Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orgasm. Min första Mac.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-06-15 23:00

Jag har haft min första mac från kl 14:40 idag alltså lite drygt sju timmar nu.
Det är en PowerBook 15" 1.5 Ghz, jag håller redan på att krevera.
Killar där ute som bara tror att det är tjejer som får multipla orgasmer, NI HAR FEL.
Jag är helt såld. Jag har varit så skeptisk till att skaffa mac så ni anar inte.
Jag använde mac när jag gick i skolan och jag spydde varje gång jag skulle arbeta med de datorerna. Men för ett tag sedan så skaffade en kompis på mitt jobb en Ibook och började prata bra om mac och OSX. Jag kollade runt lite på olika forum, läste om mac, och hade många funderingar. Det stog mellan värsta Acer ferarin eller en powerbook.
Det gick tre veckor med velande. "en enda musknapp" "på skolan sög datorerna knäck" "jag hatar mac" "en enda musknapp" "Program brist" "en enda musknapp"
Men jag chansade och vilken fullträff JAG ÄLSKAR MAC!!!!

OM DET ÄR NÅGON SOM VELAR ATT BYTA FRÅN PC TILL MAC, GÖR INTE DET!!!!

Ville bara berätta hur jag känner ni behöver inte skriva någon kommentar.

Jag skriver kommentar ändå

Grattis, och välkommen till macvärlden!

/Kristofer

• Oregistrerad
  • 2004-06-15 23:10

Vi har aldrig velat att någon ska vela…

• Medlem
  • 2004-06-15 23:37

Mess 1: Tack
Mess 2: Sanning

• Oregistrerad
  • 2004-06-16 00:00

Grattis till ett bra val.

Welcome to the end of the tunnel. Yo have reached the light.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-16 12:10

Grattis!

• Medlem
  • 2004-06-16 12:58

Kan du tänka dig vilka abstinensbesvär jag får som är tvungen att använda en Dell läptop på jobbet istället för min 15"PB@1,5GHz. XP kan jag svälja men Dells styrplatta är helt åt helsike.
Och den där Acer "Ferrari", jag trodde den var nåt innan jag såg den på riktigt i en butik här om dan. ... ... Ferrari ... ... hallå eller!

who, grattis förresten!

Ursprungligen av 3OPAH:

Kan du tänka dig vilka abstinensbesvär jag får som är tvungen att använda en Dell läptop på jobbet istället för min 15"PB@1,5GHz. XP kan jag svälja men Dells styrplatta är helt åt helsike.
Och den där Acer "Ferrari", jag trodde den var nåt innan jag såg den på riktigt i en butik här om dan. ... ... Ferrari ... ... hallå eller!

who, grattis förresten!

Dells styrplattor är för härliga.. när man trycker på en musknapp låter det som hela planeten kommer sprängas...

• Medlem
  • 2004-06-16 15:16

who:
Jag sitter nog precis som du, macarna i skolan är kassa funderar på att köpa just en 15" 1,5ghz

Ursprungligen av Toke:

who:
Jag sitter nog precis som du, macarna i skolan är kassa funderar på att köpa just en 15" 1,5ghz

Kom igen, det finns väl inga kassa macar

J.

• Medlem
  • 2004-06-17 01:40
Ursprungligen av Jonathan:

J.

Min första (egna) mac var en 6200... med världens sämsta tangentbord dessutom.

Ursprungligen av lime:

Min första (egna) mac var en 6200... med världens sämsta tangentbord dessutom.

6200:an var ett riktigt härke - 8-bitars ljud och ingen level2-cache om jag minns rätt. Inköpt ( lurad ) på SIBA. Men sen dess har jag inte haft en dålig mac

• Medlem
  • 2004-06-17 15:05
Ursprungligen av Jonathan:

J.

