- iJohannes
- Medlem ●
- Uppsala
Läser följande på MacWorlds hemsida:
"I dag tar vi ett steg mot en mer digital tillvaro genom att lansera en digital utgåva av MacWorld. Genom ett litet program kan du från och med augusti köpa lösnummer såväl som prenumerera på tidningen, direkt från din Mac. "
Är det nå´t ha verkligen? :rolleyes:
Jag testade ladda ner Zinio och det verkar fungera bra - kräver en snabb dator dock. En slags special-Acrobat som faktiskt bläddrar sidorna.
Lite jobbigt att reklaminstick fastnar på sidorna - exempel prenumerationserbjudanden osv måste man bläddra förbi (precis som i en riktig tidning fast där kan man oftast skaka på tidningen så trillar allt ur)...
Verkar vara ett smart system - det visar också att skillnaden mellan print och webb flyter alltmer samman. Det är ju informationen man vill åt. Antingen följer man en 24/7 tidning som 99mac eller så packar man ihop det bästa av månaden och gör en Zinio/PDF som folk får ladda ner.
Kanske ett alternativ för dom 99mac:are som inte har möjlighet följa allt som händer?
Det vore ett riktigt bra komplement till den tryckte tidningen om den är sökbar så kan man lätt hitta en artikel som man vill läsa igen eller bara vill ha något att läsa på resan men inte vill släpa med extravikt.
Har prenumenerat på MW USA i Zino-format sedan ett år tillbaka. Det fungerar klockrent. Saknar verkligen inte pappersversionen. Men som Martin nämner så är det jobbigt att de tar med alla lösa reklamlappar också i den digitala versionen.
Riktigt bra fungerar Zino på tablet datorer. Känns precis som att läsa en riktigt tidning.
/M
Har prenumenerat på MW USA i Zino-format sedan ett år tillbaka. Det fungerar klockrent. Saknar verkligen inte pappersversionen. Men som Martin nämner så är det jobbigt att de tar med alla lösa reklamlappar också i den digitala versionen.
Riktigt bra fungerar Zino på tablet datorer. Känns precis som att läsa en riktigt tidning.
/M
Vad kostar det Martin?
Vänligen, Ylan
Jättesmart med en sådan produkt med så begränsad livstid som Macworld. Tidningar som CAP&Design eller National Geographic vill man helst ha i pappersformat dock.
Som utvecklare så får jag Mac Developer Journal som Zinio och jag är mycket nöjd med denna teknik/tjänst. Har funderat på att även prenumerare på andra ziniotidningar också (dock inte macworld).
En 99mac-månadstidning som PDF vore intressant om möjlighet finns.
Det är ju himla kul att få en papperstidning i brevlådan om man prenumererar på något.
Att kunna söka är naturligtvis bra.
Men det är ju knappast pappret man vill åt, utan innehållet är så mycket viktigare. Helt klart överlägset att få hem MW US några minuter efter att det släppts, istället för att vänta en vecka på att snigelposten ska behaga att trycka ner den i brevlådan.
/M
Men det är ju knappast pappret man vill åt
Jag gillar faktiskt just papperet. Trevligt att ha i tidskriftsamlare i bokhyllan, skönt för ögat, och behagligt att ta med till frukostbordet för oss som har stationär dator.
Jag gillar faktiskt just papperet. Trevligt att ha i tidskriftsamlare i bokhyllan, skönt för ögat, och behagligt att ta med till frukostbordet för oss som har stationär dator.
Givetvis så är det trevligt med en papperstidning. Men en elektronisktidning har sina fördelar också, såsom QT-intervjuer m.m. Det skulle iof. kunna gå att erbjuda via en CD/DVD. Men Zinio klara det bra ändå. Så det finns väl inget rätt eller fel där.
Jag testade också. I huvudsak verkar det bra, men det störde mig att jag inte kan bestämma förstoringsgrad, samt att innehållsförteckningen (provnr av MacDeveloper Journal) inte är klickbar. Klart lovande annars...
Kul experiment. Tror ni att PDF duger lika bra?
Kul experiment. Tror ni att PDF duger lika bra?
Har bara testat i några minuter, men jag tyckte inte att det här gav någonting som inte en pdf kan ge. Långsammare går det också.
