- Force9
- Medlem ●
PRESSMEDDELANDE
FRÅN AFTONBLADET
2004-06-10
Olof Brundin, informationschef
070 525 22 20
Aftonbladet väljer InDesign
Aftonbladet har under våren utvärderat QuarkXPress 6.1 och InDesign CS och
bestämt sig för att satsa på Adobe InDesign som framtida
redigeringsverktyg.
Redan i september 2003 började Aftonbladet producera Puls-bilagan med
InDesign och under våren har även bilagorna Söndag och Kryss börjat
produceras med det nya verktyget.
Till hösten kommer huvudtidningen att gå över till det nya verktyget och
bytet beräknas vara helt genomfört under första kvartalet 2005. Den totala
kostnaden för bytet uppskattas till ca 7 milj kronor. InDesign kommer att
användas tillsammans med bildsystemet OpenStore och det redaktionella
systemet Scoop.
- Aftonbladet ska ha de bästa arbetsverktygen och vår utvärdering visar att
InDesign är det bästa verktyget för att kunna utveckla vår
redigering i framtiden, säger chefredaktör Anders Gerdin.
- Tillsammans med Mac OS X får vi med InDesign ett stabilt och säkert
redigeringsverktyg från en stabil och säker leverantör, något vi saknat de
senaste åren, säger tekniske chefen Mattias Nyman. Vår omfattande
utvärdering visar tydligt att InDesign är en överlägsen produkt i
förhållande till QuarkXPress.
För mer information: Mattias Nyman, teknisk chef,
mattias.nyman@aftonbladet.se, 070-525 2271
Quark har nog mycket sig själva att skylla att folk byter till InDesign. Deras, vad jag förstått, dåliga kundservice och höga priser. Man får väl hela Creative Suit för halva priset av Quark Xpress?
/Kristofer
Ja, visst är det så. Quark har tjänat tidningarna länge och tveklöst varit en billig investering. Eftersom inga nya funktioner har introducerats, har det inte funnits någon anledning uppgradera. Det har ju lett till att Quark har dränerats på kapital, och inte kunnat utveckla. Ond cirkel som är svår att bryta.
Kvark-användare är ju nästan lika rabiata som golfare, så för min del kan skitet lika gärna självdö...:D
Kvark-användare är ju nästan lika rabiata som golfare, så för min del kan skitet lika gärna självdö...:D
Jag spelade rätt schysst första 9 hålen idag men sen gick det lite sämre. Men det är klart att ID är bättre, det har t.o.m vår Quark-inbitne layoutredigerare förstått nu, men det satt långt inne, och då spelar hon inte ens golf.
Jag spelade rätt schysst första 9 hålen idag men sen gick det lite sämre. Men det är klart att ID är bättre, det har t.o.m vår Quark-inbitne layoutredigerare förstått nu, men det satt långt inne, och då spelar hon inte ens golf.
Om man med bättre menar "har fler funktioner" sä håller jag med. OM man med bättre menar "ett smidigt arbetsredskap som är snabbt och lätt att använda" så håller jag inte med. De ekonomiska vinsterna tror jag dessutom äts upp av att man måste ha den allra senaste hårdvaran för att ID ska flyta bra. Väl...?
Om man med bättre menar "har fler funktioner" sä håller jag med. OM man med bättre menar "ett smidigt arbetsredskap som är snabbt och lätt att använda" så håller jag inte med. De ekonomiska vinsterna tror jag dessutom äts upp av att man måste ha den allra senaste hårdvaran för att ID ska flyta bra. Väl...?
ID eller QXP, vilket verktyg som är smidigast är nog mest en fråga om vana.
ID eller QXP, vilket verktyg som är smidigast är nog mest en fråga om vana.
Fast vana har inget med behov att göra. Att vänja folk vid något de inte behöver är helt enkelt dumt. Indesign är bra BARA om man behöver det - inte annars.
Vad det gäller priset så kostar en Licens av QxP 6 2000 kr mer än en licens av Abode Creative Suite Preminum. Bara skäl nog att byta...
Vad det gäller priset så kostar en Licens av QxP 6 2000 kr mer än en licens av Abode Creative Suite Preminum. Bara skäl nog att byta...
Min licens för Quark har kostat typ 18.000:-, och den köptes in för runt sex år sedan. Det blir inte så dyrt. Att jag har fått den gratis gör den ändå billigare.
Adobe Creative Suite ser billig ut, men om du vill ha den senaste versionen om ett år så måste man uppgradera alla program var för sig, vilket kostar rätt mycket. Adobe vill gärna klämma folk på pengar under en längre tid, för att kunna sänka det initiala inköpspriset. Same shit different day. Dessutom tjänar man ihop till båda programmen på ett jobb, vilket gör priset rätt ointressant.
Jag tror med det är en fråga om behov. En dagstidning har sällan eller aldrig behov som motiverar ID med dess fantasiljoner inställningsmöjlligheter. Framför allt måste det gå fort. Inte för att man alltid har bråttom, men ibland är det bråttom och då skulle ID kännas som en black om foten om man är van vid QXP. Tror jag.
Med tanke på Quarks usla avstavningslexikon borde alla tidningar byta till InDesign. Eller förstås, ännu hellre, återanställa sina korrekturläsare.
Quark är ju också avancerat det är inte det det hänger på. Adobes gränssnitt är fortfarande inte riktigt bra, det har blivit bättre i CS, men det är en bit kvar. Det är helt enkelt inte intuitivt... Man får ofta intrycket att folk som gör vykort på fritiden har större behov än de som jobbar professionellt, och ofta stämmer det säkert. Avstavningen är det enda som jag känner ett behov av som finns i Indesign, resten kan jag faktiskt leva utan.
avstavningen kan man ju lösa genom att knattra in undantag från de regler QXP håller sig till. Hur man gör vet jag inte, men det är något som görs på (somliga) tidningar i alla fall.
Det är inget jätteaber för min del, men man skulle slippa en del korrvändor om programmet var lite smartare från början. Quarks avstavning är helt enkelt rudimentär för att säga det snällt.
Skumt att folk inte gått över till InDesign för länge sedan.
Varför sitta kvar med Quark och OS 9 när det finns roligare, bättre och dessutom billigare saker.
Har man hundratals medarbetare, produktion dygnet runt, avancerade redaktionella system, sommarvikarier osv så byter man inte i en handvändning. Det måste vara mycket välplanerade beslut.
Skumt att folk inte gått över till InDesign för länge sedan.
Varför sitta kvar med Quark och OS 9 när det finns roligare, bättre och dessutom billigare saker.
Skumt att folk inte gått över till PC för länge sedan.
Varför sitta kvar med Mac när det finns roligare, bättre och dessutom billigare datorer.