Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka textblock i indesign (eller göra postscript i QuarkXPress)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 11:12

Tjena!
Nu har jag ett litet problem.
Jag har ett dokument i ett QuarkXpress dokument för os 9 som är på 32 sidor (endast löpande text).
Jag vill göra det till ett PDF-dokument så jag kan ta med det och skriva ut överalt (t ex i skolan).

Men jag kan inte välja att spara utskriften som fil eftersom jag har en Epson 950-skrivare installerad och den vill ju inte ge mig alternativet "spara som postscript" så jag kan droppa den filen i Acrobat Destiller sen.

Ok, jag öppnar den i inDesign CS (Mac OSX) och väljer att spara utskriften som pdf istället då...

Problemet här är att när jag öppnar det så kommer alla sidor upp, sidpagineringen är på alla, men de tär bara text på den första.
Jag antar att det "bara" (förhoppningsvis) är att länka från det ena textblocket till det andra...
Men hur gör man det?

Jag vet om att man kan klicka i det lilla plustecknet längst ner och sedan göra ett nytt textblock på nästa sida så fortsätter texten där.
Men grejen är ju den att nu finns där redan ett textblock, och jag vill använda mig av det istället, för det är rätt storlek, rätt placerat och har de tre spalterna och allt det där redan föberett...
Så finns det en funktion i InDesign som den i Quark där man bara väljer länkningsverktyg och klickar först på block 1 (därifrån man ska länka) till block 2 (dit man ska länka).

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Tack

PS... Fan, borde ha gjort det i word istället...

• Medlem
  • 2004-06-15 13:47

Prova att ladda ner PDF filter för Quark 4, vilket jag räknar att du har, då 5:an har det inbyggt.
http://www.quark.com/service/desktop/downloads/details.jsp?idx=439

Sen kan du välja att exportera som PS fil eller som PDF direkt.

Lycka till
Micke

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-15 16:52

För att länka ihop två textdokument i InDesign så klickar du bara på det lilla pluset och sedan på nästa textblock. Markören blir en länksymbol när du för den över ett textblock. Så är det iaf i InDesign 3, och jag har för mig att det var så i InDesign 2.

Kimrin.

Lägg in en till skrivare om du vill kunna skriva ut till PDF. Jag har ingen skrivare här hemma men har lagt in en generell skrivare just för att kunna göra det du vill.

Starta programmet Skrivarinställning.
Klicka Lägg till.
Välj t ex IP-utskrift/LDP.
Skriv in en påhittad IP-adress t ex 1.1.1.1.
Välj generisk Skrivarmodell.
Klicka Lägg till.

När skrivaren ligger i Skrivarlistan så markerar du den och klickar på Visa info. Där kan du sen byta namn till "Generell skrivare" eller liknande. Namnbytet tycks dock inte påverka skrivarens namn i Classic där den heter 1.1.1.1 enligt mitt exempel.

Funktionen du frågar efter i Indesign finns beskriven i hjälpen. Men det borde som sagt gå att skriva till postscript med Quark enligt tipset ovan.

Senast redigerat 2004-06-15 22:41
1
Bevaka tråden