typsnittet. Men nu behöver väl inte det påpekas.

Tycker bara att det skulle vara tråkigt om det kommer någon PEZE-nisse och vill förstöra.

Att jag gillade "Diplomet" har jag nämnt i ett annat inlägg på denna tråd.

Hur mycket är donationen uppe i?

Visst kommer de som donerat att finnas med på diplomet?

Typ: Diplom från 99mac där följande medlemmar har donerat pengar för ditt fina tilltag.

eller nåt

  • Medlem
  • 2004-05-28 13:46
Ursprungligen av William WM:

Visst kommer de som donerat att finnas med på diplomet?

Typ: Diplom från 99mac där följande medlemmar har donerat pengar för ditt fina tilltag.

eller nåt

Det skulle se jättekonstigt ut. Om tårtan kostade 200 spänn och vi fick in 700, vems dollar gick till just den här tårtan?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-28 14:47
Ursprungligen av Baron:

Det skulle se jättekonstigt ut. Om tårtan kostade 200 spänn och vi fick in 700, vems dollar gick till just den här tårtan?

Det var väl namnen som skulle stå, inte summan?

Öh, korkad fråga men varför "dagens Macsupporter"? Vore det inte bättre med "månadens"? Vi vill ju inte ha en inflation bland dessa diplom. Att utnämna en per dag kommer vi aldrig att klara, inte ens en per vecka. Bättre då att ta oss tid och utnämna högst en per månad.

Nästa gång tycker jag Martin styr upp det hela till en officiell "Månadens Macsupporter" (MMS?)-tråd. Varför inte föreslå ett par icke-macanvändare (för att inte skapa en kfib-utmärkelse) som gjort starka insatser och sedan ha en omröstning?
Mottagaren får t ex inte vara medlem här och skall verka för mer valfrihet och stöd för flera plattformar inom olika områden, inte bara internet.

Det är ju ett så j-kla bra initiativ, detta måste vi föra vidare. Och kåppirajta "månadens Macsupporter" så att ingen annan sajt/tidning kör med samma idé.

>>Marcus Bra. Helt rätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 14:01

hahaha

Roligaste tråden jag läst på länge. En dam på Lantmäteriet sköter sitt jobb och svarar på ett mejl. Det är tydligen tillräckligt för att bli matad med en åttiodollars tårta. Satan, bäst att folk runt om i landet börjar slacka betydligt mer från nu, annars kommer vi gå om USA i fetma.

Men tack för humorn, alla.

  • Medlem
  • 2004-05-28 14:08
Ursprungligen av Kira:

hahaha

Roligaste tråden jag läst på länge. En dam på Lantmäteriet sköter sitt jobb och svarar på ett mejl. Det är tydligen tillräckligt för att bli matad med en åttiodollars tårta. Satan, bäst att folk runt om i landet börjar slacka betydligt mer från nu, annars kommer vi gå om USA i fetma.

Men tack för humorn, alla.

Ja borde inte webbmastern ha en tårta också... men han kanske får smaka

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-05-28 15:45
Ursprungligen av Kira:

hahaha

Roligaste tråden jag läst på länge. En dam på Lantmäteriet sköter sitt jobb och svarar på ett mejl. Det är tydligen tillräckligt för att bli matad med en åttiodollars tårta. Satan, bäst att folk runt om i landet börjar slacka betydligt mer från nu, annars kommer vi gå om USA i fetma.

Men tack för humorn, alla.

Har också följt denna tråd med förundran. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 15:59
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Har också följt denna tråd med förundran. :rolleyes:

Men håll med om att det är ett enkelt och trevligt sätt att sprida "mac" utanför de normala kanalerna...
Att gnälla på datorer och sådär är ju inget som lokaltidningar går loss på, men lite utmärkelser vars syft beskrivs i förbifarten platsar ju utmärkt på lokala sidor - och når en grupp som aldrig skulle gå att nå annars...
Och för övrigt är det ju kul för It/service om de någon gång får lite udda uppskattning istället för talibanmail... Och som inte kostar mycket om vi hjälps åt och någon bor på orten

Guy Kawasaki skulle gillat idén (om han bara kände till den...)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-05-28 16:10
Ursprungligen av Pär:

Men håll med om att det är ett enkelt och trevligt sätt att sprida "mac" utanför de normala kanalerna...
Att gnälla på datorer och sådär är ju inget som lokaltidningar går loss på, men lite utmärkelser vars syft beskrivs i förbifarten platsar ju utmärkt på lokala sidor - och når en grupp som aldrig skulle gå att nå annars...
Och för övrigt är det ju kul för It/service om de någon gång får lite udda uppskattning istället för talibanmail... Och som inte kostar mycket om vi hjälps åt och någon bor på orten

Guy Kawasaki skulle gillat idén (om han bara kände till den...)