Jo man blir less om man sitter och jobbar med sin fina G3a med för lite ram och OS9 som tar 5-10 minuter att lägga på ett filter på en bild... Man drar på ett filter sen fikar man tar lite lunch åker hem och duschar kanske borstar tänderna lite, går ut med sin ev. hund och sen så kan man gå tillbaka till datorn och då säger den att den är trött och det kommer upp bomber och sen sadmacar den

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 23:10
Ursprungligen av Toke:

Jo man blir less om man sitter och jobbar med sin fina G3a med för lite ram och OS9 som tar 5-10 minuter att lägga på ett filter på en bild... Man drar på ett filter sen fikar man tar lite lunch åker hem och duschar kanske borstar tänderna lite, går ut med sin ev. hund och sen så kan man gå tillbaka till datorn och då säger den att den är trött och det kommer upp bomber och sen sadmacar den

Vill dra mig till minnes en recension som Martin Lindhe skrev när G3:an kom, där han bland annat sa att den var så snabb att han kom på sig själv med att avsluta program istället för att växla mellan dem. Men den dagen lär komma då folk säger exakt samma som du nyss sa om G5:an

• Medlem
  • 2004-06-16 15:51

Toke, Du kommer inte bli missnöjd jag lovar! Nu gäller det bara att lära sig så mycket som möjligt om macen.
------------
3OPAH, Skönt att du berättar det!!! Jag undrade ändå lite över Acern.
Glömde jag säga tack!
------------
Tobot, Tack1
------------
David Molarin, Tack!
------------
Doctor G, Tack!

• Medlem
  • 2004-06-16 16:53

Jag får hoppas att jag blir nöjd vid ett ev köp hehe frågan är om man ska uppgradera grafikminnet och hårdisken

• Medlem
  • 2004-06-16 21:37
Ursprungligen av Toke:

Jag får hoppas att jag blir nöjd vid ett ev köp hehe frågan är om man ska uppgradera grafikminnet och hårdisken

Hårddisken ska du absolut uppgradera till 5400 rpm, det har jag gjort och kan säga att det är värt de pengarna. Grafikkortet ... vet jag inte. Kanske om du ska spela spel och koppla in externa skärmar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-16 21:15

Jepp, känslan av den där nya, första maccen man skaffar.. den är obeskrivlig

Grattis Who!! antar att du kommer ha med den på jobbet nu framöver får väl ta med min med då...

• Medlem
  • 2004-06-17 18:44

Bra

Ursprungligen av danny:

Jepp, känslan av den där nya, första maccen man skaffar.. den är obeskrivlig

Grattis Who!! antar att du kommer ha med den på jobbet nu framöver får väl ta med min med då...

Då kan vi ha ett eget lan på jobbet mysigt

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-16 21:58

Ja, jag säger då de.

Helt sjukt vad fast man kan bli!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-17 08:23
Ursprungligen av who:

OM DET ÄR NÅGON SOM VELAR ATT BYTA FRÅN PC TILL MAC, GÖR INTE DET!!!!

Jag har sagt det förut och säger det igen:

Mac makes more fun!

/Bauer

• Medlem
  • 2004-06-17 23:15

Jag minns när G3:an introducerades, hur ouppnåelig den var för en designstudent. "Världens snabbaste dator" var det då. Onödigt snabb.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-18 01:07

som lite motvikt:
Jag minns när jag köpte min först BÄRBARA PC för att använda till bildbehandling och PS arbete på fältet, pris 8995:- på SIBA. Lassade in en extra 512Mb minnesmodul. Denna dator fungerar klanderfritt ännu, och körde röven av allt vad Apple hade att erbjuda för 2 sommrar sedan.
Obs, detta gäller digital bildbehandling, Photoshop som arbetsredskap, inget annat .

Om du får orgasm av att köra Mac så fick jag en något blygsammare aha upplevelse att arbeta med bilder på en bärbar pc dator, och att detta inte behöver kosta 18 tusen och uppåt + moms för att det skall fungera.
Fotograf med 5 maccar stationärt i nätverk, men ingen powerbook.
Ber om ursäkt att jag återigen på detta forum inte ställer upp i den allmänna lovsången.

mvh

Senast redigerat 2004-06-18 01:35
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-18 11:46
Ursprungligen av miri:

som lite motvikt:
Jag minns när jag köpte min först BÄRBARA PC för att använda till bildbehandling och PS arbete på fältet, pris 8995:- på SIBA. Lassade in en extra 512Mb minnesmodul. Denna dator fungerar klanderfritt ännu, och körde röven av allt vad Apple hade att erbjuda för 2 sommrar sedan.
Obs, detta gäller digital bildbehandling, Photoshop som arbetsredskap, inget annat .

