- Gunslinger
- Medlem ●
Någon som har koll på ifall det finns en gratis PDF printer till OS X därute i cyberspace?
Det går oftast att välja "Spara som PDF" i Skriv ut-dialogrutorna.
Det blir ju så otroligt onödigt stora filer om man jämför med Acrobat Distiller vad jag har sett iallafall. Jag letar oxå efter en gratis PDF printer för jag har inte råd just nu att skaffa Acrobat.
Det blir ju så otroligt onödigt stora filer om man jämför med Acrobat Distiller vad jag har sett iallafall. Jag letar oxå efter en gratis PDF printer för jag har inte råd just nu att skaffa Acrobat.
För mig blir det precis tvärt om. En distillad pdf blev över 5gg så stor som en PDF-utskriven sist jag jämförde. Och då var distillern inställd på liten filstorlek. (Kanske gjorde nåt annat fel, men ändå...)
Jag hade samma problem men det visade sig att Acrobat sparade i svart-vitt medan OS X sparade i färg. Därav skillnaden i storlek...
Jag hade samma problem men det visade sig att Acrobat sparade i svart-vitt medan OS X sparade i färg. Därav skillnaden i storlek...
Tyvärr måste jag säga att du har helt fel.
Jag har ett word dokument på 4 MB som jag har sparat som pdf (den inbyggda funktionen i OS X). Den filen blev över 37 MB.
Samma worddokument har jag kört genom Destillern, den blev 2,6 MB med bästa kvalité.
I den finns det massvis med diagram och bilder i färg och den skiljer sig ingentiging från den 37 MB stora pdf-filen.
PDF-filer av större dokument med mycket grafik kan bli väldigt stora. Adobe Destiller har många inställningar för att reducera filstorleken, bl a rent destruktiv nedsampling (heter det så?) av grafiken till 72-300-600 dpi beroende på vald dokumenttyp. Destillers PDF-filer kan på så sätt bli mycket mindre än PDF-filer skapade med Apples inbyggda Print>Save As PDF.
Men, det går att komprimera PDF-filer också utan att behöva gå och köpa Destiller med hjälp av Apples ColorSync Utility: Öppna PDF-filerna med CSU och reducera filstorleken mha Filter.
37 till 2.6 MB låter som en storleksreduktion man skulle kunna nå med CSUs PDF-filter.
Tyvärr måste jag säga att du har helt fel.
Jag har ett word dokument på 4 MB som jag har sparat som pdf (den inbyggda funktionen i OS X). Den filen blev över 37 MB.
Samma worddokument har jag kört genom Destillern, den blev 2,6 MB med bästa kvalité.
I den finns det massvis med diagram och bilder i färg och den skiljer sig ingentiging från den 37 MB stora pdf-filen.
Hmm, verkar som om jag behöver testa lite till
Bra tips!
DEt finns ett sharewere som heter PDFcompress som gör filerna mindre (det är bilder och grafik som påverkas).
27 USD finns på versiontracker
Jag har använt det för att minska powerpoint presentationer (som är sparade som PDF) till hanterbara storlekar. Enkelt och snabbt, Två olika inställningar i preferences senär det bara att droppa ped dokumenten på program ikonen och så får man ett nytt men samma inehåll fast med mindre storlek
Finns det någon beskrivning av hur man ställer in och använder CSU ...
http://www.jahn.org/panther/f/
//Mikael
Tack för tipset och länken!
bara genom att spara med Acrobat 6 "Reducera filstorlek" så kommer man ner i 3,2 mb. Med kontroll över hela flödet och optimala inställningar skulle jag gissa på 1,5-2,5 mb
------------------ Updaterat 2004-05-29 ------------------------
Nu är det upp till bevis.
Här är tvåkommasexmegabajtsdokumentet som jag har pratat om innan.
Observera copyrights!!! Endast läsning av dokumentet är tillåtet. Vidarespridning är absolut förbjudet!
Dokumentet är i prerelease version, jag håller på med ett sista utkast just nu men de kommer inte att skilja sig på mer än ett dussintals ord.
Zoma in specielt bilderna med de små komponenterna som är i färg. Zoma in hur mycket du vill.
Not: dokumentet är skapat i word och sparat som postscript-fil innan den har körts genom Acrobat Destiller.
Edit: Har tagit bort länken.
Apple har en grej som ingår i ColorSync/Quartz som gör att man kan reducera filstorleken när man sparar sin PDF. Inget jag testat men den som vill testa gör så här i utskriftsdialogen:
WTF!!! Det blev ju samma som med Destillern. Jag fick ner den till 2,6 MB precis som med Destillern. Det hela gick dessutom på bara några sekunder.
Det är två kombinerade skärmklipp. Gå först till Utdata och klicka i PDF och sen tar du fram ColorSync-menyn å sen klickar du Spara...
Cool. Fick ner Mosaic läget i iTunes från 3.9 MB till 80 kb(!)
Jag testade den där grejen en gång när jag läste om nya finesser i Panther. Jag tyckte då att bilderna blev väldigt hårt komprimerade. På gränsen till oanvändbart. Men det vara bara ett test och Panther har uppdaterats flera gånger sen dess. Hur upplever ni bilderna i era testfiler?
Acrobat = 1,41 mb vid ett snabbt test. Optimalt konfigurerad osv skulle jag gissa på ytterligare några hundra kb ner
Så här. Distillern kan så mycket mer. Apples egna PDF motor är helt okej för snabba saker. Men om jag skall förlita mig på något vid ett stort jobb, så är det Distillern.
Så här. Distillern kan så mycket mer. Apples egna PDF motor är helt okej för snabba saker. Men om jag skall förlita mig på något vid ett stort jobb, så är det Distillern.
Ja, givetvis. Om jag behöver skapa en PDF på riktigt lämnar jag det åt nån annan. Jag har inte grejer för det.