Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD brännar program till Mac

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-05-28 10:09
Ursprungligen av Errol Garner:

DVD+ är oftast mer kompatibelt med hem DVD spelare.

DVD-R är några få procent mer kompatibla än DVD+R enl test i DV magazine

http://graphics.csail.mit.edu/~tbuehler/video/dvdmedia.html

>>Compatibility
There is a lot of spurious data flying around about the compatibility of DVD-Rs in set-top players. Many tests have been performed, but usually these tests have obvious biases (such as the ones performed by DVD+R manufacturers), flawed methodology (such as not taking into account other factors such as media brand), or are just plan stupid (taking a disc to Best Buy and trying it in 10 different players). The best test was the aforementioned DV magazine test conducted by Ralph LaBarge in July 2002. The general conclusion and accepted conventional wisdom is that DVD-Rs will work in about 75-85% of consumer set-top players. DVD players manufactured after 2001 generally have a 90% compatibility rate, while older players are more likely to not be compatible. This test did not take into account DVD+R, but LaBarge is currently conducted a test including these as well, and preliminary results suggest that the compatibility rate for DVD+R is virtually the same <<

Ralph LaBarge
DVD Compatibility Test:
http://www.dvdtoday.com/Recordable%20DVD%20Test.htm

Ursprungligen av MikaelF:

DVD-R är några få procent mer kompatibla än DVD+R enl test i DV magazine

http://www.dvdtoday.com/Recordable%20DVD%20Test.htm

Lite konstig info du länkade till

"Our DVD burners in the lab only write to the DVD-R/RW (general) format. Do NOT purchase DVD+R, DVD+RW, or DVD-RAM. These three formats are incompatible with our burners. Also, do not buy DVD-R for authoring (also called DVD-R (A)), as these are also incompatible. DVD-R (A) is not seen much nowadays is much more expensive than DVD-R (G)."

Snacka om BIAS

Sedan kan man ju reflektera över detta

"When DVD+R drives become available later this year, I'll be the first one on my block to buy one."

Ursprungligen av Pär:

Apple är med och jobbar med DVD- gruppen, och stödjer huvudsakligen DVD- med sina brännare…
(+/- är ju en smaksak i mycket, beroende på vad man prioriterar…)
Tvivlar starkt på att apples brännare gillar DVD+ men för externa brännare för DVD+ så kan man bränna det med toast…

Aha det förklarar saken. Men det är ändå sunkigt att hålla kvar vid en teknik som håller på att fasas ut... Nån som håller med?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:50
Ursprungligen av Gunslinger:

Aha det förklarar saken. Men det är ändå sunkigt att hålla kvar vid en teknik som håller på att fasas ut... Nån som håller med?

Iofs har väl DVD+ gått fram lite tack vare MS och Dell, men i övigt är det väl DVD- eller kombimaskiner som gäller för HW tillverkare (förutom hos Philips som ju är DVD+)…
Spelar väl mindre roll numera, men för ett litet tag sedan var ju DVD-spelare med pigga på DVD- skivor…

Men multiläsare kommer nog starkt (på samma sätt som med disketter), även om nästa formatkrig väl redan är under uppsegling (efterträdaren till DVD)

Ursprungligen av Pär:

Iofs har väl DVD+ gått fram lite tack vare MS och Dell, men i övigt är det väl DVD- eller kombimaskiner som gäller för HW tillverkare (förutom hos Philips som ju är DVD+)…
Spelar väl mindre roll numera, men för ett litet tag sedan var ju DVD-spelare med pigga på DVD- skivor…

Men multiläsare kommer nog starkt (på samma sätt som med disketter), även om nästa formatkrig väl redan är under uppsegling (efterträdaren till DVD)

Du är en Apple-fan in i märg och ben va? Det är DVD+ som gäller nu för tiden och speciellt om man vill hitta billiga och bra skivor. Vet inte varför men jag har hört att det skall vara teknisk bättre också. Jag menar att apple kunde slängt in en DVD+- maskin i sina dyra powerbookar, som de flesta andra datortillverkare gör.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:59
Ursprungligen av Gunslinger:

Du är en Apple-fan in i märg och ben va? Det är DVD+ som gäller nu för tiden och speciellt om man vill hitta billiga och bra skivor. Vet inte varför men jag har hört att det skall vara teknisk bättre också. Jag menar att apple kunde slängt in en DVD+- maskin i sina dyra powerbookar, som de flesta andra datortillverkare gör.

