Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabb titt på nya Office 2004

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 02:21

Jag hann ta en titt på nya Office 2004 i dag. Det är imponerande. Det känns snabbare än Office X och har ett elegant gränssnitt. Snyggt jobbat Microsoft! (Ja, även Microsoft är värda beröm när de gör något bra.) Enda smolket i glädebägaren är att programmen fortfarande kraschar emellanåt... De är inte riktigt stabila än.

  • Medlem
  • 2004-05-29 03:39
Ursprungligen av Mondo:

Jag hann ta en titt på nya Office 2004 i dag. Det är imponerande. Det känns snabbare än Office X och har ett elegant gränssnitt. Snyggt jobbat Microsoft! (Ja, även Microsoft är värda beröm när de gör något bra.) Enda smolket i glädebägaren är att programmen fortfarande kraschar emellanåt... De är inte riktigt stabila än.

Då har de bevarat den riktiga Windows-känslan iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 09:14
Ursprungligen av Mondo:

Jag hann ta en titt på nya Office 2004 i dag. Det är imponerande. Det känns snabbare än Office X och har ett elegant gränssnitt. Snyggt jobbat Microsoft! (Ja, även Microsoft är värda beröm när de gör något bra.) Enda smolket i glädebägaren är att programmen fortfarande kraschar emellanåt... De är inte riktigt stabila än.

Visst ska man kunna ge cred åt MS när dom gör något bra. Dom har ju en hyggligt stor avdelning där som bara jobbar för Mac.

När jag läser att programmen kraschar ibland så är det dock lite mindre kul, det är just det som jag hade hoppats skulle bli bättre. I Office X så har Word haft en tendens att krascha några gånger när man öppnar ett dokument eller ska skapa ett nytt.

det är många utav oss som har otroligt stabila installationer av Office, vilket tyder på att det är något i miljön, snarare än Office i sig, som skapar instabilitet. De vanligaste orsakerna har med teckensnitt att göra

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

det är många utav oss som har otroligt stabila installationer av Office, vilket tyder på att det är något i miljön, snarare än Office i sig, som skapar instabilitet. De vanligaste orsakerna har med teckensnitt att göra

instämmer, inga problem här, så jag lutar mycket åt det är hur man installerat programmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 18:35
Ursprungligen av pizzabudet:

instämmer, inga problem här, så jag lutar mycket åt det är hur man installerat programmen.

Okej, jag formaterade hårdisken och installerade om 10.3 på min kompis dator för någon månad sen. Sen installerade jag Office, uppdaterade Office till senaste versionen (Word kraschar för honom ibland). Vad kunde jag i så fall ha gjort annorlunda?

Jag har upplevt att just Word är instabilt på flera Macar. Och det är inga konstiga installationer jag gjort på någon av dom. Att t ex kopiera in en text från en webbsida i ett Worddok. kan få Word att krascha.

Vill tilläga att Word inte kraschar varenda gång man använder det men det händer lite då och då. I övrigt är det väldigt sällsynt att något program kraschar i OS X.

Ursprungligen av Mondo:

Jag hann ta en titt på nya Office 2004 i dag. Det är imponerande. Det känns snabbare än Office X och har ett elegant gränssnitt. Snyggt jobbat Microsoft! (Ja, även Microsoft är värda beröm när de gör något bra.) Enda smolket i glädebägaren är att programmen fortfarande kraschar emellanåt... De är inte riktigt stabila än.

Nu är detta iofs detta helt subjektivt, men jag tycker det känns lika långsamt om inte långsammare...
Stort och tjockt program är det iaf. Project center är däremot en höjdare, precis vad jag har letat efter. Crm4Mac är det enda jag hittat som fyller den funktionen, dock inte lika projektinriktat och inte heller lika bra i mina ögon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 12:03

Tror inte att det är typsnitten som är problemet. Jag gjorde en ren installation och ändå kraschar Office 2004 hej vilt. Inga andra program kraschar. Nej, det är inte typsnitten. Men, om det är någon tröst, Office 2004 är definitivt snabbare än den tidigare versionen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 19:50

Jag ska testa att stänga av den automatiska stavnings- och grammatikkontrollen. Eller kanske rent av all automatiskt grejs.

Ursprungligen av Mondo:

Jag ska testa att stänga av den automatiska stavnings- och grammatikkontrollen. Eller kanske rent av all automatiskt grejs.

Då kan du lika gärna använda AppleWorks eller liknande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-29 21:47

Måste dessvärre stämma in i klagokören. Office x är det program jag haft mest problem med, krashar och binder upp en massa minne och processorkraft även när det ligger dolt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-29 22:01

Jag har inte upplevt några probem med Office 2004. v. X däremot kraschade sjukt ofta.