Jo visst, men som Björnström skriver, så tycker nog jag också att det blev lite väl mycket när namnen skulle på detta diplom.
Skicka tanten en tårta och hälsa från 99mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 16:16
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Jo visst, men som Björnström skriver, så tycker nog jag också att det blev lite väl mycket när namnen skulle på detta diplom.
Skicka tanten en tårta och hälsa från 99mac.

Det håller jag med om...

[Font="Times"]Dom som prompt vill synas med namn för att dom bidragit kan ju ta en penna och en bit guldpapper och rita sig en "medalj" och sätta den någonstans... ...det är väl inte sådant som ego det handlar om, för då vill inte jag vara med...[/Font]

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-28 16:59
Ursprungligen av Pär:

Det håller jag med om...

[Font="Times"]Dom som prompt vill synas med namn för att dom bidragit kan ju ta en penna och en bit guldpapper och rita sig en "medalj" och sätta den någonstans... ...det är väl inte sådant som ego det handlar om, för då vill inte jag vara med...[/Font]

Jag känner inte heller något behov av att synas för att jag bidrog med 3 dollar.

  • Medlem
  • 2004-05-28 16:12
Ursprungligen av Kira:

hahaha

Roligaste tråden jag läst på länge. En dam på Lantmäteriet sköter sitt jobb och svarar på ett mejl. Det är tydligen tillräckligt för att bli matad med en åttiodollars tårta. Satan, bäst att folk runt om i landet börjar slacka betydligt mer från nu, annars kommer vi gå om USA i fetma.

Men tack för humorn, alla.

Det handlar om att visa uppskattning något som görs alldeles för lite i ett samhälle där egoism,cynism och snålhet är vardag

...men skratta du istället

Jag behöver inte ha mitt namn på ett diplom om jag donerar 3 dollar till välgörande ändamål

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 17:34

Jag känner ingen som skulle säga att de har ett behov av att synas. Men jag vet att man får in mer pengar om man skriver ut namnen på donatörerna... Ingen aning om varför det är på det sättet!

Den andra, kanske viktigaste poängen med att ta med namnen, är att mottagaren ser att det är många som varit med. Att det inte bara en tårta från 99mac för att få lite publicitet.

Om det är någon som inte vill ha sitt namn med, så maila gärna mig så kan jag hålla koll på det. Eller om någon vill byta ut sitt namn mot en psevdonym eller så...

Observera att tårtan inte är från 99.mac. Den är från dess besökare och andra macanvändare. Som inte nödvändigtvis är registrerade på 99.mac. 99.mac är ett (stort) stöd.

Ursprungligen av Axel von Matern:

Jag känner ingen som skulle säga att de har ett behov av att synas. Men jag vet att man får in mer pengar om man skriver ut namnen på donatörerna... Ingen aning om varför det är på det sättet!

Den andra, kanske viktigaste poängen med att ta med namnen, är att mottagaren ser att det är många som varit med. Att det inte bara en tårta från 99mac för att få lite publicitet.

Om det är någon som inte vill ha sitt namn med, så maila gärna mig så kan jag hålla koll på det. Eller om någon vill byta ut sitt namn mot en psevdonym eller så...

Observera att tårtan inte är från 99.mac. Den är från dess besökare och andra macanvändare. Som inte nödvändigtvis är registrerade på 99.mac. 99.mac är ett (stort) stöd.

- Det heter inte 99.mac och inte heller mac99 som en del skriver

- Att ta med 27 namn av 6700 och sedan säga att "det är många som varit med" låter lite bakvänt va?

- 99mac består ju av dess medlemmar, och hela insamlingen både startades här och består ju av 99mac:are så jag hajar inte poängen att säga något annat än att det är en 99mac insamling?

Here are the results from the Köping jury...

1. Namnen behövs absolut inte. Den som vill stoltsera med att ha pyntat in 20 spänn kan väl maila Birgitta och tala om att man var med.

2. Varför kan inte priset komma från 99mac? Det var ju här idén föddes och tog fart.

3. Ni som bara ser tårtpriset som dålig humor har troligen aldrig försökt få ett företag eller myndighet att ta beslut om liknande saker. Att Lantmäteriet lägger fram det som borde vara en självklar syn på problemet med flera plattformar är ju vad vi vill uppmuntra.

