Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med Språk inställningar & välja tangentbord inmatning spåk

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar varför Mac Os X språk val möjligheter inte finns i alla program än i Os X egna lila skrivprogram! Som i Windows där alla spåk valmöjligheten finns med i alla program!

Alla ni som har Pc vet vad jag menar men valmöjligheten av språk ( tangentbord inmatning val möjlighet ) Se Bild!

Jag skulle behöva få igång Arabiska samt Polska på min Mac !
Men det vill sig inte, samt att Office X inte har språken med ( Alla fall inte Arabiskan ) att välja över huvud taget!

Finns det något enkelt sätt att fixa det på eller?

Alla tips är välkomma!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-22 11:14

Har du kollat Systeminställningar->Internationellt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-22 11:20

Under Apple-menyn > Systeminställningar > Internationellt finns vad du söker:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-22 11:21

Så här:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-22 11:22

Och här:

Det är väl mest Apples nya egna program som stöder Unicode, skulle jag tro. Men jag håller med dig, det är frustrerande att se PC-kompisar kunna stava rätt till Lodz, Poznan, Polanski, ulama, sharia, Ceausescu, Dvorák osv även med gamla versioner av Word.

Tack och lov har det nya Office 2004 (och därmed Word) stöd för Unicode, så det är ju åtminstone en god anledning att köpa det paketet. Irriterande att Apples lilla löjliga Texthanterare för OS X klarar Unicode men inte Word X!

• Oregistrerad
  • 2004-06-22 14:13
Ursprungligen av Satyricon:

Irriterande att Apples lilla löjliga Texthanterare för OS X klarar Unicode men inte Word X!

Trodde unicode var ganska utbrett och det mest bara vad just officeX och appleworks som saknade det...

Office 2004 stödjer Unicode, liksom alla Adobe-program. Unicode är dock bara en teckenuppsättning och innebär inte att alla språk stödjs, eftersom mängder av saker i skriftsystem har med helt andra saker att göra, t.ex. att skriva från höger till vänster, avancerade ligaturer, komposittecken, rättstavning, avstavning etc.

Sannolikt så innebär iaf 2004 stöd för att mata in t.ex. polska, men knappast rättstavning, avstavning och grammatik. Arabiska vet jag dock inte

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Arabiska vet jag dock inte

I nya Word 2004 borde det gå att mata in arabiska tecken med Teckenpaletten i OS X. Så kan man ju göra redan nu i t.ex. i Apples lilla Texthanterare. Ska man inte skriva en hel uppsats på arabiska utan bara enstaka ord kanske den metoden duger?

Ursprungligen av Satyricon:

I nya Word 2004 borde det gå att mata in arabiska tecken med Teckenpaletten i OS X. Så kan man ju göra redan nu i t.ex. i Apples lilla Texthanterare. Ska man inte skriva en hel uppsats på arabiska utan bara enstaka ord kanske den metoden duger?

Tyvärr är det inte enstaka ord men heller inte någon uppsats, men jag kommer att behöva de både i Word men även i e-post program, PowerPoint m.m. så man kommer att ha en stor nytta av det. Förutsagt att det kommer att fungera i hela Office 2004 och inte bara i word.

Och jag behöver kunna mata in Polska men framförallt Arabiska för att kunna avsluta min C uppsats och påbörja den viktiga Magisteruppsats nu till hösten/våren, sedan är man färdig med studierna. 

Fattar inte varför Microsoft inte kan göra samma funktioner till både Office 2003 Pc och Office X. Man får väl hoppas på att det kommer med i Office 2004.
Om inte är det skit dåligt av Microsoft att ta bort en sådan viktig funktion.
Liksom Proofing tools till Office 2003 för Pc. Då undrar jag varför existerar inte det paket till Office X med ca 80 extra språk där bland annat Arabiska som inmatnings språk finns med!
Inte konstigt att Macen förlorar viktiga områden inom universiteten där olika språk med inmatnings funktioner fungerar felfritt på en Pc  men inte på Mac, VARFÖR VARFÖR !

Finns det något annat Word likt program till Macen som har fungerande inmatnings med språket Arabiska.

I fall Office 2004 på Mac kommer att fungera lika smidigt som Office 2003 på Pc så kan man äntligen bli kvitt Pc för gått!

Ursprungligen av Hunter78:

I fall Office 2004 på Mac kommer att fungera lika smidigt som Office 2003 på Pc så kan man äntligen bli kvitt Pc för gått!

Ja, hela Office 2004 lär ju ha stöd för Unicode. Entourage har ju visst stöd redan i dag (det kan visa alla Unicode-tecken men man kan inte skriva in dem i egna mejl).

Är du student kan du köpa Office 2004 för ca 1 200 pix inkl. moms på inWarehouse. Det är nog värt att satsa på...

Jag ska test först innan jag köper så jag vet att det garanterat fungerar! Annar använder jag mig av Nisus Writer Express för att bara skriva på svenska! Skulle det inte funka av någon anledning kan jag spara de där 1200 kr och forsätta att använda Nisus Writer Express, eller i värsta fall PC och Office 2003.

Ledsen att behöva säga det, men när det gäller språkhantering ligger PC långt före.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ledsen att behöva säga det, men när det gäller språkhantering ligger PC långt före.

Jag har märkt det, men det är ju inte så stor skillnad mellan Macens och Pc Office, så man tycker att det borde funka fint på båda Mac och Pc.

Det fungerar med office 2004, provade det idag!

1
Bevaka tråden