Om du får orgasm av att köra Mac så fick jag en något blygsammare aha upplevelse att arbeta med bilder på en bärbar pc dator, och att detta inte behöver kosta 18 tusen och uppåt + moms för att det skall fungera.
Fotograf med 5 maccar stationärt i nätverk, men ingen powerbook.
Ber om ursäkt att jag återigen på detta forum inte ställer upp i den allmänna lovsången.

mvh

Du får ju tag på helt fantastiska PC-burkar

Ursprungligen av JohanK:

Ja det är bara att gratulera. För mig själv fungerar aldrig peze-skräpet...

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-18 15:01
Ursprungligen av Kristofer G:

Ja det är bara att gratulera. För mig själv fungerar aldrig peze-skräpet...

Om du läser igenom alla trådar på detta forum där felaktigheter,problem med Maccens hårdvara eller OS är beskrivna. ( och det är många)
Blir uttalandet då det samma om Mac ?

Kan det möjligtvis vara så att flertal fel förutom rent konstruktionsfel är pga användaren.

Just nu pågår en diskussion om att finder tappar sina inställningar för någon 99Mac medlem. Är detta ett generellt OS relaterat problem eller användarfel ?

Hos mig fungerar finder som det skall.
mvh

Senast redigerat 2004-06-18 15:47
Ursprungligen av miri:

Om du läser igenom alla trådar på detta forum där felaktigheter,problem med Maccens hårdvara eller OS är beskrivna. ( och det är många)
Blir uttalandet då det samma om Mac ?

Kan det möjligtvis vara så att flertal fel förutom rent konstruktionsfel är pga användaren.

Just nu pågår en diskussion om att finder tappar sina inställningar för någon 99Mac medlem. Är detta ett generellt OS relaterat problem eller användarfel ?

Hos mig fungerar finder som det skall.
mvh

Jag skrev bara som det är för mig. På den tiden jag körde windows xp krachade eller krabbade den varenda dag. Jag överdriver inte. Sen jag bytte till mac har allt fungerat klockrent. Jag kan säkert utföra dagens sysslor 30 minuter snabbare pga att slippa labba med alla problem med windows.
De som får en pc att fungera är bara att gratulera. För mig funkar det inte.

/Kristofer

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-18 11:58
Ursprungligen av JohanK:

Javisst! Är det inte härligt att jag har haft en sådan tur !

När jag läste igenom denna tråd så slog det mig, vilken glädje min bärbara pc har givit mig under en längre tid .
Inget krångel, fungerar stensäkert med bildbehandling. firewire anslutning, cd bränning,trådlöst nätverk, tyst, och kan vara i knät utan att man behöver flammskydd..

Jag verkar tillhöra ett fåtal som kan uppskatta att det både finns mac och pc alternativ att tillgå.

mvh

Senast redigerat 2004-06-18 14:52
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-18 16:14
Ursprungligen av miri:

Javisst! Är det inte härligt att jag har haft en sådan tur !

När jag läste igenom denna tråd så slog det mig, vilken glädje min bärbara pc har givit mig under en längre tid .
Inget krångel, fungerar stensäkert med bildbehandling. firewire anslutning, cd bränning,trådlöst nätverk, tyst, och kan vara i knät utan att man behöver flammskydd..

Jag verkar tillhöra ett fåtal som kan uppskatta att det både finns mac och pc alternativ att tillgå.

mvh

Min teori är att Mac och PC fungerar lika bra för "Powerusers", men när det gäller mindre kunniga användare så är det mycket lättare att sabba sin Windows-burk.

Har heller inte haft några problem med min PC jag hade innan.

Edit: dock glad att jag slipper den nu, trivs bättre med macen

Bevaka tråden