4. Priset ska delas ut just när sådana här solskenshistorier dyker upp. Om man tragglat med samma företag om deras usla hemsida i 3 år utan vettig respons så ska det ju inte utgå något diplom bara för att de till slut fixade problemet. Därför tycker jag vi skippar snacket om månadens pris. "Värdet" på att få diplomet kommer att urholkas ganska snabbt om man delar ut för ofta. Det är väl t o m lite roligt om det bara finns en pristagare även ett år fram i tiden. Det understyker ju det grundproblem vi försöker jobba mot.

Borde man inte sätta ut adress och telefonnummer också, så hon kan ringa å tacka...?
Å när man lägger en spänn i Frällans insamlingsbössa vid julhandeln, så kan man ju tejpa fast en liten lapp med sitt namn på slanten, så dom vet vem som varit så inni attans vänlig...?

Allvarligt talat...
Vad har det blivit för tjafs av det här???

Syftet var ju att visa uppskattning för en bra arbetsinsats och sprida lite PR om Mac.
99Mac ska fullkomligt självklart stå som övergripande namn, det är det forum som behövdes för att idén skulle uppstå och spridas.

Formuleringen "en spontan aktion av enskilda medlemmar på forumet 99Mac" skulle vara en fullkomligt tillfredsställande gardering för att undgå anklagelser om publicitetshunger.

Tramsa om 25 spänn... ta en öl mindre i morgon...!

Attans Anders... du hinner alltid före...

  • Medlem
  • 2004-05-28 18:27
Ursprungligen av Anders Täpp:

Here are the results from the Köping jury...

osv. . . .

Håller med dig !!

Så kör vi tycker jag :):):)

Den var kuslig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 23:56

* Återkommer i helgen med en detaljerad statusrapport. Det puttrar in kulor hela tiden.

* Ingen har hittils hört av sig om att deras namn inte ska vara med. En person villa använda en psevdonym (hur det nu stavas!). Anders Täpp: ge mig något argument för att inte ha med namn? Jag angav 2 argument för. Men jag ser inte att du gett något emot?

* Jan-Åke har en bra formulering för hur 99mac är inblandat i denna insamling: "en spontan aktion av enskilda medlemmar på forumet 99Mac". Den känns klockren.

Ursprungligen av Axel von Matern:

* Ingen har hittils hört av sig om att deras namn inte ska vara med. En person villa använda en psevdonym (hur det nu stavas!). Anders Täpp: ge mig något argument för att inte ha med namn? Jag angav 2 argument för. Men jag ser inte att du gett något emot?

Det kanske ger ännu mer pengar om folk får ståta med sina namn - det känner jag inte till. Min poäng är väl att vi klarar oss utan dom slantarna i så fall. Vi börjar väl närma oss 1000 spänn nu utan att någon haft några som helst krav alls på att få synas med sitt namn? Den här tråden räcker väl för eftervärlden om någon nu vill påtala att man har varit med.

Sen tycker jag det har lite med 99macs image att göra också. En namnlista med 27 namn kan framstå som en samling galningar i mactalibanlägret. Texten om 7000 medlemmar tillsammans med 99mac som avsändare ger mycket mer tyngd och proffsighet till hela grejen. Det blir seriösare i mina ögon i alla fall.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det kanske ger ännu mer pengar om folk får ståta med sina namn - det känner jag inte till. Min poäng är väl att vi klarar oss utan dom slantarna i så fall. Vi börjar väl närma oss 1000 spänn nu utan att någon haft några som helst krav alls på att få synas med sitt namn? Den här tråden räcker väl för eftervärlden om någon nu vill påtala att man har varit med.

Sen tycker jag det har lite med 99macs image att göra också. En namnlista med 27 namn kan framstå som en samling galningar i mactalibanlägret. Texten om 7000 medlemmar tillsammans med 99mac som avsändare ger mycket mer tyngd och proffsighet till hela grejen. Det blir seriösare i mina ögon i alla fall.

Helt rätt. Detta är den första av många kommande liknande tårtutdelningar från 99mac - ett jättetrevligt sätt att visa vår gemensamma uppskattning faktiskt.

Kan vi bestämma att 99mac står bakom och inte ta med några namn i detta?

Om någon drar sig ur (mot förmodan!) pga det så täcker jag det belopp som saknas.

Bevaka tråden