Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD brännar program till Mac

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon son har koll på ett bra free/opensource brännarprogram till OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 19:59

Finns inbyggt i Mac OS.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 19:59

Tja, har aldrig använt mer än det inbygda - men FireStarter FX var poppis…

Menar ni iDVD? Jag har hört att man kan bränna DVD+R med Toast, är det något som ni känner till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:31
Ursprungligen av Gunslinger:

Menar ni iDVD? Jag har hört att man kan bränna DVD+R med Toast, är det något som ni känner till?

Nej, Skivverktyg. iDVD använder du om du vill bränna filmer. Och iTunes för musik. Kungen av brännarprogram är annars Toast 6 Titanium.

Ursprungligen av Gunslinger:

Menar ni iDVD? Jag har hört att man kan bränna DVD+R med Toast, är det något som ni känner till?

Jag har en Pioneer A05 i en Firewirelåda, de bränner bara minus, och jag har inga problem alls med Toast och minusskivor. Det enda problemet är att diskcopy inte fungerar, man väljer FW-brännaren , men den envisas med att vilja ha skivan i den inbyggda CD/RW-brännaren på min eMac.

+formatet kanske är framtiden (varför förstår jag dock inte. Förklaringen på engelska gav inte mycket), men skillanden är ju hårfin och -formatet är det som är rådande.

Tycker nog att det verkar som rena baklängessnacket för somliga här, -funkar i de flesta spelare medans +formatet bara i de nyaste maskinerna. Hävdar man motsatsen har man ingen koll eller vill bara provocera. :rolleyes:

Ursprungligen av Svante S:

+formatet kanske är framtiden (varför förstår jag dock inte. Förklaringen på engelska gav inte mycket), men skillanden är ju hårfin och -formatet är det som är rådande.

Fördelarna är ju defacto mer än hårfina. Läs en gång till.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 13:13
Ursprungligen av Errol Garner:

Fördelarna är ju defacto mer än hårfina. Läs en gång till.

Såg inget speciellt mer än att det är mer anpassat för peze (konstigt när Dell, HP och MS är i DVD+ -gänget).
När det gäller bias så är det ju svårt att veta något om då det ju till och med kan vara från någon av Thurrotts siter när du inte ger referens...

Ursprungligen av Errol Garner:

Fördelarna är ju defacto mer än hårfina. Läs en gång till.

Uh, kamma tonen. Fast du kanske mest är här för att retas.
(Och jag nappade, fan också)

Bränna film till DVD i extern brännare utan iDVD

Ursprungligen av Svante S:

Uh, kamma tonen. Fast du kanske mest är här för att retas.
(Och jag nappade, fan också)

Ok, - eller +, bara det funkar så är det bra. Jag kör på R-
Men, hur göra om jag har en färdigt redigerat film från iMovie i Quicktimeformat på 3-4 Gb som jag vill bränna på en DVD skiva för att sedan kunna titta på den i TV med en vanligt dvdspelare? Jag har en extern LaCie DVD brännare och Toast 6 Titanium, men inte iDVD eftersom jag inte har en inbyggd DVD-brännare. Finns det några andra program som gör jobbet, tex free-eller shareware, eller måste jag köpa iDVD?

Ursprungligen av bjornaw:

Ok, - eller +, bara det funkar så är det bra. Jag kör på R-
Men, hur göra om jag har en färdigt redigerat film från iMovie i Quicktimeformat på 3-4 Gb som jag vill bränna på en DVD skiva för att sedan kunna titta på den i TV med en vanligt dvdspelare? Jag har en extern LaCie DVD brännare och Toast 6 Titanium, men inte iDVD eftersom jag inte har en inbyggd DVD-brännare. Finns det några andra program som gör jobbet, tex free-eller shareware, eller måste jag köpa iDVD?

Toast klarar att göra "riktiga" DVD-skivor. Menyerna är mycket enkla men det blir en DVD-film.

Ursprungligen av Svante S:

Toast klarar att göra "riktiga" DVD-skivor. Menyerna är mycket enkla men det blir en DVD-film.