Om du orkar kolla lite på priser hos typiska pezekrämare som inetdata, microstore eller clasohlsson så ser du att det finns lika mycket och till samma priser…
Vem som tutat i dig dumheterna begriper jag inte men är DVD+ viktigt så köp en bärbar dell *yeck*

Ursprungligen av Pär:

Om du orkar kolla lite på priser hos typiska pezekrämare som inetdata, microstore eller clasohlsson så ser du att det finns lika mycket och till samma priser…
Vem som tutat i dig dumheterna begriper jag inte men är DVD+ viktigt så köp en bärbar dell *yeck*

Hmm, du har nog rätt när det gäller internetbutiker. Jag tänkte mig mer vanliga butiker som Siba, OnOff, Elgiganten osv...

Ursprungligen av Gunslinger:

Hmm, du har nog rätt när det gäller internetbutiker. Jag tänkte mig mer vanliga butiker som Siba, OnOff, Elgiganten osv...

De har ju aldrig koll!
De kan ju mer om DVD skivor på ICA...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:21
Ursprungligen av Gunslinger:

Hmm, du har nog rätt när det gäller internetbutiker. Jag tänkte mig mer vanliga butiker som Siba, OnOff, Elgiganten osv...

Äh… dom vet ju inte vad som är fram och bak på en skiva ens en gång…
Kika du i hyllan så hittar du DVD- oxå
(Siba ArtNr.75025 4x i.st.f 2.4x som DVD+ är)

Ursprungligen av Gunslinger:

Du är en Apple-fan in i märg och ben va? Det är DVD+ som gäller nu för tiden och speciellt om man vill hitta billiga och bra skivor. Vet inte varför men jag har hört att det skall vara teknisk bättre också. Jag menar att apple kunde slängt in en DVD+- maskin i sina dyra powerbookar, som de flesta andra datortillverkare gör.

Nu känns det som du är ute och cyklar. kolla priserna för det första. Sen kolla olika tester där DVD- är säkrare att bränna på än DVD+

Ursprungligen av Gunslinger:

Aha det förklarar saken. Men det är ändå sunkigt att hålla kvar vid en teknik som håller på att fasas ut... Nån som håller med?

DVD- är vad jag vet fortfarande störst och säkrast. DVD+ tycker jag har hög felprocent.
Sen sist jag kollade andelen av försäljning så var det väl 70-30 till förmån till DVD-... Fast det var i vintras.

Ursprungligen av pizzabudet:

DVD- är vad jag vet fortfarande störst och säkrast. DVD+ tycker jag har hög felprocent.
Sen sist jag kollade andelen av försäljning så var det väl 70-30 till förmån till DVD-... Fast det var i vintras.

Kolla utbudet i vilken butik som helst. Jag skulle nog påstå att det är helt tvärt om!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:00
Ursprungligen av Gunslinger:

Kolla utbudet i vilken butik som helst. Jag skulle nog påstå att det är helt tvärt om!

Gör det du istället

(vad är det för lokala godagsplitsbutiker ni har i stenungsund?)

Ursprungligen av Gunslinger:

Kolla utbudet i vilken butik som helst. Jag skulle nog påstå att det är helt tvärt om!

Känns som jag tror mer på Dustin & Inwarehouse, de sålde i vintras 70% DVD- och ca 30% DVD+ enligt telefonsamtal. På jobb får vi in ca 98% DVD- med...

Kolla med prisbilden på Dustin där är DVD+ dyrare än DVD-

Men jag hittar inte det där rackarns skivverktyg... kan det heta disctool på engelska kanske? Var borde det ligga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:52
Ursprungligen av Gunslinger:

Men jag hittar inte det där rackarns skivverktyg... kan det heta disctool på engelska kanske? Var borde det ligga?

