För mig med ett fåtal datorer till en specifik arbetsuppgift = bildbehandling, korrigera och leverera bilder så är pc alternativen bra mycket billigare.
Utbudet är större och jag kan välja och specifisera mina datorer.
När det gäller komplexa miljöer som tryckeri etc så har jag inga egna erfarenheter, och kan därför inte uttala mig.
Vad jag också har kommit fram till efter 1.5 år med pc är att det finns en gammal förlegad syn på att pc plattformen inte skulle duga till någonting, speciellt när det färghantering, bildbehandling etc.
Eftersom min kedja med utrustning= Digitalkameror, scannrar, datorer,bildskärmar, skrivare är kontrollerad och inställda av mig själv så ser jag inget problem i att köpa exv en pc för mindre än halva priset. ( jmf med vad en motsvarande mac kostar). och som dessutom har bättre prestanda.
Flertalet av de viktigaste bildbehandlingsprogrammen fungerar idag lika bra på pc, nya program för den växande digitalkameramarknaden fungerar bättre och snabbare på pc. Exempel rawkonverteringsprogram.
Ser man också till de otaliga problem med dagens Maccar som dryftas här på forumet så undrar jag om inte Maccen har spelat ut sin roll vad det gäller tidigare tillförlitlighet osv.
Idag står folk lika hjälplösa inför en macos X krasch som om XP skulle konstra ordentligt.
När numera även hårdvaran inte håller måttet så blir min redan kritiska inställning till Apple ännu hårdare.
Valet att skaffa mac för färghanteringens/bildbehandling skull gäller inte längre för mig, så långt har jag kommiti mina egna slutsatser när jag numera gör arbeten på båda plattformarna
mvh