även office X har varit helt stabilt på alla mina maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 11:02

Testversionen av Office 2004 verkar långsammare än version x för mig. Åtminstone då jag kör VBA-kod i Excel, synd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 19:29
Ursprungligen av Alfa:

Testversionen av Office 2004 verkar långsammare än version x för mig. Åtminstone då jag kör VBA-kod i Excel, synd!

Jag har också en känsla av att testversionen är slö. Det kan kanske vara så att det finns litet grafiskt lulllull som drar ner prestandan på min gamla PB 400MHz med bara 8MB grafikminne. Det kanske inte märks på nyare burkar.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 23:07

OfficeX har varit superstabilt på mina datorer också.

Och jag älskar anteckningsfunktionen med ljud! Love!
Finns den skarpa versionen att köpa redan?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-06-01 10:30

Kjørte testversjonen, men oppdaget at den stod å leste/skrev på harddisken hele tiden, jeg ble så irritert på ljudet av en gnagende harddisk, og ljudet försvann etter at jeg avinstallerte office 2004.
Så, om ni vill ha sönderspiste harddisker, så er Office 2004 tingen å installere.

  • Medlem
  • 2004-06-01 10:34

Är det någon som vet hur det ligger till med VirtualPC? Det sades ju att det skulle ingå i Office-paketet. Får man det, när den nya versionen är klar, eller kommer det att vara fristående i fortsättningen också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 12:26
Ursprungligen av stfm:

Är det någon som vet hur det ligger till med VirtualPC? Det sades ju att det skulle ingå i Office-paketet. Får man det, när den nya versionen är klar, eller kommer det att vara fristående i fortsättningen också?

Som jag har förstått det så kommer den ingå i Pro-versionen som är försenad.
Men man kommer väl kunna köpa den separat också.

Det där med instabil Office är konstigt. Jag hade Office installerat och det var hur stabilt som helst. Kraschade aldrig. Men sedan jag installerat om så kraschar det ibland. Ofta när man nyss har öppnat ett dokument. Så det verkar vara lite inkonsekvent.

En lösning jag hittat med Office v.X är att öppna ett dokument och vänta i 5-10 sekunder innan man använder det. Då "stabiliserar" sig det.

  • Medlem
  • 2004-06-01 12:55

Det är väl bra med en ny Office, det är ju svårt att kommunicera med PC-världen om man inte kan läsa Word och Excel-filer.

Men priset? Fem lakan för en ordbehandlare? Va? Är de inte riktigt kloka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 14:09

Det ska finnas en version för hemanvändare, lärare och studenter också, men jag hittar den på exempelvis Macotekets sida. Antagligen därför att Office 2004 inte har släppts än...

  • Medlem
  • 2004-06-01 14:36
Ursprungligen av Mondo:

Det ska finnas en version för hemanvändare, lärare och studenter också, men jag hittar den på exempelvis Macotekets sida. Antagligen därför att Office 2004 inte har släppts än...

Ok, då är jag lugnad!

Skarpa versionen är snabbare fick jag höra. I alla fall när det kommer till Excel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 19:24
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Skarpa versionen är snabbare fick jag höra. I alla fall när det kommer till Excel.

Känns lugnande!

Vänligen, Ylan

Fick det idag. Word äter allt minne och CPU och tar typ 5 minuter att starta...

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Fick det idag. Word äter allt minne och CPU och tar typ 5 minuter att starta...

Och hur lång tid tar det att stänga av Word? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 08:02
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Fick det idag. Word äter allt minne och CPU och tar typ 5 minuter att starta...

På min grymma iBook tar det från 5 sekunder och uppåt att starta word , beroende på vilket dokument jag öppnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-05 10:58

Jag tycker att Office 2004 bara har blivit långsammare. Gränssnittet ser jag ingen skillnad på. Det verkar som att de inte har löst någonting alls, utan endast lagt till ännu fler funktioner.
Jag kan iaf hålla med om att många av de nya funktionerna är väldigt bra. Många nya övergångar i PP och sidlayout i Excel tex.
Men sålänge inte Microsoft löser alla buggar, samt gör det möjligt att stänga av ALLA automatiska funktioner, så kommer jag fortfarande hata Office och alla andra MS-program och endast använda dem när jag är absolut tvungen.

Tillägg: Och att de inte har löst kompatibiliteten med PP 2000 för WIndows tycker jag är förj*****t!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-05 11:32

Men vad är det här som Office lägger in som startobjekt? En daemon för automatisk uppdatering! Den ska bort.

Bevaka tråden