Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari klarar inte av åäö i formulär (www.sl.se)?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 21:44

Hej,
enligt webmaster hos SL (www.sl.se) så klarar inte Safari av åäö i formulär (vilket jag finner mycket underligt). Därför kan man inte använda åäö i hållplatsnamn när man vill skriva och kommentera (även klaga) saker hos SL. Däremot så fungerar det bra i den sk. reseplaneraren (den som är uppe till vänster på hemsidan).

Är det någon med webkunskaper (HTML?) som kan bekräfta eller dementera detta påstående? Jag känner att jag är ute på tunn is i ämnet.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-06-16 21:56

Varför hävdar webmastern det? Får du felmeddelande när du försöker skicka med deras formulär? Blir det fel tecken hos mottagaren?

Självklart klarar Safari vilka tecken som helst i formulär. Det hela handlar om att (rätt) teckenkodning ska vara angiven på sidan. Hos SL är iso-8859-1 angiven vilket borde fungera utmärkt för svenska tecken.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 23:36
Ursprungligen av Kalle W:

Varför hävdar webmastern det? Får du felmeddelande när du försöker skicka med deras formulär? Blir det fel tecken hos mottagaren?

Självklart klarar Safari vilka tecken som helst i formulär. Det hela handlar om att (rätt) teckenkodning ska vara angiven på sidan. Hos SL är iso-8859-1 angiven vilket borde fungera utmärkt för svenska tecken.

Se bifogat vad siten säger när jag skriver hållplatser med åäö.

Jag har inga problem. Använder siten ofta och har både Norrbyvägen och Björkbacksvägen som närmaste hållplatser...

Jag kör Safari 1.0.2, då jag har MacOS 10.2.8.

Edit:

Läste inte tillräckligt noga. Det är ju reseplaneraren jag använder. Men det är väl formulär som vilket annat som helst?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-16 23:22
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag har inga problem. Använder siten ofta och har både Norrbyvägen och Björkbacksvägen som närmaste hållplatser...

Jag kör Safari 1.0.2, då jag har MacOS 10.2.8.

Edit:

Läste inte tillräckligt noga. Det är ju reseplaneraren jag använder. Men det är väl formulär som vilket annat som helst?

Just det, det är inte reseplaneraren som strular - utan det är "Kontakt och FAQ->Skriv till oss->Klagomål eller beröm" som inte fungerar (formuläret alltså). Prova att skriva in någon hållplats som innehåller åäö och du får ett felmeddelande (som inte borde hända). Skriv gärna sedan till webmaster (under webplatsen) och klaga på att det inte fungerar. Han kommer kanske på bättre tankar... Och han lär inte få någon tårta från 99mac.se i allafall med den attityden...

Och enligt FAQ om sl.se så stödjer man bara senare versioner av Netscape och Explorer. Inga andra stöds aktivt och kontrolleras att dom fungerar. Se där.

Ursprungligen av frazze:

Hej,
enligt webmaster hos SL (www.sl.se) så klarar inte Safari av åäö i formulär

på ren svenska: skitsnack! konstigt att han lyckas ha kvar sitt jobb.. :/

som andra redan har påpekat så är det inga problem..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 12:08

Sidan validerar som xhtml transitional, däremot validerar inte deras css vilket dessvärre inte lär spela någon roll för javascriptet.

Jag kan inte regexp särskilt bra men någon annan kanske kan förstå sig på deras kod?
Här är koden de använder

if (verifyTrafik(pForm.linje.value) != true)
	{
		alert("Linje/trafikslag får enbart innehålla bokstäver, siffror, bindestreck samt mellanslag.");
		return false;
	}

function verifyTrafik(str)
{
	strCheck = /^[-a-zA-ZåäöÅÄÖ0-9\s]+$/;

if (str.match(strCheck) == null) {
		return false;
	}
	return true;
}

Varför börjar lilla a med ett minus?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-17 15:41

Åäö funkar inte hos FöreningsSparbanken heller.

Använder man svenska tecken vid betalningar så raderas det svenska tecknet samt bokstaven efter! Helt sjukt. T.ex. så blir "Försäkring" efter att man man klickat vidare "Fsring" och "Föreningen" blir till "Feningen". Störigt som fan. Detta med Safari alltså. Har varit så i ett års tid. Innan dess funkade det.

Åäö funkar då med MSIE på både Föreningssparbanken och SL-sidan, så nog verkar det ju vara ett Safari-relaterat alltid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-17 21:21

Kombinationen Safari och reguljära uttryck i JavaScript med andra tecken än ASCII verkar faktiskt inte vara någon höjdare. Om man däremot anger de hexadecimala värdena (i ISO-8859-1) för tecknen åäöÅÄÖ i det reguljära uttrycket så fungerar det bättre, så här:

/^[-a-zA-Z0-9\xe5\xe4\xf6\xc5\xc4\xd6\s]+$/

1
Bevaka tråden