Jag gillar att kunna läsa saker både online och på papper, men jag tycker det är behagligare att kunna logga in på en betaltjänst i vanlig webläsare om jag prenumererar på en tidning. Jag förstår inte vad som ska bli bättre för att gränssnittet ser ut som en papperstidning. För mig blev det en massa krångligt zoomande och förflyttande i tidningen (kör 1024*768, och det är för lite för att det har ska bli behagligt).
Långsamt går det på en 1 Ghz PM också, och 10 MB av min HD tar provnummret av Macworld som fanns på Zinios websida.
Det här var nog inget för mig.
Fördelen med Zino framför PDF är väl att utgivaren kan begränsa distributionen. Det går bara att öppna filerna om du betalt för prenumerationen.
/M
PDF:er går ju åtminstone att lösenordsskydda, så lite kontrollmöjligheter finns ju även där. Man kan ju också skräddarsy varje PDF som distribueras med en etikett av något slag, till exempel lägga in email-adressen/kontonamnet på den person som PDF:en är skapad för någonstans på förstasidan.
PDF:er går ju åtminstone att lösenordsskydda, så lite kontrollmöjligheter finns ju även där. Man kan ju också skräddarsy varje PDF som distribueras med en etikett av något slag, till exempel lägga in email-adressen/kontonamnet på den person som PDF:en är skapad för någonstans på förstasidan.
Man kan även koppla det till WebObjects eller en Cocoa-app som genererar en PDF "On the fly".
Grejen med Zinio, som jag har förstått det, så laddas tidningen från Zinios webbplats. Så då blir man begränsa vad gäller möjligheter att skräddarsy osv.
Man kan även koppla det till WebObjects eller en Cocoa-app som genererar en PDF "On the fly".
Grejen med Zinio, som jag har förstått det, så laddas tidningen från Zinios webbplats. Så då blir man begränsa vad gäller möjligheter att skräddarsy osv.
Ja, det var exakt så jag tänkte, att man låter nerladdningslogiken ta hand om anpassningen av PDF:erna. Nåja. Zinio eller PDF, ofta tycker jag det är trevligt med en papperstidning att bläddra i, lättare att ta med sig överallt.
Möjligheten att lösenordsskydda pdf:er överraskade mig här om dagen då jag tänkte kopiera en bit markerad text i en pdf (tror den kom från IBM) och fick upp ett meddelande i stil med "Du har inte rättighet att kopiera text från det här dokumentet" och så en möjlighet att uppge lösenord för att få rätt till det.
Möjligheten att lösenordsskydda pdf:er överraskade mig här om dagen då jag tänkte kopiera en bit markerad text i en pdf (tror den kom från IBM) och fick upp ett meddelande i stil med "Du har inte rättighet att kopiera text från det här dokumentet" och så en möjlighet att uppge lösenord för att få rätt till det.
Tydligen är PDF-lösenord väldigt lätta att knäcka. Någon snubbe visade det för mig någon gång, kommer dock inte ihåg hur han gjorde.
/Kristofer
Tydligen är PDF-lösenord väldigt lätta att knäcka. Någon snubbe visade det för mig någon gång, kommer dock inte ihåg hur han gjorde.
/Kristofer
Äldre versioner av Preview hade ett säkerhetshål som gjorde det att om man sparade om dokumentet, då blev det utan skydd.
Har också även hört att man lätt kan knäcka det på andra sätt.
Skärmdumpa på bara!
Skärmdumpa på bara!
Mycket kan man ju lösa med skärmdumpar, men den här gången ville jag kopiera en bit text för att citera här på 99mac. Man kan ju alltid skriv av för hand…
Mycket kan man ju lösa med skärmdumpar, men den här gången ville jag kopiera en bit text för att citera här på 99mac. Man kan ju alltid skriv av för hand…
Det förstås... det löser bara bildkopierande...
Anledningen till att jag hajjade till så snabbt är att jag själv var NE-CD-ROM-version-användare under den glada Classic-tiden. Bilder gick inte att kopiera från artiklarna, men då kom äppel-shift-4-kommandot till nytta många gånger.
Synd att NE inte kommer till X.
Elektroniska tidningar kan vara ett bra komplement till papperstidningar. Det skulle vara trevligt att ha kvar gamla nummer av t.ex. Keyboard men jag vet inte riktigt med datatidningar. Går inte utvecklingen så snabbt att informationen inte är värd att spara längre än ett år?