Jo, jag har lyckats ibland, men allt som oftast blir det inget alls. Jag tror det beror på att iMovie inte skapar några VIDEO_TS-mappar (och/eller enkodar till mpeg-1 eller 2?), vilket jag förmodar att iDVD eller motsvarande utför. Eftersom Apple vad jag förstår tar betalt för mpeg-licensen genom att sälja interna Superdrives, så innebär det att externa brännare inte stöds av iDVD. Kör jag från iMovie och exporterar ut till Quicktime så får jag dels gigantiska filer, och svårt att bränna dom. Små, jpg-hackiga filmer går bra. Vilket format i Expertinställningar i iMovie rekommenderar du för bränning direkt i Toast? (Jag inser att jag är amatör ). Menar du att mpeg-licensen följer med Toast6 Titanium?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-05-27 20:28

Toast klarar alla format (som din brännare klarar) det kommer tom en uppdatering till Toast 6 för dual layer brännare/skivor i juni. (DL skivor är "lite" dyra än ca $13.50 st i Japan)

Ursprungligen av MikaelF:

Toast klarar alla format (som din brännare klarar) det kommer tom en uppdatering till Toast 6 för dual layer brännare/skivor i juni. (DL skivor är "lite" dyra än ca $13.50 st i Japan)

Jo men inte ens de nyaste powerbookarna levereras med DVD+R brännare (Mycket märkligt!). Men jag har dock hört att det skall gå att bränna DVD+R i en DVD-R brännare m.h.a. Toast !?!?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 20:55
Ursprungligen av Gunslinger:

Jo men inte ens de nyaste powerbookarna levereras med DVD+R brännare (Mycket märkligt!). Men jag har dock hört att det skall gå att bränna DVD+R i en DVD-R brännare m.h.a. Toast !?!?

Apple är med och jobbar med DVD- gruppen, och stödjer huvudsakligen DVD- med sina brännare…
(+/- är ju en smaksak i mycket, beroende på vad man prioriterar…)
Tvivlar starkt på att apples brännare gillar DVD+ men för externa brännare för DVD+ så kan man bränna det med toast…

Varför DVD+?
I sinom tid kanske men ändå...

Ursprungligen av Svante S:

Varför DVD+?
I sinom tid kanske men ändå...

Därför att det är billigare och lättare att få tag på sådana skivor.

Ursprungligen av Gunslinger:

Därför att det är billigare och lättare att få tag på sådana skivor.

Du menar tvärtom (?), eller så har du blanda ihop det.
Nu vet jag att Clas Ohlsson har bägge dera för samma pris, men för ett halvår sen var det bara DVD-, som forfarande är det klart dominerade formatet.

Min fråga var närmast varför DVD+ då DVD- innehåller lika mycket info och har samma funktioner :rolleyes:

Ursprungligen av Svante S:

Du menar tvärtom (?)
Nu vet jag att Clas Ohlsson har bägge dera för samma pris, men för ett halvår sen var det bara DVD-, som forfarande är det klart dominerade formatet.

Min fråga var närmast varför DVD+ då DVD- innehåller lika mycket info och har samma funktioner :rolleyes:

Egentligen mest för att jag sitter med en packe DVD+R här bredvid mig... =o)

Ursprungligen av Svante S:

Min fråga var närmast varför DVD+ då DVD- innehåller lika mycket info och har samma funktioner :rolleyes:

DVD+ är oftast mer kompatibelt med hem DVD spelare.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:23
Ursprungligen av Errol Garner:

DVD+ är oftast mer kompatibelt med hem DVD spelare.

I så fall har det hänt något senaste (halv-)året för förr var det precis tvärt om…
Även om det mesta fixar både och…

Ursprungligen av Pär:

I så fall har det hänt något senaste (halv-)året för förr var det precis tvärt om…
Även om det mesta fixar både och…

Nu menade jag kompabilitet vad gäller uppspelning , nästan alla nyare och äldre hemma DVD spelare klarar att spela upp DVD+. Till skillnad mot DVD- som iofs är rätt kompatibelt. Fast coolaste formatet är iofs DVD-RAM.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:32
Ursprungligen av Errol Garner:

Nu menade jag kompabilitet vad gäller uppspelning , nästan alla nyare och äldre hemma DVD spelare klarar att spela upp DVD+. Till skillnad mot DVD- som iofs är rätt kompatibelt. Fast coolaste formatet är iofs DVD-RAM.

Tja, eftersom - innan koreanerna - de enda som var i DVD+ gänget var Philips med undermärken och DVD- gänget bestod av Sony, Panasonic, Matsu(vad det nu heter) så var det tvärs om… Fast som sagt - koreanerna har ju alltid stött både och, och det gör alla andra oxå nu för tiden…
Men sitter man med en gammal Philips så är väl DVD+ eftertraktansvärt…

Ursprungligen av Pär:

Tja, eftersom - innan koreanerna - de enda som var i DVD+ gänget var Philips med undermärken och DVD- gänget bestod av Sony, Panasonic, Matsu(vad det nu heter) så var det tvärs om… Fast som sagt - koreanerna har ju alltid stött både och, och det gör alla andra oxå nu för tiden…
Men sitter man med en gammal Philips så är väl DVD+ eftertraktansvärt…

Nog finns det lite andra fördelar också

"DVD+RW video recorders allow users to add, delete or divide titles, overwrite titles in whole or in part, create or modify play lists and make other changes without losing compatibility with existing DVD players, unlike other formats. DVD+R/+RW also allows instant use and instant eject - you don't have to wait for the disc to format or finalize. And DVD+R/+RW recorders offer the same type of operation you're used to seeing on DVD players.

For PC users, DVD+RW offers direct editing on disc, background formatting so you don't have to wait before you can use the disc, built-in defect management, multi-session writing, and other unique recording features. DVD+R/+RW uses the same disc for both video and data. You can share recordings between your home electronics and computer equipment, add new recordings or even edit directly on the same disc.

Supported by leading companies such as Dell, HP, Philips, Sony, Ricoh and close to one hundred other hardware and software leaders, DVD+R/+RW is the smart format for beginners and experts alike."

Ursprungligen av Errol Garner:

Nu menade jag kompabilitet vad gäller uppspelning , nästan alla nyare och äldre hemma DVD spelare klarar att spela upp DVD+. Till skillnad mot DVD- som iofs är rätt kompatibelt. Fast coolaste formatet är iofs DVD-RAM.

Nu är du helt ute och cyklar!

Kolla på DVD standarden och kolla vad som är grundformatet. DVD+ är ett MS format som HP hoppade på och som de sedan dess har marknadsfört bra. DVD+ kan du inte spela i äldre DVD spelare.

Ursprungligen av pizzabudet:

Nu är du helt ute och cyklar!

Kolla på DVD standarden och kolla vad som är grundformatet. DVD+ är ett MS format som HP hoppade på och som de sedan dess har marknadsfört bra. DVD+ kan du inte spela i äldre DVD spelare.

Nja
"No other format can match DVD+R/+RW's functionality, simplicity and compatibility. DVD+R/+RW was designed from the beginning with both data and video recording uses in mind. Compatibility with existing DVD players and DVD-ROM drives is a major strength of the DVD+R/+RW format. Because there are no confusing recording modes, you don't have make trade-offs between compatibility and flexibility"

Kan ju tillägga att jag har en Panasonic DVD-R ( & DVD-RAM ) inspelare som tyvärr inte är kompatibel med alla mina datorers DVD spelare och ej heller med en av mina två stationära uppspelnings DVDs.

Ursprungligen av Errol Garner:

Nja
"No other format can match DVD+R/+RW's functionality, simplicity and compatibility. DVD+R/+RW was designed from the beginning with both data and video recording uses in mind. Compatibility with existing DVD players and DVD-ROM drives is a major strength of the DVD+R/+RW format. Because there are no confusing recording modes, you don't have make trade-offs between compatibility and flexibility"

Kan ju tillägga att jag har en Panasonic DVD-R ( & DVD-RAM ) inspelare som tyvärr inte är kompatibel med alla mina datorers DVD spelare och ej heller med en av mina två stationära uppspelnings DVDs.

Kan ju bara veta vad som står på DVDForum, det är DVD- som är standarden. DVD+ är HP & MS påhitt. Kollegan som kör backup med DVD+ har ju enorm felprocent medans vi andra som kör backuper på DVD- har inga problem alls.

DVD- är det som alla DVD filmer är inspelade med.

Ursprungligen av Pär:

I så fall har det hänt något senaste (halv-)året för förr var det precis tvärt om…
Även om det mesta fixar både och…

För ett år sen läste nog ingen spelare +, Nu som du säger kan de bättre både och.

Nu känns det rätt så gonatt med den här tråden...

Ursprungligen av Errol Garner:

DVD+ är oftast mer kompatibelt med hem DVD spelare.

Det där stämmer ju inte DVD- är ju standarden som var med ifrån början. Det är bara nyare DVD spelare som kan klara av DVD+.

Bevaka tråden