Titta i Program : Verktygsprogram. Men testa det här också:

• Mata in en skiva (den formateras med ett klick).
• Dra det du vill bränna till skivan.
• Mata ut skivan. Du kommer att få frågan om du vill bränna skivan inna den matas ut.
• Klicka på Bränn.

Du kan också bränna med kommandot Arkiv > Bränn skiva i Finder.

Ursprungligen av Mondo:

Titta i Program : Verktygsprogram. Men testa det här också:

• Mata in en skiva (den formateras med ett klick).
• Dra det du vill bränna till skivan.
• Mata ut skivan. Du kommer att få frågan om du vill bränna skivan inna den matas ut.
• Klicka på Bränn.

Du kan också bränna med kommandot Arkiv > Bränn skiva i Finder.

Hittar det ändå inte. Jag har engelska varianten av Mac OS X. Verktygsprogram = Utilities !?! Men hittar inget vettigt i Utilities heller. Fast det andra sättet funkar bra! Men har du märkt vad som händer ifall man drar sin icke ännu brända DVD över papperskorgen? Om inte, prova! Rätt ballt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 23:44

Det är DVD- som gäller nu. Vad som kommer längre fram vet vi inte än.

Ursprungligen av Mondo:

Det är DVD- som gäller nu. Vad som kommer längre fram vet vi inte än.

Ja för datorbruk så leder ju DVD- men som synes så har DVD+ en hel del fördelar.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 07:02
Ursprungligen av Errol Garner:

Ja för datorbruk så leder ju DVD- men som synes så har DVD+ en hel del fördelar.

Jo, för pezebruk har DVD+ fördelar (MS, Dell och HP står bakom DVD+) och för philipsgrunkor…

p.s. Jag kan oxå skriva engelska, om nu det är viktigt för trovärdigheten… d.s.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-06 20:26

iDVD stöder externa DVD brännare om du lägger in två små "enablers" i ditt hem bibliotek (de finns dolda i iDVD paketet) ladda ner HPfurz.sit så behöver du inte avkoda .HQX filen som finns iDVD.

http://forum.firmware-flash.com/viewtopic.php?t=23370

Description:
Unstuff this file in your home folder (the one with the home icon).
Download
Filename: .HPfurz.sit.hqx
Filesize: .544 Bytes

Ursprungligen av MikaelF:

iDVD stöder externa DVD brännare om du lägger in två små "enablers" i ditt hem bibliotek (de finns dolda i iDVD paketet) ladda ner HPfurz.sit så behöver du inte avkoda .HQX filen som finns iDVD.

http://forum.firmware-flash.com/viewtopic.php?t=23370

Enligt inlägg i samma forum så är detta att betrakta som att kringgå licensen för mpeg. Annars vore det perfekt. Men det betyder iallafall att Toast inte tillhandahåller licensen. Detta skall fungera på mitt jobb, jag kan inte hålla på att fuska med olagliga workarounds. Men tack ändå!

jag har gjort såhär (med Toast):
Ta helt enkelt den QuickTimefil som skapas i iMovie-projektmappen till Toastfönstret. Videofliken ska vara öppen. Sen väljer du PAL osv... botanisera lite i inställningarna!

Toast sköter hela MPEG2-konverteringen och räkna med att det tar en stund. Funkar oklanderligt, men är som jag skrev ingen "rolig" menyskiva.

Den QuickTime-fil som finns i varje iMovieprojekt är en avhängig fil till de klipp som ligger i mediamappen. Det är därför den är så liten.

För din info kan nämnas att MPEG2 är det som används för DVD och SVCD medans MPEG1 är det som finns på en VCD.

Senast redigerat 2004-06-07 10:10
Ursprungligen av Svante S:

jag har gjort såhär (med Toast):
Ta helt enkelt den QuickTimefil som skapas i iMovie-projektmappen till Toastfönstret. Videofliken ska vara öppen. Sen väljer du PAL osv... botanisera lite i inställningarna!

