Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft ska släppa MP3 spelare som kostar 80% mindre än iPod

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Microsoft kommer börja sälja bärbara mp3spelare som kommer kosta 80% mindre än vad Appls iPod kostar. "Microsoft spelaren kommer vara minst lika bra som Apples iPod men kommer bara kosta $50", sa Yusuf Mehdi, vice vd MSN, vid Goldman Sachs femte årliga Internet Konferans i Las Vegas.
iPoden kostar mellan $249 och $499. "Microsoft kommer släppa ett antal musikspelare när vi lanserar vår musiktjänst senare i år och den kommer ge kunden större valfrihet än vad Apple ger", sa Mehedi.
--

Ser man på... en Xboxgrej på gång. Dumpa priserna för att slå ut konkurrensen.
Det är fult spel tycker jag.

Vi får se om de lyckas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 09:19

Funkar den med iTunes? Spelar den AAC-filer?

Skulle inte tro det... mp3 och WMA klarar den nog... men vem vet.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 09:27

Är inte det FUD så finns inte FUD...

Mer "valfrihet" med Microsoft? Lite "Orwellian"

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-05-28 10:09

Smart!
- Nu väntar "alla" med att köpa en ny spelare eftersom "alla" ändå är MS-användare.
- Genom att "inspireras" av Apples framgångsrika koncept:
Hårdvara för att spela musik + mjukvara för att sälja musik = dominans + $
kan man kontrollera marknaden.

Man har ju lyckats med detta förut, att släppa saker som man själv anser är "minst lika bra som Apples" och ger "mer valfrihet" i kombination med billigare hårdvara än Apples. Hur gick det då?

Tycker faktiskt det ser dystert ut med framtiden, ur Appleperspektiv

• Avstängd
  • International user
  • 2004-05-28 10:19
Ursprungligen av Micke F:

Smart!
- Nu väntar "alla" med att köpa en ny spelare eftersom "alla" ändå är MS-användare.
- Genom att "inspireras" av Apples framgångsrika koncept:
Hårdvara för att spela musik + mjukvara för att sälja musik = dominans + $
kan man kontrollera marknaden.

Man har ju lyckats med detta förut, att släppa saker som man själv anser är "minst lika bra som Apples" och ger "mer valfrihet" i kombination med billigare hårdvara än Apples. Hur gick det då?

Tycker faktiskt det ser dystert ut med framtiden, ur Appleperspektiv

Det kommer ju inte direkt oväntat, skulle nog tro att Apple har en strategi för att möta konkurrensen. Annars vore det ju tjänstefel av alla Apple Executives. Som det skrivs ovan så är det ju en känd strategi av microsoft.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 10:31
Ursprungligen av Micke F:

MS har ju släppt en portal för nerladdning av musik åtminstone två gånger (med pompa och ståt) - Hur gick det då?

Låter bra tycker jag, lite konkurrens är aldrig fel.
Förhoppningsvis tvingas äpple sänka priset på ipoden.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 10:54

- Yeah, right! som gubben sa

• Medlem
  • 2004-05-28 11:41

Den här iPod-boomen börjar väl nå sitt slut. Hur länge låg Walkman på topp? När MS hoppar på ett tåg är det verkligen mainstream. Apple får väl hitta på något annat.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 11:47
Ursprungligen av stfm:

Den här iPod-boomen börjar väl nå sitt slut. Hur länge låg Walkman på topp? När MS hoppar på ett tåg är det verkligen mainstream. Apple får väl hitta på något annat.

iPod + iMotion

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-28 12:51
Ursprungligen av stfm:

Nästan så länge som det tog för de bärbara CD-spelarna att komma.

Lite trist är det om de blir överkörda, men jag hoppas det innebär en rejäl prissänkning.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 12:06

Bärbar biograf

"The iPod Buster" kommer väl ut och kommer att göra en liknande effekt på marknaden som Xbox gjort på Playstation och Gamecube. (Bägge finns ju kvar)

Upprepar samma sak som jag skrev MacWorld i morse:

Det är många som har försökt kopiera iPod redan, men det har inte gått så bra. Precis som Sony Walkman sedan 80-talet varit "den äkta varan" med en hög status som märkespryl, verkar nu iPod ha etablerat en sådan ställning. Det är ju en pryl man bär med sig, och alltså visar upp för omgivningen.

