Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC eller mac i Prepress?

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-09 12:45
Ursprungligen av malen:

Motsvarande pc forum med pc problem är nog långt mer omfattande än de blyggsamma problem som tagits upp här.
Vill inte ens fråga vilken hårdvara och vilket mått (som den skall hålla) du menar för det har blivit ännu en Mac vs pc diskussion här.

Jag kan endast relatera till mina egna erfarenheter/slutsatser vad det gäller färghantering och bildarbete . Ett återkommande argument från flertal på forumet har varit
1. Pc har ingen colorsync. (detta har jag bemött, och att det är inget huvudargument för mig)
2. Pc kan inte hantera varken bildskärmsprofiler eller arbetsfärgrymder och är skitdåligt. Detta har jag bemött och förklarat att färghantering/profilering går likväl på pc.
Hur mycket pc krånglar i olika situationer kan jag ej heller uttala mig om. Mina bärbara har aldrig haft en driftstörning.

Det finns däremot en hel del myter att reda ut vad det gäller mac och dess överlägsenhet.
Colosync är en av dem
mvh

Ursprungligen av miri:

För mig med ett fåtal datorer till en specifik arbetsuppgift = bildbehandling, korrigera och leverera bilder så är pc alternativen bra mycket billigare.
Utbudet är större och jag kan välja och specifisera mina datorer.
När det gäller komplexa miljöer som tryckeri etc så har jag inga egna erfarenheter, och kan därför inte uttala mig.

Vad jag också har kommit fram till efter 1.5 år med pc är att det finns en gammal förlegad syn på att pc plattformen inte skulle duga till någonting, speciellt när det färghantering, bildbehandling etc.

Eftersom min kedja med utrustning= Digitalkameror, scannrar, datorer,bildskärmar, skrivare är kontrollerad och inställda av mig själv så ser jag inget problem i att köpa exv en pc för mindre än halva priset. ( jmf med vad en motsvarande mac kostar). och som dessutom har bättre prestanda.

Flertalet av de viktigaste bildbehandlingsprogrammen fungerar idag lika bra på pc, nya program för den växande digitalkameramarknaden fungerar bättre och snabbare på pc. Exempel rawkonverteringsprogram.

Ser man också till de otaliga problem med dagens Maccar som dryftas här på forumet så undrar jag om inte Maccen har spelat ut sin roll vad det gäller tidigare tillförlitlighet osv.
Idag står folk lika hjälplösa inför en macos X krasch som om XP skulle konstra ordentligt.
När numera även hårdvaran inte håller måttet så blir min redan kritiska inställning till Apple ännu hårdare.

Valet att skaffa mac för färghanteringens/bildbehandling skull gäller inte längre för mig, så långt har jag kommiti mina egna slutsatser när jag numera gör arbeten på båda plattformarna
mvh

Har du räknat in Virus frågan i dit dator köp?
Sedan skulle jag gärna vilja veta vad det är för Pc – hårdvara ( vill veta i detalj ) som du har köpt, som du använder i arbetet.
Jag tar förgivet att alla program som du använder är lagliga m.m. ( vad är total kostnaden )
Sedan så har du inte synkmöjligheter som Apples iSynk som man kan hålla reda på alla möten m.m. med hjälp av ens telefon T.e.x SonyEricsson T630.

Jag har sysslat mycket mycket med Pc ( nästan bara 15år föd med det typ) och jag har gått från Pc till mac på grund av just allt allmänt strul med Pc världen. När allt fungerade så var det frid i huset men när något gick fel fick man nervsammanbrott m.m.
Just att när man installerade något så kunde något annat plötsligt lägga av.

Bevaka tråden