Toast sköter hela MPEG2-konverteringen och räkna med att det tar en stund. Funkar oklanderligt, men är som jag skrev ingen "rolig" menyskiva.

Den QuickTime-fil som finns i varje iMovieprojekt är en avhängig fil till de klipp som ligger i mediamappen. Det är därför den är så liten.

För din info kan nämnas att MPEG2 är det som används för DVD och SVCD medans MPEG1 är det som finns på en VCD.

Vad bra!
Det är förmodligen det enda jag inte har provat, just därför att den .mov-filen verkade vara beroende av media-filerna och därför ingen "självgående film". Men det blir logiskt nu när jag tänker på det. Skall prova och se hur det går. Tack, tack. Tack även till MikaelF för informationen. Studio Pro är säkert bra, men här får inget kosta något, tyvärr(skola). Men fungera skall det...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-07 14:14
Ursprungligen av bjornaw:

Vad bra!
Det är förmodligen det enda jag inte har provat, just därför att den .mov-filen verkade vara beroende av media-filerna och därför ingen "självgående film". Men det blir logiskt nu när jag tänker på det. Skall prova och se hur det går. Tack, tack. Tack även till MikaelF för informationen. Studio Pro är säkert bra, men här får inget kosta något, tyvärr(skola). Men fungera skall det...

Om du är en skola så har du rabatter på Apples produkter på "The Apple Store (Sverige) Education"

iLife ’04 SEK.236,00

DVD Studio Pro 3
SEK.1.360,00
DVD Studio Pro ger oöverträffad kreativ kontroll från början till slut. Det är lätt att integrera med Final Cut Pro HD, Motion och Adobe Photoshop för att effektivisera produktionsflödet, och innehåller en professionell verktygsuppsättning med vars hjälp du kan skapa otroliga DVD-filmer på rekordtid.

En liten fråga: vad är det för typ av dator som du skall köra på?
Får det plats en DVD-R? om svaret är ja så kan du byta din interna CD mot en intern DVD +- R/RW/CD brännare de kostar idag från 800:- inkl moms och då funkar iDVD/iTunes mfl utan enablers. (frågan är bara om plus skivor funkar - minns jag rätt så kom plus stöd med 10.3.3)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-06 21:57
Ursprungligen av bjornaw:

Enligt inlägg i samma forum så är detta att betrakta som att kringgå licensen för mpeg. Annars vore det perfekt. Men det betyder iallafall att Toast inte tillhandahåller licensen. Detta skall fungera på mitt jobb, jag kan inte hålla på att fuska med olagliga workarounds. Men tack ändå!

Det är inget externt hack, filerna finns med i din iDVD fast Apple har valt att inte installera dem så du får avkoda dem själv och installera dem manuellt. (eller hämta ner redan avkodade filer).

Men om du vill designa egna DVDer så kan jag rekommendera DVD Studio Pro 3 (och den funkar med interna och externa DVD brännare och DLT) är i en helt annan liga den bygger på Spruce DVDMaestro som kostade ca $29,750 och nu 4995 kr med moms på AppleStore.

Från en test av DVDMaestro i Millimeter :

http://millimeter.com/mag/video_review_new_products_15/
>Spruce Technologies' DVDMaestro Spruce Technology of San Jose, California, spots DVDMaestro for its easy-to-use graphical interface and speedy output (Windows NT, $29,750). The drag-and-drop interface offers flexible title navigation and interactivity. Up to 9 multiple camera angles are supported, as well asmultiple levels of undo. The menu editor includes full "motion menu" support, as well as chapter definition and subtitle text import with editing capability. DVDMaestro handles up to 8 audio streams and 32 subtitle streams. There's support for active layers in files imported from Adobe Photoshop. Video input includes serial digital, with options to use component analog, composite analog, and S-Video; both constant and variable bit-rate encoding are supported. Dolby Digital audio encoding can be done in either 2 channels or full 5.1 AC-3. For more information, contact Spruce Technology at (408) 861-2200, or at www.spruce-tech.com

Bevaka tråden