Microsoft har inte en sådan aura kring sitt varumärke - hur coolt är det att definiera sin livsstil med en pryl signerad Ballmer & Gates

Det kan vi bara hoppas. Som tur är fungerar redan iPodden på Windows så striden kommer bli hårdare.
iTunes finns det med och jag kan bara hoppas att det fungerar lika bra på Win som Mac för då kommer M$ få sig en svår match.
Priset är en annan fråga men det beror lite på vilken teknik M$ spelaren ska innehålla är det med disk som iPod ja då måste nog Apple få ner priset på något sätt.

Men precis om Nicklas Högås säger så har iPodden upnått en status som cool pryl. Till och med tjyvarna i england har ju fattat det... det är fler rån på folk med vita hörlurar än med en anna färg... den du.

Så långt tror jag inte M$ kommer nå men det är bara något jag hoppas på.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 13:25
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det kan vi bara hoppas. Som tur är fungerar redan iPodden på Windows så striden kommer bli hårdare.

Det som talat emot iPoden tidigare är väl att den inte stödjer WMA (vilket iofs jag tycker är jävlit bra att den inte gör).
Dock har ju Apple släppt en "trojan" på pezeversionen då iTunes för win konverterar WMA till M4a/ACC (eller om det var mp3) Och har man väl fått över stora delar av folks "fria" wma till ACC så finns det ju ingen anledning att ha en MS sPud mer än för DMR-skyddad WMA och det finns det ju inte mycket utav...

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 13:30

Viktigt att Apple är snabba med att släppa iTMS i Europa nu. Annars tror jag att Microsoft kommer vinna mycket mark i Europa, som är en väldigt stor marknad.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 13:35
Ursprungligen av badmojo:

Viktigt att Apple är snabba med att släppa iTMS i Europa nu. Annars tror jag att Microsoft kommer vinna mycket mark i Europa, som är en väldigt stor marknad.

Så'å... ...och vad finns det för enhetlig europeisk portal (elle nät av portaler) med WMA-filer med likartat DMR-skydd?
Utan sådant så konkurerar ju MS närmast med Creative...
(vilka ju oxå enligt presskonferens i vintras fick i uppdrag att ta fram lite mediespelare åt MS - så räkna med att MSs grunka kommer vara lika mycket hot som en Creative... OM inte en portal och juste mjukvara kommer, och det sista har ju MS ingen erfarenhet utav...)

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 13:42
Ursprungligen av Pär:

Så'å... ...och vad finns det för enhetlig europeisk portal (elle nät av portaler) med WMA-filer med likartat DMR-skydd?
Utan sådant så konkurerar ju MS närmast med Creative...
(vilka ju oxå enligt presskonferens i vintras fick i uppdrag att ta fram lite mediespelare åt MS - så räkna med att MSs grunka kommer vara lika mycket hot som en Creative... OM inte en portal och juste mjukvara kommer, och det sista har ju MS ingen erfarenhet utav...)

Mjo, så kanske det är, men det är viktigt att Apple släpper iTMS i Europa snart ändå, så jag kan börja handla där.

• Medlem
  • 2004-05-28 13:33

MS kan knappast släppa en spelare med 40GB för 400:-. Om de gör det är de VERKLIGEN desperata. De skulle ju förlora runt 2000:- på varje enhet. Om de vill ta över marknaden så skulle de behöva sälja ett par miljoner, vilket leder till en förlust på minst 4 miljarder. Dessutom blir alla MS-produkter hackade förr eller senare, vilket leder till att de aldrig kan knyta folk till en speciell tjänst. Hur ska de tjäna på ekvationen? Försäljning av musik verkar ju inte i sig ge några stora pengar. Jag hajar inte riktigt.

OM dett blir verklighet så kommer dom att sälja med förlust, kan knappast råda något tvivel om detta... är väl inte direkt förvånad och tycker att det är ett fult knep att stjäla den marknad som Apple har skapat.. detta lär dom ha råd med under oöverskådlig tid eller så länge det behövs för att krossa all konkurens.

Jag tror inte på en Microsoft-spelare för $50, det låter lite för bra för att vara sant.

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 14:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror inte på en Microsoft-spelare för $50, det låter lite för bra för att vara sant.

MuVo-64 finns ju redan för 550 pix så det är väl bara att ändra romen så den bara kör DRM-WMA och slabba på en MS-logga...
Hur det skall bli en iPodkiller begriper inte jag, men det begriper jag inte hur de skulle få till för $500 heller...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 15:28
Ursprungligen av Pär:

MuVo-64 finns ju redan för 550 pix så det är väl bara att ändra romen så den bara kör DRM-WMA och slabba på en MS-logga...
Hur det skall bli en iPodkiller begriper inte jag, men det begriper jag inte hur de skulle få till för $500 heller...

Där sa du nåt, att sälja en totalt prisdumpad produkt som bara spelar WMA! Kanske bara över en viss bithastighet om de är protected dessutom...

2004 will be like 1984

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Microsoft kommer börja sälja bärbara mp3spelare som kommer kosta 80% mindre än vad Appls iPod kostar. "Microsoft spelaren kommer vara minst lika bra som Apples iPod men kommer bara kosta $50", sa Yusuf Mehdi, vice vd MSN, vid Goldman Sachs femte årliga Internet Konferans i Las Vegas.
iPoden kostar mellan $249 och $499. "Microsoft kommer släppa ett antal musikspelare när vi lanserar vår musiktjänst senare i år och den kommer ge kunden större valfrihet än vad Apple ger", sa Mehedi.
--

Ser man på... en Xboxgrej på gång. Dumpa priserna för att slå ut konkurrensen.
Det är fult spel tycker jag.

Vi får se om de lyckas.

Var har du fått dina citat ifrån? Det här verkar faktiskt lite skumt. Jag kollade upp vad Yusuf Mehdi sade vid Goldman Sachs (enligt Microsofts egen hemsida här.) Jag har inte läst igenom hela texten, så jag kan ha fel, men det verkar inte alls som om Microsoft tänker bygga någon egen musikspelare:

Citat:

A couple things. Number one, our strategy is certainly to offer a multitude of devices. So we think that the Apple iPod, I think that's a great product but there's a lot of opportunity. They're only in 4 percent of U.S. homes today, even with all the success they've had. There are a number of other great devices that are coming out. I've spent time with a bunch of hardware manufacturers who will launch hardware products when we ship our service that will look and feel as good as the iPod product. And they will undoubtedly be a little bit less expensive and so head-to-head against Apple we'll have a device that will be available to the consumer. We won't produce it but it will be available to the consumer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 15:25

Instämmer med flera föregående, det här var ju inte det minsta oväntat! :rolleyes:
M$ är dock inte de första att lansera iPod-"dödare". Sonys och Dells apparater har också kallats för det, börjar kännas som om killer bara är en synonym för copy

Jag tar dock allvarligt på Microsofts hot även om detta bara är en del av något som försiggått sen ITMS lanserades. (tom. innan kanske)

Personligen tror jag att microsoft faktiskt kommer att lansera en musikspelare för $50, eller typ $75. Den kommer naturligtvis inte att vara jämförbar med iPod på något annat sätt än att den spelar musik Säkerligen också flash-baserad. Tänk M-Any eller Creative MuVo. När microsoft ska göra överraskande produktlanseringar är det sällan något som inte nån annan tänkt ut innan...

Ursprungligen av arru:

Personligen tror jag att microsoft faktiskt kommer att lansera en musikspelare för $50, eller typ $75.

Men det finns inga sådana planer från Microsoft - det var bara någon journalist som missförstod det, och sedan spreds det vidare.

Länk.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men det finns inga sådana planer från Microsoft - det var bara någon journalist som missförstod det, och sedan spreds det vidare.

Länk.

Äntligen, jag var på väg att skriva "bullshit" när jag såg den här tråden men nu är det bekräftat.

Lite lustigt att så många var beredd att svälja det, med tanke på att Microsoft inte har någon hårdvarutillverkning förutom vissa grundläggande saker som tgb och möss.

